Viking Linen alusten "haverit"

Aloittaja Kenny Leong, 23.04.2001, 20:58:39

« edellinen - seuraava »

Kenny Leong

Itse muistan muutamia tapauksia:

-Athenan tulipalo joskus 90 -luvulla
-Mariellan konehuoneen palo 89-90-luvulla
-Cinderellan palo tässä jokin aika sitten
-Isabellan pohjakosketus joskus 90 -luvulla Suomenlahdella Tallinnan edustalla(onko tosi?? kuka muistaa?) Isabella taisi jatkaa omin voimin.
-Viking Sallyn karilleajoja(en muista määriä
 :D)

Varmasti saisin infoa niiltä EI toimivilta Vikingin sivuilta mutta luetelkaas näitä tapauksia lisää.


Markus

#1
Amorella sai pohjakosketuksen helmikuussa 1993 Vaxholmin vesillä.
Viking Sallyn haavereita:pohjakosketus 1984,1988, jäävaurioita 82,85,87
Tässä mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen

Mikko-Oskari Koski

#2
Diana II ja Rosella "raapaisivat" toisiaan Sottungan vesillä syksyllä -90.
Aurella karautti Järsön etelärantaan syksyllä -73 (Siljan Hullu-Holmia kävi saman saaren pohjoisrannassa -60-luvulla).
Viking 2 paloi Maarianhaminan satamaan kevättalvella -78. Mutta se ei taida ihan kuulua sarjaan "haaverit"?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#3
Jompikumpi Johanssonin sisaruksista, muistaakseni V.Saga, ajoi karille joskus -80-luvun alkupuolella Sandhamnin lähellä. Ei isoja vaurioita.
Apollo III:lla paloi keittiö ja osa jostain raflasta Maarianhaminan satamassa vuonna -79.
Niin, ja se Mariellan konepalo tapahtui elokuun alussa 1990. Olin seuraavana iltana palaamassa Tukholmasta Suomeen Amorellalla, johon oli sullottu myös perutun Helsingin vuoron matkustajia (vaikka paatti olis kai mutenkin ollut suhteellisen täynnä). Bella tosin siirrettiin Naantalista Helsingin risteilyille aiottua aiemmin ja Cinderella paikkasi Mariellaa melkein kaksi kuukautta tämän ollessa uusia myllyjä (tai sellaisten osia?) saamassa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

heesu72

#4
amorellan karille ajo sillo joskus olikin pahempi mitä julkisuuteen kerrottiin.

laiva jatko matkaa karille ajosta huolimatta ja kun vihdoin just ja just ni kannet 1 ja 2 piti evakuoida ja tyhjennys pumput ei kerenny tyhjentämää vettä pois sitä tahtia kun sitä tuli sisään, pohjasta joka muistutti lähinnä reikäjuustoa.

Tuttavani kerto tosa viimeks kun näin sen et amorella joutus oleen 6 vkoa telakal ja pohja oli melkeen 100m matkalt repeytyny auki

Miran Hamidulla

#5
Viking Sally joutui useasti havereihin 14 vuotisen pinnallaolonsa aikana, ja näistä tapauksista pystyisi kirjoittamaan, vaikka kokonaisen kirjan. Suomalaiset matkustajalaivat -kirjan mukaan sille sattui ainakin nämä haverit:
20.10.81: Törmäsi reunamerkkiin.
25.10.82: Pohjakosketus
1.9.83: Ohjauspotkuri vika meinasi aiheuttaa törmäyksen saareen.
23.5.84: Karilleajo.
4.2.85: Juuttui ahtojäihin, ja sai vaurion yhteen pääkoneeseen.
2.4.85: Potkurivika.
5.11.88: Karilleajo.
2.11.89: 700 lukiolaishuligaania rikkoi mm. hyttejä.
3.11.89: Maihinnousupaniikki
27.12.89: Törmäsi kalastusveneeseen.
28.9.94: Keulavisiiri irtosi kohtalokkain seurauksin.

Noiden tapausten lisäksi laivalla on murhattu 2 ihmistä(tapaus ei kai koskaan selvinnyt)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#6
Oiskohan kellää tarkempii päivämäärii tohon Isabellan pohjakosketukseen, Apollo III:n keittiöpaloon ja Viking Sagan karilleajosta?

Juha Westerlund

Ainoa vakavampi asia mitä amorellalla tuolloin oli että tasan ja ainoastaan vain separaattorihuone täyttyi vedellä.Muut vuodot eivät käsittääkseni vaarantaneet alusta millään tavalla. 8) Korjatkaa kiitos jos tämä vanha tietoni on väärää! ;)

jvikman

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 29.04.2001, 00:58:08 Noiden tapausten lisäksi laivalla on murhattu 2 ihmistä(tapaus ei kai koskaan selvinnyt)


Niin siis kaksi erillistä tapausta. Ensimmäisessä murhattiin tamperelainen liikemies hyttiinsä, mutta tämä tapaus selvisi myöhemmin. Toinen tapahtui olisko ollu 1986, kun saksalainen nuoripari oli interrail -matkalla Tukholmasta Turkuun. Pari majoittui kansimatkustajina helikopterikannen läheisyyteen korsteenin juureen ja joku hullu tuli ja hyökkäs "paloletkunpään" kanssa. Nainen selvis täpärästi, mies kuoli. Tämä tapaus ei ole vieläkään selvinny.

Lisäksi eräs mies tippu 80-luvun lopulla Sallylta matkalaukun, jossa oli hänen surmaama ja paloittelema vaimo.

Se on tosiaan jännä, että samalle laivalle sattuu niin synkkä pilvi.

Mikko-Oskari Koski

Tuo interreilarin (miehen nimi oli Klaus Scheldke) kuolemantapaus kosketti allekirjoittanutta sikäli läheltä, että olin samana yönä matkalla Kapellskäristä Naantaliin Turellalla. Joskus sitä ihan oikeasti tuntuu siltä, että taitaa noissa puheissa johdatuksista yms.sittenkin olla jotain perää, varsinkin, kun olin vielä iltapäivällä Norrtäljessä harkinnut meren ylittämistä sittenkin Tukholmasta lähtevällä laivalla. No, asiaan saattoi vaikuttaa silloinen ikänikin ja tietoisuus, että Kapellskärissä on helpompi päästä laivaan... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Hei!
En huomannut tuossa olevan Viking 2 uppoamista Kapellan törmättyä siihen Maarianhaminassa. Siitä on jossakin kiintoisia kuvia, kakkosesta ei näy paljoa enempää kuin savupiippu.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juha Salminen

Isabellan pohjakosketus 20.12.01
Cinderella päin laituria Helsingissä 2002, en muista päivää. 3 reikää tuli kylkeen.

Timo Hirvi

Lainaus käyttäjältä: Markus - 23.04.2001, 23:33:45
Amorella sai pohjakosketuksen helmikuussa 1993 Vaxholmin vesillä.
Viking Sallyn haavereita:pohjakosketus 1984,1988, jäävaurioita 82,85,87
Tässä mitä mulle tuli äkkiseltään mieleen

Olen tuosta Amorellan tapauksesta etsinyt tietoa tuloksetta.Mitä oikestaan tapahtui? jos nyt en väärin muista niin siinä olisi ollut isommankin haverin ainekset jos satamaan olisi ollut pidempi matka.Muistaakseni laivasta alettiin pumpata vettä pois heti satamassa.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 12.03.2008, 21:56:40
Olen tuosta Amorellan tapauksesta etsinyt tietoa tuloksetta.Mitä oikestaan tapahtui? jos nyt en väärin muista niin siinä olisi ollut isommankin haverin ainekset jos satamaan olisi ollut pidempi matka.Muistaakseni laivasta alettiin pumpata vettä pois heti satamassa.

Tämän verran olen kirjoittanut itselleni jostakin muistiin:
"Amorella oli lähtenyt Turusta aamulla ja kun se oli Waxholmin edustalla Tukholman saaristossa, sen automaattiohjaus petti. Pohjaan tuli kolme reikää 90 metrin matkalle, mutta sen kaksoispohja kesti ja se pääsi Tukholmaan omin avuin. Laivalla oli onnettomuushetkellä yli tuhat matkustajaa. Alus hinattiin kolmen hinaajan voimin Naantalin korjaustelakalle."

Petteri Virtanen

Minulla on kopioita vanhoista lehtileikkeistä. Näin kirjoitti Uusi-Suomi 24.4.1970 Kapellan ja Viking 2:n onnettomuudesta:

Viking-linjan lippulaiva upotti vanhemman sisarensa. Yhteenajo Maarianhaminan satamassa

Alusvaatteisillaan pelastautui uppoavasta ms Viking 2:sta satamalaiturille 7-henkinen miehistö lautta-alus Kapellan halkaistua sen kyljen Maarianhaminan satamassa torstaiaamuna klo 4.15. Viking-linjan lippulaiva Kapellan keula iski 3-4 metrin aukon Vikingin keskikylkeen konehuoneen ja kahvion kohdalle vain parin metrin päässä lähimmistä henkilökunnan hyteistä.

Ketään ei loukkantunut, mutta Viking painui 30 asteen kulmassa osittain vasemmalle kyljelleen laituria vasten 6 metrin syvyydessä olevaan pohjaan ja joutui vesilastiin. Öljytankit eivät vaurioituneet, joten öljyvuotoa ei aiheutunut. Myös lautta-alus Kapella vaurioitui niin, että se on korjattava telakalla.

Onnettomuuden sattuessa lautta-alus Kapella oli päällikkönään merikapt. Holger Grönberg tulossa Naantalista Ruotsin Kapellskäriin ja ajamassa Maarianhaminan laituriin. Jäitten vuoksi se kaarsi satamassa avovettä saadakseen. Ensimmäisessä kaarteessa automaattinen ohjauslaite ei täysin totellut, ja toisessa kaarteessa pakki ei toiminut lainkaan. Automaattinen ohjauslaite oli joutunut epäkuntoon ja lautta liukui täydellä vauhdilla kohti laiturissa olevaa ms Vikingiä. Kapellasta ehdittiin juuri heittää ankkuri mereen, kun sen keula jo iski Vikingin kylkeen.

Kapella ei irrottautunut heti aikaansaamastaan halkeamasta, koska pelättiin Vikingin liukuvan rannalta ulommaksi ja uppoavan kokonaan. Vasta kun Viking oli kiinnitetty vaijereilla laituriin, Kapella irrottautui sen halkeamasta. Tällöin huomattiin, että myös Kapellan keula oli pahasti vaurioitunut ja että tarvitaan telakointia ennen kuin se voi aloittaa liikenteen.

Miehistö hotelliin - matkustajat ilmateitse

Lautta-alus Kapellan matkustajat tuotiin maihin veneillä ja he pääsivät jatkamaan matkaansa joko lentoteitse tai toisilla laivoilla. Kukaan heistä ei törmäyksessä vahingoitunut. Vikingin henkilökunta, joka pelastautuessaan oli yöasuissaan, pääsi suojaan hotelliin. Kaikki heidän tavaransa jäivät vesilastissa olevaan Vikingiin. Iltapäivällä henkilökunnan jäsenet saivat hankkia vaatteita ja muita välttämättömiä tarvikkeita laivaan jääneiden tavaroidensa tilalle.

Illalla kertoi Viking-linjan toimitusjohtaja Kaj Grundström, että Kapella on saanut katsastusviranomaisilta luvan jatkaa matkaa Kapellskäriin. Vielä tarvitaan lupa vakuutusyhtiöltä. Osa laivan matkustajista jäi odottamaan eteenpäinpääsyä ja nyt näyttääkin siltä, että he pääsevät Kapellan mukana Kapellskäriin. Sieltä alus palaa Naantaliin ja siirtyy sen jälkeen telakalle Turun Wärtsilään. Kapellan keulaosassa on mm. keulaportti vaurioitunut.

Ms Viking 2:n vaurioit tutki Maarianhaminan poliisilaitoksen sukeltaja. Siinä on kapea, mutta pitkä reikä konehuoneen kohdalla. Venekansi on myös vaurioitunut. Viking saatiin iltapäivän aikana nousemaan jalan verran. Siitä pumppasi vettä pelastusristeilijä Gustav Erikson. Konehuoneessa on edelleen vettä ja koneisto on ilmeisesti vaurioitunut. Alus saatiin kuitenkin jo uivaan tilaan. Pelastustoimia jatketaan tänään ja Viking 2 on tarkoitus korjauttaa. Telakasta ei ole vielä tietoa. Niin onnettomuuslaivat kuin henkilökunnatkin olivat vakuutetut.

Uusi lautta saapuu 2.-3.5. liikenteeseen

Onnettomuusalukset omistaa Vikinglinja, joka on ahvenanmaalainen yhtiö. Sen lautta-aluksiata on nyt ainoana aloittamassa liikennettä Ålandsfärjan, jonka reitti on Maarianhaminasta Kapellskäriin. Yhtiölle on kuitenkin juuri valmistumassa uusi autolautta, Apollo, joka on rakennettu Jugoslaviassa, ja jonka on määrä saapua aloittamaan liikenne aivan toukokuun alussa.

Viking 2 on rakennettu Tanskassa 1940, jossa sen nimenä oli Marsk stig. Se on 1124 brt:n alus, 70,5 metriä pitkä ja ostettu Tanskasta pari vuotta sitten liikennöimään Maarianhaminan ja Kapellskärin väliä. Se voi ottaa 600 matkustajaa. Viking 2:n piti aloittaa liikenne lauantaina. Talvella se on ollut Maarianhaminan laiturissa.

Lautta-alus Kapella on rakennettu Jugoslaviassa 1967. Se on 3159 brt:n alus, jonka pituus on 97 metriä. Kapellassa on 120 hyttipaikkaa ja se voi ottaa 1070 matkustajaa.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)