Matkustajalaivaliikenteen mahdollinen siirto Eteläsatamasta muualle

Aloittaja Kalle Id, 01.12.2005, 23:09:24

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 01.12.2005, 17:13:37
2008 otetaan käyttöön Vuosaaren uusi satama ja sieltä varmasti löytyy Viikkarillekin tilaa mikäli laiturirakenteen muutos muodostuu ylivoimaiseksi tehtäväksi. Raskaalle liikenteelle se on varmasti mukavempi vaihtoehto kuin Skatta ja eiköhän tuulipuvutkin nopeasti kahise siihen suuntaan jos siellä on uusi laiva hyvine tarjouksineen tarjolla  ;) ;D
Eiköhän tuo mahdollinen uusi terminaali tule joko Jätkänsaareen, tai kuten joku aika sitten lehdistössä mahdollisuutena esitettiin, Sompasaareen. Vuosaareen tuskin tullaan koskaan liikennöimään laivalla joka kuljettaa päätyönään matkustajia (lisäksi Viking haluaa todennäköisesti kaikkien laivojensa lähtevän samasta paikasta, joten jos uusi alus joutuu lähtemään muualta kuin Skattalta niin luultavasti myös HEL-STO laivat seuraavat mukana).

Edit. Kun tämä nyt siirrettiin omaksi keskusteluketjukseen, niin lisättäköön että ajatusta matkustajasataman siirtämisestä Sompasaareen esitti muunmuassa Helsingin Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja, ja ainakin yhdessä esitysmallissa Sompasaareen siirrettäisiin kaikki matkustajaliikenne, sekä Etelä- että Länsisatamasta, koska kaksi jälkimmäistä ovat asuintaloalueiden ympäröimiä kun taas Sompasaareen suunnitellaan pääasiassa yrityskiinteistöjä. Lisäksi tuleva Kalasataman metroasema tarjoaisi kelvolliset kulkuyhteydet.

Aiheen ollessa pinnanlla Uutislehti 100:n päivän kysymyksenä oli "pitäisikö matkustajalaivat siirtää pois keskustasta". 98 % vastaajista vastusti ajatusta.

Miran Hamidulla

#1
Pistetäänpä tämä aihe tänne, koska olen haistavinani, että muutoin erään kirjoittajan taholta joudumme loputtomiin kuuntelemaan tämän asian rummuttamista jokaisessa Viking topicissa, mikäli asialle ei tehdä omaa topicia... ::)

Jokin aika sittenhän pari kaupunginvaltuutettua käynnistivät keskustelun lauttaliikenteen siirtämisestä Eteläsatamasta Sompasaareen, kun alue vapautuu rahtiliikenteen käytöstä. Syystä tai toisesta johtuen asia ei kuitenkaan saanut valtakunnallisissa lehdissä huomiota juuri muissa kuin HBL:ssä sekä Iltalehden jossakin viikonloppunumerossa, jossa oli esitelty jonkinlainen visio matkustajalaivattomasta Eteläsatamasta. Asiahan ei sinäänsä ole uusi, vaan siitä on puhuttu aiemminkin.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 30.11.2005, 14:04:00
Skattan kärkeenhän ei periaatteessa enää tehdä uusia satamarakenteita (satamaltk:n periaatepäätös -90-luvun lopulta) ja niin Viking kuin seudun asukkaatkin varmasti haluaisivat tehokkaamman laiturimiljöön.
Annetaan Vikingin toimitusjohtajan vastata tähän kommenttiin HBL:n kautta...

- Kryssningsturisterna är viktiga. Vi vill vara så nära centrum som möjligt, säger Nils-Erik Eklund, vd på Viking Line.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Lappalainen

Käsittääksen Helsingin kaupungin kanta aiheeseen on että laivat pois keskustasta, mikä on mielestäni väärin koska Helsinki on satamakaupunki ja siten laivat osa kaupunkikuvaa. Ymmärrän kuitenkin hyvin että länsisatamasta päästään eroon. Rekkaralli Mechelininkadulla ja Ruoholahdessa on täysin kestämätöntä kun siellä on jo valmiiksi ruuhkaa tuottamassa eräät nimeltämainitsemattomat sujuvan joukkoliikenteen vastustajat.

Sompasaari tullaan rakentamaan täyteen asuintaloja niin että Helsinki pääsee vihdoin ja viimein eroon asunnottomuudesta:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/110198182148  ;)

Eteläsatama ja Länsiterminaali ovat siis käsittääkseni ainoat mitkä jää kun Vuosaaren satama valmistuu.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 02.12.2005, 19:22:19
Pitää paikkansa ja sataman sivuilta saa vahvistuksen, että säilyvät matkustajaterminaaleina, kun koko tavaraliikenne siirtyy Vuosaareen.
Tuollaisen vahvistuksen on voinut saada Helsingin sataman sivuilta jo vuosien ajan, mutta jos luit tuon HBL:n jutun, niin tuo viimeisin ehdotus matkustajaliikenteen siirtämisestä Sompasaareen on sangen tuore. Toki kyseinen ehdotus on liikkeellä aivan liian myöhässä, kun Sompasaarta ja Jätkäsaarta on kaavoitettu jo aivan muuhun suuntaan. Henkilökohtaisesti en suunnitelmaan itsekään usko, vaikka kansainvälisen lentoaseman tyylinen suuri kaikkien varustamoiden yhteisterminaali Sompasaaressa voisi ollakin mielenkiintoinen rakennelma... ::)

On otettava kuitenkin muutamia muitakin ongelmia suunnitelman kannalta kuin liikennejärjestelyt. Eteläsatamastahan saisi kyllä varmasti Vikingin ja Nordic Jetin vanhoihin varastoihin kyhätyt terminaalit sekä niiden lastinkäsittelyalueet purettua erittäin tuottoisaksi rakennusmaaksi, mutta miten mahtaisi olla Olympiaterminaalin laita? En tiedä onko rakennus suojelukohde, mutta mikäli se joutuisi purkuvaaraan, saatettaisiin suojelupäätös saada aikaiseksi sangen nopsasti. Varsinkin, kun ottaa huomioon sen kuinka hanakasti museovirastossa ollaan muutenkin suojelemassa Helsingin olympiakisojen perinteitä käytännöllisyyden kustannuksella. Mihin muuhun käyttöön Olympiaterminaali lopulta soveltuisi kuin matkustajaterminaaliksi?

Lisäksi Katajannokan kärjestä suunnitellaan uudelle Kruunuvuorenrannan alueelle yhteydeksi joko metrotunnelia tai Hylkysaaren kautta kulkevaa raitiovaunusiltaa. Mikäli jälkimmäinen toteutuisi, niin kuinkakohan hyvin raitioliikenne toimisi sillalla joka pitäisi useita kertoja tunnissa nostaa ylös lauttaliikenteen tieltä?

Länsiterminaalista luopuminen siihen vasta 90-luvulla tehtyjen rakennusinvestointien, ja myöhempien lukuisten laajennusten, jälkeen olisi mielestäni järjetöntä. Varsinkin, kun Jätkäsaaren muuttuminen asuinalueiksi tietäisi vihdoinkin raitiovaunujen tuloa alueelle, joka parantaisi terminaalin tällä hetkellä bussien varassa olevia liikenneyhteyksiä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Olympiaterminaali ei ole suojelukohde, mutta jos laivaliikenne sinne loppuisi, siitä varmaan varsin pian sellainen tulisi. Terminaalirakennushan on jo sinällään tehnyt kaikkien luonnonlakien vastaisen ihmeen: Se on suunniteltu korkeintaan Olympialaivojen kokoisten alusten käsittelyyn, mutta on edelleen ratkaisuna täysin käypä palvelemaan rutkasti isompia paketteja lähes alkuperäisillä tilaratkaisuillaan.
Toisaalta Olympiaterminaalia tuskin mihinkään muuhun käyttöön oltaisiin muuttamassakaan. Jos Kustaanmiekan salmeen tulisi joku aluskoon maksimirajoitus, joka pakottaisi Siljan muuttamaan muualle, terminaali todennäköisesti muutettaisiin kaikkien Tallinnaan kulkevien pika-alusten yhteiseksi terminaaliksi. Muuta käyttöä sille olisi vaikea keksiä... ::)

Eteläsataman ongelmia ovat nimenomaan autojen odotustilojen ahtaus (varsinkin Skattalla) ja rekkojen ajojärjestelyt keskustan läpi (varsinkin Olympiassa). Pienempi ongelma ovat väylät -ovathan jopa Serenade, Symphony ja Europa kyenneet jo pitkään soluttautumaan nykyiseen laituriinsa tukkimaan näköalat Tähtitorninmäeltä Kruunuvuorenselän suuntaan...

Skattan ongelma saattaa räjähtää käsiin Vikingin uuden aluksen valmistuessa:
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 06.12.2005, 19:05:54
Ero on siinä että uudisrakennukseen menee 1000m rahtia JA 240 autoa. Kun  esimerkiksi Amorellaan mahtuu joko 450 autoa TAI 900 metriä rahtia + muutama kymmenen henkilöautoa 5. kannelle
Tällä hetkellähän Vikingillä on kaksi odotusaluetta, Tukholmaan menijöillä Katajanokanlaiturissa ja Tallinnaan menijöillä Skattan kärjessä. Ja sitten tietysti raskaan liikenteen transitalue näiden välissä. Jos uudisaluksen mahdollisuuksiin kuuluu mahdollisuus kuskata myös ensisijaisesti rahdille tarkoitetuilla kansilla henkilöautoja (ja miksi ei kuuluisi?), nämä autot eivät mahdu nykyisille odotusalueille eikä mainittuja alueita voi laajentaa. Kaupungilla olisi isojakin haluja saada Skatta kokonaisuudessaan asuinkäyttöön.
Satamalautakunnan periaatepäätös vuodelta -98 on, ettei Skattan terminaaliin ja satamarakenteisiin enää aleta tehdä uusia säätöjä (viat tietysti korjataan, mutta ratkaisevia uusia rakenteita ei tehdä), vaan liikenneluvan sinne saavat vain alukset, jotka sopivat olemassaoleviin satamarakenteisiin. Periaatepäätös tehtiin, kun osoittautui, ettei Finnjetiä voi siirtää Olympiaterminaaliin ja Silja halusi mieluummin operoida sitä tutusta paikasta kuin ruveta muuttamaan Länsiterminaaliin, jota tuolloin oli tarjottu vaihtoehdoksi.

K5-terminaali puolestaan on jatkuvasti Catepillarin alla. Se on jo kaavassakin merkitty purettavaksi arkkitehtuurimuseon tieltä, mutta koska määrärahoja museon rakentamiseen ei ole saatu, on NJL saanut siinä jo useamman kerran jatkoaikaa vuoden kerrallaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Tapasin Kirjamessuilla kaupunginvaltuutettu Osku Pajamäen (SDP), jonka kanssa juttelin muutamista kaupunkisuunnitteluun liittyvistä kysymyksistä. Taannoin julkisuuteen tullut tieto siitä, että Viking olisi ilmoitusluontoisena asiana tilannut Skattan terminaalilaajennuksen, on aika vahvasti ennenaikainen. Satamalaitos, kh ja valtuusto käsittelevät asian ja vasta sen jälkeen kuvio on lainvoimainen. Joku muukin (epäilen vahvasti vihreää liikennepopulisti Kimmo Helistöä) oli huomannut, ettei Vikingin uudisaluksen autokannen sisältö ehkä mahdukaan Finnjetille mitoitetulle autokentälle. Varsinkaan, jos tilaa vielä supistetaan terminaalilaajennuksella (joka tosin ilmeisesti olisi samantyyppinen kakkoskerrosta laajentava kokonaisuus, kuin Länsiterminaalissakin)...
Jätkäsaaren kärjen terminaalivarausta ei haluta käyttää niin kauan, kuin on epäselvää, kuinka paljon kaistatilaa sinne on mahdollista saada. Joku valopää on nimittäin keksinyt suojella keskelle uutta asuinaluetta sen kammottavan betonikolossin, joka nykyäänkin hallitsee maisemaa noilla seuduin. Mitä mainittuun rakennelmaan on jatkossa mahdollista sijoittaa, oli Pajamäenkin mielestä mielenkiintoinen kysymys.  ::)

Satamatalon ja Olympiaterminaalin eksteriööri on suojeltu -ja sisätiloiltaanhan tuo onkin niin onnistunut, ettei siihen muutoksia ole tarvinnut tehdä. Uusia isojen alusten liikennelupia ei kuitenkaan ole sinne tarkoitus myöntää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950