Kirjoittaja Aihe: Kokemäenjoen vesistön laivat  (Luettu 132393 kertaa)

Kari Virtanen

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Kokemäenjoen vesistön laivat
« Vastaus #225 : 01.02.2016, 18:11:19 »
Ainakin minua ihmetyttää, miten kuljetuskustannukset voivat nousta viisinkertaiseksi? huono tarjouspyyyntö vai huono tarjous? Mahtoikohan tässä olla se TODELLINEN syy toimitusjohtajan potkuihin viime syksynä?
Aamulehdessä lukee, että entinen toimitusjohtaja laski, että kuljetus maksaa 60 000–70 000 euroa. Kustannuksia toivat alhaalla sijainneet sähkölinjat, sähköyhtiöt laskuttivat siitä, että sähkö katkaistiin kuljetuksen ajaksi. Lisäksi reittiin tuli muutos myös sillan takia.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195015834645/artikkeli/hopealinja+ajautui+kassakriisiin+laivan+maakuljetuksen+hinta+arvioitiin+taysin+pieleen.html

Juha Paulavuo

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 597
Vs: Kokemäenjoen vesistön laivat
« Vastaus #226 : 09.11.2017, 22:05:47 »
Tampereen Mustalahden satamassa oli 1970-luvulla vanhaan proomuun rakennettu tanssipaikka Reuhari. Se ei kuitenkaan talvehtinut Mustassalahdessa vaan jossain muualla, olisko täällä tietoa missä?

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3924
  • Liputuskysymys...
Vs: Kokemäenjoen vesistön laivat
« Vastaus #227 : 07.09.2019, 22:38:12 »
Kurun onnettomuudesta on tänään 90 vuotta. Nykyisen tiedon mukaan uhreja oli 136. Niin tai näin, traaginen tapaus, jossa fysiikan laeista välittämättä tehty korotus kostautui.
Ylen Tampereen alueuutiset on tehnyt varsin mainion sovelluksen, jossa Kurun onnettomuuden tapahtumat kuvataan:
https://yle.fi/uutiset/3-10954642?fbclid=IwAR0N8VKdxDBGbVBHm4GslTmqmZV_FUu48yaKTz6F2BueOOrz1wfD0neuriQ

Areenasta/Elävästä arkistosta löytyy myös neljänkymmenen vuoden takainen dokumentti, jossa laivaa muistelevat onnettomuuden vielä kokeneetkin:
https://areena.yle.fi/1-50270571
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 667
Vs: Kokemäenjoen vesistön laivat
« Vastaus #228 : 28.06.2021, 22:39:44 »
Palaanpa hieman vielä Inha-laivaan. Aluksen mitat olivat/ovat 14,10 x 2,75 x 1,25 (1,0) m [höyrylaivana].
"Virallisen" tiedon mukaan olisi valmistunut 1917 Turussa W:m Crichtonilla, jossa ainakin kattila tehty.
Varmuudella siis tiedetään, että Inha Bruks Ab osti aluksen Ähtäriin 1910-luvun lopulla tai 1920-luvun alussa. Ensimmäinen tieto löytyy keväältä 1925, jolloin aluksen kattila katsastettiin. Viimeinen katsastus oli Ähtärissä keväällä 1934. Seuraava oli Tammisaaressa syksyllä 1940, jolloin omistajana oli jo Fiskars Ab:n Skogbyn saha. Viimeisen kerran alus katsastettiin höyrylaivana keväällä 1945...

Voisiko tässä kuvassa olla puheena oleva laiva?



Tällainen on ilmestynyt Salon Pursiseuran telakka-alueelle samalla paikalla pitkään seisseen uudemman hinaajan tilalle.