Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Kari Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 01.02.2016, 08:26:28
Ainakin minua ihmetyttää, miten kuljetuskustannukset voivat nousta viisinkertaiseksi? huono tarjouspyyyntö vai huono tarjous? Mahtoikohan tässä olla se TODELLINEN syy toimitusjohtajan potkuihin viime syksynä?
Aamulehdessä lukee, että entinen toimitusjohtaja laski, että kuljetus maksaa 60 000–70 000 euroa. Kustannuksia toivat alhaalla sijainneet sähkölinjat, sähköyhtiöt laskuttivat siitä, että sähkö katkaistiin kuljetuksen ajaksi. Lisäksi reittiin tuli muutos myös sillan takia.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195015834645/artikkeli/hopealinja+ajautui+kassakriisiin+laivan+maakuljetuksen+hinta+arvioitiin+taysin+pieleen.html

Juha Paulavuo

Tampereen Mustalahden satamassa oli 1970-luvulla vanhaan proomuun rakennettu tanssipaikka Reuhari. Se ei kuitenkaan talvehtinut Mustassalahdessa vaan jossain muualla, olisko täällä tietoa missä?

Mikko-Oskari Koski

Kurun onnettomuudesta on tänään 90 vuotta. Nykyisen tiedon mukaan uhreja oli 136. Niin tai näin, traaginen tapaus, jossa fysiikan laeista välittämättä tehty korotus kostautui.
Ylen Tampereen alueuutiset on tehnyt varsin mainion sovelluksen, jossa Kurun onnettomuuden tapahtumat kuvataan:
https://yle.fi/uutiset/3-10954642?fbclid=IwAR0N8VKdxDBGbVBHm4GslTmqmZV_FUu48yaKTz6F2BueOOrz1wfD0neuriQ

Areenasta/Elävästä arkistosta löytyy myös neljänkymmenen vuoden takainen dokumentti, jossa laivaa muistelevat onnettomuuden vielä kokeneetkin:
https://areena.yle.fi/1-50270571
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 21.08.2007, 19:05:38
Palaanpa hieman vielä Inha-laivaan. Aluksen mitat olivat/ovat 14,10 x 2,75 x 1,25 (1,0) m [höyrylaivana].
"Virallisen" tiedon mukaan olisi valmistunut 1917 Turussa W:m Crichtonilla, jossa ainakin kattila tehty.
Varmuudella siis tiedetään, että Inha Bruks Ab osti aluksen Ähtäriin 1910-luvun lopulla tai 1920-luvun alussa. Ensimmäinen tieto löytyy keväältä 1925, jolloin aluksen kattila katsastettiin. Viimeinen katsastus oli Ähtärissä keväällä 1934. Seuraava oli Tammisaaressa syksyllä 1940, jolloin omistajana oli jo Fiskars Ab:n Skogbyn saha. Viimeisen kerran alus katsastettiin höyrylaivana keväällä 1945...

Voisiko tässä kuvassa olla puheena oleva laiva?



Tällainen on ilmestynyt Salon Pursiseuran telakka-alueelle samalla paikalla pitkään seisseen uudemman hinaajan tilalle.

VilleP

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 28.06.2021, 22:39:44 Voisiko tässä kuvassa olla puheena oleva laiva?



Tällainen on ilmestynyt Salon Pursiseuran telakka-alueelle samalla paikalla pitkään seisseen uudemman hinaajan tilalle.

Onko tämän laivan nykykunnosta tietoa?

Tauno Hermola

Aika samanlaiselta näyttää; ei ainakaan kunto tunnu kohentuneen.


Lasse Reunanen

Tuo on pitkään ollut nettiveneessä myynnissä ihan muutamalla tonnilla.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tauno Hermola

Inhan kohdalla mainitaan usein, myös tuossa nettiveneen ilmoituksessa, että alus olisi ollut jossain vaiheessa Venäjällä. Voisiko kuitenkin olla niin, että laiva on kuulunut johonkin Suomessa olleista Venäjän sisävesilaivastoista (Saimaan, Päijänteen ja Satakunnan laivastot)? Timo Vihavainen on näistä kirjoitellut blogissaan, ja kommenteistakin voi löytyä jotain tiedon muruja. Inhaa ei mainita, mutta muutama muu hyvin tuttu sisävesilaiva kyllä.

https://timo-vihavainen.blogspot.com/2019/12/sotainen-saimaa.html

VilleP

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 11.03.2024, 19:33:39 Tuo on pitkään ollut nettiveneessä myynnissä ihan muutamalla tonnilla.

Joo olen huomannut ja tarkoitus mennä katsomaan. Arveluttaa vain laivan kunto, koska vettä päässyt sisälle ja varmasti vesi seisonut pitkään.

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 11.03.2024, 21:34:20 Inhan kohdalla mainitaan usein, myös tuossa nettiveneen ilmoituksessa, että alus olisi ollut jossain vaiheessa Venäjällä. Voisiko kuitenkin olla niin, että laiva on kuulunut johonkin Suomessa olleista Venäjän sisävesilaivastoista (Saimaan, Päijänteen ja Satakunnan laivastot)? Timo Vihavainen on näistä kirjoitellut blogissaan, ja kommenteistakin voi löytyä jotain tiedon muruja. Inhaa ei mainita, mutta muutama muu hyvin tuttu sisävesilaiva kyllä.

https://timo-vihavainen.blogspot.com/2019/12/sotainen-saimaa.html
Vai onkos tuokin noita vapaussodan tiimellyksessä Suomeen jääneitä, mitkä Sotasaalis-keskusosasto möi kunnostesttaviksi eri yrityksille. Lukuisilla hinaajilla on tällainen historia.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 21.03.2024, 01:00:54 Vai onkos tuokin noita vapaussodan tiimellyksessä Suomeen jääneitä, mitkä Sotasaalis-keskusosasto möi kunnostesttaviksi eri yrityksille. Lukuisilla hinaajilla on tällainen historia.
Vai voisiko kyse olla samasta asiasta eli Suomessa olleiden Venäjän sisävesilaivastojen alukset päätyivät Sotasaalis-keskusosastolle? Aluksen varhaisempi historia jää kuitenkin edelleen avoimeksi.

Lasse Reunanen

Tässä ketjussa viestissä #80 Rami kertoo historiaa ja viestissä #78 Antti Aho kertoo sen olleen Sotasaalis-keskusosaston kautta kiertäneitä. Jos se on 1917 Turussa valmistunut, niin voi olla ollut punalaivastolla, oletettavasti meren puolella tai sitten on yksityiselle valmistunut ja kaapattu laivaston käyttöön. Antti saattaisi enemmänkin tietää tuon historiasta, ehkä tai sitten ei. Itse en tiedä muuta kuin mitä olen lukenut ja Antin kanssa jossain sivujuonteena jutellut.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.