Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Jarkko Korhonen

Viikonloppuna on tullut muutaman kerran Rosellalla miniristeily heitettyä ja kyllä silloin ainakin on tuntunut porukkaa olevan. Vikingin nettivarauksesta kun on myös katsellut noita lähtöjä niin useimmiten tuntuvat viikonloppuisin hytit loppuvan ehkä jotain c-luokan koppeja lukuunottamatta viikolla toki tilaa löytyy. XPRS:n tapauksessa kyseessä on kuitenkin reilusti Rosellaa isompi ja myös uudempi laiva joten luulisi tuollaiselle tuotteelle kysyntää löytyvän kun vanha ruostepurkkikin vetää niin hyvin kuin tekee ja olisin ainakin itse odottanut vähintään samaa hyttikapasiteettia kuin vanhalla laivalla. Minusta on selvä että Helsingistä löytyisi kysyntää tuollaiselle tuotteelle joka on hieman lyhyempi ja halvempi kuin Galaxyn tarjonta.
Perämies on erämies.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.04.2007, 17:42:41
Esimerkiksi tuollainen tanssibaarin ja kahvilan yhdistelmä on tuttua tavaraa jo Turun linjalta.
Se ei varmaankaan tule olemaan samanlainen yhdistelmä kuin amon ja isan seiskakannen seasidecafe, jossa ei pahemmin elävää musiikkia ole tarjolla,luulisin että xprs:n Red Rose-tanssiravintolassa on menoa ja meininkiä sekä päivä- ja iltalähdöillä. Kaikenkaikkiaan tuo Xprs vaikuttaa meikäläisen silmiin tosi hyvältä paketilta mitä noista kansikartoista nyt pystyy päättelemään. Onkohan laivan ulkonäköön tullut pieniä muutoksia, ainakin tuossa uudessa läpileikkauskuvassa keula näyttää enemmän menevämmältä kuin aikaisimmissa kuvissa ?
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jani Nousiainen

Kaikkien aikojen kompromissi tulossa tuosta aluksesta.

Autokansien kapasiteetti näyttää kohtuulliselle, muttei silläkään sektorilla mitään erikoista. Starilla on noin puolet enemmän rahtimetrejä.

2500 hengen matkustajakapasiteetti näyttäis kansikarttojen perusteella olevan reilusti yläkanttiin. Varsinkin kun alukselle tulee arviolta n. 1500  istumapaikkaa  ravintoloihin ja baareihin. Ja kun katsotaan "ilmaiset istumapaikat" eli jätetään buffet pois niin  jää noin 1000 istumapaikkaa jäljelle. Noin suuri matkustajamäärä kaipaisi  kyllä isoja istumasalonkeja ravintoloiden lisäksi.

Hyteissä  näyttäisi tulevan  oletettavasti yksi maailman ennätys. Hyttien pohjapiirrosten perusteella pienin hytti näyttäisi olevan vain arviolta n. 4,5 m2. Joka on pienin  hytti jonka tiedän WCllä ja suihkulla varustettuna. Muutkin hytit näyttää melko pienille. 2-3 tunnin ylitykseen varmasti aivan asiallisia , mutta jos ajatellaan alusta miniristeily ja kokous käytössä niin hytit  saisi olla tilavempia. Aluksen ollessa täynnä kuitenkin  noin tuhannen matkustajan  on löydettävä paikka  joko hyteistä, käytäviltä ja kansilta.

Kuvien perusteella   ravintola tilat näyttää tyylikkäille , toivottavasti  myöskin valmiina  näyttävät samalle. Ja kokoustiloja myöskin tulee varmasti riittävästi.

Eli alusta voi kuvailla lähinnä "jokaiselle  jotain", mutta toisaalta sitten sen enempää  rahdin, reittimatkustajien kuin risteilymatkustajien kannalta ei tule  olemaan  erityisen hyvä varsinkaan aluksen  ollessa  täynnä.

Konseptiltaan alus on paluu 70-luvulle ja Aurellaan.  Erillinen  rahti ja h.autokansi, melko vähän pieniä hyttejä ja matkustaja kapasiteetti suuri verrattuna yleisiin tiloihin.

Mutta toisaalta  aina se  Rosellan tulee voittamaan  :beer:


Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jarkko Korhonen

#198
http://www.vikingline.fi/download/xprs.pdf

Tuolla lisää kuvia yms...

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 16.04.2007, 21:03:06
Hyttien pohjapiirrosten perusteella pienin hytti näyttäisi olevan vain arviolta n. 4,5 m2. Joka on pienin  hytti jonka tiedän WCllä ja suihkulla varustettuna. Muutkin hytit näyttää melko pienille. 2-3 tunnin ylitykseen varmasti aivan asiallisia , mutta jos ajatellaan alusta miniristeily ja kokous käytössä niin hytit  saisi olla tilavempia.

Mitä tuota PDF:ää katseli niin hytit noita pienimpiä lukuunottamatta näyttävät suurinpiirtein standardi-Viking hyteiltä..Kooltaan täysin riittävät tuolle reitille. Rosellassakin on pienet hytit ja hyvin toimii koon puolesta. Epäilen ennemminkin tuota lukumäärää. Jotta miniristeilytuotetta voitaisiin myydä tarvitaan ohjelmaa. Ihmisiä ei saa lähtemään laivalle jos illalla/yöllä ei humppaorkesteri soita ja mielummin pubissakin joku trubaduuri kitaraa renkuta. Näistä taas syntyy kustannuksia ja en tiedä miten yhtälö toimii jos maksimimäärä miniristeilijöitä on max. 728 (todellisuudessahan ei ihan lähellekään tuota päästä kun joukossa on tarvematkaajia ja kaikki hytit eivät ole täynnä). Mielestäni miniristeilytuotteen toteutus tarvitsisi tuplamäärän hyttejä ja vuodepaikkoja että matkustajamassaa saataisiin riittävästi.
Perämies on erämies.

Kalle Id

Itselleni suurin pettymys XPRSissä on että konfrenssitilat on laitettu laivan parhaalle näköalapaikalle keulaan. Tosin tokihan "normaalimatkustajat" pääsevät vastaaville paikoille Café & Dance Barissa, mutta olisin silti laittanut kokoustilat keskilaivaan ja jonkun tilan jonne kaikilla on vapaa pääsy myös 7. kannen keulaan.

Kauheasti muuta en uskalla vielä sanoa... paitsi laivan koosta on pakko huomauttaa, että siitä olisi BRT:ssa mitattuna vain hitusen pienempi kuin Mariellasta ja Gabriellasta, joten siihen nähden matkustajamäätä vaikuttaa ihan kelvolliselta. On tosin totta että XPRSissä suurempi osa sisätiloista on rahdin käytössä.

Ville Alho

Katselin noita Vikingin sivuilla olevia kuvia XPRS:stä ja huomasin, että laivan ahteriin on "Name of the Vessel":in alapuolelle ilmestynyt sana Mariehamn. Tietääkö kukaan koska se on sinne lisätty? Alunperinhän siellä ei tietenkään minkään sortin kotipaikkaa ollut. Tästä nyt ei tietenkään voi mitään oikeita johtopäätöksiä vetää, mutta mahtaisiko tuo kuitenkin olla pieni vihje siihen suuntaan, että tämä uusikin punakylki kutsuisi Maarianhaminaa kodikseen?

Petri Lindqvist

Kyllä se varmaan ihan paikkansa tulee pitämään ja Suomalainen miehistö alukseen tulee.  :thumb:

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 17.04.2007, 12:25:43
Katselin noita Vikingin sivuilla olevia kuvia XPRS:stä ja huomasin, että laivan ahteriin on "Name of the Vessel":in alapuolelle ilmestynyt sana Mariehamn. Tietääkö kukaan koska se on sinne lisätty? Alunperinhän siellä ei tietenkään minkään sortin kotipaikkaa ollut. Tästä nyt ei tietenkään voi mitään oikeita johtopäätöksiä vetää, mutta mahtaisiko tuo kuitenkin olla pieni vihje siihen suuntaan, että tämä uusikin punakylki kutsuisi Maarianhaminaa kodikseen?
Hmm...jostain merkillisestä syystä olen saanut päähäni, että jokin muukin kyseisen yhtiön laiva olisi kotoisin tuosta Villen mainitsemasta saarimaakunnasta ;)

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 17.04.2007, 13:42:46
Hmm...jostain merkillisestä syystä olen saanut päähäni, että jokin muukin kyseisen yhtiön laiva olisi kotoisin tuosta Villen mainitsemasta saarimaakunnasta ;)

Juu, tuo punainen yhtiö on sangen uskollisesti pitänyt paattejaan tuon hieman omalaatuisen saarimaakunnan rekisterissä, mutta kun firma taannoin yritti siirtää XPRS:n edeltäjän etelä-Helsingin rekisteriin, niin voisi kuvitella, että kun tuo siirto Tallinnaan jäi tekemättä, niin nyt uuden aluksen tullessa sen voisi laittaa suoraan Viron rekisteriin. Se kun ei mikään ulosliputus olisi... Että siinä mielessä vain pisti tuo "Mariehamn" uuden punaisen ahterissa silmään.


Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.04.2007, 09:27:29
Kauheasti muuta en uskalla vielä sanoa... paitsi laivan koosta on pakko huomauttaa, että siitä olisi BRT:ssa mitattuna vain hitusen pienempi kuin Mariellasta ja Gabriellasta, joten siihen nähden matkustajamäätä vaikuttaa ihan kelvolliselta. On tosin totta että XPRSissä suurempi osa sisätiloista on rahdin käytössä.
Jos pelkkä GT ratkaisisi matkustajamäärän sopivuuden, Finnlinesin uusien aluksienkin pitäisi tällöin kuljettaa tuhansia matkustajia. Star ja XPRS ovat suurinpiirtein samanpituisia ja -levyisiä, ja päämatkustajakannet 7. ja 8. näyttävät alkavan ja loppuvan kummassakin aluksessa kutakuinkin samasta kohtaa. Näinollen veikkaisin, ettei näiden kansien pinta-aloissa ole suurta eroa. Starilla tosin 8. kannen peräosassa tilaa yleisiltä tiloilta vie hyttiosasto, mutta tuon kompensoivat 9. kannen etuosan yleiset tilat, jotka XPRSiltä puuttuvat kokonaan. Näinollen uskaltaisin väittää, että XPRSin ja Starin yleisten tilojen pinta-ala on kutakuinkin sama, mutta XPRSillä näissä tiloissa voi olla 600 matkustajaa enemmän.

Bisneksen kannalta XPRSin ratkaisu on toki parempi, kun suuremmalla matkustajamäärällä yksittäiseltä matkalta saadaan isommat lipputulot ja muistakin syistä myös. Jonkin verran enemmän ruuhkaa yleisissä tiloissa, ja hivenen pidempi ylitysaika kuin kilpailijalla, niin sopivasti osa matkustajista pakenee buffetpöydän ääreen tai ostaa hytin, ja Maarianhaminassa hymyillään iloisesti, kun kassakone laulaa. Punaisethan ovat aina osanneet optimoida asiakkaiden viihtyvyyden ja tuloksen tekemisen välisen suhteen oikeille rajoille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Harri Muhonen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.04.2007, 09:27:29
Itselleni suurin pettymys XPRSissä on että konfrenssitilat on laitettu laivan parhaalle näköalapaikalle keulaan. Tosin tokihan "normaalimatkustajat" pääsevät vastaaville paikoille Café & Dance Barissa, mutta olisin silti laittanut kokoustilat keskilaivaan ja jonkun tilan jonne kaikilla on vapaa pääsy myös 7. kannen keulaan.

Samoin minäkin olisin tehnyt. Normaalisti kokous ym. tilaisuuksissa käytetään videotykkejä tai muita esitysvälineitä, jolloin isoista ikkunoista on pelkkää haitta ja ne täytyy peittää joillakin verhoilla. Keskilaiva olisi ollut näille tiloille paljon parempi paikka.

Pienet hytit ovat kooltaan varmaan samaa luokkaa kuin Meloodian A- ja B-hytit eli 5 m². Kyllä ne ainakin päivähytteinä menettelee, toivottavasti äänieristys vaan on parempi. Ja kyllä osa sinne hytteihin varmaan pakenee, kun laiva on täynnä. Kohtuuttoman vähän on istumapaikkoja kapasiteettiin verrattuna.

Petri Lindqvist

#207
Konferenssiasiakkaat ovat yksi laivayhtiöiden tuottavimmista asiakkaista ja siksi ymmärtää ihan hyvin miksi heille on myös laivasta tarjottu avarat ja valoisat keulatilat.

Mitä hytteihin tulee, pohjapiirrustuksen mukaan perinteiset A ja B-hytit tulevat olemaan ihan normaalia Viking-kokoluokkaa. Mukaan mahtuu sitten kuitenkin pienempiäkin hyttejä, jotka soveltuvat nimenomaan hyvin lyhyempiaikaiseen käyttöön. Elikkäs pieniä hyttejä reittimatkaajille ja isompia hyttejä risteilytuotteiden käyttäjille?

Repe

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 18.04.2007, 01:28:00
Näinollen veikkaisin, ettei näiden kansien pinta-aloissa ole suurta eroa. Starilla tosin 8. kannen peräosassa tilaa yleisiltä tiloilta vie hyttiosasto, mutta tuon kompensoivat 9. kannen etuosan yleiset tilat, jotka XPRSiltä puuttuvat kokonaan. Näinollen uskaltaisin väittää, että XPRSin ja Starin yleisten tilojen pinta-ala on kutakuinkin sama, mutta XPRSillä näissä tiloissa voi olla 600 matkustajaa enemmän.

Ihan mahdollistahan on, että kansille 9. ja 10. tulee vielä jotain, mutta suurinpiirtein saman kokoiset tulevat olemaan. Ainakin 10. kannen aurinkokannesta tulee vähintäänkin laseilla suojattu, toiveajattelua lienee, että Viking rakentaisi haveinnekuvissa näkyvien isojen ikkunoiden kohdalle jonkin Operan Rivieran tyyppisen allasosaston/baarin. Suuri osa matkustajista tulee varmasti viihtymään aurinkokannella, mutta ilman kattoa tuo 10 kannen lasitettu tila jäisi käyttämättä talvella ja sateella.

Paljon hehkutettu XPRS-konsepti tuntuu nykyisten tietojen perusteella tavallisen päivälautan konseptilta...

Roope Lindström

mun isovelin kaveri on hitsailemassa tota viikingin uutta laivaa :thumb:
VS7 Onpa paras