Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Lassi Liikanen

Kröhöm. Olin sunnuntaina Helsingissä kuvaamassa, ja Länsisataman ohi meni n. 18.20 aikoihin alus, joka kuljetti pelastusveneitä. Lopuksi mentyämme telakan ohi havaitsimme, että alus oli mennyt XPRS:n kylkeen. Kyseessä on alus nimeltä "Marietje Benita". Kuva ko. aluksesta:

http://www.kujalla.com/laivakuvat/7.10/7.10%20161.jpg
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 17.09.2007, 21:03:25
Kattelin tossa online varaus tilannetta ja Rosellalle viimeinen lähtö on Tallinnasta päivällä 7.3.2008. Eli todennäköisesti   niitä aikoja aloittaa XPeRSe  liikennöinnin.
Näyttäisi aloittavan liikenteen 10.3.2008 ainakin tuon linkin mukaan.

http://www.vikingline.fi/merella/index.asp
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kristian Sandberg

Viking XPRS:llä tulee olemaan uusi hyttiluokka B2S, eli vähän pienempi kuin B2P
katso linkki: http://www.vikingline.fi/merella/viking_xprs/hytit.asp


Kalle Id

Nyt kun hytit tulivat puheeksi, niin vertailin aikani kuluksi XPeRSin hyttien kokoja muiden viikkareiden hytteihin. Vaikka täällä on hyttien pienuudesta puhuttu, niin itseasiassa vain B2P ja tämä uusi B2S ovat pienempiä kuin muilla aluksilla, neljän hengen hytit ja A2:set ovat itseasiassa isompia kuin millään aikaisemmalla Viikkarilla.

Anssi Kauppila

Kyllähän tämä VIKING XPRS on paljon paremman näköinen kuin tallinkin star....pakko mennä kokeilemaan sit maaliskuussa:)

Jarkko Korhonen

TS:

"Pantin mukaan Tallinnan-reitille tulevalla Vikingin uudella laivalla ei ole mitään vaikutusta Tallinkiin.

- Ei ole, miksi pitäisi, hän hymyilee."


Veikkaanpa että Pantinkin hymy hyytyy 2008 toisen kvartaalin matkustajalukuja katsellessaan... 8)
Perämies on erämies.

Miran Hamidulla

Kieltämättä XPRSistä tulee varmasti menestys, mutta silti aika huvittavia näiden joidenkin Vikingin fanien jo epärealistisiin mittoihin kasvaneet odotukset aluksen menestyksestä ja mahdollisuuksista. Vaikka alus seilaisi ne kaksi edestakaista lähtöään vuoden jokaisena päivänä 100% täyttöasteella, ei alus siltikään pystyisi kuljettamaan koko Tallinnan reitin vuotuista matkustajamäärää. Muutenkin epäilisin, että ne joiden hymyt eniten hyytyvät löytyvät pika-alusoperaattorien palkkalistoilta...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.10.2007, 17:09:38 Kieltämättä XPRSistä tulee varmasti menestys, mutta silti aika huvittavia näiden joidenkin Vikingin fanien jo epärealistisiin mittoihin kasvaneet odotukset aluksen menestyksestä ja mahdollisuuksista. Vaikka alus seilaisi ne kaksi edestakaista lähtöään vuoden jokaisena päivänä 100% täyttöasteella, ei alus siltikään pystyisi kuljettamaan koko Tallinnan reitin vuotuista matkustajamäärää.
Lisäksi Tallinkin päivittäinen kapasiteetti tulee olemaan noin kolminkertainen Vikingin kapasiteettiin verrattuna - ja minun on vaikea uskoa Tallinkin pomojen olevan ihan niin suuruudenhulluja, että noin isoa kapasiteettia pidettäisiin reitillä ilan syytä.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.10.2007, 17:09:38
Kieltämättä XPRSistä tulee varmasti menestys, mutta silti aika huvittavia näiden joidenkin Vikingin fanien jo epärealistisiin mittoihin kasvaneet odotukset aluksen menestyksestä ja mahdollisuuksista. Vaikka alus seilaisi ne kaksi edestakaista lähtöään vuoden jokaisena päivänä 100% täyttöasteella, ei alus siltikään pystyisi kuljettamaan koko Tallinnan reitin vuotuista matkustajamäärää. Muutenkin epäilisin, että ne joiden hymyt eniten hyytyvät löytyvät pika-alusoperaattorien palkkalistoilta...

Kuka tässä sellaista on ehdottanut että vain Expressillä matkustettaisiin? Viron reitin matkustajamäärät ovat kehittyneet aneemisesti. Siitä huolimatta Viking on pärjännyt hyvin vaikka kalusto on surkeaa kilpailijoihin verrattuna. Kun kalustotasoitusta ei enää ole on helppo nähdä että Viking tulee syömään Starin ja Italian ihmeen kuormasta pika-alusten lisäksi. Vikingillä on myös varovaisen toimimisen kautta kirstussa rahaa joten jos hintakilpaan ajaudutaan se on huonompi juttu erään lahden takana päämajaansa pitävän varustamon kannalta. Olet varmaan lukenut sen HBL:n jutun. Jos kaikki olennainen on tasan (aikataulu/matka-aika, hinnat, kalusto) moniko suomalainen valitsee Tallinkin Viikkarin sijaan?
Perämies on erämies.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 18.10.2007, 16:23:43
Jos kaikki olennainen on tasan (aikataulu/matka-aika, hinnat, kalusto) moniko suomalainen valitsee Tallinkin Viikkarin sijaan?

Juurihan tuossa ylempänä toteat ettet ole sellaista ehdottanut, että vain XPRSillä matkustettaisiin, joten etköhän silloin itsekin tiedosta, että joku edelleenkin valitsee... ::) Tältäkin foorumilta löytynee aika monta suomalaista jotka kulkevat jatkossakin myös Tallinkilla XPRSin lisäksi.

Uskaltaisin myös väittää että monelle risteilymatkustajalle Englannin ja Ranskan väliä kulkevasta rekkalautasta muunneltu XPRS ei ole todellinen vaihtoehto esimerkiksi Galaxylle ja sen seuraajalle, vaikka XPRS onkin kova kilpailija Starille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Henri Sutinen

"Risteilylaiva Galaxyn ja XPRS-tyypin Starin sisarlaivat aloittavat Helsinki-Tallinna-reitillä ensi keväänä, ja Tallinkin kolmas uusi laiva valmistuu 2009."

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1266953&s=k

Eikö tuo XPRS ollut Vikingin uuden aluksen nimi eikä mikään "alustyyppi"? Aika hyvin sittenkin onnistunut nimeäminen, jos laivasta, joka ei vielä ole liikenteessä, on muodostunut jo uusi "tyyppi" :)

Olli Tuominen

Siis eihän XPRS perustu (ainakaan kokonaan) mihinkään olemassa olevaan alussarjaan. Starin pohjana on käsittääkseni Seafrance Berlioz/Rodin. Viking XPRS ja Star eivät kyllä ole sisaria, vaikka rungon päämitat ovat aika samat.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 22.11.2007, 14:06:10
Siis eihän XPRS perustu (ainakaan kokonaan) mihinkään olemassa olevaan alussarjaan. Starin pohjana on käsittääkseni Seafrance Berlioz/Rodin.

Kyllä XPRSkin pohjautuu Rodiniin. Varsinkin noiden pääkansien alapuolisten osien pitäisi Starissa ja XPRSissä olla hyvin samankaltaisia tai jopa lähes identtisiä. Myös matkustajatiloissa on nähtävissä samankaltaisuuksia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Henri Sutinen

Hmm... Tarkoituksena oli lähinnä puuttua tuohon, että "maallikko" viittaa Viking Linen aluksen nimellä Tallinkin alukseen. Eli XPRS olisi muka joku "pika-alus"tyyppi eikä ainoastaan viikkarin laivan nimi.

Siinä mielessä siis viikkarin nimilanseeraus on toiminut paremmin kuin Tallinkin, koska XPRS:n yhteydessä ei puhuttu, että "XPRS on star-tyypin alus" :)

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.11.2007, 14:24:28
Varsinkin noiden pääkansien alapuolisten osien pitäisi Starissa ja XPRSissä olla hyvin samankaltaisia tai jopa lähes identtisiä.
Juuri tätä ajoin taakaa, eli rungot itsessään ovat lähes samoissa mitoissa, joten onhan silloin oletettavaa, että myös juuri pääkansien alapuoliset osat ovat hyvikin samankaltaisia.