Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä

(1/12) > >>

Tuomas Romu:
https://yle.fi/uutiset/3-10463019


--- Lainaus ---Aiesopimus: Tallink tilaa uuden pikalaivan Rauman telakalta

Tallink ja Rauma Marine Constructions ovat sopineet uuden shuttle-pikalaivan rakentamisesta.

Uusi laiva rakennetaan Raumalla. Hankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja se tuo telakalle noin 1500 henkilötyövuotta.

Kyseessä on aiesopimus, joka vaatii toteutuakseen velä lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt, joiden kanssa työskennellään seuraavat kuukaudet.

Valmista vuoden 2020 lopussa

Helsinki-Tallinna -reitillä liikennöivä pikalaiva on tarkoitus rakentaa Rauman telakalla vuoden 2020 loppuun mennessä. Laivan suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Se käyttää pääpolttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.
--- Lainaus päättyy ---

edit: Tallinkin tiedote aiheesta:

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/184aa77755f4ce19

Telakan tiedote aiheesta:

https://rmcfinland.fi/rauma-marine-constructions-and-tallink-sign-letter-of-intent-for-a-new-car-and-passenger-ferry-effect-on-employment-in-the-region-significant/

Kalle Id:
Valmistuminen 2020 oli ilmeisesti lyöntivirhe suomenkielisessä lehdistötiedotteessa, koska kaikki muut puhuvat 2021:stä.

Johan tähän odoteltiin kun keväällä Tallink Megastar 2:sta lupaili. Toisaalta ehkä vähän yllättävää, että rakennetaan Raumalla – ja toisaalta sitten taas ei yhtään yllättävää, kun muistaa Tallinkin ja Rauman läheisen suhteen menneisyydessä. Nyt kun Hammershusin myötä Rauma todisti että osaavat rakentaa niin oli oikeastaan oletettavaakin että Tallink sinne palaa.

Marko Manninen:
Nyt on mielenkiintoista seurata miten Tallink Rauman telakan kanssa pesee Viking Linen kiinan projektin. Kyllä siellä Raumalla ammattitaitoa löytyy laivoja suunnitella ja rakentaa, mitä Ahvenanmaalla ”epäiltiin”. Hinta se tosiasia on tässä jutussa. Mitenkä mahdollista olisi, että uusi laiva olisi Megastarin sisarlaiva? Onhan noita sisaria tehty aikaisemminkin eri telakoilla. Tämän uudishankinnan jälkeen SeaWind lähtee varmaan eläkematkalle kohti naulatehdasta. Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?

Ville Taavitsainen:
Gigastar vai Hyperstar?

Kai Heino:
Marko Manninen

--- Lainaus ---Olisiko Starilla tulevaisuus esim. muokattuna Tunholma - Riika linjalla?

--- Lainaus päättyy ---
Starilla on vain noin 130 hyttiä, joten se on yölaivaksi liian pieni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta