Kuten kaikki olette lukeneet niin Raumalla loppuu laivanrakennus loppukeväästä. Viimeiset projektit, eli TURVA ja OSLOFJORD viedään läpi. Kaupunki osti maat, rakennukset ja inventaarit. Suunnittelukonttorin lopputyhjennys on kovassa vauhdissa. Käytännössä se tietää että RTK:n kaverit systemaattisesti tyhjentävät tiloja. Surkea näky.
Facebookiin on perustettu oma ryhmä johon kerätään kuvia ja muistoja merikaupungin kunniakkaasta laivanrakennuksesa. Mukana on jo n 90 henkilöä ja kaikki ovat tervetulleita mukaan. Täältä ryhmä löytyy:
https://www.facebook.com/groups/raumanlaivanrakennus/
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/yllatys+porissa++uusi+telakkayhtio+esittaytyy+torstaina/a992821 (http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/yllatys+porissa++uusi+telakkayhtio+esittaytyy+torstaina/a992821)
LainaaYllätys Porissa - uusi telakkayhtiö esittäytyy torstaina
Porissa esitellään torstaina uusi laivanrakennusyhtiö.
– Telakkateollisuuden hautajaiset ovat ennenaikainen uutinen, hehkuttaa uuden yhtiön debytoinnista kertova elinkeinotoimintaa Satakunnassa edistävän Prizztechin tiedote.
Uusi yhtiö on suomalaisomisteinen. Se debytoi Match Industry -tapahtumassa.
– Viime kuukausien aikana joukko suomalaisia sijoittajia ja kokeneita laivanrakennuksen asiantuntijoita ovat valmistelleet huolella uutta liiketoimintamallia, jonka myötä laivanrakennuksen kilpailukyky kansainvälisessä kilpailussa on korkealla, tiedotteessa sanotaan.
Alustilausneuvottelut ovat pitkällä. Tietoja uusista tilauksista on odotettavissa viimeistään syksyllä.
Tämä tuli kyllä aika puun takaa. Millaiset fasiliteetit tuolta mahtaa löytyä?
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.06.2014, 10:50:02
Tämä tuli kyllä aika puun takaa. Millaiset fasiliteetit tuolta mahtaa löytyä?
Ei kyllä muuta tule mieleen kun Technipin alue Mäntyluodossa, mutta ei sielläkään vissiin mitään telakka altaita ole. Erikoinen uutinen kaiken kaikkiaan kun ei telakan sijainnista ole mitään mainintaa. Uutisesta tulee äkkiseltään vaan mieleen että yhtiö pitää vaan pelkän tiedotus tilaisuuden Porissa.
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.06.2014, 14:10:26 Uutisesta tulee äkkiseltään vaan mieleen että yhtiö pitää vaan pelkän tiedotus tilaisuuden Porissa.
Totta. Porista ei ole pitkää matkaa Raumalle...
Huhun mukaan kyse olisi juurikin Raumalle perustettavasta telakasta.
Länsi-Suomi 11.6.2014
Uusi laivanrakennusyhtiö perusteilla Raumalle
Suomalainen laivanrakennusyhtiö aloittaa toimintansa Raumalla. Perustajat kertovat asiasta tarkemmin torstaina pidettävässä tilaisuudessa.
Joukko suomalaisia sijoittajia ja kokeneita laivanrakennuksen asiantuntijoita ovat viime kuukausien aikana valmistelleet uutta liiketoimintamallia, jonka myötä laivanrakennuksen kilpailukyky kansainvälisessä kilpailussa on korkealla.
Tiedotteen mukaan alustilausneuvottelut ovat pitkällä ja uusien tilausten julkistaminen on ajankohtaista viimeistään syksyllä. Suomalaisella erikoisosaamisella on kysyntää keskeisten varustamoiden toimittajina.
Rauma... Pori... Mitä eroa? ;)
http://yle.fi/uutiset/tiedotus_pieleen_uusi_telakkayhtio_tuleekin_raumalle_eika_poriin/7292127 (http://yle.fi/uutiset/tiedotus_pieleen_uusi_telakkayhtio_tuleekin_raumalle_eika_poriin/7292127)
LainaaRaumalla aloittaa uusi Rauma Marine Construction Oy -niminen meriteollisuusyritys. Se alkaa muun muassa laivanrakennustoiminnan telakkayhtiö STX:ltä Rauman kaupungille siirtyneellä telakka-alueella.
Uuden yhtiön suunnitelmista kerrotaan Raumalla torstaina. Yle Uutisten saamien tietojen mukaan uusi yhtiö alkaa valmistaa maksimissaan 200-metrisiä aluksia, mutta siitä ei ole tulossa kilpailijaa esimerkiksi STX Turun telakalle. Yhtiö pyrkii markkinoille omalla, uudella konseptillaan.
Yhtiön taustalla ovat Rauman kaupungin tiedotteen mukaan sijoittajina Ari Salmi ja Harri Putro. Heillä on taustaa Logisticas Oy:ssä ja Uudenkaupungin Työvene Oy:ssä.
Ihan hyvältä vaikuttaa, jos homma lähtee pyörimään:
http://ls24.fi/jutut/rauma-ja-alue/juttu-rauman-uusi-telakkayhtio-lupaa-tilausuutisia-lahiaikoina (http://ls24.fi/jutut/rauma-ja-alue/juttu-rauman-uusi-telakkayhtio-lupaa-tilausuutisia-lahiaikoina)
LainaaKonversiot edellä tullaan, sanoo yhtiössä sijoittajana toimiva raumalainen Ari Salmi.
Jokainen voi vuorollaan käydä katsomassa, mitä laivoja Rauman telakan edustalla on odottelemassa
jotain...
http://www.talouselama.fi/uutiset/jopa+tuhat+tyopaikkaa+lansirannikolle++raumalle+uusi+telakkayhtio/a2253085 (http://www.talouselama.fi/uutiset/jopa+tuhat+tyopaikkaa+lansirannikolle++raumalle+uusi+telakkayhtio/a2253085)
LainaaRauman alueella toimivat sijoittajat ovat perustaneet Rauma Marine Construction Oy(RMC) -nimisen yhtiön, jonka tarkoituksena on käynnistää telakkatoiminta Raumalla, tiedottaa uusi telakkayhtiö torstaina.
Uuden telakan toiminta perustuu ensisijaisesti alueella olevan ja vapautuvan ammattimaisen työvoiman hyödyntämiseen. Yhtiön toimintamallina on uudentyyppinen verkostomainen toiminta. Keskeiseksi yhteistyökumppaniksi tulee Uudenkaupungin Työvene Oy.
Uudenkaupungin Työlaiva? ;)
edit: http://ls24.fi/jutut/uutiset/rauma-ja-alue/juttu-nain-rauman-uusi-telakka-aikoo-parjata (http://ls24.fi/jutut/uutiset/rauma-ja-alue/juttu-nain-rauman-uusi-telakka-aikoo-parjata)
Olisiko öljyntorjunta-alus Hylje ensimmäinen RMC:n asiakas? Pisti tällainen silmään, tuolta intternetin syövereistä.
LainaaPutro does not rule out indirect state support. Converting the Finnish Environment Institute's oil-spill vessel Hylje will be RMC's first project, he added.
Lähde: http://www.ihsmaritime360.com/article/13174/uki-linked-firm-at-rauma-as-stx-exits (http://www.ihsmaritime360.com/article/13174/uki-linked-firm-at-rauma-as-stx-exits)
Uudenkaupungin Työvene Oy on tosiaan tehnyt sopimuksen Hylkeen peruskorjauksesta ja muutostöistä. Lienee siis mahdollista että Ukin työt voitaisiin tehdä Raumalla, varsinkin kun on puhuttu RMC:n ja UTV:n omistuspohjan yhdenmukaistamisesta (=fuusiosta). Henkilökohtaisesti epäilen, että kyseessä on uutisankka ja toimitus sekoittanut asiat keskenään. Tuosta Hylkeen siirtymisestä Raumalle ei kyllä löydy mainintaa muissa medioissa ja lieneekö se edes järkevää? Ukin fasiliteetit on kuitenkin omiaan tuohon remonttiin, ellei siellä tilauskirjat ole siinä mallissa että tarvitaan tyhjää allasta uudisrakenteelle?? Mene ja tiedä?
http://www.syke.fi/fi-FI/SYKE_Info/Viestintaaineistot/Tiedotteet/Oljyntorjuntaalus_Hylje_peruskorjataan%2829148%29 (http://www.syke.fi/fi-FI/SYKE_Info/Viestintaaineistot/Tiedotteet/Oljyntorjuntaalus_Hylje_peruskorjataan%2829148%29)
Mikäköhän mahtaa Fennican optio olla Raumalla tällä hetkellä?
Kahden joukossa kilpailemassa Australian uudesta murtajasta:
http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194928719335/artikkeli/rauman+telakka+tavoittelee+tutkimusjaanmurtajan+tilausta+australiasta.html
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Ruusulaakso - 17.06.2014, 19:39:02
Ukin fasiliteetit on kuitenkin omiaan tuohon remonttiin, ellei siellä tilauskirjat ole siinä mallissa että tarvitaan tyhjää allasta uudisrakenteelle?? Mene ja tiedä?
Tietääkseni Ukissa ei ole allasta, muuta kuin toimistorakennuksen veskeissä ;)
Rauman telakka sai tilauksen.
http://ls24.fi/jutut/rauma-ja-alue/juttu-raumalaiselle-rmclle-miljoonien-sopimus-kelluvasta-virkistyskeskuksesta
Toisessa ketjussa Uusi telakkayhtiö Raumalle (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17423.msg146795#msg146795) on vähän enemmän Rauman telakan vaiheista yllä kerrotun sulkemisen jälkeen, mutta aika hiljaista on ollut. Vieläkö tuo Australian uusi tutkimusjäänmurtaja on ajankohtainen, vai menikö tilaus muualle?
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 12.04.2015, 16:34:36
Vieläkö tuo Australian uusi tutkimusjäänmurtaja on ajankohtainen, vai menikö tilaus muualle?
P&O vetäytyi hankkeesta vuoden alussa, joten hanke on jäissä. Loppuvuodesta saatetaan ehkä kuulla jotain.
Sjöfartstidningen kertoo (http://www.sjofartstidningen.se/raumovarvet-nytt-alternativ-for-reparationer/) muun muassa, että RMC yrittää jatkaa yhteistyötä Tallinkin kanssa Silja Serenaden telakoinnin jälkeen.
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/836099/Rauman+telakkayhtio+saa+lisaa+omistajia (http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/836099/Rauman+telakkayhtio+saa+lisaa+omistajia)
LainaaRaumalla toimiva telakkayhtiö Rauma Marine Constructions (RMC) laajentaa omistuspohjaansa. Yhtiö kertoo omistuksensa muutoksista jäänmurtaja Urholla Helsingin Katajanokalla huomenna.
Uusista omistajista RMC ei kerro etukäteen, mutta jotain osviittaa antanee tiedotustilaisuuden pitopaikan lisäksi se, että tilaisuudessa antaa lisätietoja myöskin RMC:n yhteistyökumppani Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste. Alalla arvellaan, että omistuspohja laajenee juuri Arctia Shippingin suuntaan.
Se merkitsisi valtion osallistumista telakkatoimintaan.
– En voi tähän kommentoida tässä vaiheessa mitenkään, vastaa Vauraste.
Turun Sanomat ei tavoittanut maanantaina RMC:n edustajia kommentoimaan asiaa.
Kutsussa mainitaan, että RMC on ainoa suomalaisomistuksessa toimiva laivanrakennusyhtiö ja että toteutettavan omistuspohjan laajentuminen jatkaa pitkää ja sitoutunutta suomalaisomistajien linjaa.
– Laajennuksen tarkoituksena on edistää suomalaisen telakkateollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa ja turvata Suomen arktista osaamista, kutsussa todetaan.
Sikäli kun Arctian tavoitteena on uudistaa tulevien vuosi(kymmeni)en aikana laivastonsa, oma telakka ei välttämättä olisi huono ratkaisu...
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 15.12.2015, 08:24:44
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/836099/Rauman+telakkayhtio+saa+lisaa+omistajia (http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/836099/Rauman+telakkayhtio+saa+lisaa+omistajia)
Sikäli kun Arctian tavoitteena on uudistaa tulevien vuosi(kymmeni)en aikana laivastonsa, oma telakka ei välttämättä olisi huono ratkaisu...
Olisi varmaan hyvä ratkaisu ja osoittaisi näinä huonona aikoina hyvää pelisilmää "vetää kotiin päin" :)
Länsi-Suomessa on myös juttua aiheesta:
https://ls24.fi/artikkelit/murtajatilauksissa-katse-kaantyy-raumalle (https://ls24.fi/artikkelit/murtajatilauksissa-katse-kaantyy-raumalle)
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 15.12.2015, 09:23:36
Länsi-Suomessa on myös juttua aiheesta:
https://ls24.fi/artikkelit/murtajatilauksissa-katse-kaantyy-raumalle (https://ls24.fi/artikkelit/murtajatilauksissa-katse-kaantyy-raumalle)
Mielenkiintoinen kommentti ko. jutussa:
"Toivola kertoi Länsi-Suomelle, etteivät monitoimimurtajat näillä näkymin tule kysymykseen. Laivat ovat sinänsä toimivia, mutta sellainen kesäbisnes, jota silmällä pitäen alukset suunniteltiin, ei olekaan niin tuottoisaa kuin aikanaan näytti."
Jotenkin vaan Aker Arctic tuntuisi luontevammalta telakan omistajalta. Vai haluaako se pysytellä telakoista riippumattomana suunnittelutoimistona.. Noh, huomenna kai ollaan viisaampia ;)
LS24.fi 16.12.2015
RMC:n osakepääoma nousee 25 miljoonaan euroon
Rauma Marine Constructions saa kolme uutta merkittävää omistajaa. Rahaa yhtiöön sijoittavat Suomen Teollisuussijoitus, Taaleritehdas ja Finda.
- Suomalainen meriteollisuus on vahvassa nousussa. Haluamme olla mukana rakentamassa kansainvälistä kasvua yrityksessä, jonka arktinen osaaminen on maailman huippuluokkaa, sanoo Teollisuussijoituksen sijoitusjohtaja Jussi Hattula tiedotteessa.
- Suomalainen meriteollisuus on korkean jalostusasteen osaamista, jollaista kansantaloutemme tarvitsee. Haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa ohjata suomalaista pääomaa tällaiseen hankkeeseen, sanoo Taaleritehtaan toimitusjohtaja Juhani Elomaa.
- Olemme vahvasti sijoittamassa tähän hienoon kasvuyritykseen ja sen kehittymiseen kohti mahdollista listautumista tulevina vuosina. Finda tuo RMC:lle osaamista tästä, toteaa Findan toimitusjohtaja Jarmo Leino.
Rauman kasvattajarahasto lisää sijoituksiaan raumalaiseen laivanrakennusyhtiöön.
RMC:n osakepääoma nousee sijoituskierroksella 25 miljoonaan euroon. Se edesauttaa uudisrakennusprojektien toteuttamista.
RMC:n erikoistuu muun muassa monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon.
Työ- ja elinkeinoministeriön Meriteollisuus 2020 -työryhmä on asettanut tavoitteeksi, että Suomesta tulee arktisen meriteollisuuden suurvalta.
- Olemme jatkossa ykkösvalinta autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten toimittajana ja kumppanina sekä vahvistamme osaltamme Suomen arktista osaamista. Erikoistumisella ja osaamiseen panostamalla Suomi on tulevaisuudessakin vahva tekijä laivanrakennuksen toimialalla, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.
RMC:n rakentamaa kelluvaa virkistyskeskusta lastataan parhaillaan Raumalla - suuntana on Yhdistyneet Arabiemiraatit.
YLE:n uutinen (http://yle.fi/uutiset/jattimaista_virkistyskeskusta_laivataan_raumalla__muuttomatka_etelaan_alkaa/8557587)
RMC:stä artikkeli Kauppalehdessä:
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rauman-telakka-odottaa-sotalaivatilauksia---meyer-turun-vahva-imu-auttaa-nyt-koko-meriklusteria/LXqE3W7W (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rauman-telakka-odottaa-sotalaivatilauksia---meyer-turun-vahva-imu-auttaa-nyt-koko-meriklusteria/LXqE3W7W)
Tämän:
https://www.verkkouutiset.fi/yle-telakat-hankkivat-halpaa-tyovoimaa-ulkomailta/
valossa ei ole sinänsä kovin ihmeellistä, että Rauman telakka on viime aikoina kyennyt "haalimaan" laivatilauksia. Kolmen euron tuntipalkalla ei taida "rautakoura" suostua työskentelemään edes Kiinassa...
Tässähän on myös se, että RMC:llä ei ole kuin projektiosaamista – aivan kaikki muu ostetaan alihankkijoilta ja "telakka" oikeastaan vain koordinoi.
Eipä toisaalta RMC ole niitä tilauksia varsinaisesti "haalinut"... heillähän on sopimus vain Wasalinen uudesta laivasta ja lohkojen rakentamisesta Turulle, kaikki muut ovat vain aiesopimuksia.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/rauma-marine-constructions-haalii-tilauksia-tuloksenteossa-viela-haasteita-tulosmielessa-ollut-tuskaa/832cde6b-c769-485b-ba47-afd4d86531a9?_ga=2.34435745.1614003821.1549973974-1505077069.1549538996
Toivottavasti rahoitus on pitkällä jänteellä kunnossa ettei lopu kuin kanan lento.
Tulosta on jollakin aikavälillä saatava.
Kaikkea hyvää toivon vaikka omat kokemukset Raumalla rakennetuista ovat kammottavia.
Ehkä tällä kertaa onnistutaan paremmin ja ennen kaikkea vähemmin tärinöin.
Jos ei, niin joutaakin mennä.
Tekniikka & Taloudessa juttu Rauman telakasta:
Rauman telakka selvisi koronakoettelemuksestaan – tilauskanta kivunnut jo 1,6 miljardiin euroon, jäänmurtajatilaus olisi iso paukku (https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/rauman-telakka-selvisi-koronakoettelemuksestaan-tilauskanta-kivunnut-jo-1-6-miljardiin-euroon-jaanmurtajatilaus-olisi-iso-paukku/551a54a6-f994-420c-b71f-0b23423ef325)
Yhdistin tähän pari RMC:tä käsittelevää viestiketjua.
Muutoksia johdossa:
RMC keskittyy tuotannon kehittämiseen ja uusii samalla johtoaan (https://rmcfinland.fi/fi/rmc-keskittyy-tuotannon-kehittamiseen-ja-uusii-samalla-johtoaan/)
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.03.2022, 19:27:30
RMC on erikoistunut jäänmurtajien, [...] kehittämiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon.
Montakos jäänmurtajaa RMC on rakentanut? Ai niin, ei yhtään.
Rauman telakalla vietettiin uuden monitoimihallin harjakaisia – rakennusprojekti etenee aikataulussa (https://rmcfinland.fi/fi/rauman-telakalla-vietettiin-uuden-monitoimihallin-harjakaisia-rakennusprojekti-etenee-aikataulussa/)
Rauman telakalla juhlittiin tänään uuden monitoimihallin harjannostajaisia. Halli rakennetaan, koska Rauma Marine Constructions (RMC) rakentaa Laivue 2020 -hankkeessa neljä monitoimikorvettia Merivoimille. Alukset rakennetaan turvallisuussyistä sisätiloissa. Monitoimihalli optimoidaan viranomaisalusten rakentamiseen.
RMC:n talousongelmista uutisoitiin laajalti viime viikolla, mm. Satakunnan Kansassa. Mystar on uusimpien tietojen mukaan jo reilusti yli puoli vuotta myöhässä ja viivästymiskorvauksista neuvotellaan Tallinkin kanssa.
"Vaikeuksissa olevan Rauman telakan kohtalo riippuu nyt pahasti myöhästyneestä Tallinnan laivasta" (https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009061431.html)
Muistelisin jossain yhteydessä väläytellyn laivan tilauksen aikoihin jopa 2021 puolella luovutusta. Tässä suhteessa SK:n (sama juttu oli myös Helsingin sanomissa) väite "myöhästyy vajaan vuoden" ei ole mitenkään tuulesta temmattua.
Mystartin myöhästymisen lisäksi näyttää kyllä vähän pahalta, jos (kuten artikkeli kertoo) jo nyt tiedetään sekä Laivue 2020:n että TT-Linen alusten myöhästyvän alkujaan sovitusta.
Navigator: RMC kertoo aloittavansa tiukan muutosprosessin (https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/rmc-aloittaa-tiukan-muutosprosessin/)
Tuollainenkin uutinen on julkaistu foorumin "blackoutin" aikana:
Valtio on varautunut myös Rauman telakan konkurssiin: Sotalaivoista vastaava yhtiö siirtyisi valtion omistukseen, jos emoyhtiö joutuu vasaran alle (https://www.suomenmaa.fi/uutiset/valtio-on-varautunut-myos-rauman-telakan-konkurssiin-sotalaivoista-vastaava-yhtio-siirtyisi-valtion-omistukseen-jos-emoyhtio-joutuu-vasaran-alle/)
LainaaValtio on suojannut uusien sotalaivojen rakentamiseen liittyvät riskit tilanteessa, jos Rauman telakasta vastaava yhtiö Rauma Marine Constructions (RMC) menisi konkurssiin. RMC:n tytäryhtiö RMC Defence vastaa käytännössä sotalaivojen rakentamisesta.
Puolustusvoimien strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen kertoo, että jos emoyhtiö RMC menee konkurssiin, RMC Defence siirtyy valtion omistukseen. Valtiolla on myös Purasen mukaan etuvuokrausoikeus telakan niihin osiin, joilla aluksia rakennetaan. Telakan maan omistaa Rauman kaupunki.