Autolautta MF Pielinen ja lautan liiketoiminta ovat myynnissä Nurmeksessa.
Karjalainen
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/173386-suomen-sisavesien-suurin-autolautta-on-myynnissa
https://www.nettivene.com/tyovene/muu-merkki/707337
Autolautta MF Pielinen on myyty. Keväästä asti myytävänä olleesta autolautta Pielisestä tehtiin kaupat viime viikolla.
- Minulla ei ole lupa sanoa, kuka sen osti. Mutta oletan, että se ei jää Pieliselle. Siinä on nyt hyvä tilanne jollekin alkaa yrittäjäksi, sanoo aluksen aiemmin omistanut ja sen kapteenina toiminut Kari Ryttyläinen
Lieksan Lehti
http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1429-autolautta-pielinen-myyty
Harmi, jos Pielisen lauttaliikenne näin tylysti loppuu. Sehän sattuu olemaan Suomen ainoa sisävesilinja, jossa oikeasti on ollut paitsi menestysmahdollisuus, myös jonkinasteinen perinne liikennöimiseen. Itse lauttahan on jo vanha romu, Holger Stjern-nimisenähän se saapui Norjasta Pohjois-Karjalaan jo 1980-luvun alussa, joten järven ylittäminen on monien kulkijoiden tavaksi ehtinyt muodostua.
Pielisen isoimmat nähtävyydet ovat Kolin luonto, jonka näkee parhaiten vaaran rinteeltä ja maiseman kokonaisuus, jonka näkee parhaiten järveltä.
- Pinnallahan tuo on, tyytyy autolautan tilannetta kommentoimaan Pielis-Laivat Oy:n toimitusjohtaja Kari Hillberg (ent. Ryttyläinen)
Lieksan Lehti
http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1465-autolautan-kohtalo-edelleen-avoin
Lieksan kaupunginhallituksen lupajaosto käsittelee Lieksan sataman laiturissa olevan Autolautta Pielisen tilannetta tulevana tiistaina. Rakennustarkastuspäällikkö Jorma Sarkkinen esittää jaostolle, että se antaisi määräyksen lautan siirtämisestä pois satamasta. Tämän tulisi tapahtua lokakuun loppuun mennessä.
Lieksan Lehti
http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1474-lieksan-kaupunki-autolautta-pois-rumentamasta-ymparistoa
Lieksan kaupunginhallituksen lupajaosto
http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Autolautta Pielisen säilyttämiselle Lieksan satamassa vuoden jatkoaika
Kaupunginhallituksen lupajaosto
Esityslista 06.11.2018 Asianro 10
http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Lieksa/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames
Autolautta Pieliselle on löytynyt ostaja Lieksan Lehden mukaan.
Ahti Sarasoja ostaa autolautta Pielisen Pielis-Laivat oy:ltä. Kauppoja ei ole lyöty vielä lopullisesti lukkoon, mutta Sarasojalla on tarkoitus aloittaa aikataulunmukainen reittiliikenne Kolin ja Lieksan satamien välillä juhannusviikolla.
Lieksan Lehti
https://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1589-uusi-omistaja-aloittaa-liikennoinnin-autolautta-pielisella
Ostaja siis olettaa vuosikausia laiturissa maanneen, joidenkin jossain yhteydessä jo romuksikin mainitseman lautan olevan ajokuntoinen jo noin kuukauden päästä..?
Mikäs siinä, eiköhän Suomen viranomainen vielä sen verran tarkkana ole, ettei Pielisen aalloille päästä kelvotonta lauttaa. Eli onnea matkaan, sitä tässä tarvittaneen..! ::)
Autolautta Pielisen tulevaisuus taas avoin.
Kolin Laivamatkat on lopettanut toimintansa. Ahti Sarasoja on menehtynyt kotonaan Lieksassa to 14.5. Tällä hetkellä ei tarkempaa tietoa Autolautta Pielisen tulevaisuudesta.
https://www.facebook.com/autolauttapielinen/
Autolautta Pielinen taas myynnissä
Alus myydään tarjousten perusteella, siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin se näyttöhetkellä on. Katsastus kuuluu ostajalle. Myyjä pidättää oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjous.
MF Pielinen sijaitsee tällä hetkellä Lieksan satamassa.
https://www.facebook.com/lieksankehitysoylieke/?tn-str=k*F
Autolautta Pielinen takaisin Norjaan?
Yksi lautan ostajaehdokkaista on norjalainen porukka, joka näkee lautassa potentiaalin entisöintikohteen.
– Lauttahan tuli Lieksaan Norjasta. Se on entisöijille uniikkikohde, jolla on runsaasti historiallista arvoa, Helena Sarasoja kuvailee ostajaehdokkaiden tuntemuksia.
Hän kertoo, että Norjasta on jo käyty tutustumassa lauttaan ja ottamassa siitä kuvia paikan päällä Lieksan satamassa. Kommunikointi ostajaehdokkaan kanssa on käyty tulkin välityksellä.
Lieksan Lehti
https://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1795-autolautta-pielinen-takaisin-norjaan
Pielinen on lähtenyt tänään Savonlinnaan telakalle ja jatkaa sieltä Norjaan.
Lipun väri vaihtui - Autolautta Pielinen lähti tänään Savonlinnan kautta takaisin Norjaan (https://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1814-lipun-vari-vaihtui-autolautta-pielinen-lahti-tanaan-savonlinnan-kautta-takaisin-norjaan)
Miten sotkivatkin "vanhat" silmäni toisiinsa tämän autolautta Pielisen (IMO n:o 8133114) ja Kotkan saaristoliikenteeseenkin hetken tyrkyllä aikoinaan olleen pienemmän autolautta Lintan (IMO n:o 8634493).
Kyseessähän ovat eri kokoluokan lautat. Pielisen vetoisuus on 341 GT ja Lintan 142 GT sekä pituudet 39 ja 25,8 metriä.
Kummankin samantapainen ja norjalainen arkkitehtuuri hämäsi minua.
Linta ei muistaakseni koskaan päässyt edes kokeilemaan talviliikennettä Kotkassa viime vuosituhannen lopussa, koska sen silloista konetehoa (220 kW) pidettiin liian pienenä.
IMO-numeroilla löytyy netistä kuvia kummastakin vaikka millä mitalla.
Tässä pari tietopakettia: (Skipsarkiv Rogaland on melkoisen kattava lajissaan.)
(Ex-HUGLO) LINTA:
http://skipsarkiv-rogaland.net/fartoey%20-%20bilferger%20-%20Bjoerneland%201988.htm
https://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3595&n=4
(Ex-HOLGER STJERN) PIELINEN:
http://matkustajalaivat.com/?page_id=6325
https://www.faktaomfartyg.se/holger_stjern_1958.htm
Lyhennetysti alta, tai pidemmästi kuvien kera tästä: Iltalehti (https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5fc375e3-c162-44a3-8f3a-07a2c7b8122f)
LainaaIltalehti
Legendaarinen Kolin autolautta Pielinen myytiin ja nyt se matkaa takaisin Norjaan: "Päällimmäinen tunne on helpotus"
Norjassa vuonna 1958 rakennettu autolautta ehti liikennöidä Pielisellä lähes 40 vuotta.
Sisävesien suurin matkustaja-autolautta MF Pielinen myytiin Norjaan.
– Olen todella tyytyväinen, että kaupat saatiin tehtyä. Päällimmäinen tunne on helpotus, Helena Sarasoja kertoo.
– Norjalaiset olivat alusta pitäen todella kiinnostuneita ja kävivät tutkimassa aluksen. Vaikka aluksessa oli paljon korjattavaa, he olivat silti kiinnostuneita. Laivalla on heille runsaasti kulttuurillista arvoa, Sarasoja kertoo.
Tässä tulee nyt väkisin mieleen (Kristina) Brahe-keissi: laiva teki pidemmän uran Suomessa kuin Norjassa, mutta norjalaisille laivalla on "runsaasti kulttuurillista arvoa," kun taas suomalaisille ne ovat vain romua josta pitää päästä eroon...
Selvästi OT, mutta Kalle viittaa tässä Kristiina Braheen.
FoF kertoo, että siihen jossain vaiheessa olisi vaihdettu Caterpillarin pannut, mutta onko kenelläkään tietoa, kenellä tähän on ollut varaa ja missä työ tapahtui?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006649662.html (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006649662.html)
Lieksan kaupunkihan halusi lautan pois kaupunkikuvaa rumentamasta.
Hyvä, että toive nyt toteutui.
Norjalaiset olivat täysin päinvastasta mieltä laivasta.
Kyllä se tuossa kunnossa rumentaa maisemaa niin Suomessa kuin Norjassa.
Pielinen on aloittanut matkansa Savonlinnasta Norjaan - kulkee näillä näkymin kanavasta tänään päivän valjettua (luotsitilaus klo 08 maissa).
Facebookista voi seurata laivan matkaa. Myös uuden kipparin Jon Andersenin sivuilta löytyy muutama videoklippi
https://www.facebook.com/MF-Holger-Stjern-111850243973115/
Pielisellä hieman hapuilua matkanteossa Hangon lounaispuolella. Vai onko vain Marinetraficin virhenäyttö.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 12.10.2020, 14:13:23
Pielisellä hieman hapuilua matkanteossa Hangon lounaispuolella. Vai onko vain Marinetraficin virhenäyttö.
Taitaa sääolosuhteet vaikuttaneet matkantekoon. Marinetrafficin lisäksi tai jopa sijaan kannattaa vertailuna käyttää esim. Vesselfinderia tai Finnpilotin AIS-sivustoa (Suomen lähivesillä) tai joitain muitakin palveluntarjoajia.
Tuo Vesselfinder olikin itselle uusi tuttavuus. Sen mukaankin kääntynyt kohti Hankoa ja sitten hyvin hitaalla nopeudella takaisin lounaiskurssille. Tuulet kuitenkin lounaasta alle 20 solmua, mutta taitaa tuo olla rakennettu rannikkoliikenteeseen. Tosin Norjan rannikolla varmaan joskus on ihan kunnon keliäkin.
Olin odottanut, että laiva olisi mennyt rannikoita pitkin mutta Trafi onkin antanut katsastuksen avomeriliikenteeseen. Kun laiva on ilman matkustajia, niin ilmeisesti pelastuslaite ym. vaatimukset eivät olleet niin kovia verrattuna sisävesiliikenteeseen.
Pielinen on näemmä saapunut Visbyyn. Näkyy sataman webkamerassa. http://www.webbkameror.se/webbkameror/gotlandskommun/visbyhamn_2_640.php (http://www.webbkameror.se/webbkameror/gotlandskommun/visbyhamn_2_640.php)
Edit. Lähtenyt jatkamaan matkaa 15.10
Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 13.10.2020, 18:21:30
Pielinen on näemmä saapunut Visbyyn. Näkyy sataman webkamerassa. http://www.webbkameror.se/webbkameror/gotlandskommun/visbyhamn_2_640.php (http://www.webbkameror.se/webbkameror/gotlandskommun/visbyhamn_2_640.php)
Edit. Lähtenyt jatkamaan matkaa 15.10
Joo, tätä matkaa on ollut mielenkiintoista seurata. Oli liki pari vuorokautta Visbyssä ilmeisesti huonojen sääennusteiden vuoksi, eikä ihme, koska laivalta kuvatussa videossa keinuu aika huimasti jo kevyemmälläkin merenkäynnillä. Nyt ollaan jo melkein Bornholmin pohjoispuolella.
Pielinen on päässyt perille
https://www.facebook.com/111850243973115/photos/a.137527218072084/141523571005782/?type=3&theater
Kuinka tuossa autojen lastaus toimi Pielisellä? Itämeren laivojen tyyliin toisessa päässä keulasta ja toisessa perästä?
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 23.10.2020, 20:25:39
Kuinka tuossa autojen lastaus toimi Pielisellä? Itämeren laivojen tyyliin toisessa päässä keulasta ja toisessa perästä?
Juurikin noin ainakin silloin, kun kerran menin sillä yli.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.10.2020, 15:14:58
Juurikin noin ainakin silloin, kun kerran menin sillä yli.
Alussa autot ajettiin lautan sivulta maihin.
https://www.youtube.com/watch?v=9x2xHtOBft0&list=PLrcQRt1kezXIbhQrtQvXVrRo3KpAdVvPv&index=9
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 24.10.2020, 15:50:42
Alussa autot ajettiin lautan sivulta maihin.
https://www.youtube.com/watch?v=9x2xHtOBft0&list=PLrcQRt1kezXIbhQrtQvXVrRo3KpAdVvPv&index=9
Olipa muuten mukavaa nostalgiaa että tuollainenkin video on ladattu YouTubeen. 80-luvun kesät, kun kotimaan matkailu oli voimissaan. Itsekin muistan kuinka lapsena matkusteltiin ristiin rastiin Savoa ja Karjalaa. Pielisellä tuskin silti kertaakaan matkattiin, luultavasti muistaisin.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 26.10.2020, 09:05:24
Pielisellä tuskin silti kertaakaan matkattiin, luultavasti muistaisin.
Varmasti muistaisit, koska minä muistan. Olin noin 10 vuoden ikäinen enkä ikinä unohda kuinka hienoa oli päästä sen kerran 80-luvulla autolla Tampereelta Lieksaan enollani käymään kun menomatkaan liittyi lauttamatka Kolilta Lieksaan. Samalla reissulla käytiin Ruunaankoskilla ja Bomban talolla Nurmeksessa. Silloin MF Pielinen tuntui suurelta ja mahtavalta.