Emmanuele Grimaldi kertoi aiemmin tällä viikolla EuroMed-konferenssissa Kreikassa, että Grimaldi suunnittelee rakentavansa "vähintään neljä" matkustaja-autolauttaa Finnlinesin liikenteeseen, ilmeisesti Naantali–Kapellskär- ja Malmö–Travemünde-linjoille. Uudet laivat perustuvat Star-luokkaan, mutta niihin on tulossa enemmän hyttejä (300 kpl) ja julkisia tiloja, isompi rahtikapasiteetti (5 000 kaistametriä), mutta koneet tulevat olemaan vähemmän tehokkaat. Alusten kehittely on verrattain aikaisessa vaiheessa ja tilaus on ajankohtainen noin vuoden kuluttua.
Kirjoitin aiheesta tarkemmin Ulkomatalan lokikirjaan: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/grimaldi-suunnittelee-uutta-ropax-luokkaa-finnlinesin-liikenteeseen/
Paljonkohan niissä on matkustajapaikkoja? Naantali–Kapellskär -reitillä 300 hyttiäkin on aika vähän, kun yövuorolla lähes kaikki sellaisen kuitenkin haluavat, jollei sitten matkustajakapasiteettikin ole jotain selvästi alle tuhannen. Tjaa, näyttää Star-luokassa oleva 500 makustajapaikkaa ja 500 hyttipaikkaa, ehkä uusissa mennään samanlaisella suhdeluvulla.
Hyttipaikkojen määrää ei tosiaan ole vielä missään kerrottu. Stetson–Harrison-metodilla veikkaisin keskimäärin kolmea vuodepaikkaa per hytti, jolloin hyttipaikkojen määrä olisi 900. Ja jos käy niin, että noihin tulee vielä kansipaikkoja (mitä en pitäisi mahdottomana), voi lopullinen matkustajakapasiteetti olla tuhat tai enemmänkin.
Uudet laivat lienevät siis enemmän räätälöity linjoilleen, eikä niitä samalla tavalla enää voi siirtää ristiin rastiin eri liikennealueille kuten nyt on tehty. Finnswanhan on nykyiselle reitilleen ylitehoinen, sillä pannu, kaksi riittää aikataulussa pysymiseen hyvin.
Tosin Grimaldihan on taitava siirtämään kapasiteettia sinne missä sitä tarvitaan.
Tilanne on vaikea, vuonna 2021 alusten valmistuessa - mikäli ne tilataan - lastia joko on enemmän tai sitten sitä ei ole.
SL
Grimaldi muistaakseni jossain yhteydessä sanoi, että SuperStareista olisi suunnitteilla myös muokattu versio Välimeren-liikenteeseen. Joten varmaankin myös nuo Itämeren-versiot sopivat tarvittaessa Välimerelle joillekin linjoille.
Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 11:44:09
Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
Kolmen viikon välein tulen tiistai iltalaivalla Suomeen ja joka lähtö on sinä päivänä täynnä ja ventta lista tupaten täynnä. Samaten ke aamu lähtö on samaa rataa täynnä ollut ku osa on ventalla siihenkin. Ja työkaverit kertoo samaa muidenkin viikkojen tiistaista. Päivät ovat tietysti tosi yksilöllisiä.
Sattuneesta syystä Kappikseen kenttää tänä vuonna pariin otteeseen katselleena, Liverpool Seaways ja Finnlines on usein täynnä ja jää ventalle ylikin, Regal Starin sääkansi harvemmin täynnä eli siinä voisi olla myös Sea Windin korvaaja Muuga-Vuosaari välille.
Matkustelen harvakseltaan, mutta tulin Finnswanin eilisellä la-iltalähdöllä Kappiksesta.
Kerrassaan tyhjää tuntui olevan.
Sääkannelle oli jostain syystä parkkeerattu pari rekkaa, mutta viitoskannella ei juurikaan
autoja ollut. Kolmosesta en tiedä.
Molemmissa päissä tosin tavarankäsittely kahdelta tasolta. Voi olla, että rakennelmat ovat olleet
ennen Finnswanin reitille tuloa.
SL
Lauantai lienee se hiljainen päivä lastin suhteen, mutta mielenkiintoista että ajavat silti.
Lauantai iltalähtö on hiljainen, mutta sunnuntai aamulähtö on taas enempi täynnä. Ennen nopeita laivoja Helsinki-Travemünde välillä kyseinen laiva oli tupaten täynnä ku suorat autot Hollannista tulivat Ruotsin kautta aikataulujen takia Suomeen.
Sääkannella olevat kuorma-autot rekkoineen tai perävaunuinenn ovat IMOja melkoisella todennäköisyydellä.
Kyseinen lähtö on kuitenkin elintärkeä monille jos se jätettäisiin ajamatta. Mantereelta tulevat ei kerkeä Viikkariin ja Siljakin on minuutti peliä ajaa Malmööstä tai Trelleborgista ilma taukoa.
Mitä olen kuullut, et Swan ol aivan liian kova syömään polttoainetta. LNG voi olla tämänkin välin laivoille seuraava juttu.
Ja jos yksi lähtö on vajaalla, niin ei se tarkoita että se tarvitsisi lopettaa vaan sitä kutsutaan palveluksi. Monille juuri se lähtö on elintärkeä.
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Siljan tai Vikingin siirtyminen Kapellskärin on itsemurha. Mitä tulee katuverkossa ajamiseen niin se on mennyttä aikaa. Kummatkin satamat vetää hienosti tunnelien kautta.
Mitä tulee vanhojen laivojen kaistametrien riittävyyteen niin kyllä ne vkl riittävät. Viikolla tilanne on aivan toinen. Finnswan ottaa kuitenkin lähes "Kalataksin" tai Plastik Rinsessan" enemmän rahtia ku edeltäjä. Reittiä on ajettu Finnlinesin puolesta kahdella, kolmella ja neljällä laivalla tällä vuosituhannella. Oma näkemykseni on, että luontoa kuormitetaan kahdella isolla laivalla paljon vähemmän kuin 3-4 laivalla operoidessa. Vaikka laivat olisi pienempiä ja vkl voidaan joku lähtö jättää ajamasta.
Naantali - Kapellskär välillä varmasti piisaa kaksi suurta laivaa
Travemünde - Malmö välille kaksi suurta ja 1-2 pienempää laivaa
Travemünde - Helsinki välille kolme suurempaa laivaa
Täytyy muistaa aina, että vaikka ei turisteja ole laivalla, niin rahti tuo sen rahan silloin ja reittien lopettaminen tietyiltä päiviltä olisi itsemurha ja siirtää rahan toiselle yritykselle. Kuljetusliikkeillä ja huolitsijoilla on kuitenkin ostettuna paljon vakimetrejä esim. Vikingille. Ja jos jonain päivänä tarvii mennä toisella yhtiöllä niin se on kalliimpaa ja jos saa edes paikkaa sieltä.
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 29.10.2018, 21:16:42
Plastik Rinsessan"
Se on kuule Baltic Princess. Siinä olet oikeassa että Naantalin linja voidaan hoitaa kahdella isolla yksiköllä missä runsaat rahtitilat. Viking Line varmaan ihan hyvistä syistä aikoinaan vetäytyny Naantalista.
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa. Mutta nyttemmin olisi ollut mahdollisuuksia kehittää edes joku ropax-tuote tuonnekin, Suomen satamana kuitenkin tietenkin Turku.
Finnlines muutti Östhammarin Hargshamnista Kapellskäriin siinä vaiheessa, kun junalauttaliikenne Ahvenanmaan pohjoispuolelta hiipui. Tukholman satamayhtiölle remontti ei ollut epämieluisa toteutettava, ja ainakin sataman nykyinen autokentän koko ja laituripaikkojen määrä viittaisivat siihen, että se olisi tehty silmälläpitäen mahdollisuutta saada sinne lisää laivaliikennettäkin. Onneksi edes Baltian suuntaan siellä on kasvua ilmennyt.
Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Finnlinesin uudisalusten jälkeen tuon liikennealueen seuraava kysymysmerkki onkin Tallink. Jos molempien kilpailijoiden kummatkin alukset ovat lng/flettner-sähkölatauspurkkeja, voi kahdella jatkoromantikalla olla hieman ongelmallista vakuuttaa asiakkaita juuri mistään, ainakaan ympäristökysymyksissä.
Itse veikkaan että Finskin supereiden valmistuttua Tallink siirtää Seren ja Symffan Helsinki-Tallinna reitille, Viikkari Gabben, Cindyn ja Gracen Maarianhamina-Kappelskär reitille ja Mariellan Kaskinen-Sundsvall reitille. Rosella varmaankin siirtyy Helsinki-Travemunde linjalle, Baltic Princess ja Galaxy lihoiksi taikka Narva-Primorsk-Hamina rengaslinjalle.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2018, 13:38:15
Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Ei huolitsija tarvi velvotteita rahdin muuttamiseen. Sillä on paineet saada se laivaan. Itsekkin olen ollut tilanteessa, että olen ollut kaikkiin kolmeen ventalla ja viikkarilta siunautu paikka 17 metriselle.
Säätely kuullostaa vapaiden markkinoiden tuhoamiselta. Ei varmaan mene läpi. Kyllä sitä seurataan kokoajan mihin laivaan kuorma saadaan. Turhaan sitä on ajaa Kapellskäriin jos on tilaa Tukholman laivoissa. Ei sen takia tarvi laivaa pysäyttää laivoja vieraaseen satamaan. Olisi mielenkiintoista tietää Tukholmaan kulkevien laivojen täyttöaste. 56 lähtöä on viikossa, niin monta niistä on täynnä. Veikkaan lähemmäs 50 on täyteen lastattu. Ahvenanmaan palveleminen tekee sen laivan täyttämisen vaikeammaksi, mut kuitenkin ei niiden tarvi ottaa lisärahtia enää mistään.
90 luvun alusta on liikenteen profiili muuttunut oleellisesti rahdissa ja matkustamisessa. Kapellskärin painopiste on rahdissa mielestäni ja satamat joihin sieltä kannattaa ajaa ovat Naantali ja Paldinski. Nämä linjat sopivat parhaiten Finnlinesin ja DFDS:n operoitavaksi. Ei kannata unohtaa Maarianhaminan linjaa myöskään.
Ennemmin lähtisin kehittämään Naantali - Långnäs linjaa paremin paremmin matkustajille ja autoilla kulkeville. Tämänkin reitin laivalla on oltava avokansi IMO kuljetuksia varten. Tämänkin linjan kehittämisellä saataisiin Ruotsin ja Suomen välille lisää kaistametrejä. Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä ei taida hirveästi kulkea porukkaa muilla kun Rosellalla ja Eckerön kilpailevalla linjalla.
Mut aiheeseen niin Finnlines ei mielestäni tarvi reitille ku sen kaksi suurta laivaa.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2018, 13:38:15
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa.
Oliko Kapellskärin omistaja muuten jo tuolloin 80-luvulla Stockholms Hamnar? Lueskelin nimittäin tässä juuri vanhoja lehtijuttuja 70-luvulta ja kiinnitin huomiota siihen, että 70-luvun puolivälissä oli tehty päätös Kapellskärin muuttamisesta Suomen-suunnan lauttaliikenteen keskussatamaksi, jonne oli tarkoitus siirtää Siljan Norrtäljen-liikenne sekä ilmeisesti jossain vaiheessa myös Tukholmaan suuntautunut liikenne. Tukholman kaupunki ja satama kuitenkin vastustivat suunnitelmaa jyrkästi eikä se oikein missään muodossa toteutunut. Kun Silja vielä meni lopettamaan Norrtäljen-liikenteen kannattamattomana ennen suursataman valmistumista, jäi Kapellskäriin vain siellä jo ollut Vikingin liikenne. Mutta siis jos Kapellskär oli 80-luvun lopulla Stockholms Hamnarin omistuksessa, saattoi siellä olla pelko tästä vanhasta visiosta ja halu varmistaa, että Vikingin pääsatama Ruotsissa on edelleen Tukholma (missä ansiokkaasti onnistuttiinkin).
Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 31.10.2018, 16:28:50
Itse näkisin kuitenkin, että visiot Vikingin tai Siljan liikenteen siirtämisestä osittain tai kokonaan Kapellskäriin ovat lähinnä menneisyydessä elämistä ja muistoja niiltä ajoilta, jolloin uskottiin kaikkien tulevaisuudessa ajavan autolla ja täten lauttasatamien ideaalin sijainnin olevan kaukana kaikesta. Niin kauan kuin matkustajat näyttelevät Siljalle ja Vikingille Turun-linjalla merkittävää roolia, on järkevintä pitää satamat Turussa ja Tukholmassa. Jos kumpikaan haluaa muuttaa tuotettaan rahtipainotteisempaan suuntaan, on tilanne eri. Mutta minun on jotenkin vaikea uskoa näin käyvän, kun tiedetään Finnlinesin suunnittelevan linjalle vielä nykyistäkin isompia rahdinkuljettajia.
eiköhän tuo liikenteen siirtäminen ole yhden ihmisen päiväuni. Niin kauan siitä on saanut täällä lukea, mutta eipä näytä mitään siihen viittaavaa suunnitelmaa kummallakaan olevan.
Kapellskärin omistaja oli vielä vuonna -90 Roslagshamnar ab. Kauppa Tukholman satamayhtiön kanssa tehtiin ennen Finnlinesin ensimmäisen vaiheen muuttoa, eli aikana, jolloin sen aktiivinen liikennöinti oli vain Ålandsfärjanin varassa. Sataman erinomainen sijainti oli kiehtonut Finnlinesia, mutta koska Vikingillä oli sopimusta Naantalin kanssa vielä kesällä -96, ei muutto Hargshamnista ja Uudestakaupungista ennen tätä tainnut oikein käydä laatuun.
Linjaprofiililtaan Vikingin Naantali-Kapellskär oli hyvin erilainen kuin nykyinen Finnlines samalla reitillä. Vikingillä oli kyydissä käytännössä kaikki Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen asiakaskunta (Ålandsfärjan oli miltei kesälautta ja Eckerössäkin pidettiin joulu-maaliskuussa liikennöintitauko) ja runsaasti henkilöautomatkustajia, joiden intressi käyttää tätä reittiä oli se, ettei autosta peritty kuljetusmaksua paitsi kesällä. Jonkin verran Vikingillä oli myös risteilyasiakkaita, mutta viimeistään -80-luvun lopulla näitä keskitettiin entistä enemmän Turun aluksille.
Ilmeisesti Eklundilla olisi ollut Kapellskärin varalle enemmänkin suunnitelmia, koska vielä Isabellan valmistuttuakin varustamo vihjasi aluksen "vielä tulevan sille reitille, mille se oli tarkoitettukin" (näinhän ei sitten käynyt, vaikka kaikkia muita reittejä Bella Viking-vuosinaan ajoikin). Myrstenillä ei välttämättä ollut linjan suhteen samanlaisia intressejä (jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui), mutta jostain syystä tuolloin jo vuokralautaksi muuttunutta D2:a kuitenkin roikotettiin mukana melkein katkeraan loppuun asti.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.11.2018, 01:11:07 jossain vaiheessa Athenaa vihjailtiin rakennettavan Turun linjallekin, kunnes Tukholman risteilykuvio varmistui
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.11.2018, 15:08:13
"Lounais-Suomen ja Ruotsin välisille linjoille" muistaakseni alkujaan luvattiin kun laiva tilattiin.
Athenan vesillelaskun aikaan sen sanottiin tulevan väliaikaisesti Turun linjalle sisaraluksen valmistumiseen asti.
Emanuele Grimaldin mukaan uusien alusten tilaus allekirjoitettaisiin syyskussa. Ainakin Fincantieri on mukana kilvassa rakentamisesta: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/finnlinesin-super-star-luokan-tilaus-syyskuussa/
Tilaus uusista aluksista varmistui suunnittelija Knud E. Hansenin mukaan ennen joulua - kas kun kukaan ei maininnut sitä täällä. Rakentajana on CMI Jinling Weihai -telakka Kiinassa ja valmista pitäisi olla vuonna 2023.
Sjöfartstidningen (kuva aiemmasta designista, voi poiketa tilatusta) (https://www.sjofartstidningen.se/finnlines-bestaller-ropax/)
Finnlines julkaissut uuden tiedotteen tilatuista Superstar-ropaxeistaan:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-investoi-matkustajien-viihtyvyyteen (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-investoi-matkustajien-viihtyvyyteen)
Kaikenkaikkiaan aika surullista, että eurooppalainen varustamo menee tässä vain hinta edellä. Tosin yllättävän vähän on toistaiseksi ainakaan Suomessa näkynyt tai kuulunut porua kiinalaisen halppistelakan valinnasta uusien alusten toimittajaksi. Tai ainakin selvästi vähemmän, kuin Viking Linen kohdalla.
Viime viikolla kerrottiin, että Deltamarin hoitaa alusten teknisen suunnittelun.
Deltamarinin tiedote (https://www.deltamarin.com/2020/06/deltamarin-wins-design-contract-for-finnlines-superstar-ro-pax-project/)
Tänään ilmoitettiin, että alusten nimiksi tulee Finnsirius ja Finncanopus.
Klikkaa jos et usko (Shippax englanniksi) (https://www.shippax.com/en/news/grimaldi-adds-capacity-on-saint-petersburg-line-reveals-names-of-new-ro-paxes.aspx)
Finnlines tiedottaa:
"02.06.2021Mediatiedotteet
Ensimmäisen uuden Superstar ropax-aluksen rakentaminen on alkanut
Finnlines Oyj Lehdistötiedote, Helsinki, 2.6.2021
Ensimmäisen uuden Superstar ropax-aluksen rakentaminen on alkanut
Kahdesta uudesta Finnlinesin tilaamasta Superstar ropax-aluksesta ensimmäistä on alettu rakentaa. MS Finnsiriuksen perinteinen teräksenleikkausseremonia pidettiin China Merchants Jinling Weihain telakalla Kiinassa 1.6.2021. Ympäristöystävälliset ropax-alukset uudistavat Finnlinesin palveluja ja nostavat asiakaskokemuksen uudelle tasolle.
MS Finnsirius on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka sisältää kaksi ekotehokasta ropax-alusta ja kolme hybridiroro-alusta. Toinen uusista ropax-aluksista saa nimen MS Finncanopus.
Uusien Superstar-alusten on määrä aloittaa liikennöinti heinä- ja joulukuussa 2023 Suomen ja Ruotsin välisellä reitillä. Ne ovat Star-sarjan ropax-aluksia suurempia ja tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kooltaan että tekniikaltaan parantaen yhteyksiä ja tarjoten asiakkaille entistä parempia kuljetus- ja matkustuspalveluja. Alukset ovat 235 metriä pitkiä ja niissä on 5 100 kaistametriä roro-rahdille ja tilaa 1 100 matkustajalle. Toisin sanoen alukset voivat kuljettaa kerrallaan noin 200 henkilöautoa ja 290 perävaunua tai 250 rekkaa."
Koko tiedote: https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ensimmaisen-uuden-superstar-ropax-aluksen-rakentaminen-alkanut (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ensimmaisen-uuden-superstar-ropax-aluksen-rakentaminen-alkanut)
Vaikka laivojen nimet pohjautuvatkin tähtitaivaan kahteen kirkkaimpaan tähteen, niin nimissä on vahvoja kaikuja historiaan Finncarriersin laivastoon liittyen... ::)
Nyt myös Finncanopuksen rakentaminen on aloitettu teräksenleikkuuseremonialla. Finnlinesin virallinen tiedote:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/toisen-superstar-ropax-laivan-rakentaminen-alkoi (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/toisen-superstar-ropax-laivan-rakentaminen-alkoi)
Navigator uutisoi sarjan ensimmäisen aluksen kölinlaskusta: Finnlinesin ensimmäisen Superstar ropax-aluksen kölinlaskua juhlistettiin (https://navigatormagazine.fi/uutiset/finnlinesin-ensimmaisen-superstar-ropax-aluksen-kolinlaskua-juhlistettiin/)
Saapa nähdä, mitä tulee vaikuttamaan tähän projektiin tämä vallitseva maailmantilanne, jos Kiina edelleenkin kannattaa Venäjän sotapolitiikkaa, voi se ehkä aiheuttaa USA:n ja EU:n pakotteiden laajenemisen Kiinankin suuntaan...
Uudisrakennusten rakentaminen etenee Kiinassa, virallista tiedotetta pukkaa:
"Finnlines rakentaa kahta Superstar-ropax-alusta, joista ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille 30.8.2022 ja toisen, Finncanopus-aluksen, kölinlaskua vietettiin 1.9.2022. Alukset aloittavat liikennöinnin Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023."
https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-superstar-ropax-alukset-juhlistavat-vesillelaskua-ja-kolinlaskua/ (https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-superstar-ropax-alukset-juhlistavat-vesillelaskua-ja-kolinlaskua/)
Tiedotteessa myös tarkentuneet luovutusajat ensi vuoden kolmannella ja neljännellä neljänneksellä. Näinollen aiemmin uutisoitu Finnsiriuksen liikenteenaloitus heinäkuussa ei varmaankaan toteudu.
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 30.11.2022, 10:20:44
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:07:23
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.
Yllä oleva keskustelu Tallinkin suunnitelmista -ketjusta, mutta koska aiheena on varsinaisesti Finnlines (tai yhteydet FL:n laivoille) niin vastaan tässä ketjussa: viime vuoden viimeisestä Resiina-lehdestä selvisi, että VR on tehnyt suunnitelman Helsinki–Turku-IC- ja Pendolino-junien jatkamista Naantaliin. Rata Naantaliin on tarkoitus sähköistää, ja asema tulisi Naantalissa keskustaan, "S-marketin kupeeseen" mihin raiteet nytkin päättyvät. Suunnitellulta asemalta oli vielä noin kilometrin matka satamaan, mutta reippaampi voi sen kävellä, ja bussiyhteyden järjestäminen tuolle matkalle on tarvittaessa paljon yksinkertaisempi kuin bussi Turusta.
Toki koska suunnitelma on vasta valmistunut, ei tämä varmasti tule valmistumaan uusien laivojen liikeenteenaloitukseen, mutta vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä varmasti Finnlinesin houkuttelevuuteen ei-automatkustajien parissa.
Sinällään mikään ei varmaankaan estäisi tuon sataman ratahaaran sähköistämistä ja matkustajalaiturin rakentamista myös sinne, mutta ainakin Resiinan uutisen mukaan tämä ei ole VR:n suunnitelmissa.
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 11.01.2023, 10:05:10
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.
Yllä oleva keskustelu Tallinkin suunnitelmista -ketjusta, mutta koska aiheena on varsinaisesti Finnlines (tai yhteydet FL:n laivoille) niin vastaan tässä ketjussa: viime vuoden viimeisestä Resiina-lehdestä selvisi, että VR on tehnyt suunnitelman Helsinki–Turku-IC- ja Pendolino-junien jatkamista Naantaliin. Rata Naantaliin on tarkoitus sähköistää, ja asema tulisi Naantalissa keskustaan, "S-marketin kupeeseen" mihin raiteet nytkin päättyvät. Suunnitellulta asemalta oli vielä noin kilometrin matka satamaan, mutta reippaampi voi sen kävellä, ja bussiyhteyden järjestäminen tuolle matkalle on tarvittaessa paljon yksinkertaisempi kuin bussi Turusta.
Toki koska suunnitelma on vasta valmistunut, ei tämä varmasti tule valmistumaan uusien laivojen liikeenteenaloitukseen, mutta vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä varmasti Finnlinesin houkuttelevuuteen ei-automatkustajien parissa.
Sinällään mikään ei varmaankaan estäisi tuon sataman ratahaaran sähköistämistä ja matkustajalaiturin rakentamista myös sinne, mutta ainakin Resiinan uutisen mukaan tämä ei ole VR:n suunnitelmissa.
Raisio-Naantali radan sähköistämisestä ja perusparantamisesta sekä Turku-Uusikaupunki radan perusparantamisestä on tietoa täällä. https://vayla.fi/turku-uusikaupunki-raisio-naantali
"Hankkeen ratasuunnitelmien laadinta on aloitettu keväällä 2022. Yleisötilaisuudet tullaan järjestämään arviolta alkuvuoden 2023 aikana ja hankkeen ratasuunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 loppuun mennessä. Perusparannustoimet voidaan toteuttaa vuosina 2024–2026, mutta toteutuspäätöstä ei vielä ole."
Minulle oli yllätys, ettei satamaan saakka enää ole kiskoja.
Onhan Naantalista liikennöinnyt jopa junalautta takavuosina (1970?) Tukholmaan.
Muotoiluni oli hivenen epäselvä; rata satamaan on edelleen olemassa, mutta se erkanee Naantalin keskustaan menevästä radasta hiukan ennen tuota suunniteltua(/olemassaolevaa) keskustan asemaa. Pienellä säädöllä olisi mahdollista saada laiturit ja rata jumpattua niin, että juna voisi pysähtyä keskustassa ja jatkaa siitä suoraan satamaan, mutta en tiedä onko tämä osa radan parannussuunnitelmaa. Ilmeisesti ainakaan sataman rada sähköistäminen ei ole.
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 12.01.2023, 11:10:01
Muotoiluni oli hivenen epäselvä; rata satamaan on edelleen olemassa, mutta se erkanee Naantalin keskustaan menevästä radasta hiukan ennen tuota suunniteltua(/olemassaolevaa) keskustan asemaa. Pienellä säädöllä olisi mahdollista saada laiturit ja rata jumpattua niin, että juna voisi pysähtyä keskustassa ja jatkaa siitä suoraan satamaan, mutta en tiedä onko tämä osa radan parannussuunnitelmaa. Ilmeisesti ainakaan sataman rada sähköistäminen ei ole.
Hankekortti https://vayla.fi/documents/25230764/121724758/Hankekortti_Tku_Ukp_Rai-Nnl_RaS.pdf/7b6d197d-7f07-a658-e4d3-01db138861f0/Hankekortti_Tku_Ukp_Rai-Nnl_RaS.pdf?t=1665466842256
TS: Finnlines suunnittelee Åålannin piknikkejä. Millaiset on tulevat aikataulut? Långnäsin satamaan pitäisi 2024 valmistua matkustajalaajennus?
Minäkin olen ihmetellyt, miksi nämä picnicit tähän mennessä tarkoituksella on
jätetty kilpailijoille.
Nehän ovat omiaan autottomille matkustajille, mutta Naantalin puolella lienee
ainakin vielä puutteita satamayhteyksien kanssa.
Sitten en tietenkään tiedä, mitä ohjelmaa uusilla laivoilla halutaan tarjota.
Olisi taas oltava pikkusen parempaa, jotta kelpaisi alkuinnostuksen jälkeen.
Matkustajatilathan ensi syksynä ovat valtavat nykyisiin verrattuna, joten jotain
on oltava, on se 10h:kin pitkä, ellei mitään ole tarjolla.
Voi tietenkin olla, että joudutaan seilaamaan hieman nopeammin, jotta kääntöaikaa
suurelle lastimäärälle jää enemmän.
Ensimmäinen Superstar-luokan kahdesta rahti-matkustaja-aluksesta luovutettiin tänään Finnlinesille China Merchants Jinling -telakalla Weihaissa. Finnsirius aloittaa säännöllisen liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär reitillä syyskuussa.
Navigator: Ensimmäinen Superstar-luokan rahti-matkustajalaiva luovutettiin Finnlinesille Kiinassa (https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/ensimmainen-superstar-luokan-rahti-matkustajalaiva-luovutettiin-finnlinesille-kiinassa/)
Tulevasta Piknik-aikataulusta Pippinskjöld totesi TS:ssa jo toukuusssa, että matkustajat ovat silloin "Naantalissa noin yhdeksän aikaan illalla".
Finnlinesin sivuilla on uusi aikataulu 15.9.2023 alkaen. https://www.finnlines.com/fi/matkustajat/uudetlaivat/
To-Su on lähtö Naantalista klo 10.30 ja pysähdys Långnäsisssa klo 15.00/15.15. Lähtö Naantaliin on 15.30/15.45 ja tulo Nantaliin 20.10.
Finnsirius on ollut jo 2.8 aamusta alkaen ankkurissa Singaporen edustalla. Taisi Glorykin maata siellä jonkin aikaa.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 06.08.2023, 23:18:34 Finnsirius on ollut jo 2.8. aamusta alkaen ankkurissa Singaporen edustalla. Taisi Glorykin maata siellä jonkin aikaa.
Kuvia Singaporesta: https://www.shipspotting.com/photos/gallery?shipName=FINNSIRIUS
Voidaan vielä mainita, että Finnsirius kävi luovutuksen jälkeen Yantaissa lastaamassa uusia autoja Saksaan.
Matka jatkunut vihdoin tänään. Ajaako tosiaan suoraan Sueziin?
Aika pitkä on Finnsiriuksen bunkrausväli : Singaporesta Gioia Tauroon.
Jäiköhän Finnsiriuksella lastaus tai miehistönvaihto kesken ja laituria tarvitaan muuhun käyttöön, kun pyörii lähes paikallaan Sisilian pohjoispuolella.
Pitkän matkan on Finnsirius tullut Kiinasta kohti Naantalia. Eiköhän tuo tässä illan aikana ole lopultakin perillä. Marinetraficista on tullut tuota seurattua.
Finnsirius kastettiin Naantalissa keskiviikkona ja kummina toimi Ahola-konsernin edustaja Tiina Ahola. Se lähti keskiviikkoiltana laiturikokeisiin Långnäsiin ja Kapellskäriin ja rahtia otettiin jo kyytiin eilisillan lähdöllä Kapellskäristä, vaikka virallinen neitsytmatka lähtikin vasta puoli tuntia sitten Naantalista.
Finnlinesin tiedote Finnsiriuksen kasteesta (https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/finnsiriuksen-kastetilaisuudessa-juhlittiin-paitsi-uutta-alusta-myos-finnlinesin-merkitysta-suomen-ulkomaankaupalle/)
Siis montako päällekkäistä kantta tuossa on rekoille tms..
Oliko nyt neljä? 1,3,5,7? Joista 5:lta pääsi 7:lle?
Vakoilin Facebookissa julkaistuissa kuvissa olevaa kansikarttaa ja juuri noin kuten sanoit, eli 1, 3, 5 ja 7 ovat kaikki rahtikansia ja viitoselta on ramppi seiskalle. (Näköjään kaikilta rahtikansilta on rampit ylemmälle ja alemmalle). Seiskan keulaosassa näyttäisi olevan vielä autohyllyt, eli 8 kansi on henkilöautokansi.
Europalink on siirtynyt muuten Finnsiriuksen aloitettua liikennöinnin Malmöön ja on Finnlinesin aikataulujen mukaan aloittamassa Malmö-Travemünde -reitillä huomisesta alkaen korvaten samalla Finnfellowin. Joten kysymys lienee siirtyykö Finnfellow myöhemmin sille uudelle Puolan reitille, josta on keskustelua täällä:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18508.0 (https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18508.0)
Samalla tuossa toisessa topicissa mainittu Grimaldin tuurauslaiva Cruise Smeralda on jo siirtomatkalla takaisin Italiaan.
Saakohan Europalink sitten Ruotsin lipun? Ja mitä sitten tapahtuu kun Finnswan vapautuu?
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 18.09.2023, 12:32:22 Saakohan Europalink sitten Ruotsin lipun? Ja mitä sitten tapahtuu kun Finnswan vapautuu?
Europalink sai jo Ruotsin lipun:
https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/finnlinesin-ruotsi-saksa-reitilla-laivamuutoksia-europalink-palaa-reitille/
https://www.sjofartstidningen.se/europalink-tillbaka-i-den-svenska-handelsflottan/ (https://www.sjofartstidningen.se/europalink-tillbaka-i-den-svenska-handelsflottan/)
Finncanopuksen luovutus viivästyy ja se saapuu Naantaliin vasta tammi-helmikuun vaihteen tietämillä
ÅU (maksumuuri, mutta kaikki tarvittava näkyvissä) (https://abounderrattelser.fi/finnlines-finncanopus-levereras-senare-an-planerat-sa-har-kommenterar-rederiet/?fbclid=IwAR15FpkxfYvkwtusrlPncb0gYZcouLE79vK9Edd472_9teX1Bz6I2JwUDJQ)
Finncanopus on lähtenyt tänään aamulla koeajoille.
Olen aika onneton, kun en löydä Finncanopusta ollenkaan AISsista.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 22.11.2023, 23:01:55 Olen aika onneton, kun en löydä Finncanopusta ollenkaan AISsista.
Ei löydy vielä nimellä, kannattaa hakea IMO-numerolla 9902421.
Kiitos!
FINNCANOPUS luovutettu tänään Finnlinesille:
https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/toinen-superstar-luokan-rahti-matkustajalaiva-luovutettu-finnlinesille/
Finnsiriuksella teknisiä ongelmia ja lähtö myöhässä https://www.ts.fi/uutiset/6191396
No nyt lähti Finnsirius liikenteeseen, eli ei ollut mikään maata mullistava ongelma...
Finncanopus liikkeellä.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 18.12.2023, 07:23:48 Finncanopus liikkeellä.
Näyttäisi menevän Yantaihin lastaamaan ennen lähtöä kohti Eurooppaa, kuten siskonkin kanssa tehtiin.
EDIT: Lähti Yantaista 22.12. Singaporeen.
FinnSirius näyttäisi olevan vieläkin Ruotsin puolella?
Tänään oli aamulähdöt peruttu sekä Finnsiriukselta, että Finnswanilta.
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 29.12.2023, 14:04:07 FinnSirius näyttäisi olevan vieläkin Ruotsin puolella?
Äsken tuli vhf:stä Finnswanin lähtöilmoitus Naantalista ja samoin Finnsirius on liikkeellä. Mikä lie ollut syynä lähtöjen peruuntumiseen...
Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 29.12.2023, 22:43:05 Äsken tuli vhf:stä Finnswanin lähtöilmoitus Naantalista ja samoin Finnsirius on liikkeellä. Mikä lie ollut syynä lähtöjen peruuntumiseen...
Joulu?
24.–25.12.2023 Finnsirius joululomalla
26.12.2023–8.1.2024 Finnsirius liikennöi joka toinen päivä iltalähdöillä Naantalista ja Kapellskäristä. Näillä lähdöillä voit matkata Finnsiriuksella yötä vasten Kapellskäriin, viettää seuraavan päivän maissa Ruotsissa, ja palata illalla Finnsiriuksella takaisin Naantaliin.
26.12., 28.12. ja 30.12. erikoislähdöillä Naantalista laivalle pääsee jo halutessaan klo 18 (aikainen lähtöselvitys ja laivaannousu vain risteilymatkustajille ilman ajoneuvoa). Seuraavana päivänä laivalta voi poistua Kapellskärissä joko heti laivan saapuessa tai klo 9:15, ja palata takaisin laivalle klo 17. Katso kaikki erikoislähtöjen aikataulut. Voit halutessasi myös jäädä päiväksi uudelle laivalle nauttimaan span lämmöstä ja kahvilan sekä bistron tarjonnasta.Lähde: https://www.finnlines.com/fi/matkustajat/finnlinesin-joulu/
Finncanopus tulee Suomeen Hyväntoivonniemen kautta kiertäen Punaisenmeren heikon turvallisuustilanteen takia. Aluksen matka Eurooppaan kestää noin 10 päivää pitempään. Ensin se näyttää käyvän Durbanissa joko rahdin tai bunkrauksen takia.
Kiertoreitistä on kirjoittanut mm. Yle. (https://yle.fi/a/74-20068276)
Naantalin satama on monen vaihdon päässä jalkamatkustajan kannalta.
Onko kuulunut mitään, onko suoria yhteyksiä luvassa esim. Turun Kupittaalta.
Lankulta luin että Europalink siirtyisi jälleen Välimerelle kun Finnswan palaa Ruotsin lipulle. (Finncanopus olisi liikenteessä). Näinköhän käy?
Näen ainakin sen, että jos Europalink siirretään Välimerelle, suunnitelmalle avata reitti
Puolaan siirtyy. Koska siihen halutaan myös matkustajakapasiteettia, sopivaa alusta ei
tähän hätään ymmärtääkseni ole.
Travemündeä tuskin jätetään kahden aluksen varaan.
Eikö Malmössä ole jo nykyisellään Europalink, Finnfellow, Finntrader ja Finnpartner? Pitkäänhän linjaa hoidettiin kolmella laivalla, joten jos Finnswan korvaa Europalinkin laivoja on edelleen yksi ylimääräinen jonka voisi Puolan-linjalle irroittaa.
Anteeksi Ilves Valta ja muut, ennätin jo nukahtaa täällä!
Sekosin siinä, koska niitä lähtöjä on vain kolme päivässä.
On ehkä kuitenkin parempi, että vähennän kirjoituksia!
Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 12.01.2024, 09:19:09 Naantalin satama on monen vaihdon päässä jalkamatkustajan kannalta.
Onko kuulunut mitään, onko suoria yhteyksiä luvassa esim. Turun Kupittaalta.
Tuohon en osaa vastata, mutta kuulemma matkatoimistot kyllä kaavailevat samalla tavalla kuljetuksia muualta Suomesta kuin muillekin risteilyille kunhan iltalaivana aloittava Fincanopus tulee.
EUROPALINK ist seit gestern Abend unterwegs: Ziel Neapel. Tällaista Facessa: Finnlines Photos & News
Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 30.01.2024, 15:00:53 EUROPALINK ist seit gestern Abend unterwegs: Ziel Neapel. Tällaista Facessa: Finnlines Photos & News
Niinpä näkyy olevan Pohjanmerellä Napoliin matkalla. Ohittanut Skagenin aamupäivällä.
Yhdistin Europalinkiä käsittelevät viestit tähän viestiketjuun, koska samaa aihetta käsittelevää keskustelua käytiin rinnakkain kahdessa viestiketjussa. Näin vanhat jutut löytyvät ajan saatossa yhdestä paikasta.
Sikäli kun foorumi on vuosien saatossa hieman hiljentynyt, rohkaisen ylläpidon edustajana niin uusia kuin vanhojakin käyttäjiä avaamaan uusia viestiketjuja matalalla kynnyksellä. Siirrellään, yhdistellään ja pilkotaan niitä sitten tarpeen vaatiessa.
Jokohan Finncanopus on perjantaina Naantalissa?
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 05.02.2024, 22:34:00 Jokohan Finncanopus on perjantaina Naantalissa?
Ainakin laivan oma AIS ilmoittaa saapumispäiväksi sunnuntain 11.2.
EDIT: Tuli Naantaliin 11.2. aamulla samoihin aikoihin siskonsa kanssa.
Europalink on nyt sitten Italian lipulla.
Kun Europalink ikäänkuin palaa vanhoille liikennealueilleen, niin tietääkö kukaan,
onko laivaa jollain lailla "modifioitu" sopimaan juuri Välimerenliikenteeseen?
Mielestäni siihen tehtiin joitakin ramppimuutoksia edellisellä kerralla kun liikennöi välimerellä. Muistan kun palasi Ruotsiin niin oli paljon kirjoituksia kuinka huonossa kunnossa Italiaanot olivat sen pitäneet. Ei taida palaa Itämerelle enää!🙄
.....ja Finnswan nyt Ruotsin lipulla Vuosaaressa.