Harmi, että ei ole ylimääräistä rahaa käytössä :)
https://www.yachtworld.com/boats/2004/cruise-ship--1-800-2-000-passenger-stock-no-s2312-3697070/ (https://www.yachtworld.com/boats/2004/cruise-ship--1-800-2-000-passenger-stock-no-s2312-3697070/)
Lainaus käyttäjältä: Heikka Hirvonen - 03.09.2020, 11:59:16
Harmi, että ei ole ylimääräistä rahaa käytössä :)
https://www.yachtworld.com/boats/2004/cruise-ship--1-800-2-000-passenger-stock-no-s2312-3697070/ (https://www.yachtworld.com/boats/2004/cruise-ship--1-800-2-000-passenger-stock-no-s2312-3697070/)
Tuossahan olisi optimaalinen tilaisuus rakentaa parvekkeetkin osaan hyttejä jälkikäteen, kun noilla ylemmillä kansilla hytit on vedetty sisäänpäin.
Birka Stockholm liikkeellä Landskroonaan telakalle.
Mikähän mahtaa olla *tilanne* Birka Stochholmilla !??
Tuskin kannattaaa joutenpitenkään *pitää* ! ??
Viking Line ostanut 17,1% osuuden Eckeron osakkeista. https://www.arvopaperi.fi/uutiset/viking-line-osti-17-1-prosentin-osuuden-eckeron-osakkeista-toimitusjohtaja-eckero-on-hyvin-hoidettu-ja-pidetty-yhtio/4e67bd21-1914-489b-8afe-5d21cc09633a (https://www.arvopaperi.fi/uutiset/viking-line-osti-17-1-prosentin-osuuden-eckeron-osakkeista-toimitusjohtaja-eckero-on-hyvin-hoidettu-ja-pidetty-yhtio/4e67bd21-1914-489b-8afe-5d21cc09633a)
Ålands Sjöfart näkyi somessa kirjottavan, että Birka Stockholm on myyty 38miljoonalla.
Myyty Gotlandsbolagetille. Tukholman, Visbyn ja Maarianhaminan risteilyihin.
Tässä vielä Rederi Ab Gotlandin tiedote aiheesta: https://corporate.gotlandsbolaget.se/sv/gotlandsbolaget-koper-m-s-birka-stockholm-och-startar-kryssningar-till-aland-och-gotland/
Oli kyllä melkoinen yllätys tämä kauppa. Oletinkin, että tässä tilanteessa laivaa on vaikea myydä muualle kuin käytännössä takaisin samaan liikenteeseen missä se olikin... mutta Rederi Ab Gotlandin lähteminen risteilyvarustamoksi ei kyllä tullut missään vaiheessa edes mieleen vaihtoehtona.
Mielenkiintoista on, että liikenne on tarkoitus aloittaa vasta keväällä 2024. Onko laiva päässyt makuutuksessa niin huonoon kuntoon, että tarvitaan vuoden remontti? Vai voisiko kyseessä olla taktikointi Gotlandsbolagetin taholta: laivan sai nyt halvalla, mutta jos (kun?) kansainvälinen risteilybisnes lähtee pandemian jälkeen uuteen nousuun, voi Birka Stockholmille olla yhtäkkiä paljonkin kysyntää muutaman vuoden päästä. Varsinkin kun laivoja lähti pandemian aikana joukoittain romikselle, ja uudisrakenteita on tulossa tulevina vuosina vähemmän, voi Birkalle yhtäkkiä olla hyvin maksavia ostajia jonoksi asti.
Nyt olisi siis mahdollisuus ajaa laivalla Maarianhaminaan ja sieltä Visbyn suuntaan. Kun vain aikataulut täsmäisivät.
Onkohan tarkoitus jatkaa vanhan Birkan terminaalin käyttöä Tukholmassa (Stadsgårdsterminalen)?
Käsittääkseni siellä on ollut kulttuuritapahtumia yms?
Eikö uutisoitu että menisi Värtanista...
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 29.03.2023, 15:50:19 Eikö uutisoitu että menisi Värtanista...
Akkurat:
https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/nyheter/2023/tva-valkanda-profiler-i-spannande-kombination-till-stockholms-hamnar-och-vartahamnen/
No nyt on Birka Stockholm siirtynyt nimeään vastaavaan paikkaan Tukholmaan, Värtanille. Tovi Maarianhaminassa vierähtikin...
Laivan uusi nimi on Birka Gotland. Ensimmäinen risteily on pääsiäisen aikaan ja mikäli ymmärsin oikein, niin tulee liikennöimään kevään ja kesän aika pitkälle Birkan aikaisemmilla reiteillä eli pitempiä risteilyjä Visbyyn, Riikaan, Härnösandiin, Ystadiin ja Bornholmiin sekä ihan tavallisia Tukholma-Maarianhamina -risteilyjä.
Toi uusi nimi särähtää jotenkin korvaan. Se Birka ei oikein sovi siihen mitenkään enää. Birka on kuitenkin vahvasti linkissä Eckeröhön ja sitä myöden hassu valinta. Vai vaikuttiko valintaan joku muu seikka?
Itse olisin antanut nimeksi Gotland Viking. Aika jylhä nimi olisi ollut kyllä.