Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 23.06.2022, 22:08:29  »
Jäänmurtokausi 2021-2022 numeroina:
  • 179 vuorokautta (Otso aloitti joulukuun alussa ja lopetti toukokuun lopussa)
  • 93000 km² (= leuto jäätalvi)
  • 8 jäänmurtajaa (7 Arctialta; 1 Alfons Håkansilta)
  • 924 operointipäivää
  • 79421 meripeninkulmaa, joista 43666 mpk avustusta
  • 224 hinausta

Lähde: Päättynyt jäänmurtokausi 2021–2022 oli merialueilla poikkeuksellisen pitkä
Kymen Sanomat uutisoi tänään myös aiheesta. Valitettavasti juttu on maksumuurin takana, mutta voidaan todeta jutussa mainitun myös kaikki Voiman korvaajat itäisellä Suomenlahdella. Voiman oltua poissa pelistä tiettyinä aikoina, oli tuo kahdeksan murtajaa silloinkin maksimimäärä avustustöissä samanhetkisesti olleista jäänmurtajista.

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/4689197
2
Vapaa keskustelu / Vs: Ylläpito tiedottaa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 23.06.2022, 16:26:19  »
Foorumille on viime aikoina yrittänyt rekisteröityä huomattavan paljon "spämmibotteja". Näiden seurauksena rekisteröityminen on estetty tietyistä IP-osoitteista ja -osoiteavaruuksista sekä joistain ilmaissähköpostipalvelimista ja maatunnuksista. Vaikka jokainen käyttäjätunnus aktivoidaan erikseen ja riski foorumin "sotkeentumisesta" on vähäinen, on ylläpidolle helpompi käydä läpi kymmenen kuin tuhat uutta tunnusta päivässä.

Valitettavasti tänään huomasin, että "haaviin" oli jäänyt epähuomiossa myös ihan oikea suomalainen käyttäjä, joka oli vuosien saatossa kirjoittanut satoja viestejä foorumille. Asia on nyt korjattu ja kyseisen käyttäjän pitäisi pystyä kirjautumaan normaalisti.

Mikäli et pääse kirjautumaan tai rekisteröitymään foorumille, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen (etunimi.sukunimi@kapsi.fi) ja asia korjataan.
4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2021-2022
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 23.06.2022, 12:39:30  »
Jäänmurtokausi 2021-2022 numeroina:
  • 179 vuorokautta (Otso aloitti joulukuun alussa ja lopetti toukokuun lopussa)
  • 93000 km² (= leuto jäätalvi)
  • 8 jäänmurtajaa (7 Arctialta; 1 Alfons Håkansilta)
  • 924 operointipäivää
  • 79421 meripeninkulmaa, joista 43666 mpk avustusta
  • 224 hinausta

Lähde: Päättynyt jäänmurtokausi 2021–2022 oli merialueilla poikkeuksellisen pitkä
5
Muut alukset / Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 23.06.2022, 12:39:12  »
Mielenkiintoisia taustatietoja Eco-luokan aluksista uudessa SMU artikkelissa:

https://www.smu.fi/merimiesuutiset/finnlinesin-ekologinen-uudisrakennus-finneco-i-on-itameren-valtavin-lastialus/

EDIT: Finnlinesin aikataulujen perusteella Finneco II lastaisi Kotkassa 22. heinäkuuta korvaten Finnbreezen, joka mitä ilmeisimmin olisi siirtymässä Finnpulpin tilalle Helsinki-Travemünde-Aarhus -reitille.
6
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 23.06.2022, 12:21:06  »
Lundqvist on tilannut jälleen yhden 112.000 dwt:n aframax-tankkerin lisää Japanista. Edellisen tilauksen tavoin tästä tulee "LNG ready". Luovutuksen suunnitellaan tapahtuvan elokuussa 2022.

Ålands Sjöfart toisella kotimaisella

Tämän nimeksi on tulossa Newbury (IMO: 9920497).
7
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 23.06.2022, 12:12:37  »
Hinaaja Kraft on näemmä siirretty Viron lipulle kesäkuun alussa Marinetrafficin mukaan.
8
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaksi uutta ulkovartiolaivaa
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 23.06.2022, 12:10:40  »
Vartiolaivojen aiesopimus ei ole vieläkään edennyt viralliseksi sopimukseksi. Yle kirjoitti eilen, että sopimusta viilataan edelleen ja tavoitteena olisi saada sopimus valmiiksi vielä kesän aikana. Tämä voisi olettaa vaikuttavan myös luovutusajankohtaan.


Ylen uutinen
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 23.06.2022, 10:08:29  »
Mistä minulle on tullut sellainen käsitys, että Ahvenanmaalla
ollaan joka asiassa erityisen "säästäväisiä"!
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 22.06.2022, 23:35:08  »
Nyt sitten tapahtui se, mikä oli pelättävissä, kun uutta tonnistoa ei ole hankittu ajallaan. Eli kahden aluksen liikennöintiin on tullut teknisistä syistä esteitä keskellä sesonkia.
Ensin Gudingen meni normaaliin huoltoon, tällä kertaa Tukholmaan. Siellä aluksen pohjassa havaittiin runsaita kulumavaurioita, joiden korjaus kesti melkein kaksi viikkoa aiottua telakointiaikaa pidempään. Sitten Alfågelniin iski konevika. Gudingen saatiin takaisin juuri juhannuksen liikennehuippuun, mutta Allu on näillä näkymin rempassa heinäkuun alkupäiviin asti. Korvaavana ratkaisuna Viggen ajaa Allun ja Oden Viggenin vuorot pohjoislinjalla ja Ejdern kaiken poikittaisella. Brändön ja Kumlingen vuoroja on paikattu muun muassa öljyntorjunta-alus Svärtanilla sekä jollain SubSean aluksella.

Yhteentulemana voisi ajatella, että ahvenanmaalaiset ovat ilmeisesti kuvitelleet kerran hankittujen ja oikeasti laadukkaiden lauttojensa olevan ikuisia. Mutta reissussa rähjääntyy. Nyt olisikin aika pikaisesti investoida uuteen tonnistoon -mikä ei ole ollenkaan edullista, mutta ehdottoman välttämätöntä, jos halutaan saaristoliikennettä jatkossakin olevan.
Suomessa saaristoliikenteen ongelmana on ollut se, että kilpailutuksia voittaneet varustamot ovat vaihtaneet linjoille omia kalikoitaan, joiden taso on ollut aiempia heikompi. Ahvenanmaalla tätä ei sentään ole tapahtunut, koska Ålandstrafiken kuitenkin omistaa tonniston, mutta pian ollaan tilanteessa, jossa kilpailutuksia voittaneiden firmojen oikeasti kannattaa tuoda linjoille omia aluksiaan, kun vanhat merilinnut yksinkertaisesti väsyvät...
Sivuja: [1] 2 3 ... 10