Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
61
Muut alukset / Tuntematon alus Enon Uimaharjussa
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Pitkänen 04.09.2022, 12:00:51  »
Mahtaako joku tunnistaa tämän Enon (Joensuun) Uimaharjussa Rahkeen vesillä lojuneen aluksen?

Karjalainen


https://www.karjalainen.fi/haku?query=aavelaiva

Pielisjokiseutu

https://www.pielisjokiseutu.fi/component/search/?searchword=aavelaiva&searchphrase=all&Itemid=143
62
Muut alukset / Vs: Wallenius ja SOL muodostavat uuden varustamon
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 02.09.2022, 14:02:17  »
Jälkimmäinen jättiläinen eli Baltic Enabler saapui eilen ensimmäistä kertaa Suomeen eli Kokkolaan, josta jatkoi matkaansa tänään Ouluun.
63
Laivakuvaaminen / Vs: Valokuva m/t Nannasta
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 02.09.2022, 04:37:37  »
Tuollakin https://aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/167 on kuvia Nannasta, tästä uudemmasta. Foorumikin löytyy http://aanimeri.fi/forum.
64
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Ilves Valta 01.09.2022, 17:51:23  »
Tiedotteessa myös tarkentuneet luovutusajat ensi vuoden kolmannella ja neljännellä neljänneksellä. Näinollen aiemmin uutisoitu Finnsiriuksen liikenteenaloitus heinäkuussa ei varmaankaan toteudu.
65
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 01.09.2022, 15:35:37  »
Uudisrakennusten rakentaminen etenee Kiinassa, virallista tiedotetta pukkaa:

"Finnlines rakentaa kahta Superstar-ropax-alusta, joista ensimmäinen, Finnsirius, laskettiin vesille 30.8.2022 ja toisen, Finncanopus-aluksen, kölinlaskua vietettiin 1.9.2022. Alukset aloittavat liikennöinnin Suomesta Ruotsiin ja Ahvenanmaalle vuonna 2023."

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-superstar-ropax-alukset-juhlistavat-vesillelaskua-ja-kolinlaskua/
66
Muut alukset / Vs: Lundqvist tilasi kaksi tankkeria Japanista
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 31.08.2022, 12:51:32  »
Tämän nimeksi on tulossa Newbury (IMO: 9920497).

Newbury on luovutettu tänään, kertoo Ålands Sjöfart toisella kotimaisella.
67
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 30.08.2022, 18:56:52  »
Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta.

Siinä vain on se, että Europan pitäisi tuoda myös rahaa melkein kahden Galaxy-sarjalaisen edestä ollakseen kannattava mutta ainakin Turun linjalla taitaisi useimmilla lähdöillä olla tiukassa päästä tasatulokseen edes yhden Galaxy-sarjalaisen kanssa, kun autokansi on pienempi. Se ei vielä paljoa auta, jos muutamalla teemaristeilyllä vuosittain oli Europa myyty viimeistä hyttiä myöten.

Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.

Olihan Wärtsilä mukana Europan tarjouskilpailussa mutta ei pärjännyt. Tosin eipä Wärtsilä tainnut enää kesällä ja syksyllä 1989 olla kovin uskottava toimittaja.

Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella.

Perinteisesti halvimmat hytit sijoitettiin autokannen alapuolelle, josta voidaan päätellä matkustajien arvostus näitä hyttejä kohtaan keskimäärin, vaikka joku yksittäinen matkustaja viihtyisikin autokannen alapuolella hyvin.
68
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 30.08.2022, 18:03:21  »
Vähän "Off topic",

mutta kun näihin hyttitärinöihinkin päästiin, niin kerron, että "takavuosina" asiaan ei
alusten suunnitteluvaiheessa paljoakaan kiinnitetty huomiota.
Hyttejä sijoitettiin aluksessa paljon sellaisiin tiloihin, joihin nykymittapuun mukaan
hyttejä enää ei rakenneta.
Asia parantui, kun "snorkkelihytetistä" päästiin.
Kamalin kokemus on vanhalta Finlandialta (1967), jossa osa säästöluokan hyteistä oli
sijoitettu potkuriakselin lähelle.
Koska alus purjehti Travemündeen, öitä oli mennen tullen kaksi.
Sitä ei nuorena miehenä ymmärtänyt, mitä edullinen säästöluokan hytti tarkoitti. Hytti
oli alakannella, eikä siinä tietenkään ollut ikkunaa eikä pesuallasta. Tärinää ja muuta melua
tuli sitten kaupan päälle.
Se oli kuitenkin juhlaa, koska vaihtoehtona olisi ollut jonkun sisäportaikon alla nukkuminen,
mikäli se siihen aikaan edes olisi ollut sallittua.
69
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 30.08.2022, 16:58:16  »
Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa.

Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta. Muut eroavaisuudet, kuten hyttien ikkunoiden muoto, ovat melko pieniä asioita. Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.


Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella

Tämä ei välttämättä ole hyvä asia.
Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella. On ihan selkeät syyt sille, miksi siellä sijaitsevia hyttejä myydään E-hyttiluokan nimellä. Joku voisi luulla syyn olevan se, että yläkerran yökerhosta kantautuu melua hyttiin. Niin toki tapahtuu, mutta oikea syy on se, että hytti tärisee niin pahasti, että pöydälle laitetut tavarat putoavat tärinän voimasta lattialle. On melko varmaa, että normaalissa paikassa laivan keulapuolella vesirajan alapuolella olevat C-hytit olisivat hiljaisempia, niin yökerhon kuin tärinöiden osalta.

Toki tuohon E-hyttiluokkaan liittyy sellainen jännittävä lotto-ominaisuus, että tuurilla voi saada "A-hytin" E-hytin hinnalla, eli siis tärisevän, mutta ikkunallisen version. Mutta vaikka hyttejä on lukumääräisesti paljon, niin noiden E-hyttien ongelmat vähentävät niistä saatavaa hyötyä.
70
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 30.08.2022, 14:52:07  »
Ja eiköhän Turun reitillä olisi pitänyt olla se henkilöautokansi myös lisänä Tallinkilla..

Turun linjalla Siljan ja Vikingin tarpeet ovat olleet perinteisesti osittain erilaiset, koska ahvenanmaalaiset ovat suosineet omaa varustamoaan. Vikingillä on sen vuoksi ollut enemmän niitä matkustajia, jotka kulkevat vain välin Turku-Maarianhamina tai Maarianhamina-Tukholma ja siten henkilöauto- ja kansipaikkojen kysyntä heillä suurempaa.
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10