En löytänyt infoa, että säilyvätkö Starlight Palacen nimi ja Iskelmäbaari ennallaan?
Siljan nettisivujen mukaan säilyvät. Sen sijaan disco muuttuu Klubiksi ja jäljelle jäävä pubi Pubiksi.
Ei se vuodepaikkojen määrä ratkaise vaan hyttien määrä. Harvoin hytit on oikeasti täynnä. Esimerkiksi Amorellalla olen mennyt hyttien osalta loppuunmyydyllä lähdöllä alle 1400 matkustajaa kyydissä ja sama on ollut muillakin. Enemmän nykyisin matkustaa 1-2 henkeä hytissä. Siitä syystä uudempiin laivoihin on tullut paljon lisää 2 hengen hyttejä. Tyhjien vuoteiden kuljetus ei ole kovinkaan kannattava bisnes.
Toisaalta olen mennyt Europalla Turun iltalähdöillä joilla on ollut 2900 matkustajaa. Näitä lähtöjä on ollut sekä hiihtoloma-aikaan, että keskellä kesää. Minulla ei ole mitään tarkempaa tietoa näistä asioista, mutta tuntuu, että Turun-linjalla on enemmän tarvetta neljän hengen hytteihin kuin esimerkiksi Helsingissä. Turusta matkustaa kuitenkin paljon lapsiperheitä ja (talvi- ja pikkujouluaikaan) opiskelija- ja koululaisporukoita reitin lyhyyden vuoksi.
Olet siinä aivan oikeassa, että ylimääräiset sängyt ovat tietyissä tapauksissa epäkannattavia. Kahden hengen porukka voi yöpyä neljän hengen hyteissä, mutta tällöin jää kaksi sänkyä, joita ei voi myydä. Toisaalta luulen, että Turussa on enemmän tarvetta kahden hengen hyteille silloin, kun matkustajamäärät ovat vähäisempiä, sillä isompia hyttejä vaativat lapsiperheet ja bileporukat matkustavat sesonkiaikoina ja viikonloppuisin. Siksi laiva, jossa on kohtuullisessa määrässä hyttejä runsaasti vuodepaikkoja, tuntuisi Turkuun sopivalta. Tämän puolesta puhuu myös Viking Gracen hyttiratkaisu: "vain" 880 hytissä on yli 2800 vuodepaikkaa (vrt. Baltic Princessin nykyinen 927 hyttiä ja 2500 vuodepaikkaa). Jos kahden hengen hyttejä on paljon, niitä jää myymättä hiljaisempaan aikaan ja sesonkiaikaan kaikki matkustajat eivät "sovi" niihin. Baltic Princessillä olisi jopa suhteellisen helppo lisätä matkustajahyttien kapasiteettia, sillä miehistökäyttöön siirtyvistä hyteistä voisi siirtää yläsänkyjä matkustajahytteihin.