Varustamot haluavat korottaa rahdin ja matkalippujen hintoja

Aloittaja 2709, 07.03.2007, 05:44:55

« edellinen - seuraava »

2709

- Alan haasteena on nyt se, että osataan hinnoitella tuotteet oikein, Mehtonen paimensi merenkulkualaa.

Mehtosen mukaan matkustajaliikenteessä ei osata ottaa lipuista hintaa, vaan tavaraa jaetaan lähes ilmaiseksi. Tallink Siljan hän sanoi olevan yksi syyllisistä nykytilanteeseen.

- Matkustajalaivoille on rakennettava tuote, josta voi ottaa hintaa.Tästä on saatava nykyistä kannattavampi bisnes, Mehtonen täsmensi.

Lisää http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-03-07,104:4:443422,1:0:0:0:0:0:                                 

Ville Järvinen

Minä nyt en näistä talousasioista paljoa ymmärrä, mutta minusta tuo kuulostaa lähinnä yritykseltä sanoa, että muut varustamot jotka perivät pienempää hintaa matkustajalipuistaan kuin TallinkSilja, tekevät väärin. :-\

Kim Helle

Riippuen reitistä niin lippujen hinnat vaihtelevat rajustikin, mutta lyhyillä Hel-Tll reiteillä iso osa matkustajista kulkee väliä muuta kuin risteilymuodossa ( poistutaan laivalta ja yövytään maissa ). Näiden osalta hinnankorotukset ovat aika vaikea kysymys - sillä matkojen ajaksi kun ei ole mitään kummalista tarjota. Pidemmillä reiteillä esim. Tukholmaan suuntautuvaa liikennettä voi varmasti aina kehittää mutta samaa teesiähän tässä vuodesta toiseen toistetaan. Rahtihintojen noin jyrkkä korotus lyhyellä aikavälillä on kova. Se että Tallinkin Mehtonen otti asian puheeksi mielestäni kyllä heijastelee osittain heidän omaa taloudellista tilannettaan. Nyt puhutaan vähän koko alan suulla vaikka sille ei varauksellista katetta täysin löydy. Rahtien perushintataso on ollut jatkuvassa nousussa mutta sekin suurasiakkaille tarjouskysymys ja riippuen sopimuksen kestosta välttämättä muu ei nouse kuin BAF sekä mahd. viranomaisten määrittelemät pakolliset maksut. Tämä tietty on oma näkemykseni jne... :beer:
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Kille

Mitä järkeä olisi nostaa lippujen hintaa kun jo nyt kärsitään siitä ettei ole tarpeeksi matkustajia ja jos hinnat korotettaisiin niin ei olisi näinkään paljon matkustajia ::)
Ja otsikkoon palatakseni: Kyllä sitä haluta saa vaikka mitä ;D

Ville Järvinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.03.2007, 17:16:33
Mitä järkeä olisi nostaa lippujen hintaa kun jo nyt kärsitään siitä ettei ole tarpeeksi matkustajia ja jos hinnat korotettaisiin niin ei olisi näinkään paljon matkustajia ::)

Ehkä tuossa kuitenkin tarkoitetaan lähinnä sitä että myos risteilybrändiä pitäisi uudistaa(lue parempaa/enemmän ohjelmaa) jotta siitä sitten myös voisi pyytää enemmän. Tottahan TallinkSilja voi omaa risteilybrändiään muuttaa miten haluaa, mutta kuluttajathan loppujen lopuksi sitten päättävät kannattaako siitä uudistuneesta brändistä maksaa korkeampaa hintaa, ja onko siihen tarvetta.

Mikko-Oskari Koski

Kustannukset (ennenkaikkea polttoainehinnat, mutta myös muut kustannukset) nousevat ja jostain varustamon itselleen kuuluvaksi tulkitsema kate olisi saatava. Jos matkustajat eivät syö, juo eivätkä osta mitään matkansa aikana, on ainoa tapa saada varustamon kassaan edes jotain nyhtää se lippujen hinnassa. Niin yksinkertaista se on... 8)

Toisaalta TallinkSiljalle voi olla myös tietynlainen profiilinnosto ruveta moittimaan yhtiäitä, jotka imuroivat laivoilleen asiakkaita puoli- tai täysin ilmaisia lippuja jakamalla. Ja samalla se on myös signaali, että tältä konsernilta mainitunlaista käytöstä on jatkossa turha odottaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Vesa Vepsäläinen

Ainakin risteilyhinnat Helsinki-Tukholma välillä ovat varsinkin paremmissa hyttiluokissa jo sitä luokkaa että sillä rahalla alkaa löytyä paljon muitakin aktiviteettimahdollisuuksia. Kun suhteuttaa tämän risteilyllä laivalla vietettyyn aikaan niin saa aikamoista ohjelmaa olla luvassa jotta rahalle löytyy vastinetta. Mikäli kohdesatamassa tai -kaupungissa on järjestettyä ohjelmaa jonka katsotaan kuuluvan risteilyyn, silloin korotusmahdollisuuksia voi olla. Nykyäänhän esimerkiksi Tallink veloittaa näistä ohjelmistanumeroista vielä risteilyn päälle.

Kaveriporukalla matkaan lähteminen ei ole ongelma jos esimerkiksi otetaan neljän hengen hytti ja jaetaan kustannukset. Perheen kanssa matkustellessa koko kustannus kaatuu saman yksikön niskaan, joten ainakin keskituloisen kipuraja on mielestäni jo aika lähellä. Mitenhän paljon Mehtonen meinaa hintoja saada hilattua ylös?