Silja Serenade vältti täpärästi törmäyksen

Aloittaja 2709, 09.03.2007, 10:19:02

« edellinen - seuraava »

Kim Helle

Mikähän on ollut CPA kun kahvat vedettiin taakse? Lehdissä / TV:ssä tiedot tosin niin niukat ettei voi oikein edes päätellä mitä missäkin vaiheessa on tapahtunut
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Miksu

Tuohon väistö kysymykseen vielä... olisko tuo kaikki käynyt kuitenkin niin äkkiä ettei noita merkki kuvioita ole saatu aikaiseksi...Laivathan kuitenkin olivat jo lähellä toisiaan.  Toisaalta luulis laivoilla olevan ihan vaan akku/paristo käyttöisiä käsi vhf- puhelimia?... joilla siis yhteys toiseen alukseen...vai?

Jukka Tiainen

Hyvin mahdollista etteivät ole ehtineet. Lehtijutuissahan on jatkuvasti puhuttu vain tuon rahtilaivan väistämisvelvollisuudesta, mikä viittaisi ettei noita valoja ole ollut, mutta toisaalta lehdistön tuntien...  ::) Ehkäpä tuokin vielä selviää
Ja Serenaden toimesta on ilmeisesti yritetty ottaa yhteyttä Baltic Brightiin (kuten noista lehtijutuista selviää), ilman tulosta.

Kimmo Rantanen

Onneksi tuo tilanne tapahtui tällä kertaa alueella jossa väistäminen oli mahdollista Serenaden kokoiselle alukselle.
YLE:n radiouutisissa kerrottiin muuten törmäysvaarassa olleen TallinkSiljan Serenade-risteilyaluksen. ::)

Rahtilaiva oli vähällä törmätä Silja Serenadeen
Julkaistu: 10:26 Päivitetty: 16:35

Ruotsalainen rahtilaiva Baltic Bright oli lähellä törmätä Tallink Siljan autolautta Silja Serenadeen kello 05.30 perjantaiaamuna.

Tilanne sattui keskellä Ahvenanmerta, Suomen ja Ruotsin aluevesirajalla, Suomen puolella.

Serenadella oli 1 850 matkustajaa ja se oli matkalla Helsingistä Maarianhaminan kautta Tukholmaan.

Silja Serenade matkasi Ahvenanmaalta lounaaseen, kohti Tukholmaa. Baltic Brightin suuntana oli pohjoinen. Rahtialus ohitti ensin Serenaden vasemmalta sen linjan leikaten normaalein etäisyyksin.

Tämän jälkeen Baltic Brightilta katosivat sähköt ja ohjauskyky, eikä siihen saatu yhteyttä yrityksistä huolimatta – alukseen tuli black out. Baltic Bright kääntyi 180 astetta ja tuli suoraan Silja Serenaden linjalle.

Onnettomuudelta vältyttiin, kun Serenade pysäytti koneet, alkoi peruuttaa ja ohitti Baltic Brightin oikealta. Tilanteen jälkeen rahtialukselta otettiin yhteys Serenadeen ja kerrottiin black outista, joka aiheutti yhtäkkisen kurssinmuutoksen ja yhteyspimennon.

Merenkulkulaitoksen Saaristomeren tarkastusyksikön toimistopäällikkö Esa Saaren mukaan kyseessä oli todellinen läheltä piti -tilanne ja yhteentörmäyksen vaara oli suuri.

"Merivartioston raportin mukaan etäisyys oli lähimmillään 0,04 meripeninkulmaa eli noin 70 metriä. Vaaratilanne oli todella lähellä", Saari kertoo.

Länsi-Suomen merivartioston esikunnasta kerrotaan arvion etäisyydestä tulleen Serenadelta. Esikunta arvioi jo 100–200 metrinkin etäisyyden olevan todella pieni.

Johtaja Tuomas Nylund Tallink Siljalta vahvistaa tilanteen vakavuuden.

"Ohitustilanne tapahtui normaalisti. Baltic Brightin ohitettua Serenaden, se kääntyi yhtäkkiä ja tuli Serenaden linjalle."

Silja Serenaden vahtiperämies huomasi tilanteen ja alkoi jarruttaa pakittamalla.

Nylund puolestaan kertoo Serenaden miehistön arvion etäisyydestä olleen 207–277 metriä.

"Merellä tämäkin etäisyys on pieni. Kyseessä oli todella läheltä piti -tilanne."

Nylund korostaa kaikkien etäisyystietojen olevan vielä pelkkiä arvioita. Silja Serenaden niin sanottuna mustana laatikkona toimivat nauhat arvioidaan maanantaina. Nauhoista selviää tarkempi etäisyys.

Ruotsalaisen Baltic Carrier -varustamon Baltic Bright oli tavanomaisella reitillään tulossa Englannista Norrköpingin kautta hakemaan uutta paperilastia Halstavikin satamasta. Saatuaan koneet jälleen toimimaan se saapui aamulla Halstavikiin.

Varustamon toimitusjohtaja Ture Axelssonin mukaan täydellisen black outin syy on vielä epäselvä: "Olemme päivän aikana testanneet kaikki koneet ja varajärjestelmät, eikä syytä ole löytynyt."

Axelssonin mukaan 136-metrinen Baltic Bright on kohtuullisen uusi laiva, valmistunut vuonna 1996. Axelssonin mielestä mystisintä on, ettei hätägeneraattorikaan käynnistynyt niin kuin olisi pitänyt.

Aluksen päällikön Mats Petterssonin kertoman mukaan miehistö yritti täydellisen pimennyksen jälkeen turhaan käynnistää laivan koneita eikä edes hätägeneraattoria saatu toimimaan. Alus oli täysin ohjauskyvytön.

Noin viidentoista minuutin yrittämisen jälkeen laivan koneet ja laitteet saatiin uudelleen toimimaan ja alus pääsi jatkamaan matkaansa.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rahtilaiva+oli+v%C3%A4h%C3%A4ll%C3%A4+t%C3%B6rm%C3%A4t%C3%A4+Silja+Serenadeen/1135225693437

Valtaosa matkustajista nukkui
Virheisiin ei ole varaa

Kille

tuossa vielä juttua aihesta Turun Sanomissa. Itse paperi muodossa oli oikein kuvalla selitetty tapahtumat, mutta tuossa linkissä sitä ei näytä olevan http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-03-10,104:2:444219,1:0:0:0:0:0:

Santeri

Onneksi Silja Serenadella toimittiin oikein. Tosin miksi ei olisi toimittu, koska varmaan harvemmin U-käännöksi tehdään merellä, niin tilanteeseen oli helppo reagoida nopeasti. Sinänsä tästä ei voi syyttää ketään, koska kyse oli vain huonosta tuurista. Sähkökatkokset ovat pirullisia ja jännää on se, että mikä sen on aiheuttanut tuohon aikaa yöstä, jolloin sähkön kulutuksen luulisi olevan sama koko yön ajan. Vielä jännempää on se että miksi varajärjestelmäkään ei reagoinut. 

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 09.03.2007, 20:42:22
YLE:n radiouutisissa kerrottiin muuten törmäysvaarassa olleen TallinkSiljan Serenade-risteilyaluksen. ::)
Samaa sanottiin muuten eilen myös YLE:n TV-uutisissa...

2709

Ruotsalaiset tutkivat Serenaden läheltä piti -tilanteen

Julkaistu: 14:21/HS

STT

Autolautta Silja Serenaden ja ruotsalaisen rahtialuksen läheltä piti -tilanne tutkitaan Ruotsissa.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Martti Heikkilä kertoo, että ruotsalaiset tutkivat vaaratilanteen, koska se johtui ruotsalaisaluksella sattuneesta häiriöstä.

Tallink Siljan autolautta ja rahtialus Baltic Bright olivat törmätä Ahvenanmerellä perjantaina. Rahtialuksen ohjauslaitteet menivät pois päältä sähkökatkon takia ja Baltic Bright ajautui Serenaden kurssille. Serenade sai vältettyä täpärästi törmäyksen.

Heikkilän mukaan ei ole vielä selvää, osallistuvatko suomalaiset tutkijat ruotsalaisvetoiseen tutkijaryhmään vai jääkö Suomi ainoastaan tarkkailijan rooliin.

2709

Silja Serenaden musta laatikko selvitti etäisyyden
Julkaistu 12.03.2007, klo 22.22
Tallink Siljan Serenade- autolautta ja rahtialus Baltic Brightin etäisyys oli pienimmillään 330 metriä, kun ne varhain viime perjantaina olivat törmäyskurssilla.
Kun vaara oli ohi ja Serenade ohitti ohjauskykynsä menettäneen rahtialuksen, etäisyys oli 260 metriä, kertoi viestintäjohtaja Tuomas Nylund YLE Uutisille.

Tarkat tiedot paljastuivat maanantaina Silja Serenaden ns. mustasta laatikosta.

Merenkulkulaitoksen mukaan etäisyys alusten välillä oli 60 - 70 metriä.

YLE Uutiset

Kimmo Rantanen

Varustamo ei löytänyt vikaa Baltic Brightista
Julkaistu: 16:12 STT

Tukholma. Ruotsalaisvarustamo Charterfrakt Baltic Carrier AB:n omissa tutkimuksissa ei ole löytynyt syytä rahtialus Baltic Brightin perjantaiseen sähkökatkokseen. Katkoksen myötä Baltic Bright menetti ohjauskykynsä ja oli lähellä törmätä autolautta Silja Serenadeen.

"Varustamon omin voimin olemme käyneet läpi aluksen kaikki järjestelmät, mutta emme ole löytäneet mitään suoranaista syytä sähkökatkokseen", toimitusjohtaja Ture Axelsson kertoi STT:lle tiistaina.

"Emme pysty osoittamaan mikä aiheutti katkoksen ja olemme luovuttaneet kaiken materiaalimme merenkulkulaitoksen onnettomuustutkijoille", Axelsson jatkoi. Hän kertoi aluksen olevan taas liikenteessä.

Ruotsalaiset onnettomuustutkijat ovat aloittamassa työtään, jonka he arvelivat vievän useita kuukausia.

"Selvitämme viime perjantaina sattunutta törmäyskurssille ajautumista yhdessä Suomen onnettomuustutkijoiden kanssa, mutta päävastuu on meillä", onnettomuustutkija Jan Molin Ruotsin merenkulun tarkastusvirastosta vahvisti.

"Keräilemme materiaalia ja aloitamme selvittelyn, kun materiaali on kasassa. Tässä menee ainakin kolme kuukautta", Molin arveli tutkimuksen kestosta.


Helsingin Sanomat

Olkaa siis tästä lähtien aina varuillanne, kun olette kohtaamassa B.Brightiä merellä. Väkisinkin tulee mieleen uuden Suomenlinnan lautan parin vuoden takaiset toilailut Helsingissä. ::)