Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Aika heikkoa on näköjään ollut tuon saksanliikenteen osalta. Enpä ihmettelisi, jos loppuisi se ihan lopullisesti tämän kesäkauden jälkeen. Mielestäni hiukan yllättävää puolestaan on matkustajamäärän selvä lasku Sto-Tal-linjalla ja tähän asti hyvin kehittyneellä Sto-Riga-reitillä. Rahtipuoli sitävastoin on tosiaankin lähtenyt taas vetämään Saksaa lukuunottamatta kaikilla linjoilla, mikä kai viittaa taloustaantuman vaikutuksen heikkenemiseen pikkuhiljaa. Myös kuljetettujen henkilöautojen määrä näyttäisi pääsääntöisesti kasvaneen pl. tuon Saksan osalta ja näköjään taas hiukan yllättävästi Suomi-Ruotsi liikenteessäkin on tässä näkyvissä pikku miinusta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

#497
Välillä näin kesäaikaan ihmetyttää nuo loppuunmyydyt Hel-Tal-lähdöt, tai lähinnä se ettei vuoroja lisätä. Kaikilla varustamoilla tuossa juhannuksen jälkeen oli muutama päivä täysin buukattuja ja varmasti monena muunakin ajankohtana. Tulijoita olisi enemmänkin, mutta kapasiteetti loppuu autopaikkojen osalta. Tallinkilla nyt ainakin olisi mahdollisuuksia lisätä kesäaikana tietyille päiville ekstralähtöjä vähintään viikonlopuille, jolloin ei ajeta aamun vuoroja, ja miksei vaikka öillekin.
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 05.07.2010, 21:04:07
Välillä näin kesäaikaan ihmetyttää nuo loppuunmyydyt Hel-Tal-lähdöt, tai lähinnä se ettei vuoroja lisätä. Kaikilla varustamoilla tuossa juhannuksen jälkeen oli muutama päivä täysin buukattuja ja varmasti monena muunakin ajankohtana. Tulijoita olisi enemmänkin, mutta kapasiteetti loppuu autopaikkojen osalta. Tallinkilla nyt ainakin olisi mahdollisuuksia lisätä kesäaikana tietyille päiville ekstralähtöjä vähintään viikonlopuille, jolloin ei ajeta aamun vuoroja, ja miksei vaikka öillekin.
Luultavasti aikataulujen muutteleminen onnistuneesti lyhyellä varoitusajalla varaustilanteen vaihtelujen mukaan olisi aika vaikeaa ja tällaisen järjestelmän ylläpitäminen tulisi myös ehkä liian kalliiksi. Myöskään sopivan laituritilan löytäminen ylimääräisille laivavuoroille voisi kenties aiheuttaa ongelmia.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

Niin, näistä loppuunmyydyistä ajankohdista jo kuukausi takaperin varoiteltiin, että onhan se toki varustamojen tiedossa tuota aiemminkin jo ollut. Laituripaikkojen osalta Tallinkilla lähinnä järjestelykysymys. Mutta voipi olla, että tulijoita ei kuitenkaan olisi tarpeeksi kannattavaan lisävuoroliikennöintiin, kun niukkuutta aiheuttava tekijä on autopaikat, ei niinkään vapaiden matkustajapaikkojen vähäisyys.
"Tere tulemast Titanicule!"


Mikko-Oskari Koski

Suomenlahden poikittaislinjoille voitaisiin kyllä varmaan shuttle-lähtöjä lisätä melko helpostikin, mutta ei ihan näin lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi kuvio vaatii toimiakseen aina kaksipuolisen vedon, Starin pitää vapauttaa laituripaikka Superstarille ja vv. Ongelma syntyy, jos toinen sisaruksista pitäisi heittää Suomenlahden toiselle puolelle käytännössä tyhjänä vain siksi, että toinen saadaan puolityhjänä viemään loppuunmyydyistä pokista ylijäänyt asiakasmassa yli.
Se, että Tukholman ja Baltian pääkaupunkien välisten reittien matkustajaluvut ovat laskusuunnassa, on ihan luonnollista. Riian linja on nyt saavuttanut sen asiakasmassan, mikä sille on mahdollista saada ja uutuudenviehätys on mennyt. Tallinnan reitti on aina ollut ongelmallinen, kuten hyvin tiedämmekin ja tähän aikaan vuodesta sinnekään ei ilmaistarjouksia tule.

Saksan matkustajapainotteiseksi menneen ja sellaisenakin ilmeisen tappiollisen liikenteen jatkaminen suomalaisella palkkatasolla Vuosaaren ja Rostockin rahtisatamien välillä edelleen on täysin päätöntä. Jos Tallinkilla olisi intressejä kehittää linjaansa keskisen Euroopan suuntaan, se ei enää olisi suomalaisten kanssa tästä aiheesta edes keskustellut -ja toinen laivoistakin olisi jo ajat sitten siirretty Ruotsin liikenteeseen tuomaan sinne -juurikin rahtiyksikköjen määrästä luettavissa olevaa- tarveliikenteen kasvupainetta purkamaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#502
Tässä 3.kvartaalin lukuja Tallinkilta:
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=243155
Eivät näköjään vieläkään ole päässeet plussalle, mutta tappio on sentään huomattavasti pienentynyt.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.07.2010, 21:18:42
Tässä 3.kvartaalin lukuja Tallinkilta:
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=243155
Eivät näköjään vieläkään ole päässeet plussalle, mutta tappio on sentään huomattavasti pienentynyt.

Melko hyvä parannus kolmannelta kvartaalilta. Kolmen ensimmäisen kvartaalin nettotappiokin pienennyt lähes puoleen vuotta aiemmasta (-320,511 ja -623,824). Voitolliseen tulokseen tarvitaan siis enää 320 miljoonaa Viron kruunua neljänneltä kvartaalilta.

Kimmo Toivonen

Olisiko tässä jo nähtävissä merkkejä Tallinkin jos nyt ei aivan nousun alkamisesta niin ainakin hitaasta elpymisestä...?

Janne Koskinen

Paremminkin on nähtävissä tämän vaikutus:

"During the 2009/2010 and 2010/2011 financial years the loan principal repayments will occur only in the first and fourth financial quarter and no repayments will occur in the second and third financial quarter which is the low season for Tallink operations."

Neljännellä kvartaalilla tulee lyhennykset ja Superfast liikenne painaa tulosta koko neljännen kvartaalin.

Entäs sitten kun korot vääjäämättä nousevat ja lainoja maksetaan ympärivuotisesti tiukentuneella maksuohjelmalla (laina-aika yhä sama 12 vuotta)?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.07.2010, 14:57:10
Paremminkin on nähtävissä tämän vaikutus:

"During the 2009/2010 and 2010/2011 financial years the loan principal repayments will occur only in the first and fourth financial quarter and no repayments will occur in the second and third financial quarter which is the low season for Tallink operations."

Neljännellä kvartaalilla tulee lyhennykset ja Superfast liikenne painaa tulosta koko neljännen kvartaalin.

Entäs sitten kun korot vääjäämättä nousevat ja lainoja maksetaan ympärivuotisesti tiukentuneella maksuohjelmalla (laina-aika yhä sama 12 vuotta)?

Nimenomaan. Kahden vuoden päästä vastaava kolmen ensimmäisen kvartaalin tulos voi olla melkoisen karua luettavaa, ellei toimintoihin saada melkoista piristystä - nimenomaan tulovirtapuolelle. Mikäli tämä vuosi yltäisikin voitolle, kyse on lähinnä firman mielialaa piristävästä vaikutuksesta. Ehkä sen voimalla jaksaa lähteä tekemään sitä rajua remonttia, jota firma selviytyäkseen aivan väistämättä vaatii.



Juhani Gronlund

Näyttää vähän siltä että St Peterline on vienyt matkustajia Tallinkilta Suomi - Ruotsi reiteiltä. Ilman st Peterlineä matkustajamäärät olivat myös nousussa Suomi - Ruotsi liikenteessä mutta nyt pienoisessa laskussa. Harmi kun Viking Line ei kuukausimatkustajamääriä säännöllisesti ilmoittele, mutta varmaan heidänkin Helsinki - Tukholma reitiltä on St Peterline matkustajia itselleen  napannut.