Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 05.08.2010, 08:32:55
Harmi kun Viking Line ei kuukausimatkustajamääriä säännöllisesti ilmoittele, mutta varmaan heidänkin Helsinki - Tukholma reitiltä on St Peterline matkustajia itselleen  napannut.

Olisihan se kiinnostavaa tietenkin tietää kuukausittaiset määrät, mutta toisaalta se voidaan hyvin katsoa myös yhtiön sisäiseksi tiedoksi, joka kuuluu operatiiviselle johdolle, ei esimerkiksi osakkeenomistajille. Ei minun ainakaan osakkeenomistajana ole sinänsä kiinnostavaa tietää kuukausittaisia matkustajalukuja. Tärkeämpää on tietää, mitä matkustajat tuovat sisään taloon, ja se saadaan tietää neljännesvuosittain tulosinfossa.

Tallinkin jokakuinen matkustajamäärätiedote antaa vähän sellaisen kuvan, että tärkeämpää olisikin se, montako matkustajaa laivoilla on ollut, eikä se, montako euroa talo on tienannut ja montako euroa matkustajien hankkimiseen ja palvelemiseen on käytetty.

Kyllähän se laiva täyteen saadaan, kun jaetaan paikat ilmaiseksi.

Kalevi Lehto

Hieman yllättävää tässä mielestäni kuitenkin on matkustajien väheneminen Suomi-Ruotsi-liikenteessä. Olisi luullut näin pahimman taloudellisen  taantuman jäätyä taakse matkustajamäärän kehityksen pikemminkin muuttuneen positiiviseen suuntaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.08.2010, 21:39:06
Hieman yllättävää tässä mielestäni kuitenkin on matkustajien väheneminen Suomi-Ruotsi-liikenteessä. Olisi luullut näin pahimman taloudellisen  taantuman jäätyä taakse matkustajamäärän kehityksen pikemminkin muuttuneen positiiviseen suuntaan.

Tuo on kyllä totta, mutta toisaalta taantuman aikana ihmisillä ei ole niin paljon varaa matkustaa viikon tai kahden lomamatkoille, vaan he tekevät sen sijaan lyhytloman, eli esimerkiksi risteilyn. Näin ainakin Tallink selitti matkustajamäärien kasvuaan taantuman aikana. Tietenkin taloudellisen tilanteen parantuessa kaikki matkailu lisääntyy.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 05.08.2010, 19:08:08
Kyllähän se laiva täyteen saadaan, kun jaetaan paikat ilmaiseksi.

En voi lainkaan ymmärtää tuota jatkuvasti toistamaasi väitettä siitä, että Tallink jakaisi ilmaislippuja. Voisitko kertoa, mitä kautta on saanut ilmaisia lippuja Tallinkin tai Siljan laivoille? Ja todellisia faktoja, ei mitään ns. perstuntumalta heitettyjä väitteitä, kiitos.

Minä voin aivan todellisena faktana kertoa, että Vikingin ilmaislippuja jaetaan vuosittain esimerkiksi Turun kaupungin työntekijöille. Näistä työnantaja on saattanut vielä jotain maksaakin, mutta kun niitä samoja ilmaislippuja on saanut esimerkiksi kukkakaupassa tehdyistä ostoksista (Turussa Skanssin ostoskeskuksessa), koeajon yhteydessä autoliikkeestä ja S-Marketista. Lehdissä näkee vähintään kuukausittain eri yritysten ilmoituksia, joissa X eurolla ostaneille luvataan Vikingin lahjakortti. En varmastikaan ole ainoa, joka on tämän havainnut? Tässä ei tietenkään ole mitään laitonta tai väärää, ja ilmaislipuilla saadaan tietenkin matkustajia kuluttamaan rahaa laivalle. Mutta se ei ainakaan tue sitä väitettä, jonka mukaan Tallink jakelisi anteliaasti ilmaislippuja.

Mikko-Oskari Koski

Tallinkin jatkuvasti Ruotsissa jakelemat parin-kolmenkymmenen kruunun vuorokauden risteilylähdöt Turkuun, sadan kruunun päivä Tallinnassa-risteilyt sekä ClubOne-asiakkaille jaettavat ilmaiset risteilykupongit (kaikissa maissa) täyttävät kyllä sen kriteerin, mitä asiakkaiden sisäänimppaamiseen ilman katetta tulee. Tässä mielessä pulju ei paljoakaan häviä Vikingille, joka toki harrastaa sapuskan hinnalla reissuuttamista enemmän...
Mitä tähän varsinaiseen teemaan tulee, en kyllä menisi pitämään Saksan linjan lukemia mitenkään erityisen rohkaisevina. Pahin pudotus oli koettu jo viime vuonna tähän aikaan ja nyt kuvio näyttää junnaavan samoissa lukemissa. Mielenkiintoisempi on tieto Baltian ja Ruotsin välisten linjojen positiivisesta kehityksestä sekä matkustajien että rahdin kohdalla
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 06.09.2010, 19:30:52
En voi lainkaan ymmärtää tuota jatkuvasti toistamaasi väitettä siitä, että Tallink jakaisi ilmaislippuja. Voisitko kertoa, mitä kautta on saanut ilmaisia lippuja Tallinkin tai Siljan laivoille? Ja todellisia faktoja, ei mitään ns. perstuntumalta heitettyjä väitteitä, kiitos.

Et ole tainnut ollenkaan huomata, että Tallinkilla on sellainen systeemi kuin Club One. Vaikka ihmiset näennäisesti etukäteen maksavatkin saamistaan pisteistä, pisteillä tehdyt matkat ovat käytännössä ilmaismatkoja. Lisäksi juuri mainitsemiasi ilmaismatkoja saa vaikka nyt esimerkiksi Tempur-patjan ostosta (Hesarissa mainos vähintään kerran viikossa), Scandicin hotelliyöpymisistä ym. Lisäksi Tallinkin oman Royal Romance -paketin mukaan pakataan ilmaisristeily kotiin jääneille. Ja samoin kuin Vikingin "arvokuponkeja", myös Tallink-Siljan risteilylahjakortteja kaupataan Huuto.netissä ja muilla netin osto-myynti-palstoilla. Jostain niidenkin täytyy sinne putkahdella.

Santeri

Matkustajaluvut todellakin näyttävät hyvältä tänä vuonna. Sinänsä matkustajamäärien positiivinen kehitys on vain pieni osa tarvittavista elementeistä kohti menestymistä. Tallink Siljan ammattitaito mitataan parin seuraavan vuoden aikana. 

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 07.09.2010, 14:27:43
Matkustajaluvut todellakin näyttävät hyvältä tänä vuonna. Sinänsä matkustajamäärien positiivinen kehitys on vain pieni osa tarvittavista elementeistä kohti menestymistä. Tallink Siljan ammattitaito mitataan parin seuraavan vuoden aikana. 

Tämä on minun mielestäni tärkein pointti tässä yhteydessä, eikä mistään ilmaislipuista kinaaminen, sitä ovat osanneet tehdä jo 60-luvulla molemmat.

Suunta on hyvä, mutta pitää kyllä ollakin jos meinaavat säilyttää jonkinlaista uskottavuutta rahoittajien silmissä eikä esimerkiksi pakkomyyntejä tai pilkkomisia tulla näkemään.

Tärkein TallinkSiljan tuote on mielestäni se, että he osaavat minusta Vikingiä paremmin kaikenlaisten ihmisten saamisen samaan laivaan. Ja toivotaan todella, että pitävät paletin monipuolisena ja oppivat hyödyntämään sitä jatkossakin. Tässä yhteydessä on tärkeämpää ilmaisristeilyjen sijasta sekin, oliko risteily ensiksi sellainen että lähtisin uudestaan ja toiseksi sellainen, jota voisin suositella kaverille. Näyttäisi kovasti volyymien perusteella että uusi kaveri johdossa, Margus Schults jonka yhtäkään haastattelua en muuten ole lukenut, olisi saanut jo jotain positiivista aikaan.

Kalevi Lehto

#518
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 08.09.2010, 00:44:07
Näyttäisi kovasti volyymien perusteella että uusi kaveri johdossa, Margus Schults jonka yhtäkään haastattelua en muuten ole lukenut, olisi saanut jo jotain positiivista aikaan.
Ehkäpä matalan profiilin pitäminen Tallinkin virolaisen johdon osalta onkin ollut varsin viisasta politiikkaa (varsinkin, kun moni vielä muistaa virolaisjohtajien takavuosien PR:n kannalta kenties hieman negatiiviset ulostulot..) Yhtiön "kasvothan" ainakin tänne Suomen ja suomalaisen median suuntaan on pääsääntöisesti ollut varsin asiallisen oloinen suomalainen Tallinksiljan varaTJ Pasi Näkki.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Gronlund

Superfast makuutus oli siis huoltotyötä varatoimitusjohtajan mukaan . Minkälainen huolto oli kyseessä kun oli sen verran pitkäkestoinen huoltoprojekti ? :)

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 13.09.2010, 20:51:02
Superfast makuutus oli siis huoltotyötä varatoimitusjohtajan mukaan . Minkälainen huolto oli kyseessä kun oli sen verran pitkäkestoinen huoltoprojekti ? :)

Ja yhtäkkiä yllättäen saatiin huoltotyöt valmiiksi ja laiva liikenteeseen ilman minkäänlaista ennakkomarkkinointia..  ;D

Tallinki tilikausi päättyi näköjään elokuun loppuun, missä vaiheessa yhtiöltä tulee tarkka tilinpäätös lukemineen niin nähdään ovatko kasvaneet matkustajamäärät tuoneet kassaan vipinää..? Oliko se niin että tällä tilikaudella ei lainoja ole lyhennelty vaan maksettu pelkkiä korkoja..?

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 13.09.2010, 22:31:46
Tallinki tilikausi päättyi näköjään elokuun loppuun, missä vaiheessa yhtiöltä tulee tarkka tilinpäätös lukemineen niin nähdään ovatko kasvaneet matkustajamäärät tuoneet kassaan vipinää..? Oliko se niin että tällä tilikaudella ei lainoja ole lyhennelty vaan maksettu pelkkiä korkoja..?

Tlinpäätöksen valmistelu vie aina pidempään kuin pelkän osavuosikatsauksen, eli saataneen vielä jonkin aikaa odotella. Löytäisihän tuon tiedon jostain jos jaksaisi etsiä.

Tällä viimeisellä kvartaalilla lainoja on jälleen lyhennetty sopimuksen mukaan. Lyhennysvapaat ovat kaksi keskimmäistä kvartaalia. Toki nekin jo vähentävät vuotuisia lyhennyksiä puoleen normaalista. Korkoja firma sen sijaan maksaa normaalisti myös lyhennysvapaiden aikaan.

Timo Selkälä

Sori että menen taas jutun aiheesta ohi...
Nauratti alla olevat otsikot Tallinkin kotisivulta - yleensähän yhtiöt käyttävät suomea ja englantia laiminlyöden ruotsin - kiva nähdä että Tallink ajatteleekin toisin tavoin.

Press releases
Pressiteated (EE)
Finnish Releases (FI)
Pressmeddelande (SE)
Pressemitteilungen (DE)
Preses relīzes (LV)
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

#524
Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 14.09.2010, 10:51:03
Tlinpäätöksen valmistelu vie aina pidempään kuin pelkän osavuosikatsauksen, eli saataneen vielä jonkin aikaa odotella. Löytäisihän tuon tiedon jostain jos jaksaisi etsiä.

28. lokakuuta tulee tilivuoden tuloksia. Jos Vikingin merkeistä voi jotain päätellä, päässeevät nollatulokseen tai sen lähelle. Eli äkkiseltään ajateltuna hyvä nousu henkilöauto- ja rahtipuolella nostaa tulovirtaa, samoin kuin toki kasvanut matkustajamäärä myyntiä laivoilla. Lipunmyynnistä voisi ehkä myös varoivaisesti arvioida että jotain rahaa sieltäkin luvassa enemmän, sillä ihan niin paljoa ei alennuksia taidettu nähdä kuin edellisellä tilikaudella.

Kustannuspuolella sitten taas varmaan se sama menoveden hinta on kiusannut yhtä lailla kuin kilpailijaa ja vastaavasti ruotsin kruunun vahvenimisesta on ollut hyötyä. Mutta se nähdään sitten lokakuussa.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 14.09.2010, 11:30:42
Sori että menen taas jutun aiheesta ohi...
Nauratti alla olevat otsikot Tallinkin kotisivulta - yleensähän yhtiöt käyttävät suomea ja englantia laiminlyöden ruotsin - kiva nähdä että Tallink ajatteleekin toisin tavoin.

Press releases
Pressiteated (EE)
Finnish Releases (FI)
Pressmeddelande (SE)
Pressemitteilungen (DE)
Preses relīzes (LV)


Feels like a statement. :)