Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Keinonen - 08.02.2011, 11:34:56
tai europan jonkinnäköinen perussaneeraus ja prinsessan kanssa reittien vaihto päikseen?
Niin, Europa Hel-Tal liikenteeseen ja Baltic Princess Turkuun? Sitä vaihtoehtoa ei olekaan paljoa täällä vielä spekuloitu. Mutta tosiaankin tuolla reitillä Europan suuri hyttikapasiteetti voisi ajoittain olla aivan tarpeeseenkin. Saneerauksen sisätiloihinsa tuo kyllä jokatapauksessa tarvitsee.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jaakko Keränen

LainaaEi kai kukaan mitään muuta, kuin aluskierrätystä ole kuvitellutkaan?

No tämä kuulostaa enemmän kuin epätodennäköiseltä. Joko Europa menee pitkälle telakalle, tai sitten tulee uudisrakennus. Ensimmäisestä vaihteehdosta on tehty jo periaatepäätös.
Europa on liian suuri queenin tilalle ja queen liian pieni europan tilalle.

Aihe mitä ihmettelen suuresti on se ettei kukaan ole ottanut puheeksi vikingin uudisrakennuksen järjettömän pientä hyttimäärää? Jos aluksessa on 800 hyttiä ja 2hlö/hytti niin maksimi matkustajamäärä on tällöin 1600. Ei mitään järkeä!

Janne Koskinen

#572
FoF kertoo Europasta:

"Efter omklassning. 3123.

Hyttplatser. 3746.

Efter ombyggnad. 3696"

Ja taas VL:n uudisrakennus:

"Passagerare. 2800.

Hytter. 880."

Jos noista 440*4=1760 ja 440*2=880, niin ois 2640 + Åålannin kansimatkustajat 160, mutta kuten Europan esimerkki kertoo 4h hyteissä ei aina 4h etc.

Paljonko muuten Europassa on hyttejä, ns. täyttä pokaahan sinne ei voi ottaa, koska pelastusvälineet loppuu kesken?

Muistaakseni alunperin oli max. pax 3313+crew 190=3303 max P.O.B., mutta jos sieltä on raksittu 10 hlökunnasta veke, niin 3123 nykyään jo olla max pax.?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.02.2011, 17:51:51
FoF kertoo Europasta:

"Efter omklassning. 3123.

Hyttplatser. 3746.

Efter ombyggnad. 3696"

Ja taas VL:n uudisrakennus:

"Passagerare. 2800.

Hytter. 880."

Jos noista 440*4=1760 ja 440*2=880, niin ois 2640 + Åålannin kansimatkustajat 160, mutta kuten Europan esimerkki kertoo 4h hyteissä ei aina 4h etc.

Paljonko muuten Europassa on hyttejä, ns. täyttä pokaahan sinne ei voi ottaa, koska pelastusvälineet loppuu kesken?

Muistaakseni alunperin oli max. pax 3313+crew 190=3303 max P.O.B., mutta jos sieltä on raksittu 10 hlökunnasta veke, niin 3123 nykyään jo olla max pax.?



Silja Europalla on n.1100 matkustajahyttiä. Tallinnan linjalla sen etu voisi olla pienet B2p-hytit, joita on reippaasti. Samalla c-hytit vois jättää pois myynnistä. Helsinki-Tallinna on kuitenkin se ehdoton ykkösreitti ja siellä Viking on heikommalla. Paikkojen vaihtaminen Princess - Europa olisi perusteltua, jos Vikingin uusi Turun laiva veisi matkustajia Europalta.

Jani Nousiainen

Vajaat 1200 hyttiä on Europassa.  Baltic Queenissa on enemmän kaistametrejä kuin Europassa ja rahtikannen täyteen saaminen tuottaa varmasti enemmän kuin tyhjien hyttien kuskaaminen. Kun europalal on  se n. 3700 vuodetta joista 600 on aina tyhjiä ja harvoin se kesää lukuunottamatta on muulloin täynä kuin viikonloppuisin. eli  noin 900 hytin / 2500 vuodepaikan BQ olisi paljon järkevämpi. Kaistametreissä muistaakseni on noin 200 metrin ero.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 08.02.2011, 18:18:59
Vajaat 1200 hyttiä on Europassa.  Baltic Queenissa on enemmän kaistametrejä kuin Europassa ja rahtikannen täyteen saaminen tuottaa varmasti enemmän kuin tyhjien hyttien kuskaaminen. Kun europalal on  se n. 3700 vuodetta joista 600 on aina tyhjiä ja harvoin se kesää lukuunottamatta on muulloin täynä kuin viikonloppuisin. eli  noin 900 hytin / 2500 vuodepaikan BQ olisi paljon järkevämpi. Kaistametreissä muistaakseni on noin 200 metrin ero.
¨
1152 yhtiön oman nettisivun mukaan. :) Joka tapauksessa Silja Europalle ainoa mietittävä fiksu reitti Turun linjan lisäksi olisi mielestäni juuri Baltic Princessin paikka. Toki silloin tarvittaisiin reippaat remontit, mutta linjan voitot ovat olleet sitä luokkaa Siljan liikenteeseen verrattuna, osittain johtuen kulurakenteesta, että Tallinnan linjaa varten uusiminen voisi ollakin perusteltua ja jopa kannattavaa. Riikan linja sitä vastoin ei tuloksensa puolesta vielä vakuuta suhteessa panostuksiin ja jos suuntaa ei saa muutettua plussan puolelle parin seuraavan vuoden aikana, luulisi että sitäkin reittiä tullaan muuttamaan kyllä. Ikävä puoli on se, että reitin matkustajamäärät ja rahtivolyymit kasvavat tasaisesti, mutta vielä ei ole voitolle päästy.

Baltic Queenin isompi vauhtiresurssi on jo näytetty erittäin hyväksi Turun linjalla. Se oli useimmiten saman verran etuajassa Turussa kun Europa on myöhässä. Vaikka reitti kulkisi Maarianhaminan kautta, Baltic Queen olisi kaikinpuolin järkevä laiva reitille. Monilla matkustajilla Länsi-Suomessa on kuitenkin tietty suhde Silja Europaan laivana, joten siksi on riskiä vaihtaa laivaa.

Jani Nousiainen

Joo ei kaikki olisi varmasti mielissään laivna vaihdosta Turun linjalle, vaikka se järkevää olisikin. Tallinnan linjalla Europa menisi hyvin, löysä aikataulu ja ison osan vuorokaudesta laiva seisoo satamassa. Ja suurempi hyttikapasiteetti siellä olisi monesti tarpeen. Ravintolakonsepti vaan tarvitsisi päivityksen tälle vuosituhannelle ja mikä tärkein isomman (kaksi kerroksisen) yökerhon. Nämä parikin kertaa tulleet asiakastyytyväisyys kyselyt BQsta Turun linjalla kyllä omalta osaltaan antaa viitettä tulevaisuuden visioista  ;)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 08.02.2011, 19:33:12
Joo ei kaikki olisi varmasti mielissään laivna vaihdosta Turun linjalle, vaikka se järkevää olisikin. Tallinnan linjalla Europa menisi hyvin, löysä aikataulu ja ison osan vuorokaudesta laiva seisoo satamassa. Ja suurempi hyttikapasiteetti siellä olisi monesti tarpeen. Ravintolakonsepti vaan tarvitsisi päivityksen tälle vuosituhannelle ja mikä tärkein isomman (kaksi kerroksisen) yökerhon. Nämä parikin kertaa tulleet asiakastyytyväisyys kyselyt BQsta Turun linjalla kyllä omalta osaltaan antaa viitettä tulevaisuuden visioista  ;)

Itse asiassa Silja Europa olisi Tallinnan linjalla myös siitä hyvä laiva, että se toisi lisää vaihtoehtoja päiväristeilyvalikoimaan, kun tilat päivämatkustajille ovat loistavat, mukaanlukien ne pienet B2-hytit, joista suurin osa on kansilla 8-11. Se siis todella mahdollistaisi kasvun yhtiön päälinjalla Helsingin ja Tallinnan välillä ilman uudisrakennusta. Toisaalta jos Baltic Princess toimii Helsingistä, en näe miksi se ei toimisi Turusta. Suomalaisiahan molempien laivojen matkustajat ovat ja viihdetarjonta, ravintolakonseptit jne. pitkälti samat. Lisäksi tiedän, että Helsingistä myyntivaltti voisi olla se, että moni muistaa edelleen Cinderellaa lämmöllä ja siinä mielessä kun Baltic Princess pitkälti vastaa siitä tarjonnasta jo nyt, Silja Europa olisi reippaasti juuri siihen suuntaan samankaltaista designia myöten. Ongelmaksi voi muodostua se, että rahaa Europan uusimiseen ei tipu ja se joudutaan myymään.

Joni Huopana

Voisi olla kiinnostavaa ottaa Silja Europa Baltic Princessin telakoinnin ajaksi kokeiluun... Epäilen kyllä, mutta toisaalta Helsinki-Tallinna on tuottavin reitti.

Kalevi Lehto

#579
Tätä kun nyt ns. "pääkallopaikalta", eli siis Silja Europalta kirjoittelen, niin varsin hiljainen on tunnelma täällä näin tiistai-iltana, matkustajien määrä on laskettavissa varmaan sadoisssa, eli aikalailla riittävä olisi tällaiselle vuorolle Baltic Queenin tai Princessin kapasiteetti, mutta viime perjantain lähdöllä, jolla tuli myös oltua mukana, oli aikalailla erilainen fiilari, taisi olla kutakuinkin täysi paatti, eli Europan korvaaminen pienemmän kapasiteetin omaavalla aluksella olisi kyllä myös tavallaan aika "riskaabeli" muutos, jos sitten kaikki  viikonloppuristeilijät(jotka varmaankin ovat pääsääntöisesti kohtalaisen tuottavia asiakkaita yhtiölle) eivät ehkä mahtuisikaan kyytiin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Keinonen

Europalla tosiaan suurin ongelma lie tuo yksikerroksinen yökerho, jos Tallinnan liikennettä ajatellaan. (toki ongelma on se nyttenkin jo) Toisaalta siellähän on Moulin alhaalla, voisiko siitä sitten kehitellä jotain järkevämpää. Tai sitten yökerhon päällä olevasta istumasalongista ja sen välittömässä läheisyydessä olevista hyteistä voisi ehkä saada - ainakin jollain tavalla - yökerhoon toista kerrosta. Tosin huomattavia muutoksia tämä vaatisi. Mutta ihan mielenkiintoista tosiaan olisi, jos Europaan tehtäisiin isompi remontti tyyliin Karneval/Festival ja se tuotaisiinkin ihan "uutena" aluksena Tallinkin maaleissa ja nimissä Länsisatamaan? Siinä liikenteessä vanha (epätaloudellinen??) laivakin toimisi tekniikankin puolesta vielä pitkäänkin. Prinsessalla tiukassa TKU-STO/KAP liikenteessä taas saavutettaisiin todennäköisesti merkittävää energiansäästöä. Sen siirtäminen tähän liikenteeseen taitaisi mennä karkeasti sanottuna ihan vaan piirtämällä hylje kylkiin?

Timo Selkälä

Mieleen tulee yksi asia. Olemme kaikki varmaan yhtä mieltä siitä että laivojen ollessa kyseessä tilat ovat niin sanotusti kortilla. Yleensä tiloja muokataan erilaisia käyttöjä varten, mutta mitään ei pidetä tyhjänä. Silja Europan tapauksessa meillä on siten aika hyvä todistuskappale sen ylikapasiteetin suhteen tapauksessa Moulin Rouge, eli valtava tila joka on kokoluokaltaan Kristina Katarinan kaikki yleiset tilat yhteensä on lähes täysin käyttämättömänä - ja pysynyt niin jo kohta 18 vuotta. Alunperin Europaan oli tulossa kaksikerroksinen yökerho, mutta sitten alettiin epäillä rakenteita ja sitä että sisäpuolta piti vahvistaa puuttuvan kannen osan takia, mikä olisi vaatinut jonkin sortin palkiston - ja tultiin tulokseen että näkyvyys kärsisi. Siksi yökerhosta tuli tuo muotopuoli - ja olin lopputuloksen se että n 1200 neliömetriä taxfreetä piti saada muuhun käyttöön - sillä taxfree olisi ollut siellä kellarissa. Se siirrettiin ylös ja Moulin Rouge keksittiin tilalle. Tämä on totta - mutta en tiedä missä vaiheessa projektia se tapahtui. Olen kuullut väitteen että se olisi tapahtunut tilauksen allekirjoituksen jälkeen - mutta en tiedä onko se totta ja oliko rakentaminen jo alkanut.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Ja sitten taas vähän jääpaloja hattureuhkaan kaikille niille, jotka BP:n siirtelystä haaveilevat, eli muistutus eräästä faktasta:
Lainaus käyttäjältä: 2709 - 01.07.2008, 10:42:10
Tallink sai 25 miljoonan euron laivalainan

Turun Sanomat

Euroopan Investointipankki on myöntänyt Tallinkille 25 miljoonan euron lainan. Laina on tarkoitettu Galaxy-sarjan toisen, Baltic Princess-nimisen lautan, rahoitukseen. Lainan taustalla on meriliikenteen kehittäminen Euroopan sisämarkkinoilla.
Baltic Princess-alusta rakennetaan Helsingin telakalla. Suunnitelmien mukaan alus aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä tänä kesänä.


Julkaistu 1.7.2008 2:31:30

En tosin tiedä, onko Tallink mahdollisesti jo maksanut tämän lainan takaisin, mutta luulisin ettei, sillä tämä S.Niinistön ex-työnantaja ei ole niin tarkka koronkiskonnassaan, kuin liikepankit, joille Tallinkin velka muuten pääasiassa on. Niin tai näin, EU on rahoittanut BP:n nimenomaan sisämarkkinoiden meriliikenteen kehittämiseksi, mikä selkosuomeksi tarkoittaa sitä, että laivaa ei niin pitkään, kuin yksi senttikin tuosta velasta on maksamatta, saa siirtää millekään tax-free-linjalle.
Sitten tilanne saattaisi olla toinen, jos Princessaa haluttaisiin testata vaikkapa TLL-STO-liikenteessä, mutta siinäkin olisi MHQ:ssa poikkeaminen absoluuttisesti jätettävä pois.

EU:n investointipankin velka on luulatavasti jotenkin sidottu BP:n käyttökatteeseen. Sanon näin vastoin parempaa tietoa, mutta pitäisin melko omituisena sitä, jos varustamo maksaisi yhden tuotteen kehittämiseen saamaansa lainaa takaisin jonkin muun aluksen parhaassa tapauksessa verottomaan myyntiin perustuvalla tuotolla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Kortelainen

#583
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2011, 14:26:38
Ja sitten taas vähän jääpaloja hattureuhkaan kaikille niille, jotka BP:n siirtelystä haaveilevat, eli muistutus eräästä faktasta:
En tosin tiedä, onko Tallink mahdollisesti jo maksanut tämän lainan takaisin, mutta luulisin ettei, sillä tämä S.Niinistön ex-työnantaja ei ole niin tarkka koronkiskonnassaan, kuin liikepankit, joille Tallinkin velka muuten pääasiassa on. Niin tai näin, EU on rahoittanut BP:n nimenomaan sisämarkkinoiden meriliikenteen kehittämiseksi, mikä selkosuomeksi tarkoittaa sitä, että laivaa ei niin pitkään, kuin yksi senttikin tuosta velasta on maksamatta, saa siirtää millekään tax-free-linjalle.
Sitten tilanne saattaisi olla toinen, jos Princessaa haluttaisiin testata vaikkapa TLL-STO-liikenteessä, mutta siinäkin olisi MHQ:ssa poikkeaminen absoluuttisesti jätettävä pois.

EU:n investointipankin velka on luulatavasti jotenkin sidottu BP:n käyttökatteeseen. Sanon näin vastoin parempaa tietoa, mutta pitäisin melko omituisena sitä, jos varustamo maksaisi yhden tuotteen kehittämiseen saamaansa lainaa takaisin jonkin muun aluksen parhaassa tapauksessa verottomaan myyntiin perustuvalla tuotolla.

En näe ongelmaa. 25 miljoonaa on kuitenkin kahvirahoja tuossa mittakaavassa. Ja liikennettä on kehitetty. Eli jos ja kun laivojen kierrätys tulisi ajankohtaiseksi vasta esim. keväällä 2013 kun Vikingin 1. uudisrakennus on liikenteessä, tuo 25 miljoonaa on tuskin sellainen mitä enää hirveästi muistellaan kun velan myöntämisestä on siinä vaiheessa kulunut 5 vuotta. Osittainhan tilanne silloin riippuu kahdesta seuraavasta vuodesta Tukholman ja Baltian välillä. Eli tosiasia on se, että Helsinki-Tallinna väli on ehdottoman hyvin kehittynyt ja kannatava, todennäköisesti sitä myös jatkossa. Samoin Tukholman ja Viron väli näyttää kasvattaneen suosiotaan ja kannattavuuttaan ihan tässä lähiaikoina todella paljon. Siten Baltic Princess voisi soveltua myös juuri Tukholman ja Tallinnan välille, jolloin joko se suoraan tai Baltic Queen tulisi Silja Europan korvaajaksi. Syyt Princessin ja Queenin paremmuudelle Turun linjalle ovat ilmeiset. Silloin saataisiin yhteneväiset ja sopivat laivat Turun linjalle ensimmäistä kertaa sitten Karnevalin ja Festivalin. Tällä hetkellä voidaan puhua kovin kilpaillusta ja väsähtäneestä Sijan liikenteesta Suomen ja Ruotsin välillä. Galaxy on ollut selkeästi myönteinen asia, mutta oikeastaan kaikille muille neljälle alukselle tulisi tehdä jotain parin seuraavan vuoden sisällä. Tuolloin voi valita, yhdenmukaistaako laivastoa Turun linjalla ja lopettaa sen tyhjän tilan rahtaamisen eestaas, jota Silja Europan muodossa nyt tehdään yhdeksän kuukautta vuodessa. Samalla Baltic Princessin tai Queenin vauhtiresurssit saataisiin erittäin hyvin käyttöön, etekin kun Europan myllyt taitaisivat kaivata toisenlaista reittiä paljon löysemmällä aikataululla. Jos tosiaan Timon kuvailemalla tavalla Moulin Rougen tilalle tehtäisiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti ärhäkkä shoppailukansi, c-osasto suljettaisiin, kaikki hytit rempattaisiin, yleiset tilat ja ravintolakonseptit saatettaisiin tämän päivän tasolle ja Tax Freen tilalle kahdessa tasossa oleva yökerhon laajennus niin huhhuh, siinä kyllä Isabellaa olisi turha enää suunnitella Silja Europan kilpailijaksi Helsinki-Tallinna lyhytristeilyliikenteeseen. Silja Festivalin voisi myydä pois ja korvata esimerkiksi toisella Superfastilla, jos Riikan linja ei myönteisestä käyttöastekehityksestä huolimatta muutu voitolliseksi. Tällöin voisi säilyttää päivittäiset lähdöt molemmista päistä reittimatkustajille, hotellimatkalaisille ja rahdille ja myydä edelleen Romantikaa risteilyvaihtoehtona.

Mikko-Oskari Koski

#584
Kappalejako helpottaisi lukemista.
Edellisen viestin kopioimisessa kokonaisuudessaan ei ole järjen hiventäkään, quote-työkalu on olemassa yksittäisten lauseiden tai hieman pidempien sitaattien poimimista varten. Toivottavasti itse kukin ymmärtää, mitä tarkoitan. Jos minun tekstieni kokonaislainaaminen ei lopu, on pyydettävä keskustelun ylläpitoa poistamaan turhat lainaukset.

Sitten takaisin aiheeseen. Tällä kertaa toisaalta quote-työkalua oikealla tavoin käyttäen lainattuja sitaatteja kommentoiden tätä otsikkoa paremmin vastaavassa ympäristössä... 8)

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.02.2011, 18:35:13
Vielä selkeytystä omasta ajatuksestani:

Vaihtoehto 1, heikkoa tuloskehitystä ja pakkomyyntejä
HEL-MHQ-STO: Serenade ja Symphony (remonttiin 2013-14)
TUR-ÅLA-STO: Baltic Queen, Galaxy ja Regal Star
HEL-TAL: Baltic Princess, Star ja Superstar
TAL-MHQ-STO: Romantika ja Victoria
STO-RIX: Superfast VII ja Superfast VIII
Myydyt: Silja Europa, Silja Festival, Sea Wind, Vana Tallinn, Regina Baltica, Kapella, Superfast IX

Vaihtoehto 2, tasaisesti paranevaa tuloskehitystä ja kohtuulliseen hintaan myyty vanhempi kalusto, Tallinnan reitti sekä Tukholman ja Baltian väliset kasvavat ja Turun reitti menettää kilpailun takia.
HEL-MHQ-STO: Serenade ja Symphony (remonttiin 2013-14)
TUR-ÅLA-STO: Baltic Queen, Galaxy ja Regal Star
HEL-TAL: Silja Europa (remonttiin 2013), Star ja Superstar
TAL-MHQ-STO: Baltic Princess ja Victoria
STO-RIX: Romantika ja Silja Festival
Myydyt: Superfast VII, VIII ja IX, Sea Wind, Vana Tallinn, Regina Baltica, Kapella

Vaihtoehto 3, merkittävästi paranevaa tuloskehitystä kaikilla reiteillä, hyvään hintaan myyty vanhempi kalusto ja merkittävästi parantunut asema kilpailussa kehitettyjen tuotteiden ja kuluttajien uskollisuuden kasvamisen myötä.
HEL-MHQ-STO: Serenade ja Symphony (remonttiin 2013-14)
TUR-ÅLA-STO: Silja Europa (remonttiin 2013), Galaxy ja Regal Star
HEL-TAL: Baltic Princess, Star ja Superstar
TAL-MHQ-STO: Baltic Queen ja Victoria
STO-RIX: Romantika ja Superfast IX
HEL-ROS: Superfast VII ja Superfast VIII
Myydyt: Silja Festival, Sea Wind, Vana Tallinn, Regina Baltica, Kapella

Varsin mielenkiintoisia näkemyksiä. Tosin muutama epäkohta liittyen siihen, että velkaa pitäisi pystyä maksamaan alusten myynnillä. Jos myyntiin päätyy etupäässä siellä jo olevia aluksia, ei ensinnäkään ole mitään takeita, että niille löytyy ostaja ja toiseksi vaikka löytyisikin, olisiko tämän maksama hinta asiallinen.
Regina Baltican mahdollisesta rahtaamisesta Jadrolinijalle on puhuttu jo pitkään, samoin Fastereita ollaan tuuppaamassa milloin kenellekin. Tosiasia nyt vain on, että Tallinkilla ei taida olla realistista käsitystä näiden alusten todellisesta arvosta –eikä kyllä rehellisesti sanottuna siitäkään, miten paljon parempi heidän olisi pitää ainakin Fasterit liikenteessään ja makuuttaa tai myyskennellä heikkotasoisempaa tonnistoaan. SeaWindille, Kapellalle ja Vana Tallinnalle ei muita ottajia löytyne, kuin heikosti maksava romuvälittäjä. Kortelaisen vaihtoehdoista kakkonen ja kolmonen eivät siis poistojen osalta tule missään tapauksessa kysymykseen, listalla pitää olla joku sellainenkin laiva, josta jotain saa.
Karu tosiasia on, että alitehoisessa käytössä olevia kruiserilauttoja on nyt liikaa. Joku tai useampikin niistä on myytävä. Festari on jo teknisesti parhaat päivänsä nähnyt, vaikka epäilemättä onkin liikenteessä kelpo peli vielä pitkään, myyntiin kannattaa siis panna joku uudempi.
Ropaxien käyttö EU:n sisäliikenteessä on tulevaisuutta, vaikka risteilytuotteillakin on toki roolinsa. Tätä taustaa vasten Fastereilla tulisi olla Tallinkin tonnistossa hyvinkin keskeinen rooli. Kun kerran linjasijoittelusunnitelmiin mentiin, niin heitetään tähän nyt vastine, toivottavasti tulee muitakin:
TLL-HEL: Baltic Princess, Star ja Superstar
TLL-STO: Baltic Queen ja Baltic King (ex.Superfast VII)
HEL-MHQ-STO: Serenade ja Symphony
TKU-LNS-STO: Galaxy, Victoria ja Eurostar (Ex.Superfast VIII)
RIX-STO: Romantika ja Festival
Kaikilla linjoilla tarpeen mukaan kiertävä rahtialus: Regal Star

Regina Baltica (Jadrolinija tms) ja Atlantic Vision (Marine Atlantic) tuottavat ulosrahdattuina, joten se, mitä romukauppiaat vanhimmista lautoista maksaisivat, olisi lopulta melko yhdentekevää. Silja Europalle varmaan olisi tästä flotasta helpointa löytää ostaja. Paljassaaren kaija saataisiin taas muuhun käyttöön.

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 09.02.2011, 16:21:28
Jotkut kannatavat M/S Baltic Queenin siirtoa Turun linjalle. Mikäs laiva sitten otettaisiin käyttöön Tukholman ja Tallinnan välillä, jonka matkustajamäärät olivat hurjassa kasvussa viimeisimpien tietojen mukaan.

Tallinnan ja Tukholman väli on sikäli omituinen, että siinä on jätetty käyttämättä hirvittävä määrä todellisia kehitysresursseja. Risteilylinjana reitti on Ruotsista katsottuna toissijainen Helsingin reittiin verrattuna ja tosiasiassa Riikakin on kohteena Tallinnaa yleisesti ottaen kiinnostavampi. Niin Venäjän kuin itäisen Euroopan suuntaan mentäessä reittiä ei oikein pääse parhaalla tavalla hyödyntämään. Rahtia tosin kulkee ilmeisen mukavasti, jo siitäkin päätellen, että Regal Starin vuoroja on jatkuvasti tuettu ikiaikaisella Kapellalla.
Lisäksi varustamolle itselleenkin tuntuu olevan epäselvää, onko kyseessä EU:n sisälinja vai veroton reitti. Matkustajia Viron ja Ahvenanmaan välillä on marginaalisen vähän ja virolaiset maahinnatkin ovat ruotsalaisen mittapuun mukaan erittäin edullisia. On siis syytä epäillä MHQ-visiitin aiheuttavan Tallinkille enemmän (polttoaine- ja satama-)kuluja kuin varsinaista etua.
Tätä taustaa vasten olisi minusta järkevää kehittää linjaa yhden kruiserin (BQ) ja yhden fasterin (Baltic King) taktiikalla. Molemmat ajaisivat viikossa viisi edestakaista matkaa ja päivä Tallinnassa-tuotekin säilyisi neljästi viikossa. Aikataulu olisi varmaan jotain tämäntyyppistä:
BQ: iltalähtö STO-TLL ma, ke, to, pe, su, aamulähtö TLL-STO ma, to, pe, iltalähtö TLL-STO ti, la
BK: iltalähtö STO-TLL ti, la, aamulähtö STO-TLL ma, to, pe, iltalähtö TLL-STO ma, ke, to, pe, su
Laskettu yhdensuuntainen ajoaika olisi 11-12 tuntia, joten kellonajat sidottaisiin viikonpäiviin.

Turunlinjan kehittäminen oletusarvoisesti kolmella vuorolla/vuorokausi olisi minusta viisasta, kaikilta kolmelta operaattorilta. Finnlineshan niin jo tekeekin, Vikingkin saattaisi siihen mennä, jos matkalaivakonseptia uuden krusierin rinnalle tosissaan lähdettäisiin kehittämään. TS:n sauma tähän olisi kuitenkin jo nyt paras. Europan ja SeaWindin yhtäaikainen korvaaminen Victorialla ja Fasterilla jakaisi tarvekuorman ja kruisailijat nykyistä tasaisemmin ja Faster voisi olla varsin hyvä vaihtoehto myös monelle Finnlinesin rahtiasiakkaalle ja varsinkin sinne vaihtaneelle karavaanarimatkaajalle. Risteilytarjonnan kohdalla sijoittaisin kaksikon kuitenkin Tukholman iltalähtöön, jolloin Europan tuotteen suoranainen korvaaja olisi Galaxy.

Helsingin ja Tukholman välillä TS on ns.kultaisessa häkissä. Sereä ja Symppaa ei voi vaihtaa oikeastaan mihinkään, sillä vaihdos olisi kaikissa tapauksissa reitin asiakasenemmistön silmissä heikennys. Niinpä nuo alukset on tuomittu rumentamaan Kauppatorin maisemaa vielä seuraavatkin 10-15 vuotta.
Riian linja taas on ihan oma lukunsa. Kenellä on siihen jokin viisastenkivi, hän sen Tallinkillekin kertokoon!
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950