Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Joonas Kortelainen

#615
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 03.03.2011, 20:42:00
Kyllä minustakin voitaisi jättää tämä turha yleistäminen ruotsalaisten omahyväisyydestä ja itsekeskeisyydestä pois tästä keskustelusta. Mielestäni aika paljon omaa kieltään puhuu myös Royal Caribbeanin lataamat paukut Itämeren-risteilyille, jotka alkavat Tukholmasta tai edes Pohjoismaista eli helposti ruotsalaisten saatavilla. Tänä kesänä niitä taitaa (Tukholmasta) olla jonkin verran vähemmän kuin aikaisemmin, mutta kyllä tuntuu, että ruotsalaiset vaikuttaisivat olevan suomalaisia innokkaampia matkustamaan myös oikealla risteilylaivalla.

Mutta tuskin ruotsalaiset kuitenkaan "liian fiinejä" on - Princess Anastasia voi toimia jonkinlaisena referenssitapauksena. Kiinnostaako ruotsalaisia alkuunkaan tämäntyyppinen "porauslauttareissu" hieman eri variaationa eli a) kohteena on heille melko tuntematon Pietari, b) risteily kuitenkin kestää enemmän kuin "risteily" Suomeen ja c) tällä laivalla voi olla hillitympi meininki, kuin "meidän" lautoillamme. Laiva tosin on varmaankin, ikävä kyllä, melko samaa tasoa paikallisten laivojemme kanssa. Vai onko svenska folket vaan niin tavoittamaton kansa, jota ei laivoille saa muilla kuin suurilla reklaameilla tyyliin "Hytt från 50 kronor"?

Sitten voikin jo miettiä, mitkä ovat niitä tekijöitä, miksi ruotsalaisia ei saada laivoille. Onko heidän perimänsä vaan sellainen, ettei heitä laivamatkailu kiinnosta? Tuskin. Ovatko he jo niin varakasta kansaa, että laivaristeilyt on "alemman luokan" huvia? Osittain voi näinkin olla, mutta miksi sitä "alempaa luokkaakaan" ei laivoille helpolla saada..? Vai onko Itämerellä olemassa olevat "risteily"tuotteet niin toivottomia, että niillä ei ruotsalaisia viehätellä? Joka tapauksessa tilanne tulee olemaan mielenkiintoinen Vikingin ja Tallinkin osalta. Tallinkilla olisi todella parantamisen varaa tuotteessaan, jotta ruotsalaiset valitsisivat mielummin Helsingin-risteilyn kuin matkan aurinkoon. Sama ongelma taitaa vaivata myös Vikingiä tällä hetkellä, jos pois otetaan Cinderella-risteilyt, jotka taitavat Ruotsissa Birka Paradisen risteilyjen ohella vetää edes kohtalaisen hyvin. 

Mitä itse Ruotsiin ja Tukholmaan tulee.. näin helsinkiläisenä ja suomalaisena en oikeastaan ollenkaan ihmettele, että ruotsalaiset valitsevat mielummin Ruotsin tai aurinkorantamaiden välillä, kuin lähtisivät Suomeen risteilylle. Turussahan ei ole käytännössä mitään nähtävää ruotsalaisille, joten sinne päin matkailu on joko tarvematkailua tai miniristeilyjä. Helsinkikin alkaa olemaan niin nähty ja koluttu kaupunki. Ostosmahdollisuuksiahan on juu, ikävä kyllä liian paljon niistä on keskitetty esikaupunkialueille. Esimerkiksi Itäkeskus, Jumbo, Sello tai Iso Omena. Listaahan riittää. Kuka ihme jaksaa raahautua kämäsellä bussilla jonnekin Jumboon? Vartin metromatkakin Itäkeskukseenkaan ei taida olla vaivan arvoista. Helsingin ydinkeskustassa on lähinnä überkallis Stockmann, tylsä Forum ja suomalaisten kansoittama Kamppi. Tukholmassa on monet monet suuret keskukset, ydinkeskustassa esimerkiksi Åhléns, NK, PUB, Gallerian ja esikaupunkialueilta näitä löytyy Tukholmastakin lisää. Kyllä Tukholma on huomattavasti mielenkiintoisempi ja (mielestäni) parempi kaupunki, kuin Helsinki.

Erittäin asiallista pohdintaa. Minusta tuntuu, että suurin tekijä on Ruotsin maantiede. Tukholma on syrjäinen ja pohjoinen pääkaupunki, jonka lauttaristeilytarjonta on ylisuurta. 98 % ruotsalaisista, jotka risteilevät lautoilla, ovat kotoisin enintään 3 tunnin ajomatkan päästä Tukholmasta. Cinderella esimerkiksi on jotain yliruotsalaista, jota pääkaupungin porukka kuitenkin välttää. Sama vaivaa myös muuta tarjontaa osittain. Tuntuu että eka loppui rahat panostaa, sitten lopahti varakkaiden matkustajien kiinnostus ja sitten eletään polkumyynnillä - asiakaskunta onkin sitten sen mukaista ja noidankehä on valmis. Ei moni perhe esim jaksa katsella moniongelmaisten ja teinibilettäjien sekoilua omalla rahalla.

Toisaalta jos katsoo Q2 volyymejä, ei tuo Baltian suunta huonosti vedä kun ottaa kilpailun huomioon. Kannattaa käydä toteamassa itse tilanne - meininki on leppoisaa ja tunnelmallistakin, mutta ohjelmatarjonnassa ja kohdemyynnissä on pahoja puutteit. Ihanne olisi varmaan todelliset panostukset kohteiden myymiseen, totuus taitaa olla se ettei ruotsalaiset tiedä mahdollisuuksista lomailla idässä juurikaan. Esim. kuva Helsingistä on ihan toinen kuin suurella osalla suomalaisista. Sitten kun samalla sen laivojen palvelun, puitteiden ja hintojen tason olisi hyvä olla sama kuin Birka Paradisella, vähintään että se kiinnostaisi. Etelänlomiin vertaaminen on irrelevanttia sillä tärkein kilpailija löytyy kyllä ihan kotimaasta, baareista, klubeista ja vaikka hotellilomista, kylpylöistä, mökeistä ja laskettelukeskuksista, aivan kuten Suomessakin.

Mikko-Oskari Koski

Ruotsalaisten mieltymysten pohdiskelu ei tosin taida olla ihan suoraan sitä, mitä tämän otsikon alla tulisi käsitellä, olkoonkin, että monesti todettu Tallinkin itsensä kanssa kilpaileminen Tukholman markkinoilla on osaltaan vaikuttanut varustamon tuloslukuihin.

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 03.03.2011, 17:50:16
Tuoreimmat luvut:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=247186

Paljon puhutuilla Tukholman ja Baltian pääkaupunkien välisillä reiteillä vuorokohtaiset keskivertopokat ovat edelleen sellaisia, että laivojen käyttökate voisi olla parempikin. BQ:n ja Vickanin kohdalle voidaan laskea keskipokaksi 1250, koska osa kuskeista kuitenkin on mennyt Regal Starin tai Kapellan kyydissä lähellä ajoneuvoaan. Romskun ja Festarin keskiarvo 665 on lohduton -siis nimenomaan siksi, että vaikka luku on korkeampi kuin koskaan aiemmin, se on näille aluksille lohduttoman matala.
Liikevaihdosta nämä numerot eivät kerro koko totuutta, eivät oikeastaan edes puolta. Eihän kukaan pakota ketään käyttämään laivalla penniäkään mihinkään palveluihin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.03.2011, 13:14:59 Romskun ja Festarin keskiarvo 665 on lohduton -siis nimenomaan siksi, että vaikka luku on korkeampi kuin koskaan aiemmin, se on näille aluksille lohduttoman matala.
Jos matematiinkantaitoni eivät ole ihan ruosteessa, oli siis Romantikan keskitäyttöaste 26,6 % ja Festarin 35,3 %. Vaikka puhutaankin talvikaudesta on luku silti todella kehno. Jos itse istuisin Tallinnan pääkonttorissa alkaisin kyllä oikeasti miettiä joko keinoja matkustajamäärien kohentamiseksi tai sitten toisen laivan makuuttamista tai ulosrahtaamista talvikaudeksi.

Miia

Vaikka Europa aikoinaan hieno laiva olikin niin eiköhän olis aika tehä niin et Baltic Queen maalattas Siljaksi ja tän Turkuun ja Europa muualle?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 21.03.2011, 20:58:18
Vaikka Europa aikoinaan hieno laiva olikin niin eiköhän olis aika tehä niin et Baltic Queen maalattas Siljaksi ja tän Turkuun ja Europa muualle?
Onhan tällaista täälläkin monasti arvailtu. Mutta ongelmanahan taitaa Tallinkilla olla se, että mihin laittaa sitten Europa?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tuomas Honkala

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.03.2011, 21:19:40
Onhan tällaista täälläkin monasti arvailtu. Mutta ongelmanahan taitaa Tallinkilla olla se, että mihin laittaa sitten Europa?

Samalle luotettavalle taholle kuin gts Finnjet.  :thumb:
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.03.2011, 21:19:40
Onhan tällaista täälläkin monasti arvailtu. Mutta ongelmanahan taitaa Tallinkilla olla se, että mihin laittaa sitten Europa?
Helpoin vaihtoehtohan olisi yksinkertaisesti vaihtaa päittäin reittejä. Europa pystyisi varmaankin handlaamaan ihan kelvollisesti kevyempiaikatauluisen Tallinna-Tukholma -linjan. Laivaan olisi kyllä ensin syytä tehdä laajempi kunnostus - tai siis tämä pitäisi tehdä joka tapauksessa, riippumatta laivan linjasta. Uskoisin, että laivalla myös löytyy jostain ostaja jos sitä lähdetään myymään. Siis muu ostaja kuin romuttamo. Eri asia sitten, kuinka järkevää hintaa laivasta voidaan saada.

Miia

Olen Kallen kans samaa mieli puolta. Europa Tallinkin väreihin ja Qviinille Silja logot. Mun mielestä siinä olis järkeä silloin ainakin TS.än Turunlinjalla olis tasavertaset laivat mut ongelmaks toki muodostuu et ne ei mahu Marikseen samaan aikaan ellei satamaan tehä muutoksia.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Miia Mäkelä - 21.03.2011, 23:02:15
Olen Kallen kans samaa mieli puolta. Europa Tallinkin väreihin ja Qviinille Silja logot. Mun mielestä siinä olis järkeä silloin ainakin TS.än Turunlinjalla olis tasavertaset laivat mut ongelmaks toki muodostuu et ne ei mahu Marikseen samaan aikaan ellei satamaan tehä muutoksia.

Asiaanhan on tulossa korjaus VL:n uudisrakennusten vuoksi; rahat ja suunnitelmat on jo olemassa.

Kuten hyvin tiedetään autonomisessa saarivaltakunnassa harvoin asiat liikahtaa ilman VL:n siunausta/tarvetta, mutta nythän tämä hanke on VL:n intresseissä, joten pian mahtuu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Toistetta toistetta toistetta...
BQ:n siirtäminen: Täysin mahdollista, samoin Europan myynti.
BQ:n maalaaminen: Epätodennäköistä, taiteilija antanee tarvittaessa luvan vaihtaa Tallink-tekstit Silja-tekstiin samaan tapaan kuin Galaxyssakin.
MHQ:n satamaremontti: ei oikeasti kuulu tähän. Jos uusi terminaali tehdään (kuten hyvinkin saattaa tapahtua), se tehdään Vikingin intressien mukaan. Turunlauttojen pysähdyspaikaksi Pitkänenä riittää TS:lläkin varsin mainiosti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miia

Mikko-Oskari, musta se BQ:n kuviointi on ihan hieno ei sitä vaihtaa tarvis Silja Line ja hylje vaan kylkeen. Europan voi toki myydä mut kukahan siitä nykykunnossaan käyvän hinnan maksas?. :D

Tiina Smit

Tuntuisi jotenkin oudolta, että Europa maalaittaisiin Tallinkin väreihin. Baltic Queen sopisi hyvin Turku-Tukholma reitille, mutta sopiiko Europa paikkaamaan sen jättämää aukkoa. Käyttöasteet Tukholma-Tallinna reitillä ei hirveän kovat ole ja vielä isomman laivan (jonka käyttökustannukset ovat kalliimmat) ei olisi yksinkertaisesti järkevää. Europa sopisi paremmin Helsinki-Tukholma -linjalle, mutta sama ongelma tulisi vastaan sielläkin, sopiiko Serenade/Symphony mihinkään muualle ilman aisapariaan.

Maarianhaminan satamassa on neljä laivapaikkaa, joten satamaongelmat kyllä ratkeaisivat pienellä säädöllä aikautauluihin.

Ja Europa tosissaan tarvitsisi pientä kasvojen kohotusta niin sisälle kuin uloskin, ainakin jos laiva meinataan pitää vielä liikenteessä. Tosin yksi vaihtoehto olisi myydä se, mutta jostain reitistä pitäisi sitten löytää korvaaja, koska uusia ei voi tilata. Jos Tukholma-Riika reitille ei löydy lisää asiakkaita, niin Victorian ottaminen sieltä poistaisi tämän ongelman.

Nalle Fyrqvist

Minusta Silja Europa kannattaisi siirtää Helsinki-Tukholma-linjalle ja Silja Serenade/Symphony Turku-Tukholma-linjalle.
Näin saataisiin Helsingin linjalle myös mukavaa vaihtelua ja Turustakin pääsisi Promenade-laivalla Tukholmaan.

Tällä järjestelyllä säästettäisiin uudelleen maalauskulut ja molemmat laivat olisivat aitoja Siljan laivoja.


Toinen mitä mielestäni myös pitäisi vakavasti miettiä on Silja Festival-aluksen tuominen takaisin Suomen risteilyliikenteeseen (esim.Helsinki-Riika-linja),
jotta saataisiin lisää laivamatkailukohteita Helsinkiin kun Tukholman seudulla niitä on huomattavasti enemmän.
Parhaimmat laivat tehdään Suomessa. Varsinkin M/S Silja Festival
Seuraavaksi: Tallink Silja Linella Turusta 23h-risteilyjä M/S Baltic Princessillä kahteen kertaan.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.03.2011, 16:22:54
BQ:n maalaaminen: Epätodennäköistä, taiteilija antanee tarvittaessa luvan vaihtaa Tallink-tekstit Silja-tekstiin samaan tapaan kuin Galaxyssakin.
Riippuen tietenkin vähän siitä, kuka ylimalkaan on suunnitellut BQ:n värityksen. Galaxyhän on jossainmäärin erikoistapaus, koska värityksen suunnittelija Navitrolla on ihan "oikea" taiteilija. (Lainausmerkkien käyttö ei yritä olla Navitrollan väheksyntää). Tosiasia kuitenkin lienee, että jos Baltic Queen koskaan korvaa Europan, saa se korkeintaan kylkeensä Silja Line -tekstin Tallink-tekstin tilalle.

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 22.03.2011, 18:01:30
Jos Tukholma-Riika reitille ei löydy lisää asiakkaita, niin Victorian ottaminen sieltä poistaisi tämän ongelman.
Siis varmaankin Romantikan poistaminen. Tämä kieltämättä ratkaisisi Tallinkin laiva"ongelman" aika tehokkaasti, jos STO-RIX -väli jäisi vain Festivalin hoitoon, STO-TAL -linjalla olisivat sisarukset Romantika ja Victoria ja STO-TKU -välillä sisarukset Galaxy ja BQ. Tosin ratkaisu kuulostaa vähän liian loogiselta Tallinkille...

Lainaus käyttäjältä: Nalle Fyrqvist - 22.03.2011, 19:06:16
Minusta Silja Europa kannattaisi siirtää Helsinki-Tukholma-linjalle ja Silja Serenade/Symphony Turku-Tukholma-linjalle.
Näin saataisiin Helsingin linjalle myös mukavaa vaihtelua ja Turustakin pääsisi Promenade-laivalla Tukholmaan.
Jo 1990-luvun puolivälissä Serenaden kulkiessa hetken aikaa Turun-linjalla todettiin kävelykatulaivat Turunlinjalle sopimattomiksi. Tämä fakta ei ole 1½ vuosikymmenen aikana muuttunut mihinkään. Lisäksi tälläisen siirron seurauksena olisi, että Tallink/Siljalla olisi jokaisella linjalla epätasainen parivaljakko, mikä ei mitenkään päin ole järkevää laivaston sijoittelua.

Lainaus käyttäjältä: Nalle Fyrqvist - 22.03.2011, 19:06:16
Toinen mitä mielestäni myös pitäisi vakavasti miettiä on Silja Festival-aluksen tuominen takaisin Suomen risteilyliikenteeseen (esim.Helsinki-Riika-linja),
jotta saataisiin lisää laivamatkailukohteita Helsinkiin kun Tukholman seudulla niitä on huomattavasti enemmän.
Tukholman seudulla on myös väestöpohjaa enemmän. Ja tässäkin kohtaa on syytä muistaa historian opetukset: Helsinki-Riika -linjaa on kokeiltu ja linja on huonoksi havaittu - joskin latvialaisten elintason nousu voisi tehdä linjasta joko nykypäivänä tai tulevaisuudessa kannattavamman, kuin mitä se oli aiemmin. Jos siis elintason nousun myötä Latviasta saadaan lisää matkustajia. Itse en muutenkaan kauheasti itkisi Festivalin perään. Ulkoa tuo on harvinaisen kaunis laiva, mutta sisäpuolelta se on ankea ajastaan jäänyt käysä, joka vaatisi laajan remontin.

Kalevi Lehto

Eipä taida Tallinkilta löytyä mitään Tku-Sto-linjaa mielekkäämpääkään käyttöä hieman epäkäytännölliselle Silja Europalle, joten taitaa tuo siinä pysyä ainakin toistaiseksi, paitsi ehkä sellaisessa tilanteessa, jos yllättäen löytyisikin alukselle potentiaalinen, eli maksukykyinen ja -haluinen ostajaehdokas.(mikä tosin taitaa olla aika epätodennäköistä tällä hetkellä, jollei sitten vaikka joku St Peter Line yllättäisi...)
Yhtäkaikki, pikainen ehostus alukselle olisi kyllä ehdottomasti tarpeen, mikäli, kuten todennäköistä lienee, laivan käyttö jatkuu nykyisessä liikenteessään.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964