Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Swedbank olettaa polttoainekulujen putoavan:

http://www.ap3.ee/article/2012/8/3/swedbank-ootab-tallinki-kutusekulu-vahenemist

Vastoin odotuksiani Tallink Grupp näyttää olevan hyvässä tuloksentekokunnossa ja lainanmaksuaikatauluissakin on jo palattu normaaliin.

Tiettävästi Swedbank / SEB leireissä ollaan taipumassa uudisinvestointeihin (=uudisrakennuksiin), mutta en usko mihinkään pitkiin sarjoihin vaan yksittäisiin alustilauksiin. Joten on oletettavaa että jotakin tilataan noin vuoden kuluessa. Viron merenkulkupolitiikka (=tuet) ei kuitenkaan juuri nyt Viron lippua suosi, joten lippu saattaa olla sitten Suomea / Latviaa yms. reitistä riippuen.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

#736
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.08.2012, 10:26:36
Tiettävästi Swedbank / SEB leireissä ollaan taipumassa uudisinvestointeihin (=uudisrakennuksiin), mutta en usko mihinkään pitkiin sarjoihin vaan yksittäisiin alustilauksiin. Joten on oletettavaa että jotakin tilataan noin vuoden kuluessa. Viron merenkulkupolitiikka (=tuet) ei kuitenkaan juuri nyt Viron lippua suosi, joten lippu saattaa olla sitten Suomea / Latviaa yms. reitistä riippuen.
Niin, ainakin Silja Festivalin, ehkä Europankin tilalle olisi kyllä uudempi tonnisto tarpeen. Rahtipuolella tietenkin "museokaluston", eli Seawindin ja Kapellan korvaaminen olisi varmaan aiheellista. Tallinkin jo ennestäänkin alavireisen  Suomi-Ruotsi-liikenteen alamäki tulee epäilemättä syvenemään Vikingin uudisrakennuksen valmistuttua, kun Tallink tuskin  pystyy kehittämään mitään varsinaista vastavetoa. Lisäksi herää mielessäni kysymys, haluaako Tallink edes panostaa mitään Silja-liikenteeseen, kun Tallinnan linjalla tuntuu kuitenkin olevan heillä paremmin potentiaalia ja osaamista?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Turun-linjalla olisi tietysti mahdollisuus lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, jos rakennettaisiin laiva joka voi korvata Europan risteilijänä, mutta jossa olisi myös tarpeeksi kaistametrejä korvaamaan Sea Wind...

Mikko-Oskari Koski

Niinpä ja kuten aikaisemminkin on mainittu, mainittuja aluksia pitäisi tehdä kaksi, kummassakin noin 1670 lastimetriä, jolloin koko nykyinen Turunlinjan troikka saataisiin korvattua. Ei kovin todennäköinen, vaikkakin monessa mielessä toivottava ratkaisu.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.08.2012, 02:24:38
Kapella on tietysti väliaikaisratkaisu, mutta Vuokin linja ei välttämättä sitä ole, irtoperien vienti Länsisataman kautta on tällä hetkellä kai lähinnä tiukoista kääntöajoista johtuen poikki, mutta tämä saattaa jäädä pysyvämmäksikin asiaintilaksi. Kenties alusinvestointi Tallinnan ja Vuokin välille on tehtävä piankin, ellei Regal Staria siirretä siihen (viittaan toisaalla heittämääni ajatukseen Fasterin vaihtamisesta johonkin Stenalle tarpeettomaan rollariin).

Tosi tiukka on Tallinkin mukaan Kapellan aikataulu: tulee aamulla klo 6.30 ja lähtee 17.00. Tallinan päässä ollaan 20.30 ja takaisin lähdetään 23.55...

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 07.08.2012, 11:11:43
Tosi tiukka on Tallinkin mukaan Kapellan aikataulu: tulee aamulla klo 6.30 ja lähtee 17.00. Tallinan päässä ollaan 20.30 ja takaisin lähdetään 23.55...

M-O puhuikin Länsisataman laivojen eli Starin ja Superstarin tiukasta aikataulusta. Kapellahan kulkee tunnetusti Vuosaaresta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 07.08.2012, 11:20:53
M-O puhuikin Länsisataman laivojen eli Starin ja Superstarin tiukasta aikataulusta. Kapellahan kulkee tunnetusti Vuosaaresta.

No niinpäs puhuikin, "Lukeminen kannattaa aina", sanoi jo joku tunnettu suomenruotsalainen aikoinaan...  :P

Mutta luulisi sitä tunnin käännölläkin pari irtoperää saatua vaihdettua.. pitääpä seuraavalla kerralla olla tarkkana, kun menen käymään Tallinnassa.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.08.2012, 21:29:00
Turun-linjalla olisi tietysti mahdollisuus lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, jos rakennettaisiin laiva joka voi korvata Europan risteilijänä, mutta jossa olisi myös tarpeeksi kaistametrejä korvaamaan Sea Wind...

Tämä on mielestäni ainoa järkevä ratkaisu Turun-linjalle, ja se tulisi toteuttaa heti kun Tallinkin talous sen kestää. Perusteluja on useita: Ensinnäkin uusi laiva on aina taloudellisempi liikennöidä ja kun yhdellä korvattaisiin vielä kaksi vanhempaa, saavutettaisiin suuria kustannussäästöjä mm. polttoaineessa. Turussa ei myöskään tarvittaisi toista laituria. Toiseksi Silja Europan miehistö riittäisi aivan hyvin, joten henkilökuntaakin säästyisi. Tämä tietysti tarkoittaa irtisanomisia, mutta ei Sea Windillä varmaan kovin suurta miehistöä ole, varsinkin, kun osa irtisanomisista voitaneen hoitaa esimerkiksi eläkkeelle siirtymisinä. Kolmanneksi uusi laiva on aina uusi, ja matkustajien kiinnostus lisääntyisi luonnollisesti - ainakin joksikin aikaa.

Suuren autokannen ja tasokkaiden matkustajatilojen yhdistäminen ei Europan/Gracen kokoluokassa ole mikään ongelma. Jopa junakuljetukset onnistuvat, mutta niistä ei enää kauheasti tarvitse huolehtia. Ammattikuljettajille voidaan hyvin järjestellä omat tilat siten, että heille taataan rauhallinen merimatka jatkossakin. Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa voitaisiin Galaxykin korvata uuden laivan sisarella, jolloin Galaxy voisi puolestaan korvata Festivalin.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 07.08.2012, 11:29:50
Mutta luulisi sitä tunnin käännölläkin pari irtoperää saatua vaihdettua.. pitääpä seuraavalla kerralla olla tarkkana, kun menen käymään Tallinnassa.

Niin varmaan luulisi, mutta kun ei. Tällä hetkellä Länsisataman kautta kulkee pelkästään kuljettajan kanssa menevää liikennettä, mikä juurikin mahdollistaa sukkuloiden nopean käännön. Tosin olennaisin syy tähän järjestelyyn saattaa kuitenkin olla se, että HEL-TLL-linjalla kulkee varsinkin näin sesonkiaikana (ja muulloinkin, eipä silti) niin paljon henkilöautoja ja busseja, ettei rahtia kyytiin yksinkertaisesti mahdu.

Tuossa Turunlinjan kehittämisessä on tosiaan muistettava linjan realiteetit: Aikataulua ei voi kiristää (paitsi tietysti ajamalla päivävuorokin Pitkännenän kautta, jolloin kumpaankin päätteeseen saadaan parikymmentä minuuttia lisää kääntöaikaa), aluskokoa ei voi mitenkään huimasti nykyisestä kasvattaa, koska saaristoväylissä on pystyttävä etenemään, nopeutta ei samasta syystä voi nostaa paitsi Ahvenanmerellä jne. Yksittäinen alus, jossa olisi yli 2000 lm rahtitilaa, saattaisi olla noihin olosuhteisiin ylimitoitettu. Ja jos joku ottaa tähän vertailuksi noin 3000:n lm:n Finnclipperit, niin kannattaa huomioida, että niissä ei a) ole kovinkaan huomattavaa matkustajapuolta eikä b) niiden tarvitse suhata pitkää Tukholman saaristotaivalta, vaan aikataulu voidaan pitää rauhallisena, vaikka yhteys onkin sinällään nopea.
Jos siis Europan ja Sea Windin korvaajaksi rakennettaisiin yksi, sekä runsaan rahtikapasiteetin että matkustajaristeilijäkonseptin sisältävä alus (kuten ehdottomasti pitäisi), se ei kuitenkaan olisi niin iso, että kykenisi täyttämään nykyisen 2200 lm:n kapasiteetin, joka näiden alusten yhteenlaskettu kapasiteetti on. Siksi ainoa pidemmän päälle järkevä ratkaisu olisikin säätää linjalle kaksi noin 1700 lm:n alusta, kuten edellä jo mainitsinkin, jos joku vaivautui lukemaan. Siis kaikki kolme samanaikaisesti vaihtoon. Ja uudisrakennuksiahan se vaatisi, Tallinkin nykytonnistosta tällaista alusta tuskin pystyy tekemään: Atlantic Visionin yläkansirakenteita lisäämällä saataisiin varmaan aikaan jotain Stenan nykyisten Göteborg-Kiel-linjan hirvityksiä vastaavia, Galaxy sisarineen on jo valmiiksi äärimmilleen säädetty eikä Romskua ja Vickania pidentämällä ja korottamallakaan varmaan syntyisi kuin sekundatuote.

Tallinkin tulostiedotteesta -jota tässä keskustelulangassa kaiketi ensisijaisesti pitäisi käsitellä?- ilmenee, että yhtiön tietynlainen ongelmalinja STO-RIX on taas laskusuhdanteessa. Vuorokohtainen matkustajamäärä ei sesonkiaikoinakaan näytä nousevan kuin 1400:n hujakoille. Romsku on linjalle ylimitoitettu alus. Aiemminkin aiheellisesti esitetty kysymys linjan päivittäisyyden tarpeellisuudesta nousee taas esiin ja jos Stena tosissaan lähtisi kehittämään Nynäsin ja Ventspilsin välistä Scandlinesilta ostamaansa reittiä, tämä kysymys olisikin jo enemmän kuin aiheellinen. Tosin Ruotsin ja Latvian välisten linjojen operaattoreilla saattaisi olla mahdollisuus hakea myös EU:n sisäliikennetukia sesonkihuippujen ulkopuolisten aikojen liikennöintiä pönkittääkseen, mutta siinä kohden Stena varmaan kykenisi omat vuoronsa paremmin perustelemaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Pitää toisaalta muistaa se, että Europan korvaajaan ei kannata - eikä ole järkevääkään - tehdä vuodepaikkoja reilusti yli 3000 matkustajalle. On myös mielestäni ihan järjekvää kysyä, tarvitaanko toisaalta oikeasti ihan niin paljoa kaistametrejä reitillä kuin Silja Europalla ja Sea Windillä on yhteensä, vai riittäisikö hiukan pienempi kapasiteetti.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.08.2012, 13:50:15
Niin varmaan luulisi, mutta kun ei. Tällä hetkellä Länsisataman kautta kulkee pelkästään kuljettajan kanssa menevää liikennettä, mikä juurikin mahdollistaa sukkuloiden nopean käännön. Tosin olennaisin syy tähän järjestelyyn saattaa kuitenkin olla se, että HEL-TLL-linjalla kulkee varsinkin näin sesonkiaikana (ja muulloinkin, eipä silti) niin paljon henkilöautoja ja busseja, ettei rahtia kyytiin yksinkertaisesti mahdu.

Länsisatama on lisäksi kaamea umpiperä. Kaverini joka reissaa paljon autolla Virossa, pääsi kultatasolle Tallinkilla. Ja silloinhan saa auton mahdollisuuksien mukaan parempaan paikkaan autokannella. Oli sitä mieltä, että täysissä lähdöissä säästää Länsisatamassa n. kolme varttia kotimatkassa kun pääsee aikaisemmin ulos.

Omien kokemusteni mukaan on muuten todella tiukka tuo tunnin kääntö eikä aina pysytä aikataulussa, tosin epäilen ettei aina edes halutakaan. Tiistaisinhan tuossa on sellainen aukko, ettei 13.30-lähtöä ole kummastakaan päästä (olisko joku huolto tms. ylläpitotauko?). Viime reissulla tämä johti siihen, että vaikka aikataulussa lähdettiin, oltiin 10 minuuttia myöhässä perillä. No, löpöähän siinä säästyy. Iltalähdöllä sama juttu takaisin: tiedossa että on tulossa vähän kuormaa ja matkustajia, taas sama juttu, tosin silloin lähdettiinkin jo viisi minuuttia myöhässä kun lastaus viivästyi.

Mutta kuskaattiin taikka ei, asiansa osaava vetomestarikuski vetää aika nopeasti pari irtoperää ulos laivasta siinä kun ajetaan muita rekkoja ulos laivasta.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.08.2012, 13:50:15
Niin varmaan luulisi, mutta kun ei. Tällä hetkellä Länsisataman kautta kulkee pelkästään kuljettajan kanssa menevää liikennettä, mikä juurikin mahdollistaa sukkuloiden nopean käännön. Tosin olennaisin syy tähän järjestelyyn saattaa kuitenkin olla se, että HEL-TLL-linjalla kulkee varsinkin näin sesonkiaikana (ja muulloinkin, eipä silti) niin paljon henkilöautoja ja busseja, ettei rahtia kyytiin yksinkertaisesti mahdu.

15.8 ja 16.8 meni irtoperiä Starilla ja Superstarilla molempiin suuntiin. Tästä huolimatta 16.30 Superstar lähti Tallinnasta miltei 10 minuuttia etuajassa. Kaksi vetomestaria oli laiturilla vastassa Länsiterminaalilla. Lisäksi laiturin vieressä on irtoperiä varten kenttä ja sillä kentällä oli irtoperiä venaamassa joko kyytiä ylitse taikka vetoautoa.

Janne Koskinen

#747
Äripaevassa hyvä kirjoitus Tallinkista:

http://www.ap3.ee/opinion/2012/8/17/ap-soovitus-pandile-edasi-suurelt-ja-dividendiga

Osinkoja tulisi alkaa jakamaan, mikäli uutta emissiota tai vastaavaa halutaan. Viime viikolla julkaistu tulos oli joka tapauksessa hyvä.
Ilmeisesti Infortarin ja punkkiyhtiöiden "lypsykin" on saatu kuriin.

VL:n osto tuskin on näköppirissä; omistajat tuskin halukkaita myymään ja taitaisi kilpailuviranomaisillakin olla sanansa sanottavana.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Irtoperien shuttle-kuljetusten kohdalla oli tauko vain kesäsesongin aikana, elokuun kymmenennen jälkeen niitä on tosiaan jokunen palannut Länisatamankin linjalle -tietenkin vain silloin, kun laivassa on ensisijaisten asiakkaiden ajoneuvoilta tilaa. Toivottavasti tähän keksitään joku tehokkaampi ratkaisu, keskeneräinen satama ei koskaan ole hyvä irtoperien välivarasto.

Jos nyt en ihan väärin tuota Äreipäevin linkkiä tulkinnut, tuntuu siis siltä, että joku tosissaan kuvittelee Tallinkilla olevan kasvumahdollisuuksia täyteen kilpailluilla markkinoilla. Pikemminhän varustamon kannattaisi karsia turhia rönsyjään, Saksanlinjalta se ymmärsi jo lähteä (vaikka pitkään siinä meni ja kaikki mahdolliset virheet ehdittiin tehdä!) ja Latvian reitistäkään ei voi tulla koskaan muuta kuin täydentäjä muualle painottuneeseen valikoimaan. Tosin se on saatu edes jotenkuten toimimaan edeltäjien kehnojen esimerkkien jälkeen, mutta saattaisi silti olla mielekkäintä myydä se pois ennen kuin Stena tosissaan alkaa kisata Baltian ja Ruotsin välisistä asiakkaista ja rahdista. Latviastahan saattaisi liikenneoikeuksille ja Festarille löytyä jopa ostaja, jota paikallinen kotimaaninvestointien tukijapankki tällaista hankintaa varten lainoittaisikin.

Tuore kokemukseni Silja Europan päivävedolta STO-MHQ-TKU su 19.8.oli, että hyötyliikenteen kannalta aluksen käynti Tukholmassa tuskin kattoi niitä polttoainekuluja, jotka edestakaisella matkalla Granhamnsfjärdeniltä tulivat. Tukholmaan jäi 12 venäläistä turistibussia ja muutama muu ajoneuvo sekä pari rekkaa. Idän ihmisten poistuminen laivasta oli tahmeaa kaikkien jäädessä putkeen kuvaamaan bussien ulosajoa. Päivävuorolle lähtijöitä oli alle sata, ilmeisesti joukossa jokunen päiväristeilijäkin, koska MHQ:ssa joku laivasta lankun kautta poistuikin. Ihan piristävää oli vaihteeksi reissata tätäkin kautta, mutta en usko tulevan tavaksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Hmm...
Taitaapa olla Tallinkilla hiukan ennenaikaista vielä kovin paljoa hehkutella tuloksellaan. Tosin onhan se ennenkin nähty, että Tallinnassa alkaa henkselit paukkua heti, kun vähänkin jotain viivan alle jää... ???
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964