Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.12.2007, 17:04:11
Tässä uusimmat luvut: www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=219707
Pikkuisen alkaa TallinkSilja petraamaan jos verrataan edellisen kuukauden pudotuksiin, muutaman prosentin pienempiä menetyksiä melkein reitillä kuin reitillä.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jussirt

Kyllä se siitä pikku hiljaa alkavat nuokin nousta  ;)

Onhan tuossa selityksiäkin, minkä takia matkustajamäärät ovat pudonneet, vaikka esim. Suomi-Ruotsi liikenne, ei 16 % lasku voi tulla kokonaan siitä, että Sky Wind myytiin, vai voisiko?  ::)

jonas

Niin, pari pohdintaa vielä liittyen näihin, mitä ehkä aiemminkin on puitu.

On varmaan tässä vaiheessa jo melko selvää miksi TallinkSilja haluaa panostaa jatkossa juuri Turun linjan uusimiseen (Suomi-Ruotsi välillä pudotus melko jatkuvaa) Silja Galaxylla ja Galaxy 2:lla reilun vuoden päästä: Uudet laivat, jotka ovat myös samanlaiset molemilla lähdöillä ovat varmasti parempien autokansien, tekniikan ja hotelli/ravintolatarjonnan puolesta kaikenpuolin parempia kuin tämänhetkiset (Europa edelleen kovin suuri hotellipuoleltaan verrattuna autokansiin, Festari, no kyllä tiedätte).

Samaan aikaan Tallinnan liikenteen nousu osoittaa, että sekä Superstar että ensin Galaxy 2 ja sitten Cruise 5 ovat todella tervetulleita linjalle: sekä matkustajamäärät että kuljetut ajoneuvot ovat nousussa ja todennäköisesti jakaantuvat entistä tasaisemmin vuoden kaikille kuukausille.

Superstarin tulon myötä Superfastien parempi aikataulu parantaisi varmasti tuota Saksan liikenteen tulosta, varsinkin jos samalla palvelua brändättäisiin uudelleen Siljalle. Kilpailu rahdista on varmaan siellä edelleen kuitenkin se pääasia liikenteen kannattavuudessa. Erotuksena vuoden takaisiin nyt kun Finnlinesin kaikki RoPaxit ovat olleet tämän vuoden liikenteessä, ei muutos ole kuitenkaan dramaattinen.

Ruotsin ja Viron välisessä liikenteessä Romsku ja Victoria ovat oletettavasti hyvin täytettyjä lähtöä kohden, n. 800 matkustajaa molemmista suunnista/lähtö, tiputusta yhteensä vain 2500 edelliseen marraskuuhun, eikä siis ollenkaan Vana Tallinia Paldiskin reitillä, sama näkyy lähinnä yksityisautojen yliviennissä (n. 90 lähtöä kohden molemmista päistä, tiputusta reilut 1000 autoa). Rahdissa vaikutusta ei juuri näy, ts. Kapella ja Regal Star paikkaavat hyvin Vana Tallinnin puuttumista vaikka myös BSL:llä on oma jalansija. Samaan aikaan Latvian liikenteen kasvu on pysynyt vahvana, (n.885 matkustajaa lähtöä kohti ReBalla vuosi sitten 670 matkustajaan lähtöä kohden kahdella laivalla=1340 matkustajaa/päivä!) eikä siis selity pelkästään Ruotsin ja Viron välillä matkustaneiden siirtymistä Latvian linjan käyttäjiksi. En ihmettelisi todella sitä, että jos noinkin vanhoilla laivoilla matkustajia löytyy lähtöä kohden melkein saman verran kuin Viron ja Ruotsin väliltä, ettekikö linjalta jatkossa voisi Festarin (jos ei siis lähde sisaren perään Italiaan) lisäksi löytyä myös Europa tai Romantika/Victoria.


Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 14.12.2007, 16:52:39
Ruotsin ja Viron välisessä liikenteessä Romsku ja Victoria ovat oletettavasti hyvin täytettyjä lähtöä kohden, n. 800 matkustajaa molemmista suunnista/lähtö, tiputusta yhteensä vain 2500 edelliseen marraskuuhun, eikä siis ollenkaan Vana Tallinia Paldiskin reitillä, sama näkyy lähinnä yksityisautojen yliviennissä (n. 90 lähtöä kohden molemmista päistä, tiputusta reilut 1000 autoa). Rahdissa vaikutusta ei juuri näy, ts. Kapella ja Regal Star paikkaavat hyvin Vana Tallinnin puuttumista vaikka myös BSL:llä on oma jalansija. Samaan aikaan Latvian liikenteen kasvu on pysynyt vahvana, (n.885 matkustajaa lähtöä kohti ReBalla vuosi sitten 670 matkustajaan lähtöä kohden kahdella laivalla=1340 matkustajaa/päivä!) eikä siis selity pelkästään Ruotsin ja Viron välillä matkustaneiden siirtymistä Latvian linjan käyttäjiksi.
Pieni korjaus virheeseen: Latvia-Ruotsi 20 100 pax marraskuussa, tekee 335 matkustajaa lähtöä kohden ja 670 per päivä laskien 30 päivällä. Laskien sen ilmoitetun kolmen kuukauden tuloksen mukaan 90 päivää ja 180 matkaa antaisi 404 matkustajaa koko jaksolle. Muuten tuo täsmännee.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 14.12.2007, 16:52:39
Ruotsin ja Viron välisessä liikenteessä Romsku ja Victoria ovat oletettavasti hyvin täytettyjä lähtöä kohden, n. 800 matkustajaa molemmista suunnista/lähtö, tiputusta yhteensä vain 2500 edelliseen marraskuuhun
Jos minä olisin kyseisen varustamon palkkalistoilla päättävissä asemissa, en olisi ollenkaan tyytyväinen siihen, että kyseiset, voisi sanoa jopa uudet, tyylikkäät laivat, eivät vedä edes puoltakaan siitä kapasiteetistä mitä voisivat kuljettaa risteilymatkustajia ja rahtiakin mahtuisi mukaan vielä vaikka kuinka. Kyllähän näiden laivojen paikka olisi jossain muualla kuin Ruotsin-Viron välisellä linjalla, mutta kun Turun linjallekin on tulossa Galaxyt, niin mihinkäs paremmin tuottavalle linjalle Romantikan ja Victorian laitat? Tallinkilla on laivoja vaikka muille jakaa, ja se on se ongelma, johon on vaikea löytää ratkaisua.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jonas

#66
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 14.12.2007, 22:51:59
Jos minä olisin kyseisen varustamon palkkalistoilla päättävissä asemissa, en olisi ollenkaan tyytyväinen siihen, että kyseiset, voisi sanoa jopa uudet, tyylikkäät laivat, eivät vedä edes puoltakaan siitä kapasiteetistä mitä voisivat kuljettaa risteilymatkustajia ja rahtiakin mahtuisi mukaan vielä vaikka kuinka. Kyllähän näiden laivojen paikka olisi jossain muualla kuin Ruotsin-Viron välisellä linjalla, mutta kun Turun linjallekin on tulossa Galaxyt, niin mihinkäs paremmin tuottavalle linjalle Romantikan ja Victorian laitat? Tallinkilla on laivoja vaikka muille jakaa, ja se on se ongelma, johon on vaikea löytää ratkaisua.

Hei, siis 800 matkustajaa per lähtö tuskin on huono, jos kokonaiskapasiteetti on 2500 ja suuri osa hyteistä neljän hengen hyttejä. Kun kaikki matkustajat etenkään tähän aikaa vuodesta eivät ole lapsiperheitä tai muita seurueita, jotka täyttäisivät koko neljän hengen hytin, matkustajamäärä lähtöä kohden on varsin hyvä. Low-season aikaan laivaa kun laivaa on vaikea täyttää ilman polkumyyntiä ja tuolla reitillähän 800 matkustajaa/lähtö tarkoittaa varmasti sitä, että osa lähdöistä on ollut hyvinkin täynnä. Lisäksi halvimmat hyttiluokat eivät ole kovin halpoja ja edelleen voi olettaa, että ruotsalaisilta saa paremmin rahat pois kuin monilta muilta matkustajilta= isompi myynti laivalla vähemmällä määrällä asiakkaita. Laskekaapa huvikseen Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen vastaavat: n. 1000 matkustajaa per lähtö ja Festaria lukuunottamatta vielä isompi kapasiteetti käytössä, tunnetummat tuotteet suurelle yleisölle, uusi varausjärjestelmä, ym. huomioon otettuna, en ymmärrä taaskaan näitä tuomionpäivän soittelijoita Tallinkin osalta.

Timo, totta, laskin liian nopeasti:

Riika Tukholma, marraskuu 06, oletus 30 lähtöä= 15 molemmista satamista, 442 / lähtö, 884 / päivä
marraskuu 07, oletus 60 lähtöä= 30 molemmista satamista= 335 / lähtö, 670/ päivä

Ja Tukholma-Tallinna siis marraskuu 07 n. 45 henkilöautoa / lähtö, 90 / päivä. Rahtiyksiköitä arviolta 20 / lähtö (neljä lähtöä päivässä Romantika /Victoria / Regal Star ja Kapella, voitte laskea täyttöasteen jos näiden neljän yhteenlaskettu kaistametrimäärä antaa 25 m yksikölle keskimääräisen 45-50 yksikön kapasiteetin lähtöä kohden.) Siihen nuo henkilöautot päälle, arviolta parisataa metriä tilaa pois lähtöä kohden = n. 700 metriä täyttöä jos kyseessä Romskun / Victorian reilun 1000 metrin autokansi. Lisäksi ottaen huomioon sen, että Viron linjan ja Latvian linjan liikennöintikuluja laskevat palkkatason lisäksi myös Romskun ja Victorian osalta uudet ja tehokkaammat koneet suhteessa Suomen liikenteen matkustajalauttoihin.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 16.12.2007, 18:42:08
Hei, siis 800 matkustajaa per lähtö tuskin on huono, jos kokonaiskapasiteetti on 2500 ja suuri osa hyteistä neljän hengen hyttejä. Kun kaikki matkustajat etenkään tähän aikaa vuodesta eivät ole lapsiperheitä tai muita seurueita, jotka täyttäisivät koko neljän hengen hytin, matkustajamäärä lähtöä kohden on varsin hyvä. Low-season aikaan laivaa kun laivaa on vaikea täyttää ilman polkumyyntiä ja tuolla reitillähän 800 matkustajaa/lähtö tarkoittaa varmasti sitä, että osa lähdöistä on ollut hyvinkin täynnä. Lisäksi halvimmat hyttiluokat eivät ole kovin halpoja ja edelleen voi olettaa, että ruotsalaisilta saa paremmin rahat pois kuin monilta muilta matkustajilta= isompi myynti laivalla vähemmällä määrällä asiakkaita. Laskekaapa huvikseen Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen vastaavat: n. 1000 matkustajaa per lähtö ja Festaria lukuunottamatta vielä isompi kapasiteetti käytössä, tunnetummat tuotteet suurelle yleisölle, uusi varausjärjestelmä, ym. huomioon otettuna, en ymmärrä taaskaan näitä tuomionpäivän soittelijoita Tallinkin osalta.
Joo, niinkuin tuossa aiemmassa viestissä mainitsinkin, niin minä en olisi tyytyväinen tuohon 800 matkustajaan/lähtö, koska se edelleenkin on vain vajaa 1/3 maksimikapasiteetista, saisihan niitä matkustajia olla enemmänkin. Alkuviikon lähdöillä (lue:tarjouslähdöillä, joilla matkan hintaan sis. buffet tälläkin hetkellä) matkustajat ovat suurimmaksi osaksi eläkeläisiä, joilla on aikaa matkustella, tosin tuolle linjalle on varmasti hyvin hankala hankkia vieläkin niitä matkustajia reilun vuosikymmenen takaisten tapahtumien vuoksi. Ja esim. juuri tuo alkuviikon suurin matkustajaryhmä kuluttaa laivalla myös vähiten valuuttaa. Ei ne eläkeläiset ole Ruotsissa sen kummempia kuin Suomessakaan, pihejä ne on sielläkin, se on varma. Minä uskoisin taas, että euron sokaisemat Suomalaiset ( kun mikään ei oikein euroissa maksa juuri mitään) kuluttavat laivalla nykyisin enemmän kun nuo niin varakkaat Ruotsalaiset, tosin siitähän ei varustamo pääse nauttimaan tuolla linjalla.

Ja mitä tuohon tuomiopäivän soittelija-nimitykseen tulee, niin en minä kyllä alkaisi nimittelemään/leimaamaan ketään kirjoittajaa, sehän oli vain minun mielipiteeni ja missään kohdassa viestiä ei kai mainittu mitään tuomiopäivän tulosta.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 16.12.2007, 20:27:33
Ja esim. juuri tuo alkuviikon suurin matkustajaryhmä kuluttaa laivalla myös vähiten valuuttaa. Ei ne eläkeläiset ole Ruotsissa sen kummempia kuin Suomessakaan, pihejä ne on sielläkin, se on varma. Minä uskoisin taas, että euron sokaisemat Suomalaiset ( kun mikään ei oikein euroissa maksa juuri mitään) kuluttavat laivalla nykyisin enemmän kun nuo niin varakkaat Ruotsalaiset, tosin siitähän ei varustamo pääse nauttimaan tuolla linjalla.

Hetkinen, tarkoitatko todella että eläkeläiset kuluttavat laivoilla vähiten rahaa kaikista matkustajista??

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 16.12.2007, 20:27:33
Joo, niinkuin tuossa aiemmassa viestissä mainitsinkin, niin minä en olisi tyytyväinen tuohon 800 matkustajaan/lähtö, koska se edelleenkin on vain vajaa 1/3 maksimikapasiteetista, saisihan niitä matkustajia olla enemmänkin. Alkuviikon lähdöillä (lue:tarjouslähdöillä, joilla matkan hintaan sis. buffet tälläkin hetkellä) matkustajat ovat suurimmaksi osaksi eläkeläisiä, joilla on aikaa matkustella, tosin tuolle linjalle on varmasti hyvin hankala hankkia vieläkin niitä matkustajia reilun vuosikymmenen takaisten tapahtumien vuoksi. Ja esim. juuri tuo alkuviikon suurin matkustajaryhmä kuluttaa laivalla myös vähiten valuuttaa. Ei ne eläkeläiset ole Ruotsissa sen kummempia kuin Suomessakaan, pihejä ne on sielläkin, se on varma. Minä uskoisin taas, että euron sokaisemat Suomalaiset ( kun mikään ei oikein euroissa maksa juuri mitään) kuluttavat laivalla nykyisin enemmän kun nuo niin varakkaat Ruotsalaiset, tosin siitähän ei varustamo pääse nauttimaan tuolla linjalla.

Ja mitä tuohon tuomiopäivän soittelija-nimitykseen tulee, niin en minä kyllä alkaisi nimittelemään/leimaamaan ketään kirjoittajaa, sehän oli vain minun mielipiteeni ja missään kohdassa viestiä ei kai mainittu mitään tuomiopäivän tulosta.

WOw, enhän missään nimessä viitannut sinuun, vaan yleisesti tämän viestiketjun ym. skeptisyyteen Tallinkin kannattavuudesta. Jos olet matkustanut tuolla reitillä, tiedät varmaan, että reittimatkoihin ja tuotteiden hintaan laivalla on laitettu aika reippaasti katetta, sellaisella tavalla, jota olisi Suomen ja Ruotsin välillä vaikea toteuttaa. Sillä ihan päättelin, että Vickan ja Romantika linjalla edelleen käypä pari ovat, vaikka marraskuu hiljaisena kuukautena ei varmaan kellään mikään paras.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 16.12.2007, 22:09:58
Hetkinen, tarkoitatko todella että eläkeläiset kuluttavat laivoilla vähiten rahaa kaikista matkustajista??
Joo, virhehän tuohon kirjoitukseen kieltämättä tuli, kyllä ne eläkeläiset kulutuksessa aina lapset ja teini-ikäiset voittaa ja myös parikymppiset nuoret aikuiset, jotka harrastavat siellä hyttiryyppäystä ja ovat siinä kunnossa, ettei niitä tahdo edes laivan henkilökunta saada herätettyä hyteistään kun laiva on saapumassa satamaan ja pitäisi poistua laivasta. Esim. eilen Rosellan saapuessa aamupäivällä Helsinkiin henkilökunnalla oli kova työ saada nämä porukat ylös punkista.

Nämä eläkeläiset kun ottavat ehkä yhden drinkin ruokailun jälkeen laivan yökerhossa ja vetäytyvät sitten yöpuulle, tosin taxfree-ostoksia tekevät jonkun verran, mutta minun mielipide on jonkun verran asiaa noilla reissuilla pakosti vierestä seuranneena, että he miettivät kyllä tosi tarkasti mitä mikäkin myymälässä maksaa ja ostavat hyvin harkiten. Kun taas sitten aikuiset, about 30-50 v. juhlivat yleensä melkein valomerkkiin asti ja käyttävät myös palveluita mitä suurimmassa määrin mukaanlukien ravintolapalvelut ja myymäläostokset, ovat se kaikkein tuottavin asiakasryhmä laivayhtiöille.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 16.12.2007, 22:11:45
WOw, enhän missään nimessä viitannut sinuun

Hieno homma, mutta ainahan näissä kirjoitteluissa tulee noita väärinkäsityksiä puoleen jos toiseen.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 16.12.2007, 22:11:45
Jos olet matkustanut tuolla reitillä, tiedät varmaan, että reittimatkoihin ja tuotteiden hintaan laivalla on laitettu aika reippaasti katetta, sellaisella tavalla, jota olisi Suomen ja Ruotsin välillä vaikea toteuttaa. Sillä ihan päättelin, että Vickan ja Romantika linjalla edelleen käypä pari ovat, vaikka marraskuu hiljaisena kuukautena ei varmaan kellään mikään paras.

Henk.koht kokemusta kyseiseltä reitiltä ei ole, mutta onko niitä reittimatkustajia paljoakaan tuolla linjalla, villi veikkaus on, että suurin osa on juuri Ruotsalaisia risteilymatkustajia.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 14.12.2007, 13:28:07
Kyllä se siitä pikku hiljaa alkavat nuokin nousta  ;)

Onhan tuossa selityksiäkin, minkä takia matkustajamäärät ovat pudonneet, vaikka esim. Suomi-Ruotsi liikenne, ei 16 % lasku voi tulla kokonaan siitä, että Sky Wind myytiin, vai voisiko?  ::)
Mielestäni näin suuri lasku ei voi johtua pelkästään yhden junalautan poistumisesta, olihan Sky Windin matkustajakapasiteetti kuitenkin maksimissaan vain 240 ja tuskin tuo ajoi kaikkia lähtojään aina täyteen buukattuna.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Sky Windin myynti on tuskin vaikuttanut muuhun kuin rahtimäärien putoamiseen. Viime kuukausien pudotuksiin matkustajamäärissä on vaikuttanut enemmän tuo varausjärjestelmäkriisi, joka sotki yhtiön järjestelmässä jo olleet varaukset, ja sotkun selvittäminen söi myynnin resursseja.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 17.12.2007, 09:54:00

Henk.koht kokemusta kyseiseltä reitiltä ei ole, mutta onko niitä reittimatkustajia paljoakaan tuolla linjalla, villi veikkaus on, että suurin osa on juuri Ruotsalaisia risteilymatkustajia.


Voi olla, ja varmaan onkin. Mutta olen ymmärtänyt että myös virolaiset ja venäläiset, jotka matkaavat Pohjolaan töihin käyttävät juuri tuota reittiä nimenomaan reittimatkustamiseen. Lisäki risteilyillä on omien kokemuksen mukaan vähän erilainen kohderyhmä tai meininki noin yleensä kuin suomalaislaivojen bileristeilyillä. Myös muita turisteja kuin ruotsalaisia kulkee yli käsittääkseni reippaasti, esim. norjalaisia http://www.tallinksilja.no/

Artsi Leskinen

#74
Yhtä imartelevia eivät ole Tallink Kurjan luvut:

http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/12/19/Matkustajakato+Tallink+Siljalla/200732271/382


Ja miten tämä viesti liittyi aiheeseen "Viking Linen tilinpäätös ajalta 11/2006 - 10/2007"?