Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Väyrysen Antti

#180
Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 08.04.2008, 22:25:37
No niin  katsellaan...Eli kyse on lähinnä siitä, että yhden ihmisen on mahdotonta tehdä omien havaintojensa perusteella tilastoja rahti- tai matkustajamäärien kehityksestä,
...ellei sitten kyse ole Todellisesta Harrastajasta, Lauttaliikenneanalyysin Ammattilaisesta, Raudanlujasta Gurusta ja Merenkulun Huippuosaajasta, jonka tietämystä siivittävät ikä, kokemus ja ennen kaikkea jumalten antama kyky olla oikeassa tilanteessa kuin tilanteessa! ;)
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Juho Jäppilä

Silja Line - On Enemmän

Miran Hamidulla

#182
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 20:50:11
Asiantila on kyllä ollut tiedossani, mutta tämän "eron" korostaminen tässä yhteydessä taitaa mennä pilkunnussimisen puolelle.
Lähinnä se asettaa kyseenalaiseen valoon kykysi sanoa tähän topiciin mitään järkevää, kun noinkaan yksinkertainen fakta ei ole kunnossa...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 20:50:11
Tällä rajoittuneella tietämyksen tasollani rohkenen kuitenkin olla sitä mieltä, että luulisin myös varustamon taholta tähän pyrittävän.
Varustamot pyrkivät siihen, että niin rahti- kuin matkustajakapasiteetti ovat kummatkin sellaisella tasolla, ettei se suosituimpina lähtöpäivinä lopu heti kesken. Ajatus siitä, että laivayhtiöt pystyisivät myymään jokaisen lähdön täyteen sekä rahtia että matkustajia on täysin absurdi. Niin rahdilla kuin matkustajilla on omat hiljaiset päivänsä olivat kustannustasot sitten mitä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 20:50:11
Hmm... Vaikka suomi24:llä et nimelläsi esiinnykään, niin aika usein taidat itsekin siellä "notkua" ja kommentoida, tyylisi kun on aika helposti tunnistettavaa... ;)
Minä notkun vain sellaisilla foorumeilla joilla liikkuu asioista tietäviä alan harrastajia ja ammattilaisia eikä tuo Suoli24:n tuulipukujen Viking vs Tallink väittelyfoorumi kuulu niihin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 20:50:11
Todellakin kummaa, että niin olet sanonut... :D
Kuten jo aiemmin totesin "paha Tallink, hyvä Viking" maailmankuvaasi ei mahdu sellainen ajatus, että sinun kanssasi eri mieltä olevat voisivat olla jotain muita kuin armottomia Tallink-fanaatikkoja. Nähtävästi tämä viesti ei vain mennyt perille, mikä ei sinäänsä ole mitenkään yllättävää, sillä se kuuluu tämän "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan" taudin kuvaan...

Kuvaavaa, että tässä kaikessa Tallinkista koskevissa kirjoituksissasi kaikki negatiivinen yhtiön ympärillä johtuu vain ja ainoastaan siitä kuinka huono yhtiö mielestäsi on. Mikään muu syy ei tule kysymykseen. Edes niin yksinkertainen asia, että yhtiön Suomi-Ruotsi liikenteen rahtikapasiteetiltään suurimman aluksen poistuminen liikenteestä vaikuttaisi yhtiön rahtimääriin ko. reitillä, vaikka tämän voi nähdä jo vertailemalla rahtimäärien kehitystä aluksen poistumisen aikoihin viime vuoden vuoden heinä-, elo- ja syyskuussa. Noistahan sen päivänselvästi näkee, että rahtimäärien putoaminen alkoi samalla hetkellä kun Sky Wind poistui.

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 08.04.2008, 21:23:10
Täs oli päivän paras  se on aivan sama kuinka kokenut matkaaja kyseisellä linjalla on  niin se ei tee hänen käsitystään luotettavaksi tietolähteeksi laivan käyttöasteesta,
Täällä on muutamilla kumma käsitys, että kun on säännöllisesti matkustanut Ruotsinlautoilla vuodesta X, on muuttunut jonkinlaiseksi asiantuntijaksi pelkällä matkustamisella. Kun otetaan huomioon sotien jälkeisten vuosikymmenien vilkas siirtolaisliikenne, siitä seuranneet sukulointimatkat sekä laivaristeilyjen merkittävä rooli kulttuurissamme voisi tuon perusteella päätellä, että tässä maassa on satojatuhansia ellei jopa miljoonia laivaliikenteen asiantuntijoita, kun pelkkä runsas matkustelu riittää.

Vakavasti puhuen muutamat foorumin alaikäiset junnutkin tuntuvat tietävän enemmän laivaliikenteestä kuin nämä eräät keski-ikäiset herrat joilla on kyllä kova into kommentoida kaikkea mahdollista Tallinkiin/Vikingiin liittyvää, mutta tietämyksen taso ei kulje käsi kädessä kommentointi-innokkuuden kanssa...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.04.2008, 00:19:21

Täällä on muutamilla kumma käsitys, että kun on säännöllisesti matkustanut Ruotsinlautoilla vuodesta X, on muuttunut jonkinlaiseksi asiantuntijaksi pelkällä matkustamisella. Kun otetaan huomioon sotien jälkeisten vuosikymmenien vilkas siirtolaisliikenne, siitä seuranneet sukulointimatkat sekä laivaristeilyjen merkittävä rooli kulttuurissamme voisi tuon perusteella päätellä, että tässä maassa on satojatuhansia ellei jopa miljoonia laivaliikenteen asiantuntijoita, kun pelkkä runsas matkustelu riittää.

Hyvä pointti. En minäkään niin hirveästi tiedä päivittäiskaupasta, vaikka usein kaupassa asioinkin. Toki täytyy todeta, että opintojen kautta olen saanut paljon tietoa, mutta jos nyt pitäisi alkaa hallitsemaan supermarketin tavaravirtoja, hallitsemaan kausituotteet eri asiakasryhmille, osata hankkia oikea määrä tavaraa niin kyllähän se hetken aikaa tiukkaa tekisi.

jonas

#184
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.04.2008, 00:19:21
.
Täällä on muutamilla kumma käsitys, että kun on säännöllisesti matkustanut Ruotsinlautoilla vuodesta X, on muuttunut jonkinlaiseksi asiantuntijaksi pelkällä matkustamisella. Kun otetaan huomioon sotien jälkeisten vuosikymmenien vilkas siirtolaisliikenne, siitä seuranneet sukulointimatkat sekä laivaristeilyjen merkittävä rooli kulttuurissamme voisi tuon perusteella päätellä, että tässä maassa on satojatuhansia ellei jopa miljoonia laivaliikenteen asiantuntijoita, kun pelkkä runsas matkustelu riittää.

Vakavasti puhuen muutamat foorumin alaikäiset junnutkin tuntuvat tietävän enemmän laivaliikenteestä kuin nämä eräät keski-ikäiset herrat joilla on kyllä kova into kommentoida kaikkea mahdollista Tallinkiin/Vikingiin liittyvää, mutta tietämyksen taso ei kulje käsi kädessä kommentointi-innokkuuden kanssa...

Olisiko kyseessä samantyyppinen asia kuin se, että kun kerta satuin olemaan hengissä sota-aikana, tiedän AAAIVAN KAIKEN mitä sodassa tapahtui, naapurin Liisan pyykeistä vastapuolen viljasiilloissa olleiden ohjusten ohjelmointiin? Ja kuitenkin historioitsijoilla, jotka pyörittelevät hivenen useamman ihmisen asioita koskevia tilastoja, laajoja aineistoja kirjeenvaihdosta, salaisia dokumentteja, yms. on todella harhainen käsitys siitä, miten kaikki meni? No, heidän nyt vaan TÄYTYY olla väärässä, kun minä sen kaiken olen kokenut...

Ei ei, kyllä vaan huomaa sen, että jos edellä esittämäni siitä, miten matkustajamäärien keskiarvot lähtöä kohti määräytyvät, jos kokonaismatkustajamäärä on ollut välillä Y, määrä X ja se jaetaan kuukauden liikennöintipäivillä ja vuoroilla sekä verrataan maksimiin, eli siihen, kuinka monta kyytiin periaatteessa mahtuisi, ei mene jakeluun, niin sitten perusmatikka on paremmin juuri näillä junnuilla hallussa, ihan riippumatta siitä, montako kertaa Amon tai Festarin hytissä on käynyt yönsä nukkumassa.

jussirt

Onko keskustelu nyt Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärissä?

jonas



Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 09.04.2008, 17:21:12
Onko keskustelu nyt Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärissä?

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.04.2008, 09:44:31
esittämäni siitä, miten matkustajamäärien keskiarvot lähtöä kohti määräytyvät, jos kokonaismatkustajamäärä on ollut välillä Y, määrä X ja se jaetaan kuukauden liikennöintipäivillä ja vuoroilla sekä verrataan maksimiin, eli siihen, kuinka monta kyytiin periaatteessa mahtuisi

Tässä olennainen. Mielestäni on, sillä puhutaan edelleen siitä, mitä noista luvuista voi oikeasti päätellä ja mitä ei.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.04.2008, 00:19:21
Kuten jo aiemmin totesin "paha Tallink, hyvä Viking" maailmankuvaasi ei mahdu sellainen ajatus, että sinun kanssasi eri mieltä olevat voisivat olla jotain muita kuin armottomia Tallink-fanaatikkoja. Nähtävästi tämä viesti ei vain mennyt perille, mikä ei sinäänsä ole mitenkään yllättävää, sillä se kuuluu tämän "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan" taudin kuvaan...
Täytyy sanoa, että mielestäni tämä viimeaikainen keskustelu tässä topicissa on aika vähän liittynyt otsikon aiheeseen, mutta todettakoon tähän vielä, että itse en tässä näe pienintäkään aihetta millekään "fanatismille" suuntaan tai toiseen. Ainakin itse olen kokenut arvioivani täysin tasapuolisesti niin Tallinkia, Vikingiä, Eckeröä ynnämuita, mutta todellakin tällä foorumilla ajoittain tuntuu olevan vallalla tuo mainitsemasi "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan"-periaate, eli jos nyt joku uskaltauttuu täällä tuosta virolaisvarustamosta jotakin kriittistä kirjoittamaan, niin kylläpä ollaan sitten tiettyjen kirjoittajien taholta leimaamassa ties miksi tuulipukujuntiksi ym. Hieman jotakin samanlaista asennetta löytyy jostain suomi24:n autopalstalta, jossa kaikenmaailman tojotantuunaajat ah, niin älykkäästi keskustelevat harrastuksestaan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.04.2008, 21:05:01
Täytyy sanoa, että mielestäni tämä viimeaikainen keskustelu tässä topicissa on aika vähän liittynyt otsikon aiheeseen, mutta todettakoon tähän vielä, että itse en tässä näe pienintäkään aihetta millekään "fanatismille" suuntaan tai toiseen. Ainakin itse olen kokenut arvioivani täysin tasapuolisesti niin Tallinkia, Vikingiä, Eckeröä ynnämuita, mutta todellakin tällä foorumilla ajoittain tuntuu olevan vallalla tuo mainitsemasi "jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan"-periaate, eli jos nyt joku uskaltauttuu täällä tuosta virolaisvarustamosta jotakin kriittistä kirjoittamaan, niin kylläpä ollaan sitten tiettyjen kirjoittajien taholta leimaamassa ties miksi tuulipukujuntiksi ym. Hieman jotakin samanlaista asennetta löytyy jostain suomi24:n autopalstalta, jossa kaikenmaailman tojotantuunaajat ah, niin älykkäästi keskustelevat harrastuksestaan...

Jos noin on, niin voisitko ottaa kantaa tässäkin topicissa aiheeseen Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys ja nimenomaan perustuen varustamon omaan tilastointiin, jotta sinulla olisi jotain tukea väitteillesi ja perusteluille, jotka tuntuvat kovin harkitsemattomilta, pohjattomilta, subjektiivisilta ja asiattomilta.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.04.2008, 21:14:29
Jos noin on, niin voisitko ottaa kantaa tässäkin topicissa aiheeseen Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys ja nimenomaan perustuen varustamon omaan tilastointiin, jotta sinulla olisi jotain tukea väitteillesi ja perusteluille, jotka tuntuvat kovin harkitsemattomilta, pohjattomilta, subjektiivisilta ja asiattomilta.
Mielelläni ottaisin, mutta sanopa olisiko jossain tilasto ihan Tallinkin reittikohtaisista matkustaja ja rahtimääristä tarkasti eriteltynä, en ole nimittäin mistään löytänyt. Toinen tilastotieto, joka mielestäni olisi ihan mielenkiintoinen, olisi tarkka tieto Siljan matkustaja ym.määristä ja niiden kehittymisestä alkaen vanhasta suomalaisesta Siljasta 90-luvulta, Seacontainersin ajalta ja nyt Tallinkin kaudelta. Tätäkään ei oikein tunnu mistään löytyvän.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.04.2008, 21:52:38
Mielelläni ottaisin, mutta sanopa olisiko jossain tilasto ihan Tallinkin reittikohtaisista matkustaja ja rahtimääristä tarkasti eriteltynä, en ole nimittäin mistään löytänyt. Toinen tilastotieto, joka mielestäni olisi ihan mielenkiintoinen, olisi tarkka tieto Siljan matkustaja ym.määristä ja niiden kehittymisestä alkaen vanhasta suomalaisesta Siljasta 90-luvulta, Seacontainersin ajalta ja nyt Tallinkin kaudelta. Tätäkään ei oikein tunnu mistään löytyvän.

Löytyyhän se. Ja vaikka se olikin välillä poissa niin käypä katsomassa valkeatlaivat.net, Samin sivuilla on nyt esitelty matkustajamäärien kehitys. Näyttäisi kuule kovasti siltä, että Tallinkin aikana ei ole tapahtunut mitään dramaattista, pikemminkin hyvin vähän. Tiputusta matkustajamäärissä on suurin piirtein saman verran kun 2003-05 SeaWind Line kuljetti vuosittain Turun ja Tukholman välillä. Ja sitten kun katsot rahdin ja autojen määrää niin eipä sekään nyt mitenkään syöksynyt ole. 1990-lukuun verrattuna pudotusta on reippaasti ja se johtuu lähinnä pelkästään Pohjanlahden liikenteen hiipumisesta Tax Freen takia. Tähän vielä lisättynä se, että edelleen mitä vähemmän yksikköjä on liikenteessä, sitä kannattavampaa se touhu yleensä on. Eli vaikka 90-luvun puolessavälissä matkustajia oli reilusti yli miljoona enemmän, eipä tuo auttanut sellaisten tappioiden syntymistä jotka johtivat sitten koko homman myyntiin huonosti bisneksestä perille olevalle Seacolle ja sitten melko loistavaa bisnesälyä osoittaneelle Tallinkille.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 01.05.2008, 22:34:13
... loistavaa bisnesälyä osoittaneelle Tallinkille...
Tästä asiasta varmaan voidaan olla montaakin mieltä...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

#192
Tässä Tallinkin lukuja huhtikuulta: http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=223383
Aika huonolta näyttää nyt Silja-liikenteen osalta, kun pudotusta viime vuodesta on tullut monin kohdin lähes 30%. Jos tilanne jatkuu samankaltaisena vielä yli kesäsesongin, niin enpä ihmettelisi, jos syksyllä tapahtuisi jotakin radikaalia Siljan kohdalla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.05.2008, 17:41:55
Tässä Tallinkin lukuja huhtikuulta: http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=223383
Aika huonolta näyttää nyt Silja-liikenteen osalta, kun pudotusta viime vuodesta on tullut monin kohdin lähes 30%. Jos tilanne jatkuu samankaltaisena vielä yli kesäsesongin, niin enpä ihmettelisi, jos syksyllä tapahtuisi jotakin radikaalia Siljan kohdalla.
Kun otat huomioon sen, että Sky Wind on myyty ja Sea Wind ei kuljeta matkustajia -> pienempi matkustajakapasiteetti (Sky Wind 364 matkustajaa, Sea Wind 220 matkustajaa)
Ja toisaalta rahtimäärät eivät ole ihan katastrofaalisesti vähentyneet, joten ei tässä vielä kannata syksyä miettiä. Vielä on kuitenkin kesäsesonki tulossa...

jonas

Mielenkiintoista on, että Saksan liikenteen matkustajamäärät ovat olleet hienoisessa nousussa muutaman kuukauden siitäkin huolimatta että SF VIII jätti viikon lähdöt ajamatta tänä vuonna huhtikuussa. Nuo rahdin tiputukset ovat kyllä sellaisia, että ne kaksi laivaa riittävät varmasti tuolle reitille loppuvuonna. Näyttäisi myös siltä, että SeaWindin laittaminen ainoastaan rahtikäyttöön alkaa toimia, nyt eroa on enää kymmenys kun pahimmillaan loppuvuodesta 2007 sitä oli neljännes edellisvuoteen verrattuna SkyWindin vielä ollessa liikenteessä.