Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Itse en jaksa uskoa siihen, että Venäjä päästäisi ulkomaisia jäänmurtajia operoimaan Koillisväylälle. Johan viime vuonna meitä oli saattamassa peräti peräti kaksi ydinmurtajaa, vaikka nuo monitoimimurtajat olisivat pärjänneet yksinkin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Soininvaara pelkää suomalaisten joutuvan maksumieheksi mahdollisen arktisen öljyonnettomuuden sattuessa. Lisäksi hänen mielestään Arctia Shippingin monitoimimurtajat maksavat noin 50 miljoonaa euroa enemmän kuin tavalliset jäänmurtajat. Sen lisäksi ne soveltuvat huonosti Suomen olosuhteisiin.

Lainaa
– Offshore-toiminta on tähän asti kaikki vuodet yhteenlaskettuna ollut tappiollista. Arctia Shipping on peittänyt tappiot ottamalla ylihintaa kotimaisesta jäänmurrosta, Soininvaara kirjoittaa blogissaan.

Taloussanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 13.10.2013, 08:48:54
Itse en jaksa uskoa siihen, että Venäjä päästäisi ulkomaisia jäänmurtajia operoimaan Koillisväylälle. Johan viime vuonna meitä oli saattamassa peräti peräti kaksi ydinmurtajaa, vaikka nuo monitoimimurtajat olisivat pärjänneet yksinkin.

Eikös Koillisväylän säännöissä ole että väylää pitkin kulkevan aluksen on otettava jäänmurtoavustus. Eli kaksi kotimaista murtajaa tarttee kaksi paikallista avustajaa.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 13.10.2013, 17:46:11
Eikös Koillisväylän säännöissä ole että väylää pitkin kulkevan aluksen on otettava jäänmurtoavustus. Eli kaksi kotimaista murtajaa tarttee kaksi paikallista avustajaa.

Todennäköisesti säännöt koskevat ulkomaisia aluksia. Venäläisiä laivojahan tuolla seilaa myös ilman jäänmurtaja-avustusta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#334
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.10.2013, 12:32:34
Soininvaara pelkää suomalaisten joutuvan maksumieheksi mahdollisen arktisen öljyonnettomuuden sattuessa. Lisäksi hänen mielestään Arctia Shippingin monitoimimurtajat maksavat noin 50 miljoonaa euroa enemmän kuin tavalliset jäänmurtajat. Sen lisäksi ne soveltuvat huonosti Suomen olosuhteisiin.

Taloussanomat

Blogi:

http://www.soininvaara.fi/2013/10/12/arctia-shipping-pelaa-uhkapelia-valtion-rahoilla/comment-page-2/

Inhottavaa todeta olevani Oden kanssa 100% samaa mieltä.

RABT rakennuttaisi neljää murtajaansa Kroatian Pulassa osana JAS Gripen vastakauppoja Ruotsin valtion tuella, jos se niin loistavaa businessta olisi.

Arctiahan voi alkaa rakennuttamaan vaikka viittäkymmentä vispilää ilman suomalaista rahtausta, niitähän voi koittaa rahdata vaikka Ruotsiin RABT alusten poistuessa murrosta tai Venäjälle. Ai niin, mutta kesäkausistahan tulee rahaa kuin kultaa vuolemalla eli voidaan makuuttaa talvet?  :D  Ellei sitten haluta jatkaa ristisubvention perinteitä ylihintaisella jäänmurrolla.

Tosiasiassa murtajan (perinteinen vs. moulinex) hinnanero on suurempi kuin 50 miljoonaa, mutta koska alustavaa tarjousta ei pyydetty kaikista tyypeistä, niin jää hämärän peittoon.

Tuolla Oden blogin kommenteissa joku vuosisadan valopää esitti tunnuslukuja Arctian kannattavuudesta unohtaen Botnican myynnin; tämän toki O.S. ansiokkaasti korjasi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#335
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288609273486.html?ref=ts-tf-promo4

"Ministeri ihmettelee, miksi kokoomuksessa ja keskustassa on haluja pitää arktinen offshore valtion käsissä, jos se on itsessään kannattava tulevaisuuden toimiala.

– Eikö yksityinen yritysmaailma ole kiinnostunut näin mittaviksi korostetuista mahdollisuuksista? Vai onko riski sittenkin liian iso kantaa – niin iso, että se halutaan pitää suomalaisten veronmaksajien hartioilla, Kyllönen kysyy."

100% samaa mieltä.

Minusta alkaa tuntua että KOK. ja KESK. ovat lauma "punaporvareita", joiden tarkoituksena ei ole säästää yhteiskunnan varoja vaan tilaaja-tuottajamallin avulla junailla jobeja, virkoja ja urakoita kavereille. Tämä liikelaitosepisodi on surkea farssi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#336
http://www.merjakyllonen.fi/blogi.html

"Sataprosenttisessa valtionyhtiössä näiden asioiden kuuluu ja pitää olla päivänvalon kestävää tietoa. Tietoa, joka voidaan esittää vaikka yhtiön nettisivuilla, mitään peittelemättä. Tällä hetkellä perusjäänmurto ja offshore-toiminta on kyllä Arctiassa eriytetty erillisiin tytäryhtiöihin. Mutta onko offshore-toiminnan sisällä se suuri osuus, jonka Liikennevirasto maksaa monitoimimurtajista (Nordicasta ja Fennicasta) talvimerenkulun varmistamiseksi? Näenkin tarpeelliseksi käydä erityistilintarkastuksen kautta läpi koko offshore-toiminta sen olemassaoloajalta. Samassa yhteydessä pitäisi tehdä myös selvitys Itämeren jäänmurtotoiminnan laskutuksesta. Näin me kaikki pääsemme kartalle siitä, mikä on tämänhetkinen todellinen tilanne Arctia Shippingin osalta. Perinteisen jäänmurron kustannuksista meidän on kyettävä tekemään vertailu myös naapurimaamme Ruotsin suhteen. Hintatasossa me häviämme monin verroin, vaikka kustannusrakenteeltaan naapurimme tuskin on kovin erilainen kuin me."

Samaa haluan minäkin tietää. Menneisyyden perusteella en jaksa vieläkään uskoa että talvimerenkululle ei ujutettaisi offshoren kustannuksia. Erityisesti vuoden 2008 tapahtumat ovat jääneet allekirjoittanutta kaivelemaan. Mahdolliset rikokset ovat kyllä jo vanhentuneet, mutta veronmaksajilla on oikeus tietää mitä tapahtui. Erityistilintarkastus pintaa syvemmälle paljastaisi ristisubventionkin. Jos moulinex on niin edullinen, niin miksi niiden rahti on kalliimpi (oli ainakin ennen)? Rahtausssopimus, joka laittaa perinteiset ensin liikkeelle on ainoa oikea (kuten nyt tapahtuukin).

"Mikäli arktinen offshore itsessään on niin kannattava tulevaisuuden toimiala, miksi ihmeessä niin keskustan puheenjohtaja kuin kokoomusedustajatkin haluavat pitää sen valtion käsissä? Eikö yksityinen yritysmaailma ole kiinnostunut näin mittaviksi korostetuista mahdollisuuksista?"

Samaa kysyn itsekin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Isossa maailmassa on isot rahat:

Coast guard's new icebreaker to cost twice as much as originally estimated

Lainaa

The budget for the CCGS John G. Diefenbaker has stood at $720 million since Prime Minister Stephen Harper announced the government's plans to build the icebreaker during a trip to the Arctic in 2008.

But coast guard spokeswoman Melanie Carkner says that figure was based on old estimates and the budget has been revised up to $1.3 billion to ensure the Diefenbaker is able to perform the tasks that will be required of it when it comes online.

Tästä esityksestä selviää, että mihin nuo rahat oikein menevät. 149 metriä pitkä ja 28 metriä leveä PC2-jääluokan jäänmurtaja, jossa on 42 megawatin koneteho ja 36 megawatin propulsioteho kahdelle akselille ja yhdelle Azipodille. Vaikea silti kuvitella, että tuon hinta on seitsenkertainen Suomen uuteen jäänmurtajaan verrattuna...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Riku Erkoma

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 24.11.2013, 12:45:48
Isossa maailmassa on isot rahat:

Coast guard's new icebreaker to cost twice as much as originally estimated

Tästä esityksestä selviää, että mihin nuo rahat oikein menevät. 149 metriä pitkä ja 28 metriä leveä PC2-jääluokan jäänmurtaja, jossa on 42 megawatin koneteho ja 36 megawatin propulsioteho kahdelle akselille ja yhdelle Azipodille. Vaikea silti kuvitella, että tuon hinta on seitsenkertainen Suomen uuteen jäänmurtajaan verrattuna...

Ai valmistuuko Suomeen uusi jäänmurtaja?

Tuomas Romu

#339
Lainaus käyttäjältä: Riku Erkoma - 24.11.2013, 21:02:25
Ai valmistuuko Suomeen uusi jäänmurtaja?

Asiasta on kyllä keskusteltu tässäkin viestiketjussa, mutta laitetaanpa kuitenkin muistutuksen vuoksi:

http://www.hs.fi/paivanlehti/kotimaa/Suomelle+uusi+j%C3%A4%C3%A4nmurtaja/a1357969904033

LainaaLii­ken­ne­vi­ras­to hank­kii Suo­meen uu­den jään­mur­ta­jan. Hal­li­tus on myön­tä­nyt ra­hoi­tuk­sen mur­ta­jal­le, jon­ka ko­ko­nais­bud­jet­ti on 125 mil­joo­naa eu­roa.

Mur­ta­jan pi­täi­si pys­tyä avus­ta­maan kai­kis­sa Itä­me­ren jääo­lois­sa. Mur­ta­jan enim­mäis­sy­väys on kah­dek­san met­riä. Se mur­taa 24–26 met­rin uo­maa.

Aluk­seen ra­ken­ne­taan avo­me­ri­olo­suh­teis­sa toi­mi­va öl­jyn­tor­jun­ta- ja hä­tä­hi­naus­ka­pa­si­teet­ti. Öl­jyn­tor­jun­ta­va­rus­teen mak­sa­vat noin vii­si mil­joo­naa eu­roa.

Mur­ta­ja las­ke­taan ve­sil­le vuon­na 2015.

Aluk­sen mie­hi­tyk­ses­tä ja kun­nos­sa­pi­dos­ta vas­taa­va va­rus­ta­mo kil­pai­lu­te­taan usean vuo­den jak­sois­sa. Näin sen omis­tus- ja ope­roin­ti­kus­tan­nuk­set saa­daan lä­pi­nä­ky­vik­si. Ruot­sis­sa vas­taa­vas­ta me­net­te­lys­tä on saa­tu hy­vät ko­ke­muk­set.

Telakan pitäisi selvitä tulevina viikkoina sikäli kun alkuperäisen aikataulun mukaan sopimus pitäisi solmia tämän vuoden puolella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#340
http://www.ts.fi/uutiset/talous/565354/Turku+kisaa+vahvasti+jaanmurtajasta

"Liikenneviraston talvimerenkulun yksikön päällikön Jarkko Toivolan mukaan liikennevirasto rakennuttaa nyt perusjäänmurtajan eikä monitoimimurtajaa, kuten muita Suomen murtajia liikennöivä Arctia Shipping on toivonut."

Miksi ihmeessä operaattorin pitäisi saada vaikuttaa omistajan ratkaisuihin? Muistaakseni liikelaitostettaessa (=Finstaship) sanottiin ettei valtio enää tilaa murtajia, vaan Finstaship tilaa itse. Koska tämä ei ole toteutunut, niin voi sanoa liikelaitostamisen olleen epäonnistunut ratkaisu.

Mielestäni pitäisi palata virastomalliin tai kilpailuttaa management; vitsi ja kustannusten korottaja koko tilaaja-tuottajamalli laajemminkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Ilmeisen helsinkiläinen Taloussanomat uutisoi myös aiheesta:

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2013/11/26/ts-turun-ja-helsingin-telakat-kisaavat-jaanmurtajasta/201316417/12

LainaaArctech Helsinki Shipyard ja todennäköisesti myös STX Finlandin Turun telakka kilpailevat 125 miljoonan euron jäänmurtajan rakentamisesta Suomeen. Liikennevirasto valitsee telakan tällä viikolla, kertoo Turun Sanomat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#342
Oi että mä näitä kännyköitä vihaan...

Joku voisi avata uudelle murtajalle oman viestiketjun nyt kun tiedetään kuka sen rakentaa.

edit: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17225
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.11.2013, 11:46:42
Joku voisi avata uudelle murtajalle oman viestiketjun nyt kun tiedetään kuka sen rakentaa.
Tai mikä vielä parempaa, ylläpito voisi erottaa tästä ketjusta uutta murtajaa käsittelevät viestit omaksi ketjukseen ja jättää yleisemmän horinan jäänmurron tulevaisuudesta tähän ketjuun.

Anyway, Hesari uutisoi uuden murtajan tilauksesta: http://www.hs.fi/talous/Uusi+j%C3%A4%C3%A4nmurtaja+rakennetaan+Helsingiss%C3%A4/a1385520179689

Tiivistettynä:
- Murtaja rakennetaan Arctechillä Helsingissä.
- Valtio laittaa murtajaan 125 miljoonaa euroa ja hankkeeseen saadaan 24 miljoonaa EU-tukea. Artikkelista ei ihan käy selville, onko jäänmurtajan todellinen hinta siis 149 m€ vai sisältyykö mainittu EU-tuki tuohon 125 m€:hen.
- Rakennussopimus allekirjoitetaan tämän vuoden aikana ja rakentaminen alkaa ensi vuoden alussa - molemmat tosin riippuen siitä, valitetaanko päätöksestä.
- Tarjouskilpailuun osallistuivat vain Arctech ja STX Finland. Jälkimmäisen tarjous hylättiin, koska siinä ei ollut vaadittuja pankkitakuita.
- Murtajaan tulee LNG/diesel dual fuel -koneet.

Janne Koskinen

#344
Tanskalaismurtajien myynti etenee hitaanlaisesti:

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=21037

Merituulipuistoon asuntolaivoiksi kai noita aiottu? Rungon malli ei tosin paras mahdollinen Pohjanmerelle?

Hinaajin toikin homma kai jatkossa hoidetaan (muistaakseni)?

Muistuu mieleen se talvi kun Tanskan (nais)liikenneministeri sanoi talvien olevan perutun. Sitten tulikin kunnon pakkaset, mutta ei murtajia silloinkaan tarvittu.

Uutisessa sanottiin ettei 16 vuoteen operoimassa mikä Tanskan suhteen onkin totta, mutta 5-6 vuotta sitten joku noista taisi olla Ruotsin vesillä?

Itämerelle on joka tapauksessa syntymässä "murtajatyhjiö" RABTin monitoimistenkin jättäessä Ruotsin vedet. Tietty niitä voi joku Itämeren valtio koittaa rahdata SPOT-markkinoilta talvella, sillä muistaakseni uudet pitkät aikarahtaukset eivät Vidar Vikingiä lukuunottamatta ulotu talvikuukausiin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama