Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#585
Arktikan reaktorit ei ole vielä käytössä, vaan laiva kulkee hätädieselgeneraattorien voimalla.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.12.2019, 14:14:00
Tuskin Sevmorputin jokaista käyntiä tarvitsee tuohon topiciin laittaa.  ;)

Pidetään vaan kirjaa. Laivahan kävi tänä vuonna ensimmäistä kertaa napapiirin eteläpuolella sitten 90-luvun ja on nyt toista kertaa historiansa aikana Suomenlahdella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Venäjää osaamattomille sekä käännöskoneiden jälkeä kritisoiville ohessa artikkeleita uuden Arktikan koeajosta:

http://portnews.ru/top_news/288514/
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2019/12/worlds-largest-nuclear-icebreaker-starts-sea-trails

Maalis-huhtikuussa tarkoituksena pitää laajemmat koeajot.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#587
Dmitri Medvedev myönsi rahaa 120 megawatin ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamiseen:

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-paaministeri-teki-miljardien-laivatilauksen-hetkea-ennen-eroaan/

Aluksen kehitys alkoi 90-luvun alussa, jolloin Venäjällä oltiin vahvasti sitä mieltä, että Koillisväylän liikenteen tulee perustua jäänmurtajavetoisiin saattueisiin sen sijaan, että laivat yrittäisivät operoida reitillä itsenäisesti. Pian tämän jälkeen Suomessa kehitettiin DAS-konsepti eli perä edellä itsenäisesti jäissä kulkeva kauppalaiva, josta muodostui sittemmin arktisten alueiden aikataulukriittisten kuljetusjärjestelmien vakioratkaisu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/rauman-telakka-patistaa-suomea-ja-ruotsia-hankkimaan-yhdessa-jaanmurtajia-antaisi-melkoisen-teollisen-boostin/9459167f-a07b-4079-ab1c-25c30b3c5022

LainaaRauman telakka patistaa Suomea ja Ruotsia hankkimaan yhdessä jäänmurtajia – "antaisi melkoisen teollisen boostin"

Rauman telakka patistaa Suomea ja Ruotsia tekemään yhteishankinnan jäänmurtajistaan. Suomi on ostamassa kaksi murtajaa ja Ruotsi kolme.

"Viiden samanlaisen murtajan hankkiminen kahden kansakunnan kesken antaisi melkoisen teollisen boostin", Rauma Marine Constructions Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini maalailee.

Rauma on vahvasti tyrkyllä kummankin maan murtajien valmistuspaikaksi, vaikka hankinnat tehtäisiin erikseenkin.

Yhteishankinta helpottaisi kuitenkin telakan myynti- ja suunnittelutyötä sekä alusten teknistä kehitystoimintaa.

Niinin mukaan alusten hankinnassa on nyt menossa "sekava tilanne". Ruotsin puolella SSAB. ABB, SAAB ja Stena ovat perustaneet konsortion, joka saattaa RMC:n harmiksi sooloilla tilauksessa.

"Tilauksen meno muualle olisi ankara isku suomalaiselle arktisen teknologian klusterille."

Jäänmurtajia voitaisiin tehdä Euroopassa ainakin Italiassa, Ranskassa ja Romaniassa.

Jäänmurtajien kappalehinta on noin 150 miljoonaa euroa, joten viiden murtajan paketista kertyisi RMC:lle helposti 800 miljoonan euron potti.

Yhteishankinta auttaisi nimenomaan uuden tekniikan kehittämisessä.

Murtajien elinikä on 40 vuotta. Ruotsissa puhutaan, että alusten pitää pystyä vastaamaan 2050-luvun hiilineutraaliustavoitteisiin.

"Tätä tekniikkaa ei ole vielä missään, vaan se on kehitettävä. Valtiollisilla tilauksilla on suuri merkitys, kun uutta teknologiaa kehitetään"; Niin sanoo.

Jäänmurtajahankintaan olisi saatavissa myös halpaa 30 vuoden EU-lainaa, mikäli kaksi tai useampi jäsenmaa tekee yhteishankinnan.

Rauman telakalla on muutoin tällä hetkellä tanakka, yli miljardin euron tilauskanta. Se käsittää matkustajalautat Vaasaan ja Uumajan sekä Helsingin ja Tallinnan linjoille.

Näiden valmistuttua alkaa merivoimien korvettien teko.

Viimeisimpänä tilauksena RMC ilmoitti viikko sitten rakentavansa kaksi autolauttaa Australiaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

"MERLOG 2030 selvitys: jäänmurtajien määrää ei voida vähentää nykyisestä
- kapasiteetin lasku aiheuttaisi Suomen teollisuudelle merkittävät lisäkustannukset

Turun ylipiston ja Aalto-yliopiston asiantuntijaryhmältä valmistui alkutalvesta selvitys suomalaisten jäänmurtajien kapasiteettitarpeesta vuoteen 2030 asti. Selvityksessä tarkasteltiin Suomen merikuljetusten logistiikkaa ja ulkomaankaupan kilpailukykyä.

Selvityksen päätulos on, että jäänmurtokapasiteetin kasvattaminen – eli murtajien lisääminen nykyisestä – ei huomattavasti vähennä viivästyksistä aiheutuvia kustannuksia. Kapasiteetin lasku puolestaan nostaa kustannuksia nopeasti ja merkittävästi. Jäänmurron suorituskyky taas vaikuttaa koko logistisen ketjun viiveisiin ja sitä kautta Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyyn."


https://www.smu.fi/uutiset/merlog-2030-selvitys-jaanmurtajien-maaraa-ei-voida-vahentaa-nykyisesta/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Sjöfartsverketin tiedote: https://www.mynewsdesk.com/se/sjofartsverket/pressreleases/nytt-svensk-finskt-samarbetsavtal-foer-nya-isbrytare-2980231 kertoo lisäksi suoraan, että suunniteltavat uudet murtajat korvaavat Ruotsissa Atle-luokan. Kuten oli toki oletettavaa muutenkin.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.04.2020, 23:48:42
Reaktori vaihtoon

Itse taas en näe mitään syytä jättää tuota murtajaa vuodeksi laituriin odottamaan vaihtomoottoria. 40 megawatin "vajaatehollakin" Arktikassa on enemmän "potkua" kuin Suomessa rakennetuissa Taymyrissa ja Vaygachissa (niin raakaa tehoa kuin työntöä per kilowatti), puhumattakaan Karanmerellä päivystävästä "savukoneesta" eli 70-luvulla rakennetusta Krasinista.



Lähde: https://dmitry-v-ch-l.livejournal.com/326300.html

Tuo Dmitry Lobusovin blogi on muuten mielenkiintoinen seurattava - kyseinen herra kun on maailman suurimman ydinmurtajan kippari ja postailee lähes päivittäin valokuvia Obinlahden ja Karanmeren liikenteestä, ja lisäksi vastailee kommenteissa ihmisten kysymyksiin (venäjäksi tosin).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Pietarissa lähes kymmenen vuotta rakenteilla ollut dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin luovutettaneen vihdoinkin loppuvuodesta. Epäonnista jäänmurtajaa ovat koetelleet niin suunnitteluvirheet, tulipalo kuin Venäjän talouskriisi ja siitä seurannut ruplan arvon romahtaminen. Nyt ylimääräisistä kustannuksista on kuitenkin päästy vihdoinkin sopuun.

https://www.kommersant.ru/doc/4333218

Alkuperäisen aikataulun mukaan maailman suurimman ei-ydinkäyttöisen jäänmurtajan olisi pitänyt valmistua joulukuussa 2015.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Taas yksi jäänmurtajahankinta Venäjällä vaikeuksissa: Rosmorportin huhtikuun alussa julkaisemaan 18 megawatin dieselsähköisen jäänmurtajan tarjouspyyntöön ei tullut yhtään vastausta. Kommersant ennusti tämän heti julkaisun jälkeen, koska ruplan arvon heilahtelu tekee hallaa varsinkin ostettaessa pääkoneita ja propulsiolaitteita ulkomailta (tässä tapauksessa Suomesta) ja muutenkin 7.3 miljardin ruplan (85...90 miljoonaa euroa) maksimihinta on liian alhainen tuontyyppiselle murtajalle, jonka hinta pyörinee jossain siinä sadan miljoonan euron korvilla. Itse asiassa Viipurin telakka, joka on jo rakentanut kaksi vastaavaa jäänmurtajaa, jättäytyi pois jo tätä viimeisintä edeltäneestä projektista - aluksen hinnaksi oli määrätty 7.5 miljardia ruplaa, joka Viipurin mielestä oli kolmisen miljardia alakanttiin.

http://sudostroenie.info/novosti/30088.html
https://www.kommersant.ru/doc/4310350
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Neljännen ja viidennen 60 megawatin ydinkäyttöisen jäänmurtajan (Projekti 22220/LK-60Ya) nimiksi kaavaillaan Yakutiya ja Chukotka. Toisin kuin vanhojen Arktika-luokan murtajien mukaan nimetyt sarjan kolme ensimmäistä alusta - Arktika, Sibir ja Ural - nämä ovat täysin uusia nimiä venäläisille jäänmurtajille.

http://www.morvesti.ru/news/1679/83486/ (venäjäksi)

Toki myös Ural on siinä mielessä uusi, että laiva nimettiin ennen luovutusta 50 Let Pobedyksi ("50 vuotta voitosta"). Kuten hyvin tiedämme, laiva valmistui lopulta lähempänä sodan päättymisen 60-vuotisjuhlaa. Joku vääräleuka voisi ehdottaa Yakutiyan nimeksi "70 Let Pobedy" koska aluksen valmistuessa sodan päättymisestä tulee kuluneeksi noin 80 vuotta... ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Yakutiyan (Jakutian) köli laskettu:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/uuden-ydinjaanmurtajan-koli-laskettiin-baltian-telakalla/

Näemmä alusten minimisyväys on kasvanut 8.5 metristä 8.65 metriin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Masalin