Nils-Erik Eklundin haastattelu, jonka myötä aihe taas pulpahti pinnalle, on kuultavissa kokonaisuudessaan
http://areena.yle.fi/audio/613423Huomattavastikin tähänastisia havaintojani laajemman huomion ansaitsisi se haastattelussa ilmitullut fakta, että vuoden 2015 jälkeen tiukkenevat ympäristömääräykset PAKOTTAVAT kalustoinvestointeihin. Vikingille tällainen yhtälö, siis koko armaadan vaihtaminen seuraavan kuuden vuoden aikana, taitaa olla käytännössä mahdoton, sen verran kalliita uudisrakennukset kuitenkin aina ovat.
Ainakin jonkun nykyaluksen kohdalla kaiketi lienee edessä peruskorjaus, jossa nimenomaan energiankulutukseen kiinnitetään erityistä huomiota -VXPRS:n ja Cinderellan nykyisetkin ympäristösertifikaatit ovat tunnetusti maailman huippua, joten niiden kohdalla säädöt saattaisivat jäädä niukemmiksi, kuin muiden. Niin omituiselta, kuin tämä idea saattaakin kulostaa, kenties rajuimpiin ympäristönormisovellutuksiin soveltuvaksi koelaivaksi kannattaisikin säätää Rosella, siinä kun on yllinkyllin löysää tilaa vaikka satamassa ladattavien akkupatterien jatkuvaa mukana roudaamista ajatellen. Lisäksi Rosellaa olisi myös aikaa säätää satamassa aina yöllä...
Ympäristönormeista puhuttaessa on syytä huomioida myös saaristoluonnon herkkyys -eli se, onko TKU-STO-pikaliikenteelle tälläkään pohjalla jatkuvuutta, on ihan aiheellinen kysymys.
Eklundin mieltymys savolaisiin soutuveneisiin oli minulle uutta...
