Tallink Siljasta Itämeren suurin

Aloittaja Santeri, 14.07.2009, 22:21:43

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Vaikka kesäsesongin tulos jääneekin tuota tasoa paljonkin paremmaksi lienee aika selvää että jotakin tehdään. Artikkelissa mainittiin vanhemman tonniston myynniin tai vuokrauksen olevan ehdottoman tärkeää, ja paljon taitaakin riippua siitä miten he pääsevät eroon Kapellasta, Vana Tallinnista ja Regina Balticasta. Mainittiinhan alusten uudelleen reitittäminen ja reittien muutoksetkin mahdollisuutena, mutta siinä ei sinänsä mitään uutta. Silti, rahtitulojen puolittuminen maalis-toukokuussa on aika hurjaa.

Kiintoisaa tämä ainakin on - kävi miten kävi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.07.2009, 10:48:49
Artikkelissa mainittiin vanhemman tonniston myynniin tai vuokrauksen olevan ehdottoman tärkeää, ja paljon taitaakin riippua siitä miten he pääsevät eroon Kapellasta, Vana Tallinnista ja Regina Balticasta.

Lisäisin tuohon listaan 2 kpl Superfasteja.

Mikko-Oskari Koski

#18
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.07.2009, 21:28:24
Tästä en näin äkkiseltään valitettavasti löytänyt mistään tarkkaa erittelyä, miten matkustajamäärä jakautuu eri reiteille. Paljon riippuu siitäkin, määritelläänkö ehkä myös Varberg-Grenaa ja Göteborg-Frederikshavn-linjat Itämeren liikenteeksi?
Ei tietenkään lasketa, eikä välttämättä tarvitse laskea edes GOT-KIE-linjaa. Itämeren raja kun menee ihan selkeästi Sjellandin ympärillä olevissa salmissa.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.07.2009, 10:48:49
Vaikka kesäsesongin tulos jääneekin tuota tasoa paljonkin paremmaksi lienee aika selvää että jotakin tehdään. Artikkelissa mainittiin vanhemman tonniston myynniin tai vuokrauksen olevan ehdottoman tärkeää, ja paljon taitaakin riippua siitä miten he pääsevät eroon Kapellasta, Vana Tallinnista ja Regina Balticasta. Mainittiinhan alusten uudelleen reitittäminen ja reittien muutoksetkin mahdollisuutena, mutta siinä ei sinänsä mitään uutta. Silti, rahtitulojen puolittuminen maalis-toukokuussa on aika hurjaa.

Kiintoisaa tämä ainakin on - kävi miten kävi.
Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 16.07.2009, 11:04:53
Lisäisin tuohon listaan 2 kpl Superfasteja.
Tallinkin ongelma on kapasiteetin käyttökatteen vajaus. Sitä ei tietenkään tähän aikaan vuodesta ole, mutta syksymmällä sitten taas.

Vanhojen alusten myyminen tässä maailmantalouden tilassa on -kuten monesti on todettukin- helpommin sanottu kuin tehty. Jos Tallink kipeästi tarvitsee rahaa, sen lienee syytä panna lihoiksi joku uudemmista aluksistaan, josta voisi jotain saadakin (romurannalle pääsyä odottelevat Kapella ja SeaWind eivät paljoa pääomaa myynnissä tuo, tuskin myöskään VT). Fasterien myynti olisi typerää, koska ne ovat juuri parhaiten Itämeren liikenneoloihin sopivia aluksia -eli ne saattaisivat hyvin nopeasti päätyä T:n kilpailijoiden haltuun.

Ja ihmehän se olisi, jos seitsemällä aluksella operoivan Vikingin kokonaisliikennelukemat ylittäisivät viidellätoista aluksella operoivan Tallinkin... ::)

ps.toiston välttämiseksi keskusteltakoon jatkossakin Tallinkin aluskohtaisista volyymeista ja liikenneluvuista täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=11943.360
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2009, 12:57:02
Jos Tallink kipeästi tarvitsee rahaa, sen lienee syytä panna lihoiksi joku uudemmista aluksistaan, josta voisi jotain saadakin (romurannalle pääsyä odottelevat Kapella ja SeaWind eivät paljoa pääomaa myynnissä tuo, tuskin myöskään VT). Fasterien myynti olisi typerää, koska ne ovat juuri parhaiten Itämeren liikenneoloihin sopivia aluksia -eli ne saattaisivat hyvin nopeasti päätyä T:n kilpailijoiden haltuun.
Mutta onko Tallinkilla ainakaan nykyisessä tilanteessa järkeä myydä uusimpia laivojaan. Romantika & Festari-yhdistelmä näyttää toimineen Riian-reitillä (matkustajamäärät +110%, henkilöautot +34% ja rahdissakaan ei ole "kuin" -13% pudotus). Baltic Queen ja Vickani-yhdistelmä näköjään toimii koska luvut näyttää hyvin plussaa (paitsi rahdissa). Galaxyä ei kannata missään nimessä myydä pois, koska muuten mennään taas kehityksessä väärään suuntaan Ruotsin-reitillä. Baltic Princess olisi ehkä se ainoa mutta ei sillekään taida olla potentiaalista korvaajaa.

Tietystihän voisi tehdä jotain muutoksia esim. Tallinna-Maariahamina-Tukholma-reittiin. Victorian voisi laittaa myyntilistalle ja ottaa Fasterin Saksan-reitiltä sinne. Tosin tämänhetkisillä Tuk-Tll rahtiluvuilla onko edes kannattavaa vähentää matkustajakapasiteettia ja sen sijaan lisätä rahtikapasiteettia? Riian-reitillä "uusien laivojen koukkuun" on tartuttu. Ja mahtaako tuollaisella reitillä edes olla rahtikysyntää niin, että Fasteri kannattaisi korvata Romantikalla? Festarista ei taida tällä hetkellä saada kovin suuria rahoja irti.

Tottahan se on, että Fastereita ei kannattaisi myydä - mutta valitettavasti ne tuntuu olevan tällä hetkellä ainoat hyvät vaihtoehdot varojen nostattamiseksi. Saksan-reitti vetää -30% miinusta kaikilla aloilla, mutta niissä on liian vähän matkustajakapasiteettia ja toisaalta liikaa rahtikapasiteettiakin risteilyreiteille. Lisäksi Fastereista saadaan revittyä varmaan kohtuu hyvät rahat.

Näin offtopicina, eikös Superfastien brändinkäyttöoikeus Tallinkille loppunut jo viime vuonna?
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

laiva.sivustot

Itse en kannattaisi Princessin pois myyntiä. Jos Tallinkin pitäisi myydä joitakin aluksiaan pois niin alottaisi Festivalista. Tietenkään Festival ei ole mikään uusi alus eikä siitä niin vaan lohkenisi hyviä rahoja. Tallinkin virheenä voitaisiin pitää eniten Saksan liikennettä (josta siis vähennettiin jo IX). Omasta mielestäni Saksan reittikin on hyvä vaihtoehto, mutta siinä saisi liikennöidä edelleen Finnjetin tyyppiset laivat, joilta löytyikin jotain tekemistä.

Ainekin Princess sopii mainiosta Tallinnan viihderisteilylaivaksi, vaikka toisaalta kannattaisin seuraavanlaista järjestelyä; BP ja BQ Tallinnasta Tukholmaan (kaikista lähimpänä kun ovat toisiaan), Galaxy Helsingistä Tallinnaan ja Romantika ja Victoria I Tukholmasta Riikaan. Silja Line saisi jatkaa perinteisellä kalustollaan ja Festival läpikäydä vaikka kunnon uudistuksen ja vaikka nimen vaihdon.

Myyntiin joutaisivat Superfastit, SeaWind, Regal Star (joka siis liikennöi Paldiskista-Kapellskäriin). Niistä jo sampoaisi rahaa jonkun verran, jos kaupaksi menisivät ja näin Tallink saisi keskittyä vahvemmin uuteen linjaukseensa.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 16.07.2009, 13:23:24
Mutta onko Tallinkilla ainakaan nykyisessä tilanteessa järkeä myydä uusimpia laivojaan. Romantika & Festari-yhdistelmä näyttää toimineen Riian-reitillä (matkustajamäärät +110%, henkilöautot +34% ja rahdissakaan ei ole "kuin" -13% pudotus). Baltic Queen ja Vickani-yhdistelmä näköjään toimii koska luvut näyttää hyvin plussaa (paitsi rahdissa).
Riian-reitillä "uusien laivojen koukkuun" on tartuttu. Ja mahtaako tuollaisella reitillä edes olla rahtikysyntää niin, että Fasteri kannattaisi korvata Romantikalla? Festarista ei taida tällä hetkellä saada kovin suuria rahoja irti.

Koska firma on tuottanut tappiota ihan reilustikin kirjanpitovuoden ensimmäisten 9 kuukauden aikana, niin nuo plussat eivät välttämättä kaunista tilannetta tarpeeksi ja kokovuoden tulos saattaa jäädä tappiolliseksi. Siksi ei tilanne jossa esimerkiksi Riganlinja hurjasta kasvusta huolimatta tuottaisi tappiota ole mahdoton - ja Tallinkilla ei taida olla varaa tappioihin. Siten jokin reitti saattaa loppua kuin seinään. (Saksanlinja?) Superfastien käyttö jonnekin Rigaan tai Tallinnaan ei olisi järkevää, sen sijaan Europan tai Galaxyn saisi korvattua kahdella Superfastilla, siten että jäljelle jäänyt risteilylautta ajaisi molempien päiden risteilyt ja Superfastit hoitaisivat varsinaisen perinteisemmän lauttaliikenteen - ehkä peräti vain Kapellskäriin saakka. Tosin, tämäkin olisi järkevää vasta nousevien rahtilukujen tullessa. Festival oli myyntilistalla, (ainakin löytyi monelta sivustolta) mutta kukaan ei siitä tarpeeksi tarjonnut - kuten muutkin noista Tallinkin myyntiyrityksistä niin hintalappu oli turhan iso.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#22
Tai:
STO-MHQ-HEL: Sere ja Symppa
STO-LNS-TKU: Galaxy ja Romsku/Vickan (talviaikana vuoroviikoin)
STO-TLL: BQ ja toinen fasteri (viikonpäivien mukaan kiertävä aikataulu, eli BQ:lla myös vuorokauden porauslauttakeikkoja Stockholmista)
STO-RIX: Festari (viikonpäivien mukaan kiertävä aikataulu)
Toinen fasteri jäisi Saksan liikenteeseen. TLL-HEL-reitillä ei muutoksia nykytilanteeseen verrattuna.
Myyntiin Silja Europa ja Vickan/Romsku, siis rahtialusten ja ReBan lisäksi. Silloin kalustopoistoista voisi kuvitella jotain saatavankin ja lisäksi jäljelle jäänyt tonnisto olisi tehokkaammassa käytössä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Suunnittelija

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.07.2009, 19:28:43
Festival oli myyntilistalla, (ainakin löytyi monelta sivustolta) mutta kukaan ei siitä tarpeeksi tarjonnut - kuten muutkin noista Tallinkin myyntiyrityksistä niin hintalappu oli turhan iso.
Voitko linkittää jonkin sivuston, missä se olisi?

Juhani Gronlund


Jussi Littunen

Epäilen suuresti, että on järkevää saatika ajankohtaista siirtää Galaxyä pois Turun linjalta. Ensinnäkin, koska maailmantalous on nyt taantumassa niin lyhytristeilyt vetävät porukkaa. Ja Turun-reittihän on se perinteinen lyhytristeilyreitti uudemman Tallinnan kanssa! Mitä tulee Baltic Princessiin, niin onhan huomattu, että muut pika-alukset kuin XPRS:n ja Starin kaltaiset kombilautat ovat Lindaa lukuun ottamatta hävinneet ja perinteinen Eckerö Line seilaa linjalla edelleen. Eikö olisi pääteltävissä, että risteilylautalle on kysyntää? Voitaisiinko esimerkiksi sen sijaan harkita rahtiliikennettä Sea Wind Line -brändillä reitillä Turku-Kappelskär/Tukholma-Paldiski, jolloin esimerkiksi Sea Wind ja reitille soveltuvammaksi muutettu Superfast tai vaihtoehtoisesti molemmat Superfastit (olettaen että Saksan-liikenteestä luovuttaisiin) voisivat hoitaa sekä Suomen ja Ruotsin välisen junaliikenteen, (mahdollisena aluksena tällä reitillä voisi myös toimia Regal Star) että Ruotsin ja Viron välisen rahtiliikenteen. Miksi taas pitäisi karsia esimerkiksi Ruotsin ja Baltian välistä liikennettä, joka käsittääkseni on kokenut huimia matkustajanousuja Festivalin ja Baltic Queenin myötä? Tällöin myyntilistalle päätyisivät joko toinen tai molemmat Superfastit tai Regal Star, Regina Baltica ja Kapella.

Tietenkin tuo rahtimäärien kasvu tulevaisuudessa merillä on vaikeasti ennustettavissa. Itse viestini olikin sitten melko äkkiseltään pohdittu idea...

Santeri

#26
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 20.07.2009, 15:42:51
Epäilen suuresti, että on järkevää saatika ajankohtaista siirtää Galaxyä pois Turun linjalta. Ensinnäkin, koska maailmantalous on nyt taantumassa niin lyhytristeilyt vetävät porukkaa. Ja Turun-reittihän on se perinteinen lyhytristeilyreitti uudemman Tallinnan kanssa! Mitä tulee Baltic Princessiin, niin onhan huomattu, että muut pika-alukset kuin XPRS:n ja Starin kaltaiset kombilautat ovat Lindaa lukuun ottamatta hävinneet ja perinteinen Eckerö Line seilaa linjalla edelleen. Eikö olisi pääteltävissä, että risteilylautalle on kysyntää?
Olen samaa mieltä. Miksi ihmeessä Galaxy pitäisi siirtää pois Turku-Tukholma reitiltä. Mielestäni nykyisillä laivoilla tulee jatkaa Turun reitillä pitkälle lähitulevaisuuteen. Galaxy on vasta saatu sisäänajettua uudelle reitilleen ja Galaxystä saatavilla kokemuksilla pystytään kehittämään Silja Europan tuleva korvaaja, joka ei saa olla mielestäni missään tapauksessa mikään laiva Tallinkin nykylaivastosta. Silja Europan korvaajassa pitää yhdistyä hyväksi havaitut seikat Silja Europasta sekä Galaxystä. Ei pidä nimittäin unohtaa, että Silja Europa on edelleen suosittu laiva. Europa on tilajärjestelyiltään hieman tuhlaileva ja uudisrakenteessa tuleekin kiinnittää huomiota juuri siihen yhdistelemällä hyväksi havaittuja Galaxyn ratkaisuja.    

laiva.sivustot

#27
TALLINK RATKAISEE TALOUSONGELMIAAN ALENTAMALLA PALKKOJA

Tallink laskee johtonsa palkkoja, kertoo Ålandstidningen. N. 20% prosentin palkanalennuksen koskisivat suunnitelman mukaan yhtiön neljää korkeinta johtajaa, mukaan lukien Tallink Silja Oy:n johtajaa Keijo Mehtosta. Muiden johtajien palkat laskisivat n. 15%.

Lisäksi Tallink myy tai vuokraa tarpeettomaksi käyneen tonniston. Jutun mukaan nämä ovat kuitenkin vain Tallinkin johdon ehdotuksia.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=17811&iPage=7

Tallinkin tiedote taloudestaan ja palkan alennuksista: http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090715_9month_3Q_0809.htm

Hyvä, että Tallink säästää johtoportaan päästä   :thumb: Ei sisänsä mikään uutinen, koska Tallinkhan on ilmoittanut asiasta jo tiedotteesaan, mutta Ålandstidningen uutisoi asiasta tänään.

Jussi Lampinen

#28
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 20.07.2009, 16:09:06
. Europa on tilajärjestelyiltään hieman tuhlaileva ja uudisrakenteessa tuleekin kiinnittää huomiota juuri siihen yhdistelemällä hyväksi havaittuja Galaxyn ratkaisuja.    
Mitähän hyvää Galxyn ratkaisuissa on? Disco yläkannella josta aiheutuu melua hytteihin, 80-luvun laivoissa käytetty ratkaisu saunasta autokannen alapuolella sekä sokkeioiset ja ahtaat käytävät. En näe oikein mitään järkeä rakentaa enään yhtään alusta tällä konseptilla jota G ja sen sisaralukset edustaa. Ennemmin uudisrakennuksien tulisi olla sisätiloiltaan jotain Color Linen Fantasyn / Magicin tyylisiä.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 21.07.2009, 08:19:52
Mitähän hyvää Galxyn ratkaisuissa on? Disco yläkannella josta aiheutuu melua hytteihin, 80-luvun laivoissa käytetty ratkaisu saunasta autokannen alapuolella sekä sokkeioiset ja ahtaat käytävät. En näe oikein mitään järkeä rakentaa enään yhtään alusta tällä konseptilla jota G ja sen sisaralukset edustaa. Ennemmin uudisrakennuksien tulisi olla sisätiloiltaan jotain Color Linen Fantasyn / Magicin tyylisiä.
Luettelitkin juuri ne huonot Galaxyn puolet, joita ei pitäisi missään tapauksessa kopioida yhteenkään laivaan. Minäkäkään en näe mitään järkeä rakentaa enää yhtään laivaa "Galaxy-sarjan" jatkoksi käyttäen pelkkiä vanhoja piirrustuksia.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.07.2009, 06:20:57
Tässä TS: n uutisointia Tallinkin taloudellisesta tilanteesta:
http://www.ts.fi/online/talous/62087.html
Mitä tuohon uutiseen tuleen niin toivotaan, ettei Siljan laivastossa tapahdu muutoksia. Jos Tallink alkaa sovitella laivastoaan Siljan reiteille niin se aiheuttaa vain lisää kustannuksia vanhojen lisäksi.