Ei varmaankaan autot,rekat ja muu rahti tule olemaan merkittävä tulon lähde st peter linesille eli luultavasti kyseessä on hyvin paljon risteilypuolelle painottuva liikeidea. Jos rekkojen,autojen ja rahdin kuljettaminen olisi järkevää Helsinki -pietari välillä autolautalla niin sitenhän olisi myös autolautta liikenne Vaasan ja Turun välillä kannattavaa ja järkevää. Helsingistä pietariin kestäisi laivalla n. runsaat 11 tuntia , kun taas Pietarista Tallinna rekalla runsaat 5 n.tuntia ja sitten vain laivalla yli Helsinkiin. Reitti siis muistuttaa ns. rannikkoreittiä joka on perusteltua vain jossain Norjan ja Chilen rannikolla missä sama matka maanteitä pitkin olisi pitkäkestoinen ja paljon polttoainetta vievä projekti.
Toivottavasti remontoivat ex Finlandian sellaiseksi että sille riittää risteilyasiakkaita vuoden ympäri. Ratkaisevaa voi olla tietenkin se että kuinka paljon laivaan saadaan venäläisasiakkaita,koska voi olla että pälkällä suomalaismatkustajilla ei toimintaa saa kannattavaksi. Ehkä Tukholma - Pietari risteilyt olisivat parempi vaihtoehto,koska ruotsalaiset ovat enemmän risteilykansaa ja käyttävät enemmän rahaa laivassa palveluihin kuin suomalaiset. esim: Cinderella risteilyt ovat lähes täyteen muukattuja ympärivuoden ja taitaa myös Birkan risteilijälle riittävän Ruotsalaisia risteilyasiakkaita vuodesta toiseen.
Maantieteellisesti Turku ja Vaasa reitti ja Helsinki -Pietari reitti voivat olla vertailukelpoisia. Asia ei kuitenkaan ole niin yksioikoinen.
Turun ja Vaasan välinen liikenne ei ole vertailukelpoinen Pietari -Helsinki väliin koska:
Ensinnäkään rahdin määrä ei ole ollenkaan samaa luokkaa Turusta Vaasaan.
Toiseksi Turun ja Vaasa välissä ei ole rajamuodollisuuksia / tarkistuksia jotka talviaikaan loisivat Turusta Vaasaan asti rekkajonoja joissa kuskit jonottavat paripäivää.
Kolmanneksi Turussa ja Vaasassa on molemmissa identtinen lainsäädäntö. Jos jotakin Vaasaan siirrettyä tavaraa ei tarvitakkaan Vaasassa voi sen aina siirtää takaisin Turkuun. Eli Suomi on Venäjän liikenteessä joissakin tapauksissa "puskurivarasto". Tavaraa lähtee sitä mukaa kun Federaatiossa tarvitaan. Varastointi Suomenpäässä. Tavasta pidetään varastoissa hyvää huolta ja tuotteisiin ei tule arvonalenemaa eikä muuta hävikkiä.
Neljänneksi Pietarissa olevassa uudessa satamassa on suunniteltu myös rahdinkäsittelyä. Jos ei muuta, niin äkkiä Federaationpuolella tulee poliittinen päätös, että satamaan tarvitaan työllistäviä toimia. Tuskin niin suurta hanketta /valtavia laitehankitona on sitä varten tehty, että ihmiset seisoo siellä tumput suorina.
Mikähän mahtaa olla Vaalimaan suunnan rekkajono tilanne tällähetkellä? Tuskin jokatalvinen jono vielä minnekkään on häipynyt.
Jos uusi laivayhteys toisi "ohituskaistan" Vaalimaasta niin ainakin moni rekkayritys olisi tyytyväinen, kun ei tarvitse kuskeille maksaa jonottamisesta.
Eikös se ole vähän niin, että rahdista saa aika hyvät rahat? Esim. Lama-aika on kasvattanut matkustajamääriä, mutta samaan aikaan liikevaihto ja voitto perinteisillä laivayhteyksillä pienentynyt.
Jos kerran rahastettavaa rahtiin liittyen on tarjolla niin siihen kannattaa tarttua. Pietarin linjahan on ollut perinteisesti varsin haasteellinen linja ja jokainen ropo mitä pystytään haalimaan on täysin tervettullutta jotta toiminta olisi edes jotenkuten kannattavaa.
Jos metro kulkisi Vuosaareen asti niin eipä paljon tarvitsisi miettiä, että mikä olisi laivan ihanteellisin lähtöpaikka Helsingin suunnalla. Toisaalta eipä tuo iso homma ole vaihtaa metrosta metron vieressä olevaan lähibussiin matkatessa Vuosaareen.
..Toisaalta Pietarin päässä on sama ongelma-> Mikä olisi paras paikka purkaa rekat.
Tästä rekkajonoaiheesta on ihan oma topiikki auki joten eiköhän jatketa itärajan rekkakeskusteluja siellä.