Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)

Aloittaja Markus Myllymäki, 25.11.2010, 15:26:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Käsittääkseni telakka saa toimia Hietalahdessa niin pitkään kuin se... toimii. Jos ei ole töitä, grynderit alkavat rapistella verkkoaitoja...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

2035 asti on vuokrasopimus voimassa jos oikein muistan.


Kalle Id

Nyt ainakin tulleiden tiedonmurusten perusteella vaikuttaisi siltä, että myynti on lähempänä kuin koskaan. Toteutuuko se nytkään on sitten asia erikseen.

S Liljeström

Sorry nyt, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, mikä asia muuttuu kuin se, että pakotteet
poistuvat.
Mille taholle ja minkälaisia aluksia on tulevaisuudessa tarkoitus rakentaa?

Kalle Id

Tästä tiedät ihan yhtä paljon kuin me muutkin. ;)

Tuomas Romu

Venäjän valtion telakkayhtiöön kohdistuvat pakotteet haittaavat eri tavoin Helsingin telakan rahaliikennettä ja uudisrakennusten rahoitusta, ja tästä syytä telakka ei ole saanut uusia tilauksia vuosikausiin. Omistajanvaihdoksen seurauksena tilanteen toivotaan muuttuvan.

Mitä rakennettaviin laivoihin tulee, niin uutisissakin on mainittu mahdollisuudesta rakentaa suuria LNG-käyttöisiä murtajia yhteistyössä Viipurin telakan kanssa. Lisäksi muun muassa Suomi ja Ruotsi tarvitsevat tulevaisuudessa uusia jäänmurtajia. Myös esimerkiksi ekspeditioristeilijämarkkinoilla saattaa olla kysyntää Arctechin kaltaiselle ja kokoiselle toimijalle, jolla on katettu kuivatelakka keskellä yhtä maailman kehittyneimmistä meriteollisuusklustereista.

Toki se hallista törröttävä myöhässä oleva raakile pitäisi mahdollisimman nopeasti saada maailmalle, tai telakan uskottavuus toimittaa aluksia aikataulussa on koetuksella...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 11.04.2019, 21:49:26
Myös esimerkiksi ekspeditioristeilijämarkkinoilla saattaa olla kysyntää Arctechin kaltaiselle ja kokoiselle toimijalle, jolla on katettu kuivatelakka keskellä yhtä maailman kehittyneimmistä meriteollisuusklustereista.
Toivottavasti myös Arctechilla on itsellään ymmärrystä Expedition-markkinoiden mahdollisuuksista. Kun haastattelin vähän yli vuosi sitten silloista Arctechin toimaria Esko Mustamäkeä Cruise Business Review -lehteen, oli Mustamäki sitä mieltä ettei Expedition-markkinoilla ole tulevaisuutta ja sanoi ihan suoraan, että ne eivät kiinnosta telakkaa lainkaan. Ei mielestäni ihan järkevä mielipide kun huomioi miten paljon uusi Expedition-laivoja koko ajan tilataan ja miten kultainen tilaisuus Helsingin telakalle kyseinen markkina olisi – ei ole hirveän montaa muuta telakkaa, jolla olisi vastaava yhdistelmä osaamista sekä jäätämurtavista aluksista että matkustajalaivoista.

Tuomas Romu

#98
Omistajanvaihdos tapahtuu toukokuun aikana ja uuden telakkayhtiön nimeksi tulee Helsinki Shipyard Oy.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/4a1f2f33-b899-47e1-8cfe-5a89c4a74751

edit: Arctechin oma lehdistötiedote täsmentää tilannetta:

http://arctech.fi/wp-content/uploads/Helsinki-shipyard-acquisition-will-be-finalized-in-May_v.2.pdf

Mikäli ymmärsin oikein, Arctech jatkaa olemassaoloaan Nevskyn telakan "operaattorina".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kauppahinnaksi raportoitiin 35 miljoonaa euroa ja Nevskyn telakka.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Cruise Business Reviewin referoiman (maksumuurin takana olevan) HBL:n artikkelin mukaan Helsinki Shipyard olisi solminut aiesopimuksen kahdesta 150-160 matkustajan expedition-risteilijästä vielä toistaiseksi tuntemattoman asiakkaan kanssa: http://cruisebusiness.com/index.php/news-section/top-headlines-category/8042-helsinki-shipyard-signs-loi-for-two-expedition-cruise-ships-report

Oma sivistynyt arvaukseni on, että nämä ovat aiemmin risteilyalan julkaisuissa uutisoidut uudet venäläiset expedition-risteilijät.


Pekka Laakso

Vielä puhutaan ympäripyöreitä:

""Loppukesästä kerrotaan enemmän kuin yhdestä tilauksesta", sanoo telakkayhtiön hallituksen jäsen ja yhtiön ex-toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Hän ei tarkenna, millaisista alustyypeistä on kyse.


"Useita projekteja on putkessa", hän tyytyy toteamaan."


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsingin-telakkapomo-loppukesasta-kerrotaan-uusista-kaupoista/589a4c74-55f7-4156-8bb3-a3e993472682
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.