Jäätalvi 2012-2013

Aloittaja Janne Koskinen, 28.05.2012, 17:33:02

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Nykyään mastot ovat korkeammat, sillä Finstaship-vuosina Sisun ja Urhon mastot katkaistiin satelliittipalloantennien asennusten vuoksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Ruotsin puolella tosi iso railo, näkyy hyvin satelliitti kuvasta. Kuvasta näkyy jopa railo Väktarenin majakalta Holmsundiin! Railo(t) alkaa jäätymään uudestaan tulevana viikonloppuna kun nämä kesäkelit täällä tällä erää loppuu. Tänään ollu 5-8 astetta Uumajassa ja lähes yhtä lämmin pohjoisempana!
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/imagery/subsets/?subset=Gulf_of_Bothnia.2013057.terra.250m

Pekka Laakso

#182
http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=922

Sovintoesitys hyväksyttiin eli lakkoa ei sitten tullut.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

#183
Miksi ALE on Vaasassa? Marinetrafficin mukaan alus seisoo vähän Enstenin itäpuolella. Ainakaan kotiin palaava Wasa Express ei näyttänyt apua tarvitsevan.

Ari-Jukka Perkiomaki

#184
Ale lähti eilen Norrskäristä avustusten jälkeen kiintojään keskelle Enstenille, missä menee saariston kiintojäänreuna. Jäät liikkui eilen kovalla vauhdilla Norrskärin ympärillä, ja silloin etsitään murtajalle paikka "potero" missä murtaja pysyy paikoillaan eikä liiku ajojäiden mukana kun odotellaan avustettavia. Keskellä Merenkurkkua ei kiintojäätä ole ja ajojäät oli myös siellä kovassa liikkeessä myrskytuulessa,joten ainut hyvä paikka lähellä oli ajaa Ensteniin.
Tänään on Alella ollut jo pari avustusta keskellä Merenkurkkua. Seeland jäi kiinni paksuun ajojäälautta vyöhykkeeseen tossa jokunen tunti taaksepäin.

Janne Koskinen

#185
Ja Botnica suuntasi Kunda-Sillamäe akselille hiukan ennen puoltapäivää.

http://www.postimees.ee/1156756/jaamurdja-botnica-valmistub-homseks-jaamurdeks

Mikä laiva kyseessä?

Fembria Kundaan?

Coral Ivory Sillamäelle?

Luulisi kummankin kulkevan ilman murtajaa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Valli

Jäänmurtaja on kaukana normityöpaikasta
Toimistotyöajat eivät päde jäänmurtajalla. Laivalla paiskitaan töitä yhtäjaksoisesti 20 päivää kerrallaan. Sitten on 10 päivän vapaa jakso, jolloin laivalta lähdetään pois. Vuodessa työaikaa on puoli vuotta ja vapaata se toinen puoli. Vapaat ajoittuvat työjaksojen lomaan.
Suomen talvi on luonnollisesti jään murtamisen sesonkiaikaa. Silloin murtajilla paiskitaan töitä tiiviisti.

Voisi kuvitella, että kesällä murtajien työväki lekottelisi aurinkorannoilla. Tämä on kuitenkin väärä luulo. Silloin työntekijät menevät kaukaisemmille merille töihin, Alaskaan ja muille öljykentille, sikäläistä laivahenkilökuntaa lomittamaan.
Miehistö vaihtoon Kokkolassa

Aurinkoisena maaliskuun päivänä jäänmurtaja Otso on rantautunut Kokkolan satamaan. Kokkolassa on tarkoitus vaihtaa kolmasosa miehistöstä ja ottaa muonatäydennystä. Osalla laivaväestä on työjakso takana ja 10 päivän vapaat alkavat. Murtaja tekee vaihto-operaation joka kymmenes päivä.

Jäätalvi on tänä talvena alkanut niinkin korkealta kuin Vaasan yläpuolelta. Siksi Otso on operoinut lähinnä Perämerellä. Silloin on kätevintä vaihtaa miehistöä joko Oulussa tai Kokkolassa. Kummastakin kaupungista on hyvät liikenneyhteydet muualle, jolloin miehistö pääsee koteihinsa ja toisaalta tuore väki ehtii paikalle omaa työjaksoaan aloittamaan.

Jäänmurtaja Otson päällikkö Matti Kuparinen, mitä miehistö tekee laivalla vapaa-aikanaan?

- Suurin osa vapaa-ajasta nukutaan tietysti, koska töissä ollaan yölläkin, esimerkiksi puolestayöstä aamukuuteen. On selvää, että täytyy myös nukkua, että jaksaa. Sitten on normaalipuuhat niin kuin muillakin ihmisillä eli pestään pyykkiä, käydään kuntosalilla tai kannella lenkillä ja katsellaan televisiota.

    Suurin osa vapaa-ajasta nukutaan tietysti, koska töissä ollaan yölläkin, esimerkiksi puolestayöstä aamukuuteen.

Otso avustaa maaliskuussa laivoja Merenkurkun, Pietarsaaren, Kokkolan ja Kalajoen alueella. Kapteenin mukaan meneillään on normaali jäätalvi.

- Tällä hetkellä joudutaan kulkemaan noin 40-60 senttimetrin paksuissa jäissä. Tuulen kasaamat ahtojäät ovat tällä hetkellä täällä enimmillään jotain 5-6 metriä korkeita kasoja, mutta ne yleensä hajoavat kun murtaja ajaa niistä läpi. Pohjoisempana Kemi-Oulu- suunnalla tällä hetkellä on enimmillään 60-70-senttistä tasaista jäätä.
Myrskyllä ei asiaa avoveteen

Murtaja tuntuu sen verran tukevalta laivalta, että se varmasti kestää monenlaista myrskyä. Yllättävää on, että avovedessä murtaja ei pärjää.

- Laiva ei keinu jäissä millään tavalla, mutta jos joudumme avoveteen, se on vaikeampi juttu. Näitä ei ole suunniteltu avovesikäyttöön. Painopiste on liian alhaalla eli nämä murtajat ovat ylivakaita. Nämä heiluvat silloin aallokossa niin nopeasti ja rajusti, että siinä ei mikään kalusto ja ihminen kestä kyydissä. Avoveteen vältetään menemästä kovalla tuulella, selventää päällikkö Matti Kuparinen.

    Laiva ei keinu jäissä millään tavalla, mutta jos joudumme avoveteen, se on vaikeampi juttu.

Myrsky on muutenkin vakava paikka talvisella merellä. Kovaan tuuleen yhdistyy lumisade, jolloin näkyvyys on huono.

-  Työstä tulee entistä vaativampaa, hankalampaa ja vaarallisempaa. Jäät liikkuvat vauhdilla ja avustettava laiva menee helposti jäiden mukana.

-  Joudumme olemaan ekstratarkkana, ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan, koska olosuhteista huolimatta joudutaan olemaan hyvin lähellä avustettavaa laivaa. Joskus niinkin lähellä kuin metrin päässä, kertoo päällikkö.

Normaalitalvena laivan irrottelu jäistä on murtajalla jokapäiväistä puuhaa. Murtajan tehtävä on myös arvioida jäiden paksuutta merellä. Kokenut merenkävijä pystyy silmämääräisesti arvioimaan komentosillalta, 25 metriä merenpinnasta, kuinka paksua jää alhaalla on.

http://yle.fi/uutiset/jaanmurtaja_on_kaukana_normityopaikasta/6523711

Ari-Jukka Perkiomaki

#187
Täältä löytyy muutama tänään otettu kuva Merenkurkusta Vaasa-Uumaja väliltä. (päivän kuvat lopussa ja kuvissa myös nämä usein jäätiedoituksissa  mainitut Ensten ja Nordvalen)
https://skydrive.live.com/?cid=0326ff44563ccf52#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%211036
Tällähetkellä näyttää olevan eniten pientä ahtaumaa Norrskärin molemmin puolin ja Ytgrynnan majakalle päin. Wasa Exress kulki pienestä ahtaumasta 7-9 solmua läpi, ei paljoa pienet jäävallit hidastaneet. Matka kesti aamulla 4 tuntia ja 10 minuuttia. Saariston ränni aukesi 10-14 solmun vauhtia.
Odelgrundista kohti Nordvalenia enimmäkseen tasaista jäätä. Ensiviikoksi on ennustettu pakkasta koko viikoksi Merenkurkkuun ja ylemmäksi, joten myös Nordvalen väylällä jäät paksuuntuu joka päivä. Sitten kun tulee lauhempaa ja tuulista,katsotaan minne jäät sieltä taas lähtevät ja ahtautuvat...
Holmsundin edustalla tasaista uutta jäätä Väktarenin majakan ohitse, kuten Transreel kuvasta voi päätellä.

Oiva Kettu

Tämä ei suoraan kosketa jäänmurtoa, mutta joskus aikoinaan pienempänä lapsena oli säätiedotusessa myös merikää info...ja siellä esim isabella avaa tukholmasta palatessaan saaristoväylän.  Tuo oli kuvitteellinen ja terminologia siten myös. Kuinka vahvassa jäässä (ei ahtojää) nuo about kulkee?  Joskus kuullut että ahtojäävalli voi olla esim 8m paksu, pinnalla parimetriä ja 6 pinnan alla. Ilmeisesti meno loppuu kun ropellit haukkaa jääpuuroa?  Onko tuollainen ihan normi itämerellä mahdollinen vai merimiesten legendaa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 10.03.2013, 18:11:57
Kuinka vahvassa jäässä (ei ahtojää) nuo about kulkee?

Jos ruotsinlaivoja tarkoitat, niin ei kovinkaan kummoisessa - keulabulbi kun ei oikein sovellu jäänmurtoon. Uudempien pikalaivojen (mm. Superstar, Finlandia) kohdalla saattaa myös rungon kestävyys tulla vastaan, sillä tehoa on saman verran kuin venäläisissä ydinkäyttöisissä jäänmurtajissa. Vaan harvoinpa Ruotsinlaivojen reiteille pääsee muodostumaan tasaista jäätä niin paljon, että sen murtaminen ei onnistuisi.

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 10.03.2013, 18:11:57 Joskus kuullut että ahtojäävalli voi olla esim 8m paksu, pinnalla parimetriä ja 6 pinnan alla.

Ahtojäävallin purjeen ja kölin paksuuksien suhde on noin 1:4, eli esimerkiksi metri näkyvissä ja neljä metriä piilossa pinnan alla, tai 2 metriä pinnalla ja 8 metriä pinnan alla. Itämerellä on tavattu yli 20-metrisiä valleja.

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 10.03.2013, 18:11:57 Ilmeisesti meno loppuu kun ropellit haukkaa jääpuuroa?

Riippuu pitkälti laivasta ja propulsiojärjestelmästä. Mikäli potkureita pyörittävät sähkömoottorit, riittää vääntömomenttia nollakierroksille asti niin paljon, että potkuri kyllä survoo itsensä läpi isommistakin jääkappaleista. Onpa Nesteellä pari isoa säiliöalusta, jotka kulkevat pahimpien jäävallien läpi perä edellä, potkuri jäämassaa murskaten. Perinteinen mekaaninen voimansiirto sen sijaan on herkempi jääkontaktille, sillä potkurin hidastuessa myös pääkoneen kierrokset laskevat ja moottori voi jopa pysähtyä kokonaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Oiva Kettu

Seuraillut marinetrafikista kuinka aina pakkasjaksolla heti tulee jono tuonne pietarin edustalle. Nytkin 23 laivaa joista ainakin 20 ollut koko vuorokauden sielä.
Josko nää pakkaset jatkuisi kuinka paha ruuhka lienee tarvitaan että aletaan ottamaan suomen / viron satamiin joiden toimintaa ei pakkanen halvaannuta?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 12.03.2013, 00:30:19
Seuraillut marinetrafikista kuinka aina pakkasjaksolla heti tulee jono tuonne pietarin edustalle. Nytkin 23 laivaa joista ainakin 20 ollut koko vuorokauden sielä.
Josko nää pakkaset jatkuisi kuinka paha ruuhka lienee tarvitaan että aletaan ottamaan suomen / viron satamiin joiden toimintaa ei pakkanen halvaannuta?
Pari vuotta sitten kovempana jäätalvena taisi Suomenlahdella olla stopissa lähemmäs sata laivaa matkalla Venäjän satamiin, eli ei tämä vielä kummoinenkaan tilanne ole. Odotusaikakin taisi silloin venyä jopa pariin viikkoon. Muistaakseni johonkin laivaan piti jopa toimittaa lisää ruokaa...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ari-Jukka Perkiomaki

#192
Ei kuulu tähän jäätalveen, mutta jäänmurtoon kylläkin...(sopisko paremmin tonne jäänmurron tulevaisuus topiciin?)
Sjöfatsverket ei ole jatkanut nk. Viking Supply Ships luokan alusten jäänmurtosopimusta. Sopimukset joita ei jatketa koskevat Tor Viking ja Balder Viking aluksia 1.4  2014 sekä 1.4 2015 jälkeen. Tilastollisesti näitä murtajia on tarvittu Sjöfartsverketin mukaan joka neljäs jäätalvi. Oman muistin mukaan kylläkin ainakin vähintää yhtä Viking luokan murtajaa on tarvittu myös jäätalvina 2003 ja 2006.Talvina 2010 sekä 2011 olivat kaikki kolme Viking alusta jäänmurrossa, jos en ihan pahasti muista väärin?
Sjöfartsverket suunnittelee tulevaisuuteen muita jäänmurto (alus) ratkaisuja sekä mahdollisesti joidenkin Merivartioston alusten käyttämistä jäänmurrossa osittain jollain tavoin.
Ensimmäisenä mieleeni tulee rahdattavaksi tehokkaampia hinaajia. Olihan esim. Hans Oskar rahdattuna jäänmurtoon Ahvenanmerellä maaliskuussa 2010, joten jotain samantapaista lienee suunnitteilla? Tosin eipä taida mistään löytää aluksia\hinaajia helpolla, joissa olisi edes lähellä Viking luokkaa olevat tehot, mutta sillä ei sitten taitaisi olla tulevassa ratkaisussa merkitystä?
Ensimmäisenä tulee merivartiostosta itselläni mieleen Holmsundissa tukikohtaa pitävä KBV181 alus. Siinä riittäisi tehoa ja ominaisuuksia ainakin avata ränniä osan jäätalvea. Alus kulkee nimittäin erittäin hyvin jäissä. Toinen juttu onkin sitten miten aluksella käytännön avustaminen toimisi\onnistuisi?
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sjofartsverket-forlanger-inte-avtal-for-Tor-Viking-och-Balder-Viking/

Janne Koskinen

Pientä spekulaatiota: Virolaiset hätäilivät Botnican ostossa? Nyt olisi TV II ja BV tarjolla. Toisaalta suomalaisten vispilöiden 5-v. rahtaus loppuu 3-v kuluttua ja sopimus kilpailutetaan. Samaan aikaan taitaa loppua Alaskan rahtaus.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#194
Jäätiedotuksen mukaan Sisu on matkalla Perämerelle.

Nordica ehkä liikkeelle ensi viikolla, veikkaan Suomenlahtea?

http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=925
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.