Onneksi vain Ari-Jukan väärinlukemisen vuoksi tästä voitaisiin irviä, että Norwegian Cruise Line tulisi tekemään sivubisnestä Merenkurkussa. 
Pohjalaisen mukaanhan se olisi NLC Ferry, sanoista Nordic Logistic Center.
Jos liikenteen pyörittämiseen haetaan valtioiden ja/tai EU:n tukia, sen reitti on mahdollisimman lyhyt ja kätevä operoitava, eli tässä tapauksessa Vaasa-Uumaja, teoriassa osalla rahtivetoisemmista vuoroista Ruotsin puoleinen satama voisi kai olla myös Härnösand, tuskin Övik tai Sundsvall. Jos tukipolitiikkaan kuuluu tietyn aluksen operoiminen tietyllä linjalla tietty vuoromäärä tietyssä ajassa, on varustamon vapaus sanella palvelutasoa aika rajallinen. Elleivät itse halua ajaa omalla riskillään ylimääräisiä vetoja.
Tämän operaattorin intresseihin saattaisi tietysti kuulua myös veroton linja etelämmäs, mutta sen liikennöintiin ei tukirahoja tippuisi, joten sen olisi oltava kannattavaa bisnestä. Ja sitä se tuskin olisi muulloin kuin kesäisin.
Ajatus Vaasan ja Tukholman välisestä linjasta ei toki ole ihan uusi, tietääkseni sitä on -60-luvun alussa jollain Korsholmilla kokeiltukin. Matka on kuitenkin pitkähkö, eli se kestäisi kauemmin kuin matka Suomenlahdelta. Käynti sekä Suomen että Ruotsin puoleisessa Merenkurkun satamassa samana päivänä ei olisi ihan helppo järjestettävä, vaikka saattaisi siten onnistua, että kummassakin pistäydyttäisiin vain kerran ja kauppa olisi tuon siirtymän ajan kiinni. Kapellskär olisi rahdin kannalta tietysti käypä satama, mutta koska ajoaika on niin pitkä, ettei matkaa mitenkään ehdi ajaa vuorokaudessa edestakaisin, saattaisi olla järkevämpää parkkeerata laiva keskipäiväksi Tukholmaan; risteily Merenkurkun alueelta sinne voisi oikeasti jonkin verran asiakkaitakin kiinnostaa.
Ahvenanmaan ohittamisen kannalta on oikeastaan samantekevää ajetaanko Vaasasta tultaessa lähellä Suomen rannikkoa ja Isonkarin-Kihdin väylästä Sottungan kohdalle, jolloin Långnäsissä käynti mutkistaisi matkaa saman verran kuin TKU-STO-linjallakin, vai lännempää Ahvenanmeren kautta, jolloin Eckerön Berghamniin koukattaisiin Märketin ja Enskärin välistä -siinä on vettä vaan ei koko matkalle merkittyä väylää. Lounaaseen päin matka jatkuisi Gisslanin kautta. Käyntisatamaksi Eckerö olisi erinomainen, jos linjan operaattori olisi Eckerö Line/Linjen, muuten jokseenkin mahdoton. Berghamn kun sattuu olemaan varustamon oma satama.
Olen puolittain vitsinä heittänyt Vikingin pähkäilyihin Isabellan seuraavasta toimesta tämän Vaasa-Tukholma-kesäreitin vailla oletustakaan, että Viking siihen lähtisi. Epäilen vahvasti, ettei siihen lähde kukaan muukaan. Niin kiva kuin moinen reitti olisikin...
