Se mikä olisi aivan ehdoton juttu reppumatkaajien houkuttelemiseksi olisi kunnolliset liikenneyhteydet satamista kaupunkien keskustoihin.
Perjantaina iltalähtö esimerkiksi Vaasasta. Iltalähdön kellonaika sen mukaisesti, että työssäkäyvät ehtisivät mukaan. Viihdettä ja ohjelmaa laivalle. Viihdematkailijat yöksi hytteihin nukkumaan, eteenpäin matkaajat tietysti pääsisivät heti vastarannalla maihin ja eteenpäin. Laiva jäisi laituriin. Lauantai-aamuna mahdollisuus vierailla vastarannan kaupungissa, ja taas lauantai iltalähtö takaisin Vaasaan. Tällöin myös Uumajalaisilla olisi mahdollisuus viihdereissailuun viikonloppuna. Vastaavanlainen järjestely myös Vaasaan palatessa. Sunnuntai iltapäivällä takaisin Uumajaan. Arkipäivinä aikataulut sitten enemmän rahtiliikenteen ehdoilla. Eikös tuossa tulevassa Wasa Expressissä ole nykyään hyttikapasiteetti jotain 300 hytin suuremmalla puolella, jotta laivalla yöpymiinen onnistuisi isommallakin porukalla?
Vaasan ja Uumajan kaupunki järjestää linja-autokuljetukset satamista ja satamiin. Se on ihan selvä asia. Ei varustamo ole alusta pelkästään täysin rahdin kuljetukseen ostanut. Kyllä nyt otetaan huomioon myös ilman autoa matkustavat

Wasa Queenillä oli juuri suunnilleen edellä mainittu konsepti käytössä 1999-2000. Tällöin uskottiin vielä matkustajia tulevan tarpeeksi, koska Silja Line korvasi Fennian juuri Wasa Queenillä, missä oli paremmmat ravintolat jne. Tuohon aikaan rahdilla ei vielä ollut niin suuri merkitys( tai niin luultiin?).Merenkurkun neuvosto oli se,joka halusi isomman ja paremman laivan kuin Fennia. Nykyään hiljaisin rahtipäivä on juuri lauantai, laivalle pitäisi saada todella paljon huvimatkailijoita, että lauantai vuorosta tulisi kannattava kesän ja koulujen loma-aikojen ulkopuolella. En usko lauantai vuorojen palaavan.
Edullisempaa on tehdä yhteistyötä alueiden hotellien kanssa, ja tarjota laivamatka+hotelli yö edullisesti. Näin oli muuten myös aluksi Casino Expressillä. Edestakainen laivamatka maksoi vain marginaalisesti vähemmän kuin meno-paluu+hotelliyö viikonloppuna!
Sitten RG Line halusi suuremman osan kakusta, ja yhteistyö hotellien kanssa päättyi jo ennenkuin RG1 aloitti liikennöinnin.
Timo vai Jani (vai olivatko peräti molemmat?) taannoin kertoi Colorin tuotevalikoimasta Oslonvuonon poikittaislinjalla ja tämä ajatus kävi tässäkin kohden mielessä. Jos ylempi autokansi ei autokuormasta täyttyisi, sinne voisi hyvin rakentaa Wasa Express-marketin, jossa olisi myynnissä edulliseen merihintaan mm.kodinkoneita, työkaluja, autojen varaosia etc. Kenties jopa Biltema tai Tuurin kyläkauppa voisi perustaa sinne haarakonttorin (IKEA tuskin, vaikka epäilemättä sponssi saataisiin joillekin vuoroille Holmsundin ja Uumajan IKEAn välisen ilmaisbussin muodossa)..?
Satamajärjestelyt olisi syytä muotoilla mahdollisimman joustaviksi ja vähän henkilöstöä vaativiksi. Lippujen tulostaminen itse taitaisi olla peruslähtökohta, silloin ei sataman luukulla monta työntekijää tarvittaisi. Itse tulostettujen lippujen koodit ja henkkarit voi tarkastaa laivahenkilökuntakin laivaan noustessa tai -kenties vielä edullisempi ratkaisu- noustaessa bussiin, joka vie jalankulkijat autokannen kautta laivaan. Tällöin ei oikeastaan tarvittaisi terminaaliakaan.
"Wasa Express" market ei ehkä olisi mikään huono idea, mutta tulisiko alukselle tosiaan joku Biltema? Tulisi ehkä, jos ei tarvitsisi maksaa vuokraa myyntipaikasta?

RG Line yritti noita "tulosta itse" matkalippuja. Oli vielä ainakin joku aika sitten muutama automaatti jopa Holmsundin terminaalissa, tosin virrat oli niistä sammutettu jo monta vuotta sitten...

Muistaakseni näihin automaatteihin pystyi syöttämään varausnumeron ja kun lippu oli maksettu luottokortilla tulosti automaatti lipun\maihinnousukortin. Jostain syystä näitä automaatteja ei kukaan käyttänyt , vaan porukka meni kuitenkin aina luukulle. Jos oli kotona tulostanut varauksen lipun\varauksen, niin viivakoodin lukija tulosti myös maihinousukortin\lipun. Ehkä kannattaisi yrittää uudelleen? Kaikki, jotka liput puhelimitse varaavat osaisivat kyllä näpytellä luvut näytölle. Ei pitäis olla vaikeempaa ku pankkiautomaatilla.