Stenalla näyttää olevan neljän uudisaluksen tilaus päällä Avic Shipyards-telakalta Weihaista Kiinasta. Edes FoF ei tunnu tietävän kipoista muuta kuin sen, että ne on tilattu, tuhat matkustajaa ja kolme kilometriä rahtia sekä 25200kW konetehoa.
Hahmokuvista ei pysty päättelemään mitään tulevista käyttötarkoituksista. Stenallahan kyllä linjoja piisaa, samoin vanhenevaa tonnistoa, joten sijoitteluvaihtoehtoja on. Olisikohan nyt kuitenkin vuorossa varustamon vanhimpien perustoimintojen eli Kattegatin linjojen päivittäminen, eli jokohan jopa -80-luvun alun Stena Danica kohtaisi seuraajansa?
Irlanninmerellekin tällaisia voisi ajatella, mutta ennen brexit-kuvioiden lopullista hahmottumista sinne on paha suunnitella mitään kovinkaan pysyvää. Jos Holyheadin ja Dublinin väli muuttuukin yhtäkkiä tullirajan ja passikontrollit käsittäväksi linjaksi, sen liikennemäärissä ei ehkä tapahdukaan kasvua. Tosin kahden uudisaluksen voimin linjalla pystyttäisiin takaamaan tasainen palvelu identtisillä aluksilla vuoromääristä riippumatta. Tämähän pätee Belfastin linjalla nykyäänkin, ja sehän voi hyvin olla jatkossakin yhden valtakunnan tai vaihtoehtoisesti EU:n sisäistä liikennettä (jos Skotlanti ja Pohjois-Irlanti pysyvät osana UK:ia tai jos Skotlanti itsenäistyy ja Pohjois-Irlanti liittyy Irlannin tasavaltaan).
Mutta kiintoisaa, ettei tällä foorumilla kukaan ollut tätä tilausta huomannut, tai jos olikin, ei sen vertaa arvostanut muita, että olisi vaivautunut kertomaan tietonsa.