Jäätalvi 2021-2022

Aloittaja Tuomas Romu, 25.10.2021, 19:24:18

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Pienehkö risteilyalus M/S Hanseatic Spirit näyttää olevan matkalla Tukholmasta Luulajaan - kuinkas tuollainen PC 6 jääluokan "(Sommerfahrt in mittlerem einjährigem Eis mit älteren Einschlüssen (äquivalent zu E4))" laiva pärjää Pohjanlahden jäissä ja ylipäätään saa luvan mennä sinne?

Ari-Jukka Perkiomaki

#106
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 09.03.2022, 22:24:34
Pienehkö risteilyalus M/S Hanseatic Spirit näyttää olevan matkalla Tukholmasta Luulajaan - kuinkas tuollainen PC 6 jääluokan "(Sommerfahrt in mittlerem einjährigem Eis mit älteren Einschlüssen (äquivalent zu E4))" laiva pärjää Pohjanlahden jäissä ja ylipäätään saa luvan mennä sinne?
Toinen reissu jo samalla aluksella tuonne. Viimeksi kävi myös Kemissä tai Oulussa samalla risteilyllä, jos oikein muistan. Jääkenttä on nyt ilmeisesti paljon ahtautuneempi viime kerrasta, kun tämä pikkuristeilijä kävi Perämerellä joulun 2021 jälkeen. 29. joulukuuta 2021 tarkalleen kävi Luulajassa, jolloin Oden teki sille tilaa laiturissa siirtymällä poteroon laiturin läheisyyteen. Kyllä sitä alusta jo silloin avustettiin aika paljon. Frej tai Ymer sitä avusti Luulajaan ja Luulajasta. Osittain kulki kyllä ilman avustustakin. Täytyy ko. aluksella olla 1A-jääluokkaa vastaava luokitus. Muuten sitä ei kyllä avusteta. En sitten tiedä ollenkaan mitä jäävahvistuksia PC 6 jääluokassa on? Joku "Polaari"-jääluokka siis? ::)


Tuomas Romu

#107
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 10.03.2022, 00:14:07
En sitten tiedä ollenkaan mitä jäävahvistuksia PC 6 jääluokassa on? Joku "Polaari"-jääluokka siis? ::)

Mikäli Polar Class 6 -jääluokkaan rakennetun aluksen koneteho on riittävä, myönnetään sille suomalais-ruotsalainen jääluokka 1A Super. Rungon lujuus on samaa luokkaa ja jäävahvistus ulottuu myös aluksen pohjaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

#108
Hanseatic Spirit kävi tammikuussa ja helmikuussa, eli ainakin kolmas reissu tänä vuonna.

Pekka Laakso

Nordica on viime päivät avustanut keskellä Perämerta jotakuinkin Oulun korkeudella, joten olen tässä miettinyt milloinka edellisen kerran monitoimi on nähty noin ylhäällä Perämerellä jäänmurrossa? Valitettavasti tarkkaa muistikuvaa minulle ei ole aiheesta jäänyt (vaikka pitäisi olla :-X), niin epäilisin vähäjäistä talvea 2008, jolloin Fennica oli Perämerellä ja ainakin Oulussa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#110
Nordica kävi hakemassa Coral Energice nimisen tankkerin avustukseen Torniosta. Koska viimeksi "monitoimimurtaja" on avustanut Torniosta?
Siellä on nyt pahasti ahtautunut jääkenttä Kemin edustalla, joten Nordica pääsee hyvään testiin tuolla nyt, kuinka avustus onnistuu pahassa jääkentässä "monitoimella" erittäin pitkästä aikaa.   :D

Ari-Jukka Perkiomaki

#111
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 10.03.2022, 12:45:52
Hanseatic Spirit kävi tammikuussa ja helmikuussa, eli ainakin kolmas reissu tänä vuonna.
Nyt tämä risteilijä on AIS:n mukaan menossa Kokkolaan, ja Ymer avustaa sitä Luulajan/Piteån välissä olevassa ahtaumassa. Niiden edellä menee Frej ja toinen avustettava Haaga. Risteiljä ilmeisesti saa myös avustuksen Kokkolan edustalla? :D Tämähän onkin varsin hienoa, kun joku risteilijä käy myös talvella Perämeren ja Pohjoisen Merenkurkun satamassa :thumb:

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.03.2022, 00:44:43
Nordica on viime päivät avustanut keskellä Perämerta jotakuinkin Oulun korkeudella, joten olen tässä miettinyt milloinka edellisen kerran monitoimi on nähty noin ylhäällä Perämerellä jäänmurrossa? Valitettavasti tarkkaa muistikuvaa minulle ei ole aiheesta jäänyt (vaikka pitäisi olla :-X), niin epäilisin vähäjäistä talvea 2008, jolloin Fennica oli Perämerellä ja ainakin Oulussa.

Jos Viking-luokka lasketaan mukaan niin niillä taidettiin talvina 2010 ja 2011 heittää joku yksittäinen keikka Karlsborgiin, kun Atle-luokan syväys oli silloiselle väylälle liian suuri. Suomalaiset monitoimimurtajat eivät ole Perämeren pohjoisosassa keskitalven aikana juuri avustaneet. Ensimmäisenä talvenaan (1994) Fennica oli aluksi Perämeren pohjoisosassa Sisun kanssa mutta talven edetessä tilalle vaihdettiin Kontio ja Fennica siirtyi etelämmäs. Tietysti yksittäisiä käyntejä Perämeren pohjoisosassa on voinut olla useanakin talvena esim. muiden murtajien miehistönvaihtopäivinä.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 13.03.2022, 18:07:34
Nordica kävi hakemassa Coral Energice nimisen tankkerin avustukseen Torniosta. Koska viimeksi "monitoimimurtaja" on avustanut Torniosta?
Siellä on nyt pahasti ahtautunut jääkenttä Kemin edustalla, joten Nordica pääsee hyvään testiin tuolla nyt, kuinka avustus onnistuu pahassa jääkentässä "monitoimella" erittäin pitkästä aikaa.   :D

Urho näyttäisi avustavan ko. Coral Energice-laivaa Kemin edustalla, joten ilmeisesti Nordica ei saanut vietyä sitä ulos vai tuliko Nordicalle kiireellisempää avustettavaa?

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 14.03.2022, 09:52:32
Urho näyttäisi avustavan ko. Coral Energice-laivaa Kemin edustalla, joten ilmeisesti Nordica ei saanut vietyä sitä ulos vai tuliko Nordicalle kiireellisempää avustettavaa?
Nordica avusti Polariksen Torniosta tuoman Skylgen Raahen korkeudelle saakka loppuillasta. Siellä oli paljonkin avustettavaa tuon lisäksi Polariksen ja Kontion kesken. Urhohan oli vaihdossa Oulussa eilen, joten oletettavasti Nordica oli päivällä tuurannut sitä siihen tapaan, mistä kirjoitit takavuosinakin tapahtuneen.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 13.03.2022, 18:50:54
Nyt tämä risteilijä on AIS:n mukaan menossa Kokkolaan, ja Ymer avustaa sitä Luulajan/Piteån välissä olevassa ahtaumassa. Niiden edellä menee Frej ja toinen avustettava Haaga. Risteiljä ilmeisesti saa myös avustuksen Kokkolan edustalla? :D Tämähän onkin varsin hienoa, kun joku risteilijä käy myös talvella Perämeren ja Pohjoisen Merenkurkun satamassa :thumb:

Hanseatic Spirit taisi päästä omin avuin Kokkolaan, vaikka siinä Rahjan korkeudella, ennen Kokkolaan kääntymistä, hidasteli ja teki mutkia. Otso on Rahjan edustalla, mutta ei näyttänyt käyneen tuota avustamassa.

Pekka Laakso

#116
Ale on illalla saapunut Vaasan Vaskiluotoon laituriin. Milloinka viimeksi ruotsalaismurtaja on jäänmurtokauden aikana kiinnittynyt laituriin suomalaisessa satamassa? Oliko silloinkaan, kun Frej tai joku muu Atleista oli rahdattuna Liikennevirastolle? Muistan itse vain telakkakäynnit, ja Vikingien käynnit silloisen kaasuputkiprojektin tiimoilta.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#117
Mikäli PortTrafficiin on uskominen, niin Fennica vaihtuu Suomenlahdella vielä kerran Voimaan. Ruotsissa Luulajaan saapunut Atle on poistettu jääkartalta. Myös Oden on ollut stand-by Luulajassa jo muutaman päivän.

EDIT: Fennica saapui aivan PortTrafficin ennakkonsa mukaisesti Kotkaan maanantaiaamuksi. Voima ilmeisesti lähtee Katajanokalta vasta illalla.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#118
Voima lähtikin merelle vasta tänään aamupäivällä. Olikin mielenkiintoista, sillä päivän jäätiedotuksessa mainittiin vielä Fennica, mutta jääkartalla Voima.

Jääkartan mukaan Ruotsissa Atlen lisäksi myös viime päivät laiturissa ollut Ymer olisi poistunut jäänmurrosta. Sjöfartsverketin mukaan molemmat ovat siirretty stand-by -tilaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Pitkänen

Saimaan kanavavaltuutetut ovat päättäneet, että Saimaan kanavan liikennekausi käynnistyy 28.3.2022 klo 06.00.

Kanavavaltuutetut sopivat vuosittain purjehduskauden pituudesta Saimaan kanavalla. Purjehduskauden aikana Saimaan kanava on avoinna alusliikenteelle ympärivuorokautisesti. 


https://valtioneuvosto.fi/-/saimaan-kanava-avataan-maanantaina-28.3