Jäätalvi 2021-2022

Aloittaja Tuomas Romu, 25.10.2021, 19:24:18

« edellinen - seuraava »

Simo Tolkki

> Avustusrajoitusmuutokset: Tornio, Kemi ja Oulu, IA yli 4000 tonnia tai IA Super, 5000 kW yli 2000 tonnia

Onkohan asiasta paremmin perillä olevilla ajatusta, mikä tämän taustalla on? Onko jäätilanne niin vaikea, että edes IA Super -luokkaan kuuluvat alukset eivät kykene liikkumaan omin voimin ja normaalisti omin voimin liikkuvalle yli 2000 tonnin IA Superille halutaan järjestää avustus? Vai onko ilmassa riski siitä, että Perämeren perukka sulkeutuu kokonaan IA laivoilta?

Ari-Jukka Perkiomaki

#76
1A Super 5000kw yli 2000-tonnia on jäätalven 2021-2022 "uutuus" rajoitus. En ole minäkään sellaista ennen nähnyt.
En tiedä, vaan luulen, että tälläisia aluksia ei kyllä paljoa vielä ole edes liikenteessä? Ne ovat vasta enemmänkin tulevaisuutta, joten 1A 4000-tonnia rajoitus/avustusoikeus ei tule poistumaan vielä ainakaan muutamiin vuosikymmeniin?
Ei edes Väyläviraston oma julkaisu Suomen Talvimerenkulku 2021-2022 tunne ko. rajoitusta.
"Perämeri: Talvikauden ensimmäiset avustusrajoitukset annetaan yleensä joulukuussa Perämeren pohjoisosan satamiin ja koskevat jääluokkia I ja II kantavuudella 2000 dwt. Maksimirajoituksena on käytetty IA 4000 dwt yhdessä 2000 tonnin lastirajoituksen kanssa."
Lähde:
https://vayla.fi/documents/25230764/35601620/Suomen_talvimerenkulku_2021-2022_FI.pdf/72e8231a-416e-8bd5-6343-e64aa5424c62/Suomen_talvimerenkulku_2021-2022_FI.pdf?t=1635511460706

Petri Nummijoki

Eikö tuon voisi nähdä joustona rajoituksiin eli pienempääkin laivaa avustetaan, jos on riittävästi jääluokkaa?

Mitähän tehtäviä Sisulle on Suomenlahdella ajateltu, kun Voimallakaan ei ole tähän asti juuri töitä ollut? Silloin, jos Suomenlahdella on ollut hankala jäätalvi Suomen satamien osalta (kuten 2003 tai 2010), on Suomenlahdella tarvittu töihin jo tammikuun puolella kolme murtajaa. Nyt ei ole ollut käyttöä oikein yhdellekään ja ollaan jo helmikuun puolella eivätkä lähiaikojen sääennusteet lupaa Etelä-Suomeen kovia pakkasia. Ei siis pitäisi olla ainakaan riskiä siitä, että Suomenlahdella ei tästä talvesta selvittäisi, vaikka viimeinenkin suuri murtaja päästettäisiin Pohjanlahdelle. Eri asia sitten, jos Sisun Suomenlahden keikka tarkoittaa vain jotain satamien väylien parantelua.

Timo Heikkinen

#78
Zeus of finland painelee näemmä Kaskisista etelään, olisikohan kauden eka vierailu Porissa luvassa kun ajojäätä Mäntyluodon edustalla ja tuulta etelästä... Nunavik näyttäisi tulevan, toki sen luulisi pärjäävän omin avuinkin kun Kanadasta Deception baylta nikkelirikastetta tuo Poriin.

Edit. Ja poriin Zeus of finland ajoi. Kauden ensimmäinen väylänavaus Porissa ja näemmä Nunavikia varten.

Pekka Laakso

Voima ja Sisu ovat nyt viikonloppuna saaneet useamman avustuksen Kotkaan johtavalla väylällä Kaunissaaren lounaispuolen ja Mussalon välillä. Myös Finferriesin yhteysaluksilla Otavalla ja Tekla I:llä on tänään ollut hyvin tiukkaa kulkiessaan jäissä. Tekla I joutui jopa AIS mukaan kääntymään takaisin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Perämerellä tilanne tuntuun kääntyneen tammikuuhun verrattuna päälaelleen sikäli, että tällä hetkellä ruotsalaisilla murtajilla näyttää olevan enemmän töitä kuin suomalaisilla. Tilanne voi tietysti muuttua tuulten vaikutuksesta nopeastikin.

Pekka Laakso

#81
Voima saapui vaihto-/bunkraus-/huoltokäynnille Kotkan Kantasatamaan. Muistaakseni siellä ei talven 2010 jälkeen ole käynyt yhtään jäänmurrossa eli sininen valo mastossa olevaa jäänmurtajaa vastaavalla käynnillä lainkaan ennen tätä. Sillä tällä välin ne ovat tehty yleensä Haminassa tai Loviisassa, ja viime talvena Fennican osalta myös Mussalon satamanosassa.

Voiman päästyä takaisin merelle, on Sisu jatkamassa nyt matkaansa. AIS:iin onkin päivittynyt Raahe Area määränpääksi. Eli Sisu avitti viikonlopun avustuksissa Voimaa ja tuurasi sen huoltokäynnin ajan Suomenlahdella.

Ruotsissa joka tapauksessa Odenkin on aktivoitunut iltapäivällä ja avustaa jo Luulajan edustalla. Frej on ainakin tilapäisesti nyt Suomen puolella avustamassa Raahen liikennettä - oletettavasti Sisun alueelle saapumiseen asti.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 07.02.2022, 18:15:58
Voiman päästyä takaisin merelle, on Sisu jatkamassa nyt matkaansa. Jokohan suunta olisi jo Perämerta kohti?

Raahe määränpäänä.

Hannu Sarell

Vieläkö saadaan Nordica tai/ja Fennicakin hommiin. Helmikuu vasta alkupuolella.

Pekka Laakso

#84
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 08.02.2022, 00:00:20
Vieläkö saadaan Nordica tai/ja Fennicakin hommiin. Helmikuu vasta alkupuolella.
Mikäli Suomenlahdelle Voiman lisäksi toista murtajaa tarvitaan, tai Merenkurkussa, mikäli Zeus of Finlandia tarvittaisiin pääosin Selkämeren puolella, niin sitten. Viime talvena Fennica aktivoitui helmikuun lopulla, mutta samoihin aikoihin säät alkoivat lauhtua ja kausi jäi varsin lyhyeksi.

Jouluaattona Ilkka-Pohjalaisessa oli Fennican päällikön haastattelu, jonka mukaan Fennica olisi tänä talvena viimeisenä lähtöjärjestyksessä. Ilmeisesti niilläkin on vuorottelujärjestys Urhon ja Sisun tapaan?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Fennican ja/tai Nordican aktivoituminen edellyttänee, että saadaan vielä kunnon pakkasia tälle talvelle tai sitten epäonnea eli jonkun muun murtajan rikkoutumista. Tyypillisesti jääkentät ovat laajimmillaan noin maaliskuun 10 päivän paikkeilla mutta vaihteluväli on suunnilleen helmikuun lopulta maaliskuun jälkipuolelle talvesta riippuen. Kun lähimmän parin viikon ennusteet eivät tässä vaiheessa reippaita pakkasia lupaa niin taitaa tulla aika kiire tämän talven osalta. Vielä helmikuun lopulla tai viimeistään maaliskuun alussa tarvittaisiin säätilaan täyskäännös.

Petri Nummijoki

Zeus näyttää olevan Uudenkaupungin edustalla ja Alekin tulossa Selkämerelle Suomen puolelle. Yllättävää, että Selkämerellä on jopa kahdelle murtajalle ainakin tilapäinen tarve, vaikka jäitä ei Selkämerellä paljoakaan ole.

Timo Heikkinen

#87
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 12.02.2022, 19:47:17
Zeus näyttää olevan Uudenkaupungin edustalla ja Alekin tulossa Selkämerelle Suomen puolelle. Yllättävää, että Selkämerellä on jopa kahdelle murtajalle ainakin tilapäinen tarve, vaikka jäitä ei Selkämerellä paljoakaan ole.

Ale näyttää olevan matkalla Kaskisiin. Sen verran tänään katsoin rannalta Nunavikin lähtöä Porin Mäntyluodosta, 4kn oli välillä vauhti kun jäämassa painoi vastaan, vaikka jäätä ei taida olla kolmea
mailiakaan. Puristusta on kun tuuli suotuisasta suunnasta.

Edit ja Nunavik on jäänmurtokeulalla varustettu alus kun se Kanadasta aina tuo rikastetta Deception bayltä tänne Poriin.

Petri Nummijoki

Atle on Vaasan väylällä eli Uudenkaupungin ja Vaasan välisellä alueella kolmekin murtajaa tällä hetkellä (Atle, Ale, Zeus).

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 08.02.2022, 00:00:20
Vieläkö saadaan Nordica tai/ja Fennicakin hommiin. Helmikuu vasta alkupuolella.
Täältä Kotkasta sellaisia kuulumisia, että nyt näyttää hyvin mahdolliselta, että monitoimi olisi aktivoitumassa jäänmurtoon.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.