Ukrainan sodan vaikutukset (oli: Suomenlahden säiliöalusliikenne)

Aloittaja Hannu Sarell, 28.02.2022, 19:50:21

« edellinen - seuraava »

Hannu Sarell

Vilkasta vieläkin Suomenlahdella Venäjän satamista liikenne. En tiedä minkä verran sinne viedään öljytuotteita noilla tuotetankkereilla, mutta nopeasti vilkaisten oli kolme tyhjänä menossa länteen päin "for orders" statuksella. Kaksi Ranskaan ja yksi USA:han. Onko nuo tuoneet jotakin, vai pitikö hakea. Raakaöljyä ainakin vielä kuljetetaan länteen.

Tuomas Romu

Vaihdoin otsikon kuvaavammaksi. Tähän viestiketjuun voi kerätä muitakin aiheeseen liittyviä uutisia, havaintoja, näkemyksiä ja niin edelleen. Pidetään kuitenkin keskustelu asialinjalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

Mereltä ilmaan, niin eilen kulki Suomenlahden yllä 25 edestakaista lentoa Kaliningradin ja eri venäjän kaupunkien välillä. Melkoisesti liikennettä ja lisäksi sitten ilmavoimien koneet, jotka eivät näy FR24:ssä. Ainoa reitti on kapea kansainvälinen ilmatila Suomen ja Viron välissä. Jos tuota rakoa ei olisi, niin Kaliningrad olisi ainoastaan laivojen varassa.

Kalle Id

Olen jostain ymmärtänyt – ja saatan olla täysin väärässä – Suomen ja Viron molempien päättäneen etteivät ulota aluevesiään niin pitkälle kuin kansainvälisten sopimusten nojalla olisi mahdollista, minkä ansiosta Suomenlahden keskelle jää tuo kaistale kansainvälisiä vesiä mitä Venäjä nyt hyödyntää lentoliikenteessään.

Hannu Sarell

En tiedä onko aiemmasta poikkeavaa, mutta aika paljon laivoja parkissa Helsingistä itään. Määränpää useimmilla Ust-Luga, mutta ei ETA arviotakaan, tai sitten jos on niin se on jo mennyt ohi. Alkaako nyt pakotteet vaikuttamaan. Maerskin laivoja ei näy, mutta he ilmoittivatkin lopettavansa venäjän kuljetukset. Niin ilmoitti MSC myös, mutta parhaillaan lastataan Pietarissa yhtä heidän laivaansa ja toinen lähti pari tuntia sitten.

Hannu Sarell

Jatuli tulossa Sköldvikiin Norjasta 15m syväyksessä, eli tuodaanhan tuota raakaöljyä nyt ja ennenkin Norjastakin, ehkä ei sitten kannatakaan luopua Stena Arctikasta. Mastera jo poistui, kävi Mikinos nimellä kyllä hakemassa lastin Primorskista, nyt Tanskan salmissa. Kuljetusmatkat pitenevät, hinnat nousevat ja kaikkea kivaa on edessä. Onhan Porvooseen tuotu öljyä Norjasta muidenkin tankkereilla. Esim. Sola TS, joka ehkä tunnetaan parin vuoden takaisesta törmäyksestä KNM Helge Ingstadin kanssa. Helge meni poistoihin, hinta noin 400 miljoonaa euroa.

Tauno Hermola

#6
Pasila näyttää olevan Ust Lugassa, tullut Pietarista, uutta määräsatamaa ei näkynyt. Hiiltä Helsinkiin tuokin kai on tuonut, mutta nyt ei näkynyt ainakaan Helsingin satamalistassa, ei muitakaan Ust Lugasta tulijoita tai sinne menijöitä.

Edit: Inkooseen näyttää olevan tulossa.


Hannu Sarell

#7
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.03.2022, 20:25:09
Pasila näyttää olevan Ust Lugassa, tullut Pietarista, uutta määräsatamaa ei näkynyt. Hiiltä Helsinkiin tuokin kai on tuonut, mutta nyt ei näkynyt ainakaan Helsingin satamalistassa, ei muitakaan Ust Lugasta tulijoita tai sinne menijöitä.

Edit: Inkooseen näyttää olevan tulossa.


Hiililastissa Inkooseen. Varmaan unohtaneet, että Inkoon hiilivoimalaitos purettiin muutama vuosi sitten...

Anders Isaksson

Ainakin Finnsementti on laivannut Inkoosta pienemmissä pohjissa hiiltä Paraisille ja Mustolaan, kokonaistaloudellisesti tuo on ilmeisesti kuitenkin edullisempaa siihen verrattuna että tuota haettaisiin Venäjältä pienemmillä aluksilla lasti kerrallaan.

Aiemminhan Paraisten syöttöliikenne hoidettiin ainakin osittain proomukuljetuksina mutta nyt kun Espa on myyty niin tuohon löytynee joku korvaava suunnitelma. Saimaan ja Saimaan kanavan liikenne noin yleisestikin lienee hyvin epävarmoissa kantimissa mutta kaipa tuota osuutta sit viime kädessä ajetaan Inkoosta maakuljetuksina Lappeenrantaan ellei muita mahdollisuuksia ole.

Pekka Laakso

Eiköhän tästäkin Pena tee vielä kokonaan uuden viestin  ;D, mutta joka tapauksessa Aspo uutisoi seuraavaa ESL Shippingistä:

"Pääosa ESL Shippingin Venäjään liittyvistä liiketoiminnoista keskeytyy lähipäivien aikana. Vapautuva laivakapasiteetti pyritään siirtämään muille liikennealueille. ESL Shipping on myös keskeyttänyt aiemmin perustetun Venäjän-yhtiönsä käynnistämistoimenpiteet."

Koko Aspon tiedote:
https://www.aspo.com/porssitiedotteet/aspo-p%C3%A4ivitt%C3%A4%C3%A4-ukrainan-ja-ven%C3%A4j%C3%A4n-liiketoimintojensa-tilannetta?hsLang=fi
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Liittyykö Ukrainaan, vai ei, mutta Suomenlahdella Mendeleev Prospect matkalla Sanghaihin, ETA 20.4. Aika pitkä rahtausmatka raakaöljylle. En ole aiemmin seurannut tuota raakaöljyn kulkua, mutta tuntuu aika pitkältä keikalta.

Pekka Laakso

#11
Finnlines valottaa tilannettaan uudemmassa tiedotteessaan:

"Finnlines, kuten Grimaldi-konserni, noudattaa kaikkia voimassa olevia lippuvaltioidensa määräyksiä, kansallista lainsäädäntöä sekä EU:n ja kansainvälisen merenkulun säännöstöjä. Tämä koskee myös pakotteita, joita seurataan tarkasti ja Finnlines soveltaa pakotelistoja kaikkeen listoilla olevaan liikenteeseen, lippuihin, yrityksiin ja henkilöihin ja tekee näin myös jatkossa. Kansainvälisestä tilanteesta kasvavan huolen vuoksi Finnlines päätti yksipuolisesti keskeyttää Venäjän liikenteensä 9. maaliskuuta, vaikka tähän ei ollut suoranaista laillista velvoitetta. Sen sijaan Finnlines ei kieltäydy kuljettamasta ihmisiä tai palvelemaan yrityksiä, jotka eivät ole kansallisella tai kansainvälisellä pakotelistalla, koska tämä olisi vastoin yhtiön syrjimättömyysperiaatetta.

Finnlines ja Finnlinesin laivoja kuljetuksissa käyttänyt Grimaldi-konserni ovat liikennöineet Venäjälle neljästä maasta: Espanjasta, Belgiasta, Britanniasta ja Saksasta.  Kaikki liikenne keskeytettiin tämänhetkisen, hyvin tiedossa olevan kansainvälisen tilanteen vuoksi. Keskeytys koskee neljää, Suomen lipun alla kulkevaa laivaa, joiden lastikapasiteetti on yhteensä 16 000 kaistametriä. Kaikki laivat on toistaiseksi siirretty toisille EU-alueen reiteille.

Finnlinesin viimeinen laiva kävi Venäjällä 7. maaliskuuta ja keskeytyksestä ilmoitettiin 9. maaliskuuta. Yhtiö valmisteli päätöstä huolellisesti ja ilmoitti asiasta etukäteen suurimmille asiakkailleen ja sidosryhmilleen, joita keskeytys koskee, jotta riskit ja kustannukset saataisiin ennakoitua ja minimoitua."


https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/venajan-liikenne-keskeytetty-humanitaarista-apua-annetaan

Tarkalleen ainoastaan Pietari-Kotka-Saksa reittiä kulkenut Finnsea siirretään Hangon ja Rostockin välille. Kolme Paldiski-Helsinki-Pietari-Kotka-Belgia-Tilbury-Bilbao reitin laivaa sen sijaan käytännössä skippaavat Pietarin Bronkan ja saattavat lisätä Traven/Lyypekin tilalleen rotaatioonsa. Kertovat Finnlinesin aikataulut.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Arto Papunen

Tallinkilta vissiin vuokrataan jotain laivaa pakolaisille. Victoria tai Victoria Europan tilalle. Luulisi Birka Stockholmillekkin olevan käyttöä jossain tuohon jos tarvittaisiin.

Hannu Sarell

En tiedä onko normaalia, mutta useita raakaöljyaluksia on tänäänkin matkalla Suomenlahden pohjukasta "for orders" statuksella Euroopan maihin ja yksi USA:ankin. Usein destination mainittu, mutta "for orders". Toisaalta ilmoitetut syväykset 15 metrin luokkaa, jos pitävät paikkansa. Vähän tuntuu siltä, että pestään käsiä tuolla statuksella ja kuitenkin viedään täysi lasti.???

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 19.03.2022, 19:59:50
En tiedä onko normaalia, mutta useita raakaöljyaluksia on tänäänkin matkalla Suomenlahden pohjukasta "for orders" statuksella Euroopan maihin ja yksi USA:ankin. Usein destination mainittu, mutta "for orders". Toisaalta ilmoitetut syväykset 15 metrin luokkaa, jos pitävät paikkansa. Vähän tuntuu siltä, että pestään käsiä tuolla statuksella ja kuitenkin viedään täysi lasti.???

Yamalin kaasutankkerit ovat niin ikään ajelleet "käskyä vailla" Sabettan LNG-terminaalista eurooppalaisiin satamiin sodan alusta asti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!