Laitan nyt omat kommenttini erilliseen viestiin:
Stenalta tämä voi olla fiksu veto, ilmeisesti Nynäshamnista kulkee verrattain paljon rahtia Kapellskäriin ja siitä edelleen Suomeen; suora linja Nynäshamnista Suomeen voi olla rahdille hyvinkin houkutteleva. Ja samaan aikaan laivat ovat aikaa sitten itsensä takaisin maksaneita, minkä lisäksi Stenalla on jo Nynäshamnissa olemassaoleva maaorganisaatio, jolloin linjan perustamiskustannukset ovat pienet.
Jos uusi linja on menestys tulee olemaan kiinnostavaa nähdä millaiseksi Suomen ja Ruotsin välisen lauttaliikenteen tulevaisuus kehittyy. Korona on kurittanut pahasti matkustajista riippuvaisia Tallink Gruppia ja Vikingiä, kun samaan aikaan rahtiin panostaneet varustamot (kotovesillä Finnlines) ovat hyötyneet. Nyt Stena avaa uuden linjan 2022 ja Finnlines tuo uusia laivoja 2023. Miten käy Vikingin ja Siljan linjojen Turusta ja Helsingistä Tukholmaan, kun pelkkien matkustajien varassa liikenne ei kannata ja rahdille on tarjolla entistä enemmän vaihtoehtoja?