Kirjoittaja Aihe: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)  (Luettu 72391 kertaa)

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #60 : 17.02.2022, 10:43:32 »
Itse veikkaisin Starin ensisijaisesti olevan myynnissä, mutta jos kauppaa ei synny, voi sen mahdollinen linja olla myös Paldiski-Kapellskär. Tässähän DFDS on lisäämässä volyymejaan, joten jokin vastaus Tallinkinkin olisi annettava. Star suoriutuisi matkasta ehkä 6-7 tunnissa, eli voisi periaatteessa jopa ajaa edestakaisen keikan päivässä. Eri asia tietysti on, kannattaisiko näin tehdä. Ensinnäkin löpöä palaa, toiseksi nopea yhteys runsaalla matkustajakapasiteetillä saattaisi syödä Tallinkin omalta TLL-STO-linjalta ratkaisevan asiakasmarginaalin.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ensisijainen vaihtoehto on myynti. Pandemia on kohdellut huonosti Tallinkin kaltaisia paljon juuri matkustajaliikenteeseen nojaavia varustamoita, ja MyStar pitää jollain maksaakin. Lisäksi Star on nopeana päivälauttana jolla on verrattain iso rahtikapasiteetti laiva, jollaiselle on kysyntää.

Totta on kuitenkin myös, että Tallink tarvitsisi paremmat laivat Paldiski–Kapellskär- ja Vuosaari–Muuga-linjoille. Mutta onko arvokkaan Starin laittaminen kummallekaan niistä järkevä veto, kun Starin voisi myydä, osalla niistä rahoista ostaa Visentinin tai muun rahtipainotteisen ropaxin, ja lopuilla lyhentää velkoja? Lisäksi rahtilinjakaavailuissa kannattaa muistaa Marine Atlanticille rahtauksessa oleva Atlantic Vision: sen rahtaussopimus päättyy kun Marine Atlantic saa Stenalta uuden laivan 2024. Atlantic Vision olisi oiva peli varsinkin Paldiski–Kapellskärille, jolloin Sailor tai Regal Star (tai molemmat) voitaisiin vapauttaa sieltä Vuosaaren-linjalle siksi aikaa, kunnes Tallinkilla on varaa hankkia parempi pysyväisratkaisu linjalle.

Starin liikennöintiä Vuosaari-Muuga -reitillä voisi tukea Vuosaareen rakennettava uusi kaksoisramppi, nimenomaan maininta Muugan reittiä varten.
Toisaalta sekä Sea Wind että Finbo Cargo voivat lastata kahdella kannella, tähän asti ramppi on vain puuttunut.

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #61 : 17.02.2022, 11:55:47 »
Eilenhän Tallink ilmoitti että etsii vuokraajaa starille ja joitakin keskusteluja on jo käyty. Muuten alus jää omaan käyttöön.

Oisko mahdollista että Star ois Muuga-Vuosaari linjalla ja sea windin uudeksi reitiksi Sassnitz-muuga/Vuosaari. Sassnitz on kokeiltu Starilla kun haki pandemian alussa jumiinjääneitä Virolaisia takaisin kotiin.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Petteri Mikkonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #62 : 10.03.2022, 10:50:57 »
On näköjään muuttunut varausjärjestelmässä ensimmäinen Mystarin lähtö. Liikennöinti alkaa sen mukaan sunnuntaina 3.7. Megastarin lähöllä. Aiemmin liikennöinti näytti alkavan jo kesäkuun alussa.

Kai Heino

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 201
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #63 : 16.03.2022, 16:36:06 »
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0
« Viimeksi muokattu: 16.03.2022, 16:38:20 kirjoittanut Kai Heino »

Petteri Mikkonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #64 : 11.05.2022, 08:35:17 »
Jälleen myöhästyminen MyStarin liikennöinnin aloitukseen:

"Hyvä asiakkaamme

Varaamallenne matkalle on tulossa laivanvaihdos:
- Mikäli olitte varannut matkan Mystarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Megastar.
- Mikäli olitte varannut matkan Megastarin lähdölle aikavälille 3.7.-31.8.2022: Aluksen tilalla liikennöi Star."

MyStarin oli tarkoitus alkaa liikennöidä Megastarin nykyisillä vuoroilla jo kesän alussa.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5345
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #65 : 25.05.2022, 01:05:57 »
Milloinkohan tulee koeajotietoja. Tallink on jonkin verran pihdannut viimeisen puolen vuoden ajan laivan edistymistietoja. Marinetrafficissa ei vielä ollut imoa, mutta Vesselfinder ilmoitti jo tietoja:
https://www.vesselfinder.com/vessels/MYSTAR-IMO-9892690-MMSI-0
Nyt näkyy AIS:ssa - tosin muodossa My Star - kutsuna: ESLR ja MMSI: 276859000.
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Sven Liljeström

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Vastaus #66 : 03.06.2022, 16:10:40 »
Staria on täällä yritetty loppukesän jälkeen tunkea vaikka minne.
Onkohan Starin "hintalappuhinta" yksinkertaisesti liian korkea?!
Useimmat alaan vihkiytyneet muistavat, kuinka Superstar sananmukaisesti muutama
vuosi sitten vietiin käsistä - siis jopa niin, että alus ostettiin "kuleksimasta", ja
aikarahdattiin myyjälle siihen saakka kunnes uudisrakennus valmistui.
Sellaisenaan Star ja Superstar ovat ominaisuuksiltaan ehkä pääkoneita lukuunottamatta
aika yhteneviä, mutta onko sillä halvempia "kilpailijoita".
Välimerellä seilataan jopa 1970-luvulta peräisin olevilla aluksilla, joten miksi Star ei
kelpaa sinne?