Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Tänään kuulin yhdeltä kesän Baltic Princessillä palvelleelta, että laivalla pelätään PB:nkin siirtyvän alkuvuodesta vuokraukseen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sven Liljeström

Niin, viivan alle on todella saatava jotakin.
Harva pystyy jatkuvasti tekemään tappiota.
Mikäli johto näkee, että vuokraamalla (rahtaamalla) aluksia päivävuokralla muualle,
johtaa siihen, että viivan alle kenties jää enemmän, on se "enempi" siis otettava.
Raha ratkaisee tässäkin.
Näen tehdyt ratkaisut tilapäisinä, toki sopimuksia voidaan jatkaa, mikäli aluksista
maksettava päivävuokra tyydyttää Tallinkia.
Majoitustiloina käytettävät alukset ovat kuitenkin yleensä paljon vanhempia.
Se, että Turun linja jätetään kokonaan ilman laivaa, on pienempi murhe, siitäkin
huolimatta, että kilpailijat sillä välillä tekevät omat ratkaisunsa.

Harri Anttila

Jollaintapaaa kaikki vaan haiskastaaa  -MINUN mielestä edelleem että tulevisuuden  -Tallink-Siljaa ei tule olemaan vanhan kaavan mukaan...  Tallink tulee joko ja tai sekä laivat etä reitit

ennen ankaraaa kommentia,,....  miättikääs................................

Petteri Lyysaari

Onhan tämä vähän huolestuttavaa, jos todellakin siirtävät vielä BP:n "hotelliksi". Vuosikymmeniä ovat Siljankin paatit jättäneet vanavetensä Airistolle ja rupeaa uhkaavasti näyttämään, mikäli huhut pitävät paikkansa, että kohta näin ei enää ole. Viikkari ei varmastikaan lähde, joten sikäli koko homma ei leviä käsiin, mutta näin todella Silja-orientoituneena äijänä olen aika suruissani tilanteesta. Satoja risteilyjä Europalla ja sittemmin BP:llä tehneenä kaihon ehkä ymmärtää,tai sitten ei. Viikkarin uudet paatit ovat tietysti ylivoimainen vetovoimatekijä heille, nyt ovat laantuneet jo uhoamiset siitäkin,että "Kiinassa tehtyyn paattiin en astu". Kyllä vaan ovat astuneet nekin,jotka aikaisemmin muuta vannoivat, eivätköhän matkustajamäärät ole siitä todisteena... No, ei pidä heittää kirvestä kaivoon, katsotaan ensin miten tämä menee Siljan osalta, mutta heikolta näyttää.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 27.08.2022, 23:00:22
Vuosikymmeniä ovat Siljankin paatit jättäneet vanavetensä Airistolle ja rupeaa uhkaavasti näyttämään, mikäli huhut pitävät paikkansa, että kohta näin ei enää ole.

Tätä jään itsekin nostalgisuuden kannalta suremaan, mutta Tallink on pilannut Siljan brändin jo aikaa sitten ja yhtään näistä tämän hetken Turun linjan laivoista (vuokratuista ja ajavista) en jää kaipaamaan. Itselleni Turun linjan tappoivat nimenomaan Galaxy-sarjan sisarukset ja siirryin tuolloin jo Vikingin asiakkaaksi. Helsingistä TallinkSilja on tietysti ylivoimainen, ja samoin Tallinnan reitillä Tallink.

Sven Liljeström

Ajat muuttuvat.

Siljan myydessä toimintansa Viroon maaliskuussa 2006, liikennettä ei silloin vallinnein edellytyksin
kannattavasti voinut jatkaa. Galaxy sisältyi kauppaan, vaikka sen rakentaminen kaupantekohetkellä
vielä oli kesken.
Nyt tämäkin tie on käyty loppuun. Nyt huonona aikana aluksia on liikaa.
Vuokraamisista tarjotuista hyvin ennakoitavasta rahavirrasta on paha kieltäytyä. Joku on pitänyt tätä
vuokrausmahdollisuutta onnenpotkuna, sillä muuten asiat olisivat vielä huonommin ja aluksia olisi
pakko myydä ostajien sanelemilla ehdoilla.
Muistan hämmästyksen sormen olleen ihmetyksen suussa, koska yhtiön Tallinnan linjalle eivät 2000 -
luvun alussa tuntuneet kelpaavan kuin uudisrakenteet - Romantika ja Victoria I.
Haluan sanoa, että vähemmällä olisi kenties tultu toimeen.
Kun mainittujen lisäksi suurieleisesti tilattiin vielä kaksi sisarusta ja niiden välissä vielä pari shuttlea
ja kiusantekona Isabellakin, talousjohtajan ei paljoa ole tarvinnut miettiä, minne kaikkien alusten
päiväkassat jo vuosikausia ovat menneet.
Valittu laajentumistapa on herkkä, kun taloudessa samaan aikaan menee huonosti.
Yhtälöön tarvitaan matkustajia, joita nykytilanteessa ei millään linjalla ole riittävästi.


Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 29.08.2022, 11:04:18
Siljan myydessä toimintansa Viroon maaliskuussa 2006, liikennettä ei silloin vallinnein edellytyksin
kannattavasti voinut jatkaa. Galaxy sisältyi kauppaan, vaikka sen rakentaminen kaupantekohetkellä
vielä oli kesken.
Ei se nyt ihan näin kuitenkaan tainnut mennä. Syy Siljan myyntiin ei ollut se, että varustamo olisi ollut kannattamaton. Se kun oli kokonaisuudessaan voitollinen. Sen sijaan emoyhtiö Sea Containers oli pahoissa talousvaikeuksissa ja joutui myymään kannattavia tytäryhtiöitään. Jos Siljan olisi omistanut eri taho vuonna 2005, ei sitä olisi koskaan laitettu myyntiin.

Ja Galaxy ei "sisältynyt kauppaan," Tallink oli tilannut sen itse jo vuonna 2004, ja se valmistui Tallinkin omaan liikenteeseen ennen Silja-kaupan toteutumista.

Tauno Hermola

Kun nyt menneitä muistellaan, niin onko kellään tarkempaa tietoa siitä, että Color line (kai oman ilmoituksensa mukaan) olisi tarjonnut Siljasta korkeampaa hintaa kuin virolaiset. Miksi norjalaisten raha ei kelvannut?

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 28.08.2022, 18:22:50
Itselleni Turun linjan tappoivat nimenomaan Galaxy-sarjan sisarukset

Miten ne sen niin tappoivat? Vaikka Europa oli hieno matkustajien kannalta niin hytti- ja autokapasiteetti olivat väärässä suhteessa ja tuskin kukaan talouspuolesta vastuussa oleva haluaisi reitille Europan ennemmin kuin Galaxy-sarjalaisen. Helsingin ja Tallinnan välille Europa ehkä jopa soveltuu, koska ajoneuvopuolen hoitavat lähinnä pikalaivat eivätkä kääntöajat satamissa ole risteilylähdöllä yhtä kireät kuin Turun linjalla. Jos Europan sekä tilapäiseksi Turun linjan kävijäksi jääneen Serenaden jättää pois laskuista niin eipä Siljalla ole siellä ollut Galaxy-sarjan laivoja hienompaa tarjolla muulloinkaan. Tietysti Svea ja Wellamo olivat 1980-luvun jälkipuoliskolla ylivertaisia verrattuna siihen asti Lounais-Suomen liikenteessä esiintyineisiin laivoihin mutta eivät ne sentään tänä päivänä olisi kilpailukykyisiä. Toisin sanoen Siljalla on voinut olla suhteessa kilpailijaan huomattavastikin parempi tonnisto Turun linjalla historian saatossa mitä Galaxy-sarjan aikaan mutta tuskin parempi tai ainakaan tarkoituksenmukaisempi verrattuna johonkin Siljan aikaisempaan laivastoon.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 29.08.2022, 18:51:04
Miten ne sen niin tappoivat?
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 29.08.2022, 18:07:12
Kun nyt menneitä muistellaan, niin onko kellään tarkempaa tietoa siitä, että Color line (kai oman ilmoituksensa mukaan) olisi tarjonnut Siljasta korkeampaa hintaa kuin virolaiset. Miksi norjalaisten raha ei kelvannut?
En ollut itse kuullut väitettä, että Color olisi tarjonnut enemmän, vain sen että hekin jättivät tarjouksen. Mahdollisuus on, että Color tarjosi enemmän varsinaista rahaa; Tallinkhan maksoi ostoksensa sekä rahalla että omilla osakkeillaan.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 29.08.2022, 20:02:14
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.

Samoja kokemuksia.
Itse olen tämän kyseisen "sarjan" laivoista matkustanut Romantikalla, Galaxylla, Baltic Queenilla ja Victoria I:llä -sekä Turun että Tallinnan reiteillä enkä ole tuntenut oloani viihtyisäksi yhdelläkään laivalla. Tarkemmin en osaa kuvailla mutta jotenkin minustakin nuo laivat vaan ovat surkean ulosnäkyvyyden lisäksi sisustukseltaan tylsiä, eli se kuuluisa "se jokin" puuttuu niiltä. Tallinnan reitillä ensikokemukseen tosin saattoi vaikuttaa ainakin kyseiselle (lauantai)lähdölle Romantikalla osunut juopottelu- ja sikailuporukka jota koko laiva vaikutti olevan täynnä, mikä teki kyseisestä matkasta normaalia huomattavasti vastenmielisemmän.

Mitä taas Europaan tulee niin ei sitäkään enää Tallinnan linjalla voi kehua surkean ohjelmatarjonnan johdosta: Viimeisimmän 20h "Viihderisteilyn" ohjelma, jolla olin mukana, kun oli seuraava: Lähtöpäivänä Helsingistä noin 5 min kestänyt päälystön esittely ja (voi luoja sentään...) karaoke. Muusta "viihteestä" vastasi enintään keskinkertaista musiikkia soittanut orkesteri (silloin kun musiikki ei tullut nauhalta...). Paluumatkan "viihde"tarjonta puolestaan koostui PAF:n järjestämästä bingosta ja (voi ei, joko taas...) karaokesta.

Joo, inhoan kareaokea kuten varmaan jo huomasittekin :)

Ei kuvasta omaa näkemystäni risteilystä jota mainostetaan viihderisteilynä, mutta ehkä vaan olen liian vaativa asiakas kun vaadin risteilyltäni muutakin ohjelmaa kuin baarissa ryyppäämistä ja enemmän tai vähemmän humalaisten kanssamatkustajien enemmän tai vähemmän epävireisesti hoilaamien karaoketulkintojen pakkosyöttöä.

Arto Papunen

Mielestäni Tallinkin kolmikolla on hyvä yökerho, mutta siihen se jääkin(Se kun taas mielestäni Europalla sen laivan pahin ominaisuus). Kolmikolla spa-jossain autokannen alla. Ja mikä ihme ratkaisu on laittaa yökerhon ja discon väliin hyttejä. Tietysti meluhaittaa saattaa tulla kuitenkin joihinkin hytteihin, mutta että yökerhon päällä hytit ja sitten siinä päällä toiset hytit ja toinen melulähde disco sen päällä. Ulkokansitiloista myös valittelen myös tai niiden puuttumisesta.
Pidän myös siitä, että Vikingillä on yleiset tilat korkeammalla kuin Tallinkilla.

Ja eiköhän Turun reitillä olisi pitänyt olla se henkilöautokansi myös lisänä Tallinkilla..

Petri Nummijoki

#43
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 29.08.2022, 20:02:14
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.

Isommassa laivassa etäisyydet ovat pidempiä. Joko se näkyy pitkinä käytävinä tai sitten tulee ylimääräistä portaissa kulkemista, jos laivassa on enemmän kerroksia.

Jos Galaxy-sarjaa vertaa niitä edeltäviin Turun linjalla kulkeneisiin aluksiin (Amorella, Isabella, Kalypso, Svea, Wellamo, Silja Scandinavia) niin kyllähän ne ovat monin tavoin parempia sellaisissa asioissa, jotka ovat mitattavissa. Mieltymysten varassa olevat asiat ovat sitten omassa harkinnassa. Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella, laajemmat yleiset tilat (erityisesti yökerho on paljon suurempi), enemmän rahtitilaa autokannella ja huomattavasti suurempi kantavuus.

Europalla, Serenadella ja Cinderellalla oli joitain asioita enemmän mutta näissäkin on Galaxy-sarjaa pienempi autokansi ja Cinderella voittaa hyttikapasiteetissakin vain autokannen alapuolella sijaitsevat hytit mukaanlaskettuna. Serenade puolestaan maksoi vuoden 2004 rahassa mitattuna hieman yli 200 miljoonaa ja Europa 310 miljoonaa, kun Galaxy maksoi tilattaessa 165 miljoonaa. Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa. Serenade ehkä saisi oikeutetusti olla tuon verran kalliimpi mutta se oli Helsingin linjalle räätälöity eikä tainnut toimia Turun linjan nopeilla kääntöajoilla kovin hyvin. Esim. pääsisäänkäyntiä 7 kannella ei voitu hyödyntää Turun päässä.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 30.08.2022, 12:48:25
Ja eiköhän Turun reitillä olisi pitänyt olla se henkilöautokansi myös lisänä Tallinkilla..

Turun linjalla Siljan ja Vikingin tarpeet ovat olleet perinteisesti osittain erilaiset, koska ahvenanmaalaiset ovat suosineet omaa varustamoaan. Vikingillä on sen vuoksi ollut enemmän niitä matkustajia, jotka kulkevat vain välin Turku-Maarianhamina tai Maarianhamina-Tukholma ja siten henkilöauto- ja kansipaikkojen kysyntä heillä suurempaa.