Delfin Cruises - Tarina?

Aloittaja Aki Järvinen, 09.02.2006, 16:17:07

« edellinen - seuraava »

Aki Järvinen

Anteeksi, jos tästä on jo aihe, mutta minua on jo pitkään kiehtonut yhtiö nimeltä Delfin Cruises. Googlella en löytänyt, mutta FOF kertoo, että se pyöritti kahdella risteilijällä bisnestä Naantalista käsin ja täällä puhutaan yhtiön "karusta kohtalosta". Voisiko joku valistaa maakrapua kyseisessä asiassa?

Joni Huopana

#1
Ymmärtääkseni Delfiinien ongelmana oli se, että laivat olivat liian pieniä kannattavaan toimintaan. Ylellisiä ne kyllä olivat!

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=338.msg3310#msg3310
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=1981.0

Miran Hamidulla

#2
Nauvolaisen Delfin Cruisesin ideana oli tarjota matkustajille parempaa meininkiä kuin Silja & Viking, ja kohteina olivat mm. Visby ja Tukholma joihin liikennöitiin Turusta käsin. Yhtiö karahti sangen nopeasti kiville, ja laivat vuokrattiin ensin Sallylle korvaamaan kärähtänyttä Sally Albatrossia, ja sittemmin alukset kiersivät useammallakin rahtaajalla ennen myyntiään. Huhutaan myös, että Delfin Clipper purettiin välillä osiin ja koottiin uudelleen "vakoilumielessä" korealaisen telakan toimesta. Ex-Caravelle muutettiin sittemmin rumaksi huvijahdiksi.

Lisää Delfinin aluksista.
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3558.0
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3557.0
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kimmo Rantanen

#3
Kuvaava ilmiö 80-luvun lopun taloudelliselle ylikuumenemiselle myös risteilyelinkeinossa oli nauvolainen Delfin Cruises, joka perustettiin 1988 tarjoamaan risteilyjä valikoiduille maksukykyisille asiakkaille. Kesäkuussa 1989 luovutettiin Delfin Clipper, jota seurasi seuraavana vuonna Delfin Caravelle. Siihen oli tehty matkustajatiloihin parannuksia ensimmäisen laivan kokemuksien perusteella. Molemmat laivat rakennettiin Raumalla ja niiden telakka sai rakennustyöstä merkittävää kokemusta tulevaisuutta varten. Varustamo sitä vastoin ei pystynyt maksamaan uudisrakennuksiaan ja onnistuttuaan keskellä maksuvaikeuksiaan aikarahtaamaan molemmat aluksensa palossa tuhoutuneen Sally Albatrossin tilalle se menetti samalla oman risteilytuotteensa ja siirtyi rakentajatelakan Rauma Yardsin omistukseen. Osakkeenomistajat menettivät suuren osan sijoittamistaan varoista. Myöhemmin uudempi aluksista myytiin ja toinen aikarahdattiin Kaukoitään. Delfin Cruises Ltd:n ms Delfin Clipperillä ajettiin Tammisaaresta koevuoro Saarenmaalle, mutta perillä ilmeni vaikeuksia muun muassa laituripaikan saamisessa.

Muuta Navis Fennican toisessa osassa ei kerrota lyhytikäisestä Delfin Cruisesista. Jos joku muistaa enemmän Delfinin suorittamista risteilyistä niin kertokoon...  Kiinnostaisi meikäläistäkin ???
Sallyn ja Baltic Linen ajoilta mulla kyllä on esitteitä Sally Caravellestä ja Sally/Baltic Clipperistä. Sallyn kevät/kesä esitteessä vuodelta 1991 laivoista kerrotaan mm. seuraavaa:
Sally Line tarjoaa risteilyvieraittensa käyttöön kaksi korkeatasoista 90-luvulle suunniteltua risteilyalusta, joissa riittää valinnanvaraa. Hyttivaihtoehtoja on yhdeksän erilaista ja lähtöjä kevään aikana peräti 11 viikossa. Suurin ero laivojen välillä on hyttijärjestelyissä. Sally Caravellellä on peräti yli 80 yhden hengen hyttiä, jotka antavat entistä useammalle mahdollisuuden omaan rauhaan ja itsenäiseen rentoutumiseen. Hyttivaihtoehtoja Clipperillä on seitsemän ja Caravellellä yhdeksän. Risteilymaailman huippua edustavat laivojen ylimmässä kerroksessa olevat yli 20 m2:n sviitit ulkoparvekkeineen. Tavallisista autolautoista Sally Linen alukset erottaa jo hyttien korkea varustetaso. Hyteissä on wc:n ja suihkun lisäksi televisio, josta voi TV-ohjelmien lisäksi seurata elokuvia laivan sisäisen videojärjestelmän kautta, puhelin, jääkaappi, vaatekaapit ja hiustenkuivaaja. Molemmat risteilivät keväällä lähes päivittäin Helsingistä Tallinnaan ja kesällä Visbyhyn, lisäksi Clipper kaksi kertaa viikossa Leningradiin ja Caravelle kerran kuussa kesällä Viipuriin. Tallinnassa Leningradissa ja Viipurissa oli tuohon aikaan mahdollisuus käydä parin tunnin kiertoajelulla viisumivapaasti.
Tarkemmin alusten eri aikakausista luonnollisesti täällä.

Teijo Niemelä

Lisattakoon sen verran, etta Delfin Cruisesin johdossa oli sellaisia entisia sallylaisia, kuten Patrick Donner ja Hakan Nordstrom.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

JNordman

Ja perustaja ja suuromistaja oli nauvolainen Harry Ölander. Ölander perusti Flipper-venetehtaan, ja myytyään sen Rapalalle, alkoi laivanvarustajaksi.

Kimmo Rantanen

Vähän lisää tiedonmurusia aiheeseen liittyen täältä:

Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 26.09.2006, 08:25:54
Terve!

Muistaisin, että pieni nauvolais varustamo Delfin Cruises järjesti säännöllisiä risteilyjä Turusta Tallinnaan ja Visbyyn joskus 1990-luvun alussa (tuli itsekkin testattua pikkunassikkana  :thumb: ). Varustamolla oli terminaali Turun satamassa Vikingin ja Siljan välissä ja kun toiminta loppui kannattamattomana terminaalirakennus myytiin ja siirretiin Poriin golfkentälle klubitaloksi. Varustamolla oli kaksi yli satametristä erittäin kaunista laivaakin: Delfin Caravelle ja Delfin Clipper.

Fakta om fartyg sivusto teitää taas kerran jonkun verran asiasta: http://www.faktaomfartyg.se/delfin_caravelle_1990.htm

Olisi se kyllä niin hienoa päästä Turusta viroon laivalla yli 15 vuoden tauon jälkeen...   :)

Ville Halonen

Hei!

Tuli aikoinaan yhden kerran risteiltyä Turusta neuvosto-Tallinnaan Delfin Caravellellä vuonna 1990. Vaikka olin silloin vasta 10-vuotias jäi silti matka elävästi mieleeni, sillä sen verran komia laiva Delfin Caravelle oli verrattuna perus Turun linjan Siljan ja Vikingin laivoihin.

Delfin Cruisella oli terminaali Turun satamassa nykyisten Vikingin ja Siljan terminaalien välissä ja kun varustamo meni nurin siirrettiin terminaalirakennus golfkentälle Poriin klubitaloksi  :thumb: (en tiedä onko vielä siellä?)

Delfin Cruisen myyntitoimisto sijaitsi Turun keskustassa Yliopistonkadun ja Brahenkadun kulmassa olevan kerrostalon kivijalassa osoitteessa Yliopistonkatu 11.

Itse reissulta minulle jäi muistoksi muutamia valokuvia ja hieno valkoinen delfiinin pystön muotoinen teemuki, jossa on kullattuna firman logo. Juon kyseisestä mukista vieläkin aamuteeni  :).

Tälläisiä muistoja löytyi minulta kyseisestä varustamosta. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia??? Olisi hauska kuulla niitäkin.

Ville Halonen

Ohhoh, oli näköjään Kimmo lainannutkin mun juttuani tossa ylhäällä... no tulipahan vähän kertaustakin  ;D