Nyt sitten tapahtui se, mikä oli pelättävissä, kun uutta tonnistoa ei ole hankittu ajallaan. Eli kahden aluksen liikennöintiin on tullut teknisistä syistä esteitä keskellä sesonkia.
Ensin Gudingen meni normaaliin huoltoon, tällä kertaa Tukholmaan. Siellä aluksen pohjassa havaittiin runsaita kulumavaurioita, joiden korjaus kesti melkein kaksi viikkoa aiottua telakointiaikaa pidempään. Sitten Alfågelniin iski konevika. Gudingen saatiin takaisin juuri juhannuksen liikennehuippuun, mutta Allu on näillä näkymin rempassa heinäkuun alkupäiviin asti. Korvaavana ratkaisuna Viggen ajaa Allun ja Oden Viggenin vuorot pohjoislinjalla ja Ejdern kaiken poikittaisella. Brändön ja Kumlingen vuoroja on paikattu muun muassa öljyntorjunta-alus Svärtanilla sekä jollain SubSean aluksella.
Yhteentulemana voisi ajatella, että ahvenanmaalaiset ovat ilmeisesti kuvitelleet kerran hankittujen ja oikeasti laadukkaiden lauttojensa olevan ikuisia. Mutta reissussa rähjääntyy. Nyt olisikin aika pikaisesti investoida uuteen tonnistoon -mikä ei ole ollenkaan edullista, mutta ehdottoman välttämätöntä, jos halutaan saaristoliikennettä jatkossakin olevan.
Suomessa saaristoliikenteen ongelmana on ollut se, että kilpailutuksia voittaneet varustamot ovat vaihtaneet linjoille omia kalikoitaan, joiden taso on ollut aiempia heikompi. Ahvenanmaalla tätä ei sentään ole tapahtunut, koska Ålandstrafiken kuitenkin omistaa tonniston, mutta pian ollaan tilanteessa, jossa kilpailutuksia voittaneiden firmojen oikeasti kannattaa tuoda linjoille omia aluksiaan, kun vanhat merilinnut yksinkertaisesti väsyvät...