Kova hinta saaristomeren luotsauksessa

Aloittaja 2709, 29.08.2006, 08:16:51

« edellinen - seuraava »

2709

Korkea hinta luotsauksessa vähentää liikennettä saaristoväylillä.
Koko juttu Turun Samomat http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2006-08-29,104:1:401377,1:0:0:0:0:0:

Teemu Knuutila

Vieraat kipparit olisivat saaristossa hukassa ilman luotseja
Kalliin luotsausmaksun takia pienet alukset ajavat riskirajoilla ulkomerellä

OSSI RAJALA

- Pienemmät ja tuuliherkemmät alukset kiertävät saariston, koska ne haluavat välttää korkeat luotsaustaksat, toteaa luotsi Dan Bergman tankkilaiva Tärndalin komentosillalla.

Turun luotsiaseman luotsit ovat huomanneet työssään, että heidän kalliilta vastuualueeltaan pysytään mahdollisuuksien mukaan poissa, vaikka se tietäisi paljon vaarallisempaa ja pidempää reittiä avomerellä.

- Saariston läpi ajetaan silloin, kun halutaan ehdottomasti säästää aikaa ja polttoainetta. Pienemmän luokan aluksia varten taksoja voitaisiin mielestäni alentaa, jotta turvallisuus lisääntyisi, Bergman kertoo.

Torstaina Bergman luotsasi Porvoosta bensalastissa lähteneen tankkilaiva Tärndalin Pansion satamaan aurinkoisessa säässä. Keikka oli tyypillinen urakka Saaristomerellä työskentelevälle luotsille.

- Tässä tarvitsee olla kuitenkin koko ajan valppaana, vaikka sää on tyyni ja aurinkoinen. Keskittyminen herpaantuu helpommin tällaisella hyvällä kelillä, luotsi huomauttaa ja kertoo perämiehelle uuden suunnan, johon laiva tulee ohjata.

Saaristossa matkat ovat pitkiä

Saaristomerellä luotsit neuvovat laivoja tavallista pidempiä matkoja. Muualla maailmassa voivat luotsit usein olla kyydissä kymmenen mailin verran, mutta Turun saaristossa luotseilla ei ole alle 50 mailin reittejä.

- Vierailla kippareilla on näissä ainutlaatuisissa maisemissa usein pallo hukassa. Paikoitellen saaristossa on tehtävä paljon tiukkoja mutkia ja joissakin paikoissa väylät ovat aika kapeita. Lisäksi talvella ulkomaalaisten merenkulkijoiden suut jäävät hetkeksi auki, kun he näkevät autojen ajavan jään päällä.

Saaristomeri on tosin luotseillekin vaativa alue, koska pitkät reitit on tarvinnut opetella ulkoa. Pätevyyden varmistamiseksi luotseilta vaaditaan tänä päivänä merikapteenin koulutus sekä perusteellinen tietämys omasta merialueestaan.

Saaristoon tulevia laivoja seurataan tietotekniikan avulla tarkasti ennakkoon, jotta luotsit osaavat mennä niitä oikeaan aikaan vastaan esimerkiksi Utön saarelle. Pitkien etäisyyksien takia työmatkat voivat kestää useita tunteja.

- Pahinta tässä työssä on tosin valvominen. Monet laivat on luotsattava yöaikaan perille, joten säännöllistä yöunta ei ole aina tarjolla. Yleisesti ottaen tämä on kuitenkin hienoa ja vaihtelevaa työtä. Kaikki päivät ovat erilaisia, kun laivat ja reitit vaihtelevat, Bergman sanoo.

Luotsit ovat vuorollaan viikon verran töissä ja viikon vapaalla.

Luotsaus on yhteistyötä

Toimiva yhteistyö kapteenin ja luotsin välillä on erittäin tärkeätä. Tämän takia Bergman sanoo tarkastavansa aina ensimmäiseksi laivan kipparin kanssa, miten kunkin laivan ohjausjärjestelmä toimii.

- Komentosillalla täytyy tietää, mitä on tehtävä yllättävissä tilanteissa. Lisäksi tämä on palveluammatti, joka vaatii tekijältään sosiaalista luonnetta. Heti laivalle saapumisen jälkeen pyrin sopeutumaan vallitsevaan ilmapiiriin ja tekemään matkan teon mahdollisimman sujuvaksi, Bergman selvittää.

Myös Tärndalin kapteeni Pär Johnsson arvostaa luotseja ja korostaa yhteistyön merkitystä näiden kanssa.

- Jotkut luotsit ottavat laivan heti omaan ohjaukseensa, kun tulevat komentosillalle. Tämä ei ole minusta hyvä asia, koska luotsi ei pysty käsittelemään laivaa yhtä hyvin kuin sen oma henkilökunta. Luotsit ovat tärkeitä erityisesti paikallisina asiantuntijoina, Johnsson pohtii.

Tärndalin komentosillalla vallitsi torstaina syvä yhteisymmärrys, sillä luotsi ja kippari olivat toisilleen jo ennestään tuttuja.

Julkaistu 29.8.2006 2:31:19
TS

Teemu Knuutila

niin kiihkeää on keskustelu luotseista, että nostetaampa ylös vanha em. aihe ja keskustelu.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 29.07.2008, 18:05:46
niin kiihkeää on keskustelu luotseista, että nostetaampa ylös vanha em. aihe ja keskustelu.

Tottahan nuo tuossa artikkelissa haastavat eli luotsausmatkat Saaristomerellä ovat pitkiä ja siten myös kohtuullisen arvokkaita.  ::)

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 29.07.2008, 18:34:22
Tottahan nuo tuossa artikkelissa haastavat eli luotsausmatkat Saaristomerellä ovat pitkiä ja siten myös kohtuullisen arvokkaita.  ::)

Tuo on tyypillisen  monopolin edustajan näkemys. Näin maallikon käsityksen mukaan ne kustannukset luotsauksesta syntyvät siitä kun pidetään luotseja valmiudessa ja kuljetetaan laivoille sekä pois. Nämä ovat samoja riippumatta luotsausmatkan pituudesta ja ainoa matkasta/käytetystä ajasta riippuva kustannus on luotsin tuntipalkka + kahvi.

Kilpailuyhteiskunnassa hinnoittelu on harvemmin sidoksissa suoraan matkaan. Lentolippu Kajaaniin maksaa Finnairin monopolihinnoittelun ansiosta enemmän kuin lentolippu moniin Keski-Euroopan kaupunkeihin.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 29.07.2008, 18:48:01
Tuo on tyypillisen  monopolin edustajan näkemys. Näin maallikon käsityksen mukaan ne kustannukset luotsauksesta syntyvät siitä kun pidetään luotseja valmiudessa ja kuljetetaan laivoille sekä pois. Nämä ovat samoja riippumatta luotsausmatkan pituudesta ja ainoa matkasta/käytetystä ajasta riippuva kustannus on luotsin tuntipalkka + kahvi.

Osut kommentissasi aivan oikeaan, eikä tarkoitukseni ollutkaan väittää hinnoittelun olevan aivan kohtuullista koskien pitkiä luotsausmatkoja.

Hieman noista luotsausmaksuista eli viimeisin Valtioneuvoston asetus (no 1306) koskien luotsausmaksuja on tullut voimaan 01.01.2004 eli viimeisen neljän ja puolen vuoden aikana kyseisiin maksuihin ei ole tullut minkäänlaisia korotuksia. Finnpilot esitti kuitenkin viime vuonna muutosta luotsaustaksan rakenteeseen, jolloin maksut muuttuisivat enemmän kustannuksia vastaavaksi. Ts. lyhyet luotsausmatkat kallistuisivat ja pidemmät vastaavasti tulisivat edullisemmiksi. Mm. satamaliitto tyrmäsi kyseisen esityksen kannanotossaan.

http://www.finnports.com/kannanotot.php?id=67

Kalevi Lehto

#6
Tämä luotsauksen kalleus lienee eräs tärkeimmistä syistä, miksi Turkuun eksyy niin kovin harva risteilyalus. Tässä suhteessa toivoisi asioihin korjausta, mutta taitavatpa "Helsingin herrat" olla aika nihkeitä muuttamaan nykytilannetta, joka suosii nimenomaan avomeren kupeessa sijaitsevaa pääkaupunkiamme, kun sinne ei pitkää=kallista luotsausta tarvita...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Teemu Knuutila

Tämähän on ollut tiedossa pitkään, miksi luulit, että, yksityinen pilotage olis saaristomeren kupeesta aloitettu ???...