Ensimmäinen konttijuna Kotkasta Japaniin via Vladivostok

Aloittaja Seppo Honkanen, 04.06.2021, 15:03:00

« edellinen - seuraava »

Seppo Honkanen

Vuosikymmeniin ensimmäinen konttijuna Kotkan Mussalosta lähti tänään 4.6.2021 kohti Vladivostokia ja lasti edelleen meritse Japania ja Singaporea sekä Etelä-Koreaa kohti. Lastina on 53 konttia, joista syntyy noin kilometrin pituinen juna.
--
Vain vertailun vuoksi: jo vuonna 2007 Kotkassa käynyt Maersk Buffalo (IMO n:o 9313943, nyk. Seago Istanbul) on yhä suurin Kotkassa käynyt konttilaiva. Sen konttikyky on "vain" 4196 TEUta, mikä olisi (teoreettisesti) 2098 FEU-tuplakonttia eli noin 40 kpl nyt lähtenyttä tavarajunaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11965712
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2054312

Sven Liljeström

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onhan näitä junia mennyt ja tullut aikaisemminkin.
Erikoisuus lienee tässä ehkä se, että puhutaan kokojunasta, jota ei matkan varrella pilkota ja pätkitä, eikä sitä missään koota uudelleen.
Palkonko revohkan kokonaiskuljetusaika on?
Niitä ns. "venttoja" tuppaa aina tulemaan milloin missäkin.
Kanavaan juuttumiset ainakin jäävät pois.

Tauno Hermola

Ehkä selitys tuohon "ensimmäiseen" löytyy Nurminen Logisticsin parin viikon takaisesta lehdistötiedotteesta:

LainaaNurminen Logistics on vuodesta 2018 alkaen liikennöinyt Aasian konttijunia Helsingistä, mutta räjähdysmäisesti kasvaneen kysynnän vuoksi Nurminen laajentaa ja aloittaa säännöllisen konttijunaliikenteen Kotkasta Mussalon satamasta kesäkuun alussa 4.6.

https://www.nurminenlogistics.com/fi/lehdistotiedotteet/nurminen-logistics-aloittaa-saannollisen-konttijunaliikenteen-kotkan-mussalosta-2/

Oli siis ensimmäinen näistä aikaisemmin ilmoitetuista säännöllisesti liikennöivistä konttijunista ja samalla ensimmäinen Kotkasta Aasiaan lähtenyt konttijuna. Ylen juttu kirjoittaa kahden viikon mittaisesta matkasta.