Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Mariella on viimeeksi tainnut olla korvaajana Turun-linjalla vuonna 1998, että jonkilainen blast from the past tämäkin.

Mikko Valli

Tallink keskeyttää suurimman laivansa liikennöinnin Tallinnaan

Vähentyneen kysynnän takia Helsingistä liikennöinyt Silja Europa telakoidaan toistaiseksi reilun parin viikon päästä.

Laivayhtiö Tallink vähentää matkustusmahdollisuuksia Helsinki–Tallinna välisessä liikenteessä vähentyneen kysynnän takia.

Yhtiö keskeyttää Silja Europan liikennöinnin toistaiseksi syyskuun 21. päivästä alkaen. Telakointia ennen laiva on käytössä vain kolmen viikonlopun ajan.

Päätös tarkoittaa sitä, että mahdollisuudet matkustaa TallinkSiljalla vähenevät etenkin arkisin. Yhtiö korvaa Europan pienemmällä Victoria I:lla. Victoria aloittaa Helsinki–Tallinna -reitillä 25. syyskuuta alkaen.

Yhtiö tekee muutokset merkittävästi vähentyneiden matkustajamäärien takia.

Tallinkin Megastar ja Star jatkavat liikennöintiä Helsinki–Tallinna -reitillä normaalien aikataulujen mukaisesti.


https://yle.fi/uutiset/3-11528519

Jussi Viljanen

yle jo telakoimassa europaa.kaiketi menee johonkin laituriin

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 04.09.2020, 17:00:35
Tallink keskeyttää suurimman laivansa liikennöinnin Tallinnaan

Vai olisiko parempi sanoa "Tallink keskeyttää vanhimman laivansa liikennöinnin Tallinnaan" ;D

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.09.2020, 23:11:25
Vai olisiko parempi sanoa "Tallink keskeyttää vanhimman laivansa liikennöinnin Tallinnaan" ;D
Ei koska se ei ole vanhin.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 05.09.2020, 10:35:16
Ei koska se ei ole vanhin.

No niinpä näkyy olevan, kolmekin Europaa vanhempaa, vaikkei Sea Windiä edes laskettaisi :-[.

Kalle Id

Eikö niitä Europaa vanhempia ole kuitenkin yhteensä viisi: Sea Wind, Sailor, Isabelle, Silja Serenade ja Silja Symphony.

Janne Koskinen

#187
TS harkitsemassa Tku-Sto linjan laivojen arkilähtöjä ainoastaan rahdille lokakuusta. Ilmeisesti arkilähtöjen päiväsatama olisi Långnäs?
Viikonloppuisin ajettaisiin kuten nytkin eli risteilymatkustajiakin otettaisiin reittimatkustajien ja rahdin ohella ja päivisin MHQ.

Muutos toteutettaisiin syyslomaviikkojen jälkeen.

Tiettävästi mitään ei ole vielä päätetty ja nykytilanteen jatkuminenkin mahdollista.

Saman lähteen mukaan VL:llä ei vastaavia suunnitelmia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tallink pitämässä kynsin hampain kiinni raumalaisesta uudisrakenteestaan:

https://www.aripaev.ee/saated/2020/09/08/tallinki-uus-finantsjuht-surume-laeva-toole-kas-voi-hambad-ristis

Tallinkin tuet herättävät närää Virossa:

https://poliitika.postimees.ee/7057279/tulevikuerakond-kas-valitsus-eelistab-suurettevotjaid-voi-rahvast?_ga=2.65408040.786407755.1599569389-1814990921.1587851960

Poliittisesti lienee niin ettei Tallinkille ole lisää tukea tulossa vaan piikki on kiinni.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Uutta reitti/varustamotukea pukkaa:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006628226.html

Toivottavasti tuki kohdistuu ainoastaan Suomen lipun alla oleviin aluksiin ja saadaan Serenade, Mariella/Gabriella liikenteeseen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Jos mainittu tuki suunnataan Suomen ja Ruotsin välillä järkevästi operoitavan liikenteen suuntaan, taitaisi Tallinkilla fiksuin ratkaisu olla Galaxyn nykyhenksan irtisanominen ja Turun linjan toisen vuoron siirtäminen Serenaden henkilökunnan operoimalle, Suomeen liputettavalle alukselle -olisiko se sitten Galaxy vai BQ, ei ole tässä kohdassa relevantti pohdiskelun aihe, koska mikään muukaan se ei voisi olla.
Vikingillä tuskin syntyisi tilannetta, jossa Suomen ja Ruotsin välillä olisi kuormaa kolmannelle laivalle (Mariellalle?). HEL-STO-linja vanhalla mallillaan lienee joka tapauksessa tiensä päässä, eli jos se joskus elpyy, se tapahtunee jollain muulla tavoin operoituna kuin tähän asti. Gabriella on toivottavasti päässyt Tallinnan reitin kolmanteen vuoroon jäädäkseen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Minunkin on vaikea nähdä, että valtio lähtisi tukemaan Helsinki–Tukholma-liikennettä. Ei se mahdotonta ole, mutta kun perusteena on huoltovarmuuden turvaaminen ja teollisuuden tarpeiden toteutuminen niin on vaikea nähdä kuinka Helsingin-linjalla tämä voitaisiin saavuttaa. Ennemmin veikkaisin, että tuki menee Turun-linjan tappioden kattamiseen, Vaasa–Uumajalle sekä mahdollisesti Suomen lipun alla kulkeville Tallinnan-laivoille.

Mikko-Oskarin veikkaus Galaxyn henksun potkuista ja joko Galaxyn tai BQ:n siirrosta Suomen lipulle voi hyvinkin olla todennäköinen skenaario. Käytännössä Tallink sanoi viime viikolla vaihtavansa laivojensa lippumaita sen mukaan, mikä maa tarjoaa parhaat tuet ja kun Suomi tässä juuri avasi pelin niin...

Ja vaikka sillä onko Suomen lipulle tuleva laiva Galaxy tai BQ ei pitänyt teorisoida niin väitän silti, että tässä mallissa se on Galaxy. Se on jo Turun-linjalle optimoitu laiva, ja tarkan euron varustamona Tallink ei luultavasti halua maksaa kahden laivan uudelleenliputuskuluista (ja malli jossa Galaxyn henksu saa kenkää mutta sen korvaa BQ johtaisi melkein väistämättä malliin jossa Galaxy tulisi vuorostaan Viron lipulle). Toki itsekin pitäisin symmetriasta siinä, että Turun-linjaa operoisivat Baltic-etuliitteiset laivat, mutta näin tuskin käy (edes siinä, että Galaxyn nimeä muutettaisiin lipunvaihdon yhteydessä vaikka Silja Galaxyksi).

Janne Koskinen

Sinällään mielenkiintoista Tku-Sto linjalla etteivät VL:n laivat tee päiväkäyntiä ma-to lähdöillä Maarianhaminassa vaan Långnäsissä. Niin ollen picnic-risteilyt ovat mahdollisia ainoastaan pe-su lähdöillä. TS:n laivat tuon Maarianhaminan mutkan päivittäin tekevät. Perinteisesti VL on ottanut kotimaakunnan tarpeet kilpailijaa paremmin huomioon, mutta euro lienee tässä konsulttina?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Hyvä pointti. Onkohan tähän joku muu syy, koska Siljallahan on myös supistetut palvelut arkilähdöillä?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.09.2020, 15:53:39
Hyvä pointti. Onkohan tähän joku muu syy, koska Siljallahan on myös supistetut palvelut arkilähdöillä?

https://www.nyan.ax/nyheter/amorella-och-grace-anloper-langnas/

Nya Åland aiheesta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama