FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Petteri Lyysaari

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.08.2024, 14:10:48 Lainaus Ålandstrafiken-aiheesta:

EW Finlandin sopimuskatkon ja konkurssin jälkeen Mergus palasi Ahvenanmaalta ensin Prostvikin varalauttalaituriin ja sieltä viime viikon lopulla Turun Latokariin. Aluksen toinen koko kylki on maalattu Ahvenanmaalla valkoiseksi, toisen kyljen ja kansirakennuksen ollessa edelleen keltainen. Finferriesin logot on maalattu pois kyljestä.
Nyt on kylki saanut taas keltaisen värin takaisin...

Hannu Sarell

Katselin Kasnäsin webkameraa, kun Isla (tuuraa Stellaa) pakitti laituriin. Ensiksi kansihenkilö avasi takarampin ja nosti puomin. Sitten aluksesta peruutti pakettiauto laiturille. Tämän jälkeen tuo kansihenkilö meni kiinnittämään köydet. Eikö järjestys pitäisi olla toisin päin? Hyvinhän tuo noinkin sujui, mutta onko ihan ohjeistuksen mukainen toiminta?

Mikko-Oskari Koski

Kuten arvattavissa oli, sai Meritien aiemmin omistama ja taannoisessa yrityskaupassa FinFerriesin laivaston liittynyt Stella syyshuollon yhteydessä paitsi uuden keltaisen värityksen, myös uuden nimen. Kahden Stellan jatkaminen saman varustamon samalle hankkijalle myymässä liikenteessä oli jo tähänastisessa asetelmassa lievästi omituista, ja selvää oli sekin, että näistä aluksista juuri tämä on se, jolle nimenvaihdos tehdään.
Hiukan isompi yllätys oli sitten Hiittisten alueella operoivalle alukselle valittu nimi, Jurmo.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Tässä voinee myös mainita, että loppukesästä Rosala II sai niin ikään keltaisen värityksen Pansion telakalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Ja tässä puolestaan Prå Åland leidi Veronica Thörnroos panikoi yhteisyrityksestä suomalaisten kanssa :
https://yle.fi/a/74-20116442

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Hannu Sarell

Mergus tuli jo syksyllä tuuraamaan Meriluotoa, vai -siltaa telakoinnin ajaksi. Ei kai muuallakaan nyt tarvetta niin jätettiin varmistukseksi tuonne, kun siellä oli välillä molemmatkin vakilautoista ongelmissa.

Petteri Lyysaari

Nyt ovat Hailuodon pengertien päät sitten saavuttaneet toisensa eli työmaaliikenne pääsee siitä jo kulkemaan. Varautuvat tosin siihen, että pengertie on muuttanut virtauksia ja lauttojen väylä saattaa osittain jäätyä pohjaa myöden. Tällöin normaaliliikennekin siirtyy pengertielle saattoauton perässä. Ja vuonna -26 sieltä sitten vapautuu 3 lauttaa muuhun käyttöön.

Anders Isaksson

#308
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 22.12.2024, 10:31:57 Mergus tuli jo syksyllä tuuraamaan Meriluotoa, vai -siltaa telakoinnin ajaksi. Ei kai muuallakaan nyt tarvetta niin jätettiin varmistukseksi tuonne, kun siellä oli välillä molemmatkin vakilautoista ongelmissa.

Mergus vietiin Pansiosta Ouluun varalautaksi niin että lautta oli perillä Hailuodossa 28 marraskuuta, tuli oltua itse mukana tuolla keikalla. Edellisen kerran olin Merguksella alkuvuodesta 2000 enkä oikeasti uskonut että olisin sinne enää palannut. Paluupostissa etelään päin (tosin eri porukalla) tuli Replot II joka oli ollut Hailuodossa jo kesästä asti varalauttana.

Ja pengertien valmistuttua tuolta tosiaan vapautuu 3 lauttaa, rehellisyyden nimissä on kuitenkin hyvä muistaa että ainakin 2 niistä ovat kyllä aika lailla elinkaarensa ehtoopuolella.

Petteri Lyysaari

Mergus on varmaan toinen tarkoittamistasi elinkaarensa loppua lähenevistä lautoista, mutta kumpi Hailuodon lautoista on se huonompi ?

Anders Isaksson

Asiaa ja taustoja sen enempää avaamatta, lyhyenä vastauksena edelliseen kysymykseen on yksiselitteisesti Merisilta.

Juhani Mehto

Kökar on saanut myös keltaista maalia pintaan telakalla Pansiossa Islan, Jurmon (entinen Stella) ja Rosala II:n tapaan. Myös Tuuli käväisi loppuvuodesta telakalla Pansiossa, mutta sen maalaus pysyi entisellään.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.