Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Lasse Mäkinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.10.2023, 11:53:47 Isabelle on Traficomin Porttraffic-palvelun mukaan tulossa Naantaliin telakalle 3.11. Alustavaksi lähtöpäiväksi on laitettu vasta 30.11., joten voinee saada uutta pakkelia pintaan. Sen korsteenissahan on ollut Bridgemansin logo jo kolmisen kuukautta.

EDIT: Tulo venyykin 6.11. asti.

Isabelle lähti Paljassaaresta eilen ja on nyt Hangon redillä. Naantalissa pitäisi olla tyhjä allas, tulikohan mutkia matkaan..?

Juhani Mehto

#121
Lainaus käyttäjältä: Lasse Mäkinen - 06.11.2023, 14:20:18 Isabelle lähti Paljassaaresta eilen ja on nyt Hangon redillä. Naantalissa pitäisi olla tyhjä allas, tulikohan mutkia matkaan..?

Altaasta lähti eilen edellinen alus, konttilaiva Intersea Traveler. Jos altaan tyhjennys ja pukkien siirtely on jätetty tälle päivälle, niin ei ole mitenkään ihmeellistä, että Isabelle tulee vasta huomenna. Myös luotsiennakko oli laitettu 7.11. jo ennen kuin se lähti Tallinnasta. Voi myös olla, että tekevät testauksia, sillä se on maannut laiturissa nyt jo melkoisen pitkään.

EDIT: Isabelle lähti Naantalista kohti Vlissingenia 24.11. aamuyöllä.
EDIT 2: Menikin Antwerpeniin, mistä lähti 29.11. kohti Las Palmasia, todennäköisesti bunkraamaan.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mika Honkonen

Romantika on siirretty vanhan sataman kaijaan. Mitäköhän on tulossa seuraavaksi? Victorian henkilökunta valitteli että on kovin vähän ollut matkustajia. Saa nähdä painavatko paniikkinappia joulun jälkeen
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Lasse Mäkinen

#123
Isabelle kävi Las Palmasissa bunkraamassa ja jatkoi sieltä matkaa kohti Panamaa jossa nyt Limon Bayn redillä ilmeisesti odottelee vuoroa kanavaan bunkrauksen ohella.

Edit 23.12.:
Tuli Panaman kanavasta läpi ja poikkesi jouluaaton aattona Guatemalaan Porto Quetzaliin bunkraamaan. Seuraava kohde Vancouver ja ETA 5.1.2024

Juhani Mehto

#124
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.04.2023, 10:43:51 Tallink vuokraa Isabellen heinäkuun alussa  Bridgemansille pitkäaikaisella sopimuksella, johon sisältyy osto-optio.

Tämän kertoi Turun Sanomat.

Osto-optio on käytetty, ilmoitti Tallink tänään tiedotteessaan. Uusi omistaja on Bridgemansin kyproslainen tytäryhtiö Notamare Shipping Company Limited.

Alus on tällä hetkellä Vancouverissa ja on saanut Kanadan lipun (kutsu: CFA4275 / MMSI: 316053727).

EDIT: Aluksen nimi on muutettu Marinetrafficissa Isabelle X -muotoon.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ilves Valta

Pikku-uutinen aiheeseen liittyen: Atlantic Vision teki viimeisen matkansa Marine Atlanticin laivastossa eilen 15.3. Varustamon uutinen aiheesta ei ole kovin faktapitoinen, mutta menköön nyt tähän: https://www.marineatlantic.ca/journey/finalatlanticvisioncrossing. (Laivan korvaa varustamon laivastossa Stenalta rahdattu uusi E-Flexer Ala'suinu).

Huhuissa Atlantic Visionia on soviteltu Star/Oscar Wilden kanssa Irish Ferriesin laivastoon, jossa olisi yhden laivan vaje. Mutta saa nähdä meneekö Atlantic Vision sinne vai jonnekin muualle. Teoriassa sille voisi löytyä paikka Tallinkin omastakin laivastosta Paldiski–Kapellskär-reitiltä, tai sitten jos suljettuja linjoja halutaan herätellä henkiin niin Turun aamusta tai Vuosaari–Muuga-väliltä.

Ilves Valta

Päivitystä Atlantic Visionin tilanteeseen: laivasta on maalattu rahtaajan logot piiloon, ja Facebookissa kiertävien tietojen mukaan Stena Roron miehistö olisi tuomassa aluksen Eurooppaan joko Tanskaan tai Puolaan telakalle. Jos Facebookin tietotoimiston tiedot pitävät paikkansa, lienee Stenan osallisuus olla Tallinkin alihankkijana miehistön hankkimisessa laivan siirtoa varten – jos laiva olisi menossa Stenan rahtaukseen, olisi Tallinkin pörssiyhtiönä pitänyt siitä tiedottaa.

Sven Liljeström

Nyt päättynyttä aikarahtausta voidaan useilla mittareilla pitää varsin pitkänä.
Alus on tuonut tasaista tuloa omistajalle, mutta nyt on kaikki kustannusta.
Onko kellään tiedossa, miten kanadalaiset ovat aikarahdin aikana huolehtineet
aluksesta?
Telakalle meno viittaa mielestäni jonkinlaiseen "siistimiseen" ennen seuraavaa
tehtävää.
Vaikea sanoa, löytyykö joku uusi pitkäaikainen operoija ja mihin päivävuokraan.

Juhani Mehto

Atlantic Vision on nyt siirretty Kanadan lipulta Kyproksen rekisteriin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Lasse Mäkinen

Ja nyt on alkanut Atlantic Visionin Atlantin ylitys. ETA Tanskan Skageniin 15.4.

Lasse Mäkinen

Atlantic Vision menossa Fayardille Tanskaan telakointiin (Odense ilmestynyt määränpääksi AIS:n) jonka jälkeen lankulla liikkuvan tiedon mukaan saa Eestin lipun toukokuun alkupuolella ja Tallinkin miehistö ottaa aluksen haltuun. Lieneekö seuraava osoite Paljassaare ja makuutus. Olisihan tuolla tilaa kesäsesongille vaikka Turun linjan aamulähtöön..

Mikko-Oskari Koski

Kyllä tämänvuotinen kesäsesonki on jo menetetty, vaikka kieltämättä Atlantic Visionin kapasiteetille voisi Tallinkin verkostossa olla kysyntääkin. Itse olisin taipuvainen viemään aluksen Viron ja Ruotsin välille, mutta siinäkin aikataulusommittelu vaatisi jumppaamista, etteivät sen ja BQ:n (sekä kesällä myös Victorian) lähdöt kilpailisi liikaa samoista asiakkaista.
Turun linjalla Tallinkin tyyli tai asenne on viime aikoina vaikuttanut luovuttavalta. Jos varustamo velvoitetaan jotenkin osallistumaan uuden terminaalin rakennushankkeeseen, se saattaa mieluummin lopettaa Princessankin vuorot, vaikka ne vielä olisivatkin kannattavia. Visionin matkustajakapasiteetti on kesäliikennettä ajatellen niukahko ja rahtitilat liian suuret ajettavaksi riskillä "asiakkaita tulee, jos Vikingiltä ja Finnlinesilta jotain yli jää". Lisäksi laivahenkilöstö pitäisi palkata suomalaisilla tai ruotsalaisilla tesseillä, eli makuutus saattaa olla jopa edullisempi ratkaisu siinäkin tapauksessa, että asiakkaita löytyisi.

Odotan mielenkiinnolla Irish Ferriesin seuraavaa siirtoa. Samuel Beckett olisi sekä Irlantiin että Ranskaan assosioituva, varustamon kirjailijalinjaan sopiva vapaa nimi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Lisäksi: jos Turun-linjalle olisi nimenomaan kesäsesongiksi haluttu toinen laiva, niin väittäisin melkein että Romantika olisi siihen hommaan parempi. Mutta siitäkin olisi melkein pitänyt aloittaa myynti jo.

Atlantic Visionille luulisi olevan verrattain helppoa löytää uusi vuokraaja tai ostaja, joten veikkaisin ettei se Tallinkin omaan liikenteeseen enää tule (olisin toki mielelläni väärässä, laivana se on kuitenkin melko kiinnostava).

Sven Liljeström

Muistanko väärin, vai oliko niin, että kun ns. snorkkelihyttejä laivatyypissä
ei ole, niin siellä on rampin takana pääkannen alapuolella henkilöautokansi.
Jos on näin, laivaa ei ehkä Turussa voi runsaaseen tuntiin "kääntää.
Matkustin Saksaan takavuosina Hangosta ja muistan joutuneeni autoineni juuri
sille kannelle.
Vauhtivarojajan laivassa on, joten aikaa voisi kenties ajaa Maaarianhaminan
jälkeen vähän kiinni.
Spekulaatiota tietenkin kaikki.



Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.