Tallinkin suunnitelmista

Aloittaja Kai Heino, 21.07.2017, 07:43:33

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Huhut toisaalla internetin syövereissä kertovat kroatialaisen Jadrolinijan neuvottelevan Isabellen ostamisesta. Onko huhuissa mitään todellisuuspohjaa on tietysti asia erikseen, mutta jos huhussa on perää alkaa Riian-liikenteen tulevaisuus näyttää varsin huonolta.

Sven Liljeström

Uskon aina näihin huhuihin.
Amorellan kauppahinta oli 19,1M joten Isabellan hintaluokka tuskin on tätä alempi.
Isabellan hieman vähemmät käyttötunnit tuskin vaikuttavat kauppahintaan.
En ole seurannut, milloin sen nykyiset aikarahtaussopimukset ovat katkolla ja mikä
tarve aluksella nykyisessä tehtävässään on.
Rahaa varustamossa tarvitaan ainakin MyStarin maksuihin.

Ilves Valta

Isabellen nykyinen rahtaussopimus on katkolla kesäkuussa, mutta rahtaajalla on 1+1 kuukauden optiot. Eli varmasti uusi omistaja saisi laivan itselleen vasta elokuussa ja menettäisi näin ensi kesäkauden.

Arto Papunen

#48
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?

Tai eiköhän Viron valtio ja Tallink pystyisi yhteistyössä muuttamaan sopimusta jos se nyt vain tuollaisesta asiasta kysymys ja laiva kenties olisi uudempi kuin nykyinen..

Sven Liljeström

Aikarahtaussopimuksia joita aikanaan paljonkin veistelin, laaditaan ns. painetulle vakiosopimuslomakkeelle,
joita on pilvin pimein.
Sen painettuja sopimuslausekkeita voi muokata, poistaa ja jopa tehdä lisäyksiä, joita kutsutaan "rideriksi"!
Sopimukset solmitaan usein liikennöintitarkoituksiin, selvästi harvinaisempaa on, että niitä tehdään esim.
Isabellen nykykäyttöön.
Niissä mainitaan kyllä aluksen nimi ja sen specitkin jopa kiusallisen tarkkaan.
Siksi aluksia ei ainakaan keskenään voi vaihtaa vain hux flux!
Joskus harvoin näkee, että aluksen nimenä olisi vaikka Isabelle, or sub., mutta silloin alusten tulisi olla
jokseenkin samanlaisia, sisaraluksia nyt vähintään.
Mikäli nykyistä sopimusta halutaan jatkaa, ei vanhaa yleensä jatketa, vaan tehdään kokonaan uusi,
vaikka samoin ehdoin tai päivävuokraa eskaloiden.




Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Raskaan liikenteen -joka pääsee Naantalista suoraan kaikille Turun ulosmenoteille joutumatta kulkemaan kaupunkiverkossa, kuten Turun satamassa- lisäksi Naantalia epäilemättä puoltavat myös merenkulkijat, Pukinsalmen "oja" ei toki olisi varustamon aluksille mahdoton operoitava, mutta Naantaliin johtava luonnollinen väylä ja hyvä tila kääntymiselle lienevät enemmän houkuttimia jopa Vikingille harkita paluuta aiempaan kuin Finnlinesille päinvastaiseen siirtymään (huomattakoon, etten tässä väitä Vikingillä olevan moisia suunnitelmia, mutta en suoraan sanottuna yllättyisi, vaikka sellaisiakin jossain vaiheessa vastaan tulisi Turun jatkaessa omaa satamasekoiluaan).

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 27.12.2022, 14:14:26
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?
Eiköhän sopimuksessa ole määritelty ennen kaikkea majoituskapasiteetti. Galaxy ja Europa ovat selvästi isompia, Victoria toki yhteismitallinen, mutta senkin diiliä vastikään jatkettiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Ja nyt Victoria I kesäksi kuitenkin Tallinna-Tukholma linjalle..

Onko vieläkin kaikki erikoisristeilyt Baltic Princessalla, mitä siirreltiin aikanaan Europalta sinne.(mm Folklandia) ja ei juurikaan mitää siirretty takaisin Victorialle?

Ilves Valta

Kiinnostavaa sinällään, että Romantika on edelleen työttömänä, mutta sitä ei ilmeisesti olla aktivoimassa Victorian tilalle vaan vuorokauden risteilyt Helsingistä vain loppuvat kesän ajaksi. Toki voi olla, että Romantikalle on kiikarissa joku rahtaus mutta asia ei ole niin varma että uutisoisivat siitä vielä.

Kimmo Rantanen

Baltic Princessistä:

"Syksyllä ohjelmaan palautetaan suosittu Päivä Tukholmassa -risteily.

– Teemme niitä matkoja kerran kuukaudessa, ja risteilyn ajaksi voi jättää tavarat laivaan."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010426371.html

Janne Koskinen

#54
https://www.nyan.ax/nyheter/tallink-trafiken-via-aland-ar-pressad/

En osallistunut webinaariin enkä noita Q2 raportteja lukemalla löytänyt suoria viitteitä, mutta "Konkurrenssen från Finnlines kräver åtgärder och fyra fartyg som kör Helsingfors-Stockholm kan vara för mycket" kirjoittaa Nyan.

Kysymys miten Finnlinesin kilpailuun vastataan ja miten Helsingin linjalla kysyntä ja tarjonta saadaan tasapainoon lienee Tallink Gruppille varsin ajankohtainen.

Finland–Sweden

pax 06/24 154,413 pax 06/23 182,237 -15.3% Q2/24 355,435 Q2/23 449,886 -21.0%

autot  06/24 9,050 06/23 12,587 -28.1% Q2/24 17,109 Q2/23 23,598 -27.5%

Lastiyksiköt 06/24 3,479 06/23 3,717 -6.4% Q2/24 11,379 Q2/23 10,696 6.4%

Erikseen en Helsingin ja Turun lukuja löydä, mutta Turun linja lienee saanut enemmän Hgin linjaa osumaa Finnlinesin kiristyneestä kilpailusta.

Jokin paniikkiratkaisu lienee ettei BP palaa Kapellskäriin vaan jatkaa ainakin loppuvuoteen Värtaniin. Keväällä annettiin vielä lausuntoja Kapellskäriin paluusta.

EDIT: 07/24

Pax  Finland - Sweden   212,531   260,125   -18.3%   

Cargo  Finland - Sweden   2,838   2,477   +14.6%

Passenger vehicles:   Finland - Sweden   16,065   22,496  -28.6%

Heinäkuun pitäisi olla vuoden tuottoisin kuukausi ja silloin pitäisi myydä "ei oota", mutta siltä ei näytä.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Johannes Erra

Nyan on varmasti rehellinen arviossaan, että neljä alusta Helsingin ja Tukholman välillä yhteensä on runsaanpuoleisesti. Nähdäkseni tässä on menossa jonkinlainen tuijottamiskilpailu Viking Linen ja Tallink-konsernin välillä, kumpikin odottaa toiselta seuraavaa siirtoa. Jos Viking Linessa olisi rohkeutta, he voisivat tilata ainakin yhden uudisrakennuksen ja sillä tavoin hankkia itselleen etulyöntiaseman Hki-Sto-linjalla. Tallinkilla nimittäin ei olisi taloudellisia resursseja siihen vastata. Viking Linen kannalta parhaassa tapauksessa Tallink-konserni saattaisi jopa vetäytyä linjalta. Varmaa se kuitenkaan ei olisi, ja Viking Line, aiempi SF Line, nimenomaan on historiallisesti rakentanut menestyksensä varovaisuuden varaan. Investointi olisi näin ollen täysin heidän normaalin toimintafilosofiansa vastainen. Tästä syystä, kun ylikapasiteettia kuitenkin on, pidän ehkä edelleen todennäköisimpänä että Helsinki-Tukholma-linjasta luopuu ennemmin Viking Line kuin Silja Line / Tallink-konserni.

Tallink-konsernin Turun linjalle ennustan pitkällä aikavälillä loppua. Konsernissa on vain juuri nyt aluksia niin ylimäärin, että kokonaisuuden kannalta on helpompaa työllistää yksi alus Turussa makuuttamisen sijaan. Jos saavat aluksia jossakin vaiheessa myydyksi enemmän, Turun linjasta luopuminen saattaisi tulla ajankohtaisemmaksi. Ehkä Ruotsin liikenteen pseudo-monopolisoituminen siten vielä on edessä: Helsingistä liikennöisi vain Silja Line (Tallink), Turusta vain Viking Line ja Naantalista vain Finnlines.

Ilves Valta

Täällä forumilla jäi kokonaan huomiotta Infotarin ostotarjous Tallinkin osakkeista (joka ei mielestäni ollut kummoinen, aikanaan läpällä ostamani osakkeet jäivät myymättä). Shippaxin uutisen mukaan 21,71% osakkeenomistajista tarttuivat tarjoukseen, ja Infotar omistaa nyt 68,47% Tallinkin osakekannasta. Infotar ei kertomansa mukaan ole kiinnostunut hankkimaan Tallinkia kokonaan omistukseensa.

Johanneksen analyysi Tallinkin- ja Turun-linjojen tulevaisuudesta on nähdäkseni aivan oikea. Jos Vikingillä olisi rohkeutta, voisi tässä olla tuhannen taalan paikka pakottaa Tallink vetäytymään Helsinki–Tukholma-liikenteestä. Toisaalta, eipä sillä ole hirveästi merkitystä kumpi linjan itselleen saisi – kuluttajan kannalta monopoli olisi huono asia operaattorista riippumatta.

Johannes Erra

#57
Ilveksen tuossa mainitsema Infortarin ostotarjoushanke on hyvin mahdollisesti paljon isompi juttu kuin pelkkä tekninen omistusjärjestelymuutos. Nyt yhtiöllä on niin voimakas asema Tallink-konsernin enemmistöomistajana, että päätökset yhtiön tulevasta suunnasta tehdään nyt Infortarissa, ei enää Tallinkin omassa johdossa.

Tallink ei nykyisillä eväillään ole kovinkaan elinkelpoinen yhtiö. Velkavuori on yli puoli miljardia euroa, ja se on massiivinen summa suhteessa yhtiön tulokseen, joka velattomammalle yhtiölle olisi toki kunnioitusta herättävä. Alusten kanssa ollaan pattitilanteessa: suuri osa tonnistoa on mahdoton työllistää omassa liikenteessä edes niin, että tappio olisi pienempi kuin makuuttamalla aluksia toimettomana. Vuokrallekaan kaikkia aluksia ei silti saa. Luonteva ratkaisu, myynti, ei puolestaan tule kysymykseen, jos alusten kirjanpidollinen arvo olisi kenties olennaisesti odotettavissa olevaa myyntihintaa korkeampi. Ja juuri näinhän alusten hinnat tiettävästi on kirjattu. Pattitilanteeseen on jääty, koska alusten myynti edellyttäisi merkittäviä kirjanpidollisia alaskirjauksia, ja nämä taas saisivat sekä velkojat että omistajat reagoimaan kielteisesti.

Jälkimmäinen ongelma on nyt pitkälti paikattu. Infortar on tempullaan näyttänyt osakkeiden todennäköisen "rehellisen" hintatason, ja on saanut kasvatettua omaa omistustaan kohtuullisin kustannuksin sellaiseksi, että omistustaan myyntiin he eivät enää tarjoa vain yhtä, suurehkoa siivua Tallinkista, vaan määräysvaltaa yhtiössä ja samalla tosiasiallista, kohtuuhintaista mahdollisuutta tällaiselle uudelle investoijalle ostaa vähemmistöosakkaat Tallinkista pois.

Olen käytännössä varma, että Infortar todella valmistelee Tallinkia nyt myyntiin, ei tässä ostotempauksessa muuten hirveästi järkeä olisi, alhaisesta osakkeiden kappalehinnasta huolimatta. Epätodennäköisempää sitten on, että Tallink todella myytäisiin, koska itsestäänselviä ja mielekkäitä ostajaehdokkaita ei pahemmin ole. Viking Line ei suorana kilpailijana ole mahdollinen, Rederi AB Gotland Viking Linen kumppanina tuskin myöskään. Rederi Ab Eckerö olisi liian pieni ostajaksi, kun taas Stena Line ja DFDS nimenomaan pyrkivät eroon sellaisessa liiketoiminnasta, joka vastaa Tallinkin konseptia - risteilypainotteisista aluksista molemmat ovat jo nyt valtaosin luopuneet. Kysymys kuuluukin, voisiko Grimaldi-konserni joissain oloissa harkita Itämeri-läsnäolonsa laajentamista Finnlinesia pidemmälle, tai voisiko MSC tulla kyseeseen? Grimaldin/Finnlinesin tapauksessa kilpailuviranomaisille ongelmallinen olisi vain Turun linja, mutta sen Tallink pystyy tarvittaessa lakkauttamaan alta pois ennen myyntiä, ylimääräiset alukset kyllä työllistyisivät Välimerellä. MSC:n päätös ostaa olisi taas taktinen veto Grimaldin ja heidän välisen voimatasapainon ulottamiseksi Välimeren ulkopuolisillekin liikennealueille, ja jotain, ainakin vähäistä synergiaa voisi syntyä myös Tallinkin ja Siljan alusten kierrättämisestä Välimerelle MSC:n tytär- ja osakkuusyhtiöille (GNV, Moby, Tirrenia).

Vähän villimpinä ideoina heitän stetsonista vielä Color Linen mahdollisena ostajana, tai Dubain hallitsijasuvun, joka omien yritystensä kautta jo hallitsee mm. P&O Ferriesiä. En löisi kummankaan jälkimmäisen puolesta vetoa euroakaan, vaikka historia toisaalta osoittaa että Tallinkin ja Silja Linen isoimmat mullistukset ovat aina perustuneet mielettömiin yllätyksiin.

Jos Tallink todella myytäisiin, ostajan tulisi olla sellainen, jolla mielellään on ylimääräisille aluksille muuta käyttöä keksittynä, ja joka on riittävän vakavarainen, jotta ostettavan yhtiön velkavuori ei tee kaupoista mahdottomia.

Heikki Helen

En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti edes tähän topicciin, mutta en nyt keksinyt äkkiseltään parempaakaan.

Eli näin äsken Tallink Siljan mainoksen, jossa oli loppukuvissa joko Silja Serenade tai Silja Symphony. Kyljessä luki aluksessa sekä Tallink että Silja Line. Sen perusteella, mitä katsoin suhteellisen tuoreita kuvia molemmista aluksista, taisi olla käsitelty tämä kuva. Mutta enteilisikö tämä sitä, että Siljankin laivoihin saattaisi tulla myös Tallinkin kylkitekstit tulevaisuudessa?
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Ilves Valta

Toisaalta en laittaisi paljoa arvoa mainoksissa esiintyneille muokkauksille – aiemminhan firman mainoksissa on nähty mm. Romantika Siljan väreissä – mutta samaan aikaan Tallink Silja Line -brändiä ollaan taas oltu ajamassa pelkän Siljan tilalle (en tiedä tulisiko tämä myös Tallinkin tilalle risteilylauttoihin). Eli... ehkä tämä on merkki tulevasta, tai sitten ei.