Tallinkin laivavuokrauksia

Aloittaja Janne Koskinen, 05.07.2022, 17:27:07

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilves Valta

Romantika-aiheeseen päivitystä sen verran, että Holland Norway Line on (odotetusti) vedetty konkurssiin. Uutiset eivät kerro jäikö Tallinkilta rahtausmaksuja saamatta.

Sven Liljeström

Aikarahtaussopimukset on tapana tehdä niin, että kuukauden päivävuokrat, joskus jopa 15 pv.
maksetaan etukäteen - yleensä rahtauskauden ensimmäisenä päivänä, vieläpä niin, että summa
näkyy saajalla tasan kauden alussa.
Ellei, niin omistajalla on siltä istumalta oikeus heti katkaista aluksen käyttö.
On siis oletettavaa, ettei rästejä liene keetynyt kuin yhden kuukauden verran, mutta
ulkopuolisen on vaikeaa arvella enempää, koska tässäkin vallitsee sopimusvapaus.


Mikko-Oskari Koski

Nyt Tallinkille taitaa kostautua kovalla rahalla hankittujen, kirjanpidossa korkealla pidettyjen ja peruskonseptiltaan jo vanhanaikaisten lauttojen runsas määrä. Vickanin työllistäminen 22h-keikoilla on toki varmaan ihan pätevä ratkaisu, ja jos Turun linja kuihtuu kokonaan, on BP mahdollista siirtää sieltä sitten vaikka TLL-STO-reitille, jos siitä halutaan taas tehdä päivittäinen. Vaan onko mikään näistä kuvioista lopulta enää pitkän päälle kovinkaan hyvää bisnestä? Ja onko missään maailmankolkassa varustamoa, joka olisi Romskusta tai jostain sen kehitelmästä edes kiinnostunut Tallinkin pyytämään hintaan?
Holland Norwayn kohtalo oli ikävä, joskaan ei välttämättä kovinkaan iso yllätys. Tietenkin Skagerrakin ylitys pidemmän kaavan mukaan olisi kivaa, mutta ehkäpä pohjaksi tarvittaisiin varmempi pysyvä rahtiasiakas -ja paremmin tällaisen intresseihin kapasiteettinsa puolesta sopiva alus.


Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 01.09.2023, 12:27:21 MIKSI   täällä ei lueta uutisartikkeleja loppuunsaakka !?!

Esimerkiksi siksi, että vieraskieliset artikkelit eivät ehkä jaksa kiinnostaa -varsinkaan, jos niitä ei ole saatteeksi referoitu edes sen vertaa, että voisi olettaa linkittäjän itsensä lukeneen ja ymmärtäneen asian.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.09.2023, 22:47:41 Nyt Tallinkille taitaa kostautua kovalla rahalla hankittujen, kirjanpidossa korkealla pidettyjen ja peruskonseptiltaan jo vanhanaikaisten lauttojen runsas määrä. Vickanin työllistäminen 22h-keikoilla on toki varmaan ihan pätevä ratkaisu, ja jos Turun linja kuihtuu kokonaan, on BP mahdollista siirtää sieltä sitten vaikka TLL-STO-reitille, jos siitä halutaan taas tehdä päivittäinen. Vaan onko mikään näistä kuvioista lopulta enää pitkän päälle kovinkaan hyvää bisnestä?
Turun-linjasta olen ymmärtänyt, että Kapellskärin-liikenne on ollut varsin suosittua ja ilmeisesti se tulisi jatkumaan. Turun aamulähtö on sitten asia erikseen, mutta tämänhetkisillä tiedoilla veikkeisin BP:n pysyvän nykyreitillään hamaan tulevaisuuteen.

Tallinna–Tukholma on sitten mielenkiintoinen kysymys: aikana ennen koronaa linjan väitettiin olevan yksi Tallinkin kannattavimmista, mutta koronanjälkeinen kehitys ei oikein puolusta tätä väitettä. Jos linja oikeasti olisi niin kannattava, miksi sillä on edelleen vain yksi laiva? (Toki toisaalta Victorian vapautumista ennen ei firmalla ole varsinaisesti ollut laivaa mitä linjalle laittaa, ja ehkä Helsingin 22 tunnin risteilyt ovat kannattavampia kuin Tallinna–Tukholma).

Tulevaisuutta ja reittien todellista kannattavuutta tulee varmasti valottamaan Romantikan kohtalo kun se piakkoin palaa Itämerelle (laivan pitäisi olla takaisin Tallinnassa ylihuomenna). Jos se laitetaan Tallinna–Tukholma-linjalle lienee selvää sen olevan Tallinkin ajatuksissa kannattava linja, mutta jos laiva jää makaamaan tai sille etsitään uutta rahtausta on asia eri. Ja jos linja on kannattava ja Romantika asetetaan sille, on Tallinkilla oikeastaan käsissään reittiverkosto joka mulle muodostuneen käsityksen mukaan olisi se taloudellisesti kannattavin, eli Helsinki–Tallinna, Tallinna–Tukholma, Helsinki–Tukholma ja Turku–Kapellskär (iltavuoro).

Mutta mitä tehdään sitten jos ja kun Galaxy ja Silja Europa joskus palaavat (jälkimmäinen on käsittääkseni rahdattuna ulos vuoteen 2025 asti, Galaxystä en ole varma)? Joko laivoja pitäisi myydä/rahdata ulos, tai sitten palauttaa Riian-liikenne ja/tai Turun aamulähtö (tai keksiä jostain kokonaan uusi linja). Laivojen myynnissä taas on juuri se ongelma, että Romantika- ja Galaxy-sarjat ovat kaikki 2000-luvulla rakennettuja 80-luvun risteilylauttoja pienine autokansineen ja suhteessa hillittömän isoine matkustajatiloineen. Tällaiselle tonnistolle on toki kysyntää Välimerellä joillakin linjoilla (tai ainakin oli ennen kuin Corsica Ferries osti Mariellan ja Amorellan), mutta on vaikea nähdä sielläkään kenenkään haluavan ostaa laivoja erityisen korkeaan hintaan. Pohjois-Euroopassa taas ainoat risteilylauttareitit jonne Tallinkin 00-luvun uudisrakenteet olisivat parannus (ja joilla ei tarvita niitä isompaa rahtikapasiteettia) ovat DFDS:n Kööpenhamina–Oslo ja... Vikingin Helsinki–Tukholma. Viikkarin kanssa kauppoja tuskin syntyy hyväksyttävään hintaan (jos kilpailijat ovat edes valmiita neuvottelemaan keskenään!) ja DFDS:kin on keskittynyt selvästi enemmän rahtiin. Plus molemmissa voidaan kysyä varsinkin Romantikan ja Victorian kohdalla olisiko lopulta järkevää vaihtaa 90-luvun alun tienoilla rakennetut laivat vain kymmenen vuotta nuorempiin?

Mikko-Oskari Koski

Tallinnan ja Tukholman välisen linjan luvut olivat sikäli aikanaan hieman epäselvät, että Tallink ilmoitti yhdessä tukussa kaiken Viron ja Ruotsin välisen liikenteensä -korkeasssa rahtimäärässä oli siis mukana myös Paldiskin ja Kapellskärin välinen rahtilinja. Toisaalta risteilyjä dumpattiin Ruotsissa hyvinkin edullisiksi (jopa alle sata kruunua/hytti), joten korkeat matkustajamäärät olivat tuottavia vain laivalla kuluttaessaan, minkä nämä luultavasti kyllä tekivät.
Nythän tilanne on sikäli toisenlainen, että Paldiskista kilpailee DFDS ennen kaikkea tarvematkustajien ja rahdin kohdalla, eikä risteileminen välttämättä ole enää niin trendikästä kuin se joskus oli. Tarvematkustukseenhan Tallinkin linja on aina ollut kalliinpuoleinen. Tallinkin on käytännössä pakko pitää Paldiskin linja päivittäisenä, ja silloin on syytä varoa ylitarjonnan syytämistä kaupunkien välillä. Tilanne tuskin hirvittävästi muuttuisi siinäkään tapauksessa, että Tallink vastaisi DFDS:n kilpailuun tuomalla Paldiskin linjalle matkustajatarjontaa vaikkapa Atlantic Visionilla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 03.03.2023, 15:47:08 Galaxyn vuokrasopimusta on pidennetty kuudella kuukaudella ja se jatkaa Hollannissa ainakin lokakuuhun saakka. Lisäksi on myös päätetty, että se ei tulevaisuudessa enää tule Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen.

Svenska Yle

Galaxy I:n rahtausta on jatkettu kuudella kuukaudella huhtikuun puoliväliin. Sen jälkeenkin on jatko-optiomahdollisuus.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Arto Papunen

Romantika siirretty Paljassaareen missä Isabellekin vielä.. Eli tällä hetkellä lienee melkein kysymys mitä sen kanssa tehdään. (Toki kuinkahan paljon nuo Victorian risteilyt myyneet, ettei tulisi painetta vaihtaa Baltic Queenia tilalle)

Jussi Viljanen

#113
IB to CAN

Lasse Mäkinen

Tallink vahvisti tänään että Silja Europa pysyy Hollannissa ainakin 2024 loppuun.
"The cruise ferry Silja Europa was chartered out in August 2022. In October 2023, the charter agreement was extended until the end of 2024."

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b6f84f9b4b0043fa3f5333b70474f6037&lang=en&src=listed

Juhani Mehto

#115
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.04.2023, 10:43:51 Tallink vuokraa Isabellen heinäkuun alussa  Bridgemansille pitkäaikaisella sopimuksella, johon sisältyy osto-optio.

Tämän kertoi Turun Sanomat.

Isabelle on Traficomin Porttraffic-palvelun mukaan tulossa Naantaliin telakalle 3.11. Alustavaksi lähtöpäiväksi on laitettu vasta 30.11., joten voinee saada uutta pakkelia pintaan. Sen korsteenissahan on ollut Bridgemansin logo jo kolmisen kuukautta.

EDIT: Tulo venyykin 6.11. asti.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Aika kummalta tuntuu Tallinkin kommentti Turun lnjan suhteen:

https://www.nyan.ax/nyheter/vi-har-inget-passande-fartyg-till-abo/

"Vi har inget passande fartyg till Åbo"

Miten olisi vaikka Romantika? Tosin kyse taitaa olla siitä ettei "driftitaloudellisesti" maksimaalisen potentiaalon omaavaa laivaa ole fleetissä.

Laitoin nyt tänne kun laivojen sijoittelusta puhutaan vaikkei suoraan rubrikiin uikaan tämä aihe.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sven Liljeström

Pitäisikö viestiä siis tulkita niin, ettei B.Pricesskään ole oikein
liikenteeseen sopiva?
Ehkä tässä haetaan pienemmän kapasiteetin omaavaa alusta?
Romantikaa tarjottiin, mutta sen pannuthan ovat samat, vai olisi-
vatko alusten käyttöominaisuudet merkittävästi muuttuneet vv. 2002 -
2007 aikana?
Aika näyttää, missä määrin matkustava yleisö ensi kaudella siirtyy
Finnlinesille.
Autottomille matkustajille tämä reitti on Turkua kaikin puolin hankalampi.

Ilves Valta

Aikanaan kun asiasta puhuttiin täällä niin ymmärsin Turun aamun ongelman olleen se, että tarvittaisiin vähintään saman rahtikapasiteetin laivan kuin Galaxy, mutta merkittävästi pienempi matkustajakapasiteetti. Romatika toki täyttäisi pienemmän matkustajakapasiteetin, mutta rahtipuoli jää auttamatta vajaaksi. Toki Finnlinesin uusien laivojen myötä herää tietty kysymys miten paljon sitä rahtia ylimalkaan jää Siljan laivoille? Historia on kuitenkin opettanut, että vaikka rahti ole kovin seksikästä niin ilman sitä on lähes mahdotonta rakentaa kannattavaa tuotetta.

Tämän sanottuani: "Vi har inget passande fartyg till Åbo" kuulostaa kaikkein eniten liikejohdon tyypilliseltä epäperustelulta, jossa ei ole todellista sisältöä. Vaikka Romantika ei olisi ideaali laiva Turkuun, olisi se varmasti parempi kuin ei laivaa ollenkaan. (Jos oletetaan että Turun-linjalla on ylimalkaan tulevaisuutta Tallinkin suunnitelmissa). Samoin Tallinkilla oli vielä aiemmin tänä vuonna käytössään laiva, joka oli voitollisesti liikennöinyt Turun-linjaa yli 15 vuotta (Isabelle), hyvän rahtikapasiteetin mutta Galaxyä pienemmän matkustajakapasiteetin laiva (Star)... teoriassa jopa Regal Star tai Sailor voisi olla väliaikaisratkaisu, jotta saadaan pidettyä yhteys rahdille yllä. Galaxyn lähdettyä nimenomaan rahdin luvut ovat Suomen ja Ruotsin välillä olleet hälyttäviä. Oma vaikutelmani (joka voi toki olla aivan täysin väärä) on, että Tallinnassa on vain luovuttu Turun-linjasta. Baltic Princess saa jatkaa niin kauan kuin risteilytuote tekee rahaa, mutta aamulähtö Turkuun ei koskaan palaa.

Arto Papunen

Kuinkahan vain Baltic Princessin risteilyjen kannattavuus kun Victoria I tuli Helsinkiin.. Eikö kaikki erikoisemmat risteilyt siirretty Turkuun nyt mutta kuinka jatkossa?