Tuoreimmat viestit

#1
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaks...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 04.12.2024, 12:26:28
#2
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.12.2024, 17:50:54
Nyt tuo neljäs Arktika-sarjan ydinmurtaja Yakutiya (tai kolmas lineaarinen laiva prototyyppi-Arktikan sarjasta, kuten itänaapurissa tupataan sanomaan) on tekemässä koeajoja Suomenlahden pohjukassa. Lähtenyt sunnuntaina liikkeelle.
#3
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 03.12.2024, 14:47:42
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.11.2024, 18:13:54 Noista on nimittäin tarjolla webbikamerakuvaa telakalta, josta voi helposti katsoa itse:

https://newships.spiritoftasmania.com.au/live-stream/
Webbikameran mukaan allas on nyt tyhjennetty vedestä, eli ei tuota varustella olevaa ainakaan hetimmiten olla siirtämässä monttuun.

IV taasen saapui tänään iltapäivällä perille Leithiin Edinburghin alueelle.
#4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 02.12.2024, 14:18:34
Jäätalvi alkaa Ruotsissa tulevana lauantaina, kun ensimmäiset jäärajoitukset otetaan siellä käyttöön:

"Aviserade restriktioner:
KARLSBORG Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT
LULEÅ Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT
ÅNGERMANÄLVEN Från och med 2024-12-07 Minimum isklass II och 2000 DWT eller Minimum isklass IC och 1300 DWT"
#5
Matkustaja-autolautat / Viking Line harkitsee sähkölai...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.12.2024, 10:03:31
Lehtitietojen mukaan kyseessä on tässä vaiheessa vasta tutkimusprojekti, mutta alan kehityksen huomioiden on hyvinkin mahdollista, että seuraava Helsingin ja Tallinan välille tilattava alus olisi ainakin pääasiassa sähkökäyttöinen.

TS: Viking Line suunnittelee sähkölaivaa Helsingin ja Tallinnan välille – hankkeessa on mukana myös Rauman telakka
Iltalehti: TS: Viking Line harkitsee sähkölaivaa Helsinki–Tallinna -reitille
#6
Risteilijät / Vs: Le Commandant Charcot (oli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.12.2024, 09:21:19
Eivät nuo luoksepääsemättömyyden navat mikään uusi keksintö ole, mutta vähälle huomiolle varsinkin tuo pohjoinen on jäänyt koska se on loppujen lopuksi suhteellisen lähellä maantieteellistä pohjoisnapaa. Scottin polaaritutkimuskeskus on vahvistanut, että Le Commandant Charcot on ensimmäinen tämän pisteen saavuttanut alus; aiemmin vain ajelehtivat tutkimusasemat ja lentokoneet ovat käyneet lähellä.

Le Commandant Charcotin kapteeni Etienne Garcia kertoi aluksella vieraillessani, että tuo pohjoinen luoksepääsemättömyyden napa ei sisältynyt alkuperäiseen risteilyohjelmaan; alun perin tarkoitus oli käydä vain maantieteellisellä ja magneettisella pohjoisnavalla, josta tuli myös risteilyn nimi "Transarctic, the Quest for the Two North Poles" ("Arktiksen läpi, seikkailu kahdelle pohjoisnavalle"). Kolmas napa tuli siis ikään kuin yllätyksenä ja kaupan päälle matkustajille, jotka olivat jo maksaneet maltaita historian ensimmäisestä matkustajia kuljettavasta reissusta suoraan napajäätikön läpi.

Mitä taas jäänmurtokykyyn tulee, niin onhan tuossa pientä markkinointipuheen makua. Raa'assa voimassa uudet Arktika-luokan jäänmurtajat (60 megawattia; 2.8 metriä) peittoavat edelleen Le Commandant Charcotin (34 megawattia; 2.5 metriä). Toisaalta raskaassa vallikentässä Azipod-ruoripotkurit vievät aluksen suorituskyvyn aivan uudelle tasolle; tämä havaittiin jo arktisten LNG-tankkereiden ensimmäisellä koematkalla, jossa 300 metriä pitkä ja 50 metriä leveä kauppalaiva selvitti tunnissa vallikentän, jossa ydinkäyttöinen Yamal tuhtasi koko päivän. Le Commandant Charcot on kuitenkin käytännössä länsimaiden kyvykkäin jäänmurtaja.
#7
Risteilijät / Vs: Le Commandant Charcot (oli...
Viimeisin viesti käyttäjältä Kimmo Rantanen - 01.12.2024, 21:28:15
https://moottori.fi/uutinen/helsingista-tekee-jouluseosongin-luksusristeilyita-maailman-kyvykkain-huvialus-joka-on-tunkeutunut-mm-pohjoiselle-luoksepaasemattomyyden-navalle/


"Kyseinen maantieteellinen piste on kaukaisin piste miltään maa-alueelta, jonka Pohjoisella jäämerellä voi saavuttaa. Piste sijaitsee kaukana Alaskan pohjoispuolella, lähellä kansainvälistä päivämäärärajaa. Se on yksi vaikeimmin saavutettavista paikoista maapallolla äärimmäisten olosuhteidensa ja nimensäkin mukaisesti syrjäisyytensä vuoksi. Nyt ensi kertaa ihminen pääsi myös kävelemään jäällä tuossa paikassa."

Eikö venäläiset ole tuolla käyneet?

"Tämän myötä Le Commandant Charcot on saavuttanut pohjoisnavalla varsinaisen hattutempun. Se on yltänyt niin maantieteelliselle pohjoisnavalle, magneettiselle pohjoisnavalle kuin pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle."

Tällaisesta luoksepääsemättömyyden navasta en ollut ennen kuullutkaan... Joku uusi keksintö?

"Polar Class 2:n edustajana Le Commandant Charcot on toistaiseksi ainoa, ja koska Polar Class 1:ssä ei toistaiseksi ole yhtään alusta, se on melko yksiselitteisesti maailman kyvykkäin alus jäällä."

Onko oikeasti kyvykkäämpi kuin venäläisten ydinvoimalla puskevat jäänmurtajat?
#8
Risteilijät / Vs: SH Diana (oli: Swan Hellen...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 01.12.2024, 14:59:11
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.11.2024, 12:12:08 ...konevian takia...

Brittilehti Independent kirjoittaa, että vika olisi potkurin laakerissa.

Tällaisessa tilanteessa viulumusiikki rentouttaa, vaikka viulu olisikin kooltaan maailman pienin...
#9
Muut alukset / Vs: Minerva Kallisto
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 30.11.2024, 19:12:35
Ok, eli ennätysmitoissa ei olla. Kiitos tiedoista ! Näkyy tuo 257 metrinen paatti olevan kuitenkin 9 metriä kapeampi kuin Minerva vaikka on 13 metriä pidempi. Prosentuaalinen ero leveydessä on aika paljon...
#10
Matkustaja-autolautat / Vs: Spirit of Tasmania IV & V ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 29.11.2024, 21:46:35
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 29.11.2024, 20:10:15 Taitaa ST IV palata Raumalle.
Työvene Hoppe hakenut oletettavasti koeajoporukkaa pois laivalta pohjoisella luotsipaikalla. Merelle suuntaa tuon jälkeen.

EDIT: Ison-Beltin kautta kulkee kiireettömästi kohti Skotlantia. Skagenin ohitus maanantaina aamuyöstä. Sitten odotellaan kuinka pitkään tuo tulee lojumaan Skotlannissa...