Eckerölinjen harkitsee uuden laivan tilaamista

Aloittaja Petri Lahti, 22.03.2017, 22:44:31

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.04.2017, 23:21:21
Luultavasti muistelemme samaa juttua, joka ainakin Matsin kertoman mukaan oli enemmänkin varustamon uhittelua MHQ:n suuntaan. Halusivat varmistaa, etteivät satamamaksut nouse, koska vaihtoehtoinen laiturikin Birkalle voidaan tarvittaessa melko lyhyelläkin varoitusajalla tehdä...

Tuollaisen ainakin löysin omasta postauksestani, vastauksena Sinun kirjoitukseesi: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16799.msg146915#msg146915

Siinä ollut Nya Ålandin linkki ei näytä enää toimivan, mutta lehden sivulla oleva haku löytää artikkelin: http://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/rederi-siktar-pa-storre-djup-i-berghamn/

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.10.2017, 10:12:28
Ahvenanmaan lyhytreitit Finlandia ja Amorella siihen asti kun XPRS vapautuu uudisrakennuksen tieltä.
Siinäpä olisikin tekemistä, kun suurimman osan vuotta parin-kolmensadan matkustajan ja muutaman kymmenen ajoneuvon keskipokaa ajettaisiin vielä nykyisiäkin ylimitoitetummilla aluksilla. Eckerön ajatus uudisaluksesta perustuu juuri siihen, että kun nyky-Eckerö tulee teknisesti tiensä päähän, ei maailmalta oikein linjalle sopivia lauttoja löydy, joten pitänee rakentaa uusi. Sama ideahan ADHD:ssakin oli, ja Rosella pystyttiin sitten lopulta kunnostamaan passeliksi.
Kummankin linjan pääasiallinen olemassaolon funktiohan on palvella Ahvenanmaan ja Ruotsin välistä tarveliikenneyhteyttä, ruotsalaiset kruisailijat ovat talvikauden lisätäytettä (eivätkä Ruotsin viinanoston aikarajoitusten takia välttämättä edes kovin tuottoisaa sellaista). Ratkaisevasti nykyistä suurempaa kapasiteettiä kummallekaan linjalle ei kaivata.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Peetu Kytöranta

Kertokaa paremmin asioista tietävät, että onkohan tänä kesänä käynnissä ollut satamaremontti tähän ketjun otsikkoon liittyvää, Birkaan liittyvää vai molempia? Siällä kun oli putkeen laitettu lakana missä luki: Här händer det! Vi bygger för framtiden. Ja laituria siällä pidennettiin jo alku-/keskikesällä.

Kalle Id

Jos siis kyse on Eckerön sataman remontista niin johan nuo aiemmin tiedottivat, että satamaa laajennetaan jotta voidaan hankkia isompi laiva. Birkan siirtyminen Eckeröön lienee edelleen pelkkää spekulaatiota.

Kalle Id

Haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistia viime viikolla Ferry Shipping News -julkaisuun viime viikolla ja puhuimme myös Eckerö-Grisslehamn -linjan tonnistouudistuksesta. Ensisijaisena tavoitteena on edelleen löytää sopiva käytetty laiva (tai laiva, joka voidaan muuntaa järkevään hintaan sopivaksi), mutta toistaiseksi sellaista ei ole ollut saatavilla. Blomqvistin mukaan Eckeröllä on maksimissaan kymmenen vuotta käyttöikää jäljellä ja jos sopivaa käytettyä laivaa ei ala löytymään niin uudisrakenneprojektia pitää viedä eteenpäin.

Haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan täältä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/?fbclid=IwAR0xpu9uoVR-GGy6B_NMxokaR1aF6jIwD-JaF1_EjgBpvTiv77VUCIQs--M

S Liljeström

Kalle arveli, että Eckerö kelpaisi vielä liikenteeseen Välimerelle. FoF:n mukaan sen pannut on hiljattaitain
uusittu 2012, mutta ei kerro, uusien valmistajaa. Ehkä on tyydytty pienempimuotoiseen kunnostukseen.
Tanskalaiset möivät tietenkin kahdesta huonokuntoisimman pois v. 2005.

SL

Tuomas Romu

#21
Lainaus käyttäjältä: S Liljeström - 04.04.2019, 11:01:55
Kalle arveli, että Eckerö kelpaisi vielä liikenteeseen Välimerelle. FoF:n mukaan sen pannut on hiljattaitain
uusittu 2012, mutta ei kerro, uusien valmistajaa. Ehkä on tyydytty pienempimuotoiseen kunnostukseen.
Tanskalaiset möivät tietenkin kahdesta huonokuntoisimman pois v. 2005.

SL

BV:n tietokannan mukaan laivassa olisi kaksi alkuperäistä 16-sylinteristä B&W Alpha 16U28L-VO -moottoria ja kaksi uudempaa 6-sylinteristä pääkonetta, joiden tyyppiä ei ole mainittu. 320 mm sylinterihalkaisija ja 400 mm iskun pituus kuitenkin viittaavat Wärtsilän 32-sarjan moottoriin, mutta kierrosluku (775 rpm) ei mätsää ainakaan tällä hetkellä tarjolla oleviin malleihin.

edit: Hah, ruoppaajamallistosta löytyisi 775 rpm -versio...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Välimerelle kelpaamisen kanssa tilanne on tietysti eri siinä, että jos Eckerö vapautuu joskus kymmenen vuoden päästä (kuten toimari maalaili ainakin uudisrakenteen osalta) niin onko siinä edes osittain uusien koneiden kanssa enää käyttövuosia jäljellä niin, että jonkun on järkevää ostaa? Jos laiva olisi myynnissä nyt, kun käytettyjen lauttojen markkinoilla on kysyntää paljonkin, olisi myynti luultavasti helppo. Mutta jo joskus parin vuoden päästä voi olla vaikeampaa, kun koko ajan tulee uutta rautaa liikenteeseen.

Ilves Valta

Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvist oli jo aiemmin jossain yhteydessä väläytellyt mahdollisuutta rakennuttaa Eckerön korvaajaksi sähkölautta. Nyt kun tällä viikolla varustamo tiedotti ennätystuloksesta vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana (https://rederiabeckero.ax/wp-content/uploads/2023/08/Ekonomisk-oversikt-1.4-30.6.2023.pdf) ollaan uudisrakennuksen suunnittelua aloittamassa tosissaan, kertoo Blomqvist Ålandstidningenin haastattelussa (maksumuurin takana, mutta relevantti osio löytyy näkyvästä osasta: https://www.alandstidningen.ax/nyheter/naringsliv/goda-resultat-ger-utrymme-planering-nytt-fartyg)

Sven Liljeström

Olen muistavinani, että molemmissa satamissa oli olemassa joitain kokorajoituksia, joten
se sulkee käytetyt vähän pois, koska aluksen pitäisi sopia "heittämällä" olemassa
oleviin ramppeihin Toisaalta tulevat Finnlinesin sisarukset sotkevat vähän pakkaa, vaikka
seilaavatkin Långnäsiin, koska rahti- ym. tilasta ei ainakaan alkuun pitäisi olla pulaa.

Mikko-Oskari Koski

Rosellan poistuminen muutti tilannetta Ahvenanmerellä sikäli, että Eckerö jäi ainoaksi sellaiseksi alukseksi, joka palvelee mukavalla aikataululla sekä Ahvenanmaalta että Ruotsista tulevaa tarvematkustusta. Uudisalus saattaiai olla hyvinkin järkevä ja melko varmakin investointi, sillä selvähän se on, ettei Viking tule Kapellskärin linjalle takaisin kuin korkeintaan Turun kolmannella aluksella, joka kuitenkin sekin kuskaisi pääasiassa koko matkan menevää kuormaa.

Ahvenanmaalla olisi muutenkin tarpeen tehdä isohko tonnistouudistus, jonka osaksi ainakin suunnitteluvaiheessa Eckerönkin uutuus mahtuisi. Tarpeenhan olisi ainakin molemmille itäsaariston päälinjoille sekä Fjärdvägenin korvaajaksi tehdä uudishankinnat.
Eckerön paatti voisi raamiensa puolesta olla Aurora Botnian kaliiberia, vaikka rahtikapasiteettia ei ehkä ihan niin paljon tarvittaisikaan. Jos suunnittelussa voisi säästää, saattaisi RMC hyvinkin olla sille potentiaalinen rakentaja.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Harri Anttila

Tässä olisi kokonsa ja etenkin kapasiteetin puolesta enemmän kuin osuva hankinta.

https://www.niferry.co.uk/manxman-introduction-disrupted-steam-packet-looks-to-sell-ship/

Mahdollisuuksia vaikka mihin muutoksiin, - ihan järjellä ja taloudellisestikkin ajatellen

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tauno Hermola

#28
Ja tietenkin tiedämme, että "Madeleine II", ex. "Villa de Teror", ex. "Viking ADCC" tulee myyntiin parin vuoden päästä, kun uudisrakennus korvaa Kanadaan tilapäiseksi tuuraajaksi hankitun aluksen. Tuosta laivasta on keskustelua ja tietoja tämän viestiketjunkin alkupuolella, lukuunottamatta myöhemmin tapahtunutta myyntiä Kanadaan.

P.S. Lieneekö tuolla MANXMAN'lla mitään jääluokkaa?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 31.08.2023, 21:54:44 P.S. Lieneekö tuolla MANXMAN'lla mitään jääluokkaa?

Ei niin minkäänlaista ainakaan Sea-webin mukaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!